Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat ga ik missen en vooral ook wat niet als mijn volgende auto een ICE wordt?

This site may earn commission on affiliate links.
BMW X5 45e. Mooi alternatief. Een relatief grote accu, waardoor woon-werk electrisch kan. Altijd mogelijk om gewoon te tanken bij lange ritten en met 395PK kan ik de Tesla trekkracht nog een beetje nabootsen.

Mooie wagen, zeker als je woon werkverkeer binnen het elektrische bereik valt. Ik vind het model sowieso geslaagd.

Het optrekken is niet zo snel een tesla, maar zelf vind ik het Max accelereren toch niet echt prettig. Het hoger bereik heb je meer aan.
 
Stel dat de volgende een ICE zou worden, dan waarschijnlijk een BMW 3-serie Touring of een Volvo XC60

Wat ik ga missen:
- binnenruimte van de MX (vooral handig bij onze ritjes naar Epernay/Pierry :) )
- Stilte
- Over the air updates
- cruisecontrol/autopilot met een eigen humeur/leven


Wat ik niet ga missen:
- bij elke rit erachter komen welke systemen er vandaag niet werken (regelmatig een van de camera’s die niet wakker zijn)
- phantom brakes
- vooraf checken welke parkeergarages breed genoeg zijn voor een MX ;)
 
Rijdt enkel elektrisch tot aan een bepaalde maximum snelheid van 60km/u als ik mij niet vergis.

Daar vergis je je in:

BMW X5 45e topsnelheid elektrisch.jpg
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Ik 3,25 jaar. :)
Blijkbaar maakt 0,25 jaar een klein verschil ;)

Laatste tijd ook weinig last meer van phantom brakes, sinds ik niet meer op autopilot rijd;)
146000km en sinds een paar maanden de HW3.0 upgrade. Ik rij zowat altijd op autopilot waar mogelijk.

De X is een dure bolide, maar ik kan me echt niet inbeelden ooit nog enthousiasme te voelen voor een 3-serie, laat staan een XC60. Zover ik hoor staat BMW nergens met hun ADAS, en de Pilot Assist van Volvo is matig goed maar niet op het niveau van Tesla. En ja, ADAS/level 2,5 is echt wel een must-have feature voor mijn volgende auto's.
 
Persoonlijke meningen / ervaringen kunnen gelukkig verschillen wat BMW en Volvo’s betreft ;)

Net zoals ik het niet zo goed snap waarom ik een relatief duur systeem zou moeten vervangen (HW2 naar HW3) voor iets wat bij aflevering 3,25 jaar / 93000km geleden (goed) zou moeten werken, en dan heb ik het alleen nog over cruisecontrol en autowipers, om het nu (na het aftikken van €2500??) wel ineens goed te laten werken (ontwerpfout in eerste instantie?). Opzich kan ik ook goed leven zonder deze toeters en bellen, maar jammer is het wel dat het concept in de originele vorm niet goed werkt.

De MX is een prima wagen om je van A naar B te vervoeren, maar voor die anderhalve ton wat ie destijds kostte, had ik qua prijs/kwaliteit verhouding wel iets meer verwacht. (Klinkt misschien heel gek ;) )
 
  • Like
Reactions: Tom X
Net zoals ik het niet zo goed snap waarom ik een relatief duur systeem zou moeten vervangen (HW2 naar HW3) voor iets wat bij aflevering 3,25 jaar / 93000km geleden (goed) zou moeten werken, en dan heb ik het alleen nog over cruisecontrol en autowipers, om het nu (na het aftikken van €2500??) wel ineens goed te laten werken (ontwerpfout in eerste instantie?). Opzich kan ik ook goed leven zonder deze toeters en bellen, maar jammer is het wel dat het concept in de originele vorm niet goed werkt.
In 2017 had je X zelfs nog geen autowipers.
 
Alles heeft zijn voor en tegens en dat was mijn standpunt in de initiële post.

Ik heb de X5 een aantal dagen ter test gehad en je moet het niet 1-op-1 vergelijken met een Tesla. Puur electrisch is het een uiterst behoudend rijdende auto. De 60 km haalde ik in de winter eenvoudig en kantoor is voor mij 25 km. Dus zuiver economisch prima. Je kunt 'm echter ook in hybride modus rijden. Dan wordt het leuker.

Ik heb ook gedacht aan de XC90 en Q7, maar die hebben een mindere hybride-combinatie. BMW heeft de grootste accu i.c.m. de stevigste benzinemotor. En, eerlijk is eerlijk, het optrekken in een MS met een heel voetbalelftal aan boord is spectaculair, maar de X5 is een heel aardig alternatief met een mooie brom/grom.

Interieur is een kwestie van smaak, maar (met wat toeters en bellen) vind ik het heel aantrekkelijk. Na 4,5 jaar wordt mijn beige MS toch steeds lastiger te reinigen. Kortom; ik hoefde echt niet weg bij Tesla, maar heb veel afgewogen. Wat trouwens ook opvallend was is het verschil aan inruilwaarde. Voor de criticasters; ik weet dat het verkapte aankoopsubsidie is en dat Tesla de auto's liever niet terugneemt, maar 20k verschil vind ik erg fors.
 
146000km en sinds een paar maanden de HW3.0 upgrade. Ik rij zowat altijd op autopilot waar mogelijk.

De X is een dure bolide, maar ik kan me echt niet inbeelden ooit nog enthousiasme te voelen voor een 3-serie, laat staan een XC60. Zover ik hoor staat BMW nergens met hun ADAS, en de Pilot Assist van Volvo is matig goed maar niet op het niveau van Tesla. En ja, ADAS/level 2,5 is echt wel een must-have feature voor mijn volgende auto's.

Volgens NCAP doen Audit en BMW het momenteel het beste met ADAS en is bijna de Tesla hekkensluiter. Hierbij lijkt Tesla ADAS het vooral te laten liggen vwb “driver engagement” monitoring. Op andere onderdelen scoren ze sterk maar het totale pakket wordt lager gewaardeerd. Nu gaat het mij niet zozeer om de positie van Tesla maar eerder dat andere fabrikanten dus blijkbaar ook (zeer) goed onderweg zijn met ADAS.
 
Volgens NCAP doen Audit en BMW het momenteel het beste met ADAS en is bijna de Tesla hekkensluiter. Hierbij lijkt Tesla ADAS het vooral te laten liggen vwb “driver engagement” monitoring. Op andere onderdelen scoren ze sterk maar het totale pakket wordt lager gewaardeerd. Nu gaat het mij niet zozeer om de positie van Tesla maar eerder dat andere fabrikanten dus blijkbaar ook (zeer) goed onderweg zijn met ADAS.
Heb je die testresultaten gelezen? Dan weet je dat die doorgestoken kaart zijn. Eerst geeft men punten voor alles wat de auto autonoom doet. En in de laatste categorie trekt men meer punten als voor alles wat de auto autonoom doet. Resultaat: hoe minder de auto autonoom doet, hoe hoger de score.
 
Inderdaad. Deze NCAP scores gaven bijvoorbeeld meer punten voor de Ford Kuga dan de Tesla Model 3. Nu heb ik toevallig ook ruime ervaring met het systeem van Ford (Co-Pilot 360) en als je de beide rapporten naast mekaar legt zie je ook dat de resultaten van Euro-NCAP in lijn liggen met mijn ervaringen: lane keeping is gebrekkig, lane change onbestaande en het herkennen van voorliggers en erop reageren gebrekkig en je moet continu het systeem onder controle houden.

Maar toch krijgt de Kuga een hogere score omdat men bij de Model 3 onverklaarbaar 5 punten aftrekt bij consumer information, -6,5 punten omdat er geen system status indicator in een Model 3 zou zitten (de indicator in de Kuga valt nauwelijks op), -25 punten omdat als je zelf het stuur manipuleert Autopilot zich uit zet (om bv een obstakel te ontwijken).

De plaatsen waar ADAS wel van tel zijn (rijstrook behouden, ander verkeer dat in- en uitvoegt herkennen) scoort de Model 3 de maximumscore op, maar dat is niet voldoende om bij te benen want hoewel de Kuga in meer dan de helft van de scenario's niet foutloos ander verkeer kan herkennen, scoort men de Kuga toch 66% tot 86%.

Lees maar na:
https://euroncap.blob.core.windows....sted-driving-2020-tesla-model-3-datasheet.pdf
https://euroncap.blob.core.windows....assisted-driving-2020-ford-kuga-datasheet.pdf
 
  • Informative
Reactions: Right_Said_Fred
Hierbij lijkt Tesla ADAS het vooral te laten liggen vwb “driver engagement” monitoring.

Als je focust op fall back scenario’s voor als je systeem niet werkt, laat je impliciet de deur open op imperfecties.
Streven naar een systeem waar driver engagement niet nodig is lijkt mij sneller tot resultaat te leiden. De overgangsfase tot je er bent us wel lastiger.
Hoe langer je de steunwieltjes aan het fietsje laat, hoe langer het duurt vooraleer je kind zelfstandig kan rijden. Steunwieltjes wegnemen leidt wel eens tot traantjes en blauwe plekken, maar daar moet je toch door.
 
  • Like
Reactions: ebullio
BMW X5 45e. Mooi alternatief. Een relatief grote accu, waardoor woon-werk electrisch kan. Altijd mogelijk om gewoon te tanken bij lange ritten en met 395PK kan ik de Tesla trekkracht nog een beetje nabootsen.
Dat is wel een hele prettige hybride. Een grote elektrische range en relatief zuinig tijdens de lange ritten. Bjørn Nyland gaat daar binnenkort de 1000km Challenge mee rijden.