Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Als in mijn vriendengroep iemand begint over waterstof vraag ik ze om naar de Blokker of de Bruna te lopen. Waarom dan? Om een pen en een kladblok en een rekenmachine te kopen. Dan kun je het proces uittekenen, uitrekenen en zelf je conclusies trekken. Als je er niet uitkomt geef ik als tip dat het rendement waarschijnlijk net zo groot is als je IQ. Vervolgens licht ik toe dat alle waterstof die eventueel groen geproduceerd kan worden keihard nodig is in de chemie, de kunstmest- en staal-productie.

Meestal vertrekken ze dan zelf.
 
En tegen je waterstofvrienden kan je ook vertellen dat ze werken aan inductie laden (vergelijk het met de elektrische tandenborstel). Auto parkeert boven de lus en kan laden, heb je ook niet een straat vol met laadpalen. Nissan heeft al een testopstelling waarmee inductieladen kan door lussen achterelkaar te leggen tot ongeveer 100km/u. Laden tijdens het rijden. We staan pas aan het begin van de veranderingen en we gaan nog hele mooie oplossingen tegemoet op het gebied van EV rijden.
 
Nissan heeft al een testopstelling waarmee inductieladen kan door lussen achterelkaar te leggen tot ongeveer 100km/u. Laden tijdens het rijden. We staan pas aan het begin van de veranderingen en we gaan nog hele mooie oplossingen tegemoet op het gebied van EV rijden.
En daarmee heb je dan ook meteen het rekeningrijden ingevoerd, twee vliegen in een klap :D
 
En tegen je waterstofvrienden kan je ook vertellen dat ze werken aan inductie laden (vergelijk het met de elektrische tandenborstel). Auto parkeert boven de lus en kan laden, heb je ook niet een straat vol met laadpalen. Nissan heeft al een testopstelling waarmee inductieladen kan door lussen achterelkaar te leggen tot ongeveer 100km/u. Laden tijdens het rijden. We staan pas aan het begin van de veranderingen en we gaan nog hele mooie oplossingen tegemoet op het gebied van EV rijden.
Inductie... Klinkt leuk, kost een fortuin om aan te leggen, maakt beheersbaarheid onmogelijk Voor storingen moet de weg weer open. En nee, het zijn geen lussen, het zijn kleine cirkels (diameter ca. 20 cm) waar je zo precies mogelijk boven moet parkeren, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de auto. Onder straatstenen is al niet ideaal. Dan moet de elektriciteit al snel 40 cm overbruggen. En dan knalt het rendement onderuit. De oplossingen die je veelal ziet is voor particulieren om op de oprit te plaatsen. Dan komt het al wat hoger te liggen. En dan een zware unit onder de auto als ontvanger (waarvoor je dus overbodig gewicht moet meenemen).
 
Inductie... Klinkt leuk, kost een fortuin om aan te leggen, maakt beheersbaarheid onmogelijk Voor storingen moet de weg weer open. En nee, het zijn geen lussen, het zijn kleine cirkels (diameter ca. 20 cm) waar je zo precies mogelijk boven moet parkeren, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de auto. Onder straatstenen is al niet ideaal. Dan moet de elektriciteit al snel 40 cm overbruggen. En dan knalt het rendement onderuit. De oplossingen die je veelal ziet is voor particulieren om op de oprit te plaatsen. Dan komt het al wat hoger te liggen. En dan een zware unit onder de auto als ontvanger (waarvoor je dus overbodig gewicht moet meenemen).
Wordt niks met die batterij auto's! :p

Waar de één problemen ziet, ziet de ander oplossingen. Cirkel van 20cm waar je precies mee moet uitlijnen? Ik zou gewoon meerdere overlappende lussen in de straat maken (dat zijn de kosten niet) en de lus die het beste koppelt met de auto activeren...
En het mag van mij best ingebed zijn in nepklinkers of een plaat die op dezelfde hoogte ligt als de klinkers of zelfs iets hoger... Laat de auto een verende lus op straat duwen (simpel actuatortje), dan hoeft er maar hooguit een paar centimeter overbrugd te worden.
En hoe meer er gemaakt moeten worden, hoe goedkoper het wordt. ;)
 
Ik had een heel epistel getikt maar dat land niet denk ik.

Zelfs als waterstof uit aardgas wordt geproduceerd en er geen accijnzen worden geheven op waterstof, is waterstof even duur als rijden op benzine (Ca 10 ct per km).

Maar belangrijker is om aan deze vriendengroep uit te leggen dat het belang niet zit op de prijs

Ik ben zelf ook in de gelukkige positie dat ik milieuvriendelijke alternatieven kan overwegen, maar het meerendeel van mijn vriendengroep dus niet. Die zijn blij als ze straks een tweedehands Mirai op dezelfde manier en voor dezelfde prijs kunnen volgooien bij $Hell. Dat ze daarmee alleen zichzelf voor de gek houden, tja...
 
Het is wellicht al eerder genoemd maar we houden met een groep deskundigen Tegenlicht tegen het licht en hebben de website waterstofgate in de lucht gebracht. Daar staan heel veel argumenten en berekeningen. De conclusie is zelfs dat bijvoorbeeld Tata beter met waterstof uit steam-reforming door kan gaan dan uit duurzame stroom. Hoe dat kan? Na te rekenen.
 
5x Zoveel CO2 uitstoot door elektrolyse van waterstof

Tata Steel en verschillende andere partijen willen met een 100 MW electrolyser totaal 15.000 ton waterstof gaan produceren.
Het lijkt een goed idee om bij Tata Steel de waterstofproductie te verduurzamen.
Uit eerdere berekeningen is al gebleken dat deze vergroening honderden miljoenen euro’s gaat kosten. Ook is duidelijk dat Tata Steel, noch Nouryon (Akzo) wel de waterstoffabriek willen bouwen (70 miljoen euro) maar niet de benodigde 26 grote windmolens (350 miljoen euro). Dit betekent dat de duurzame energie van de bestaande windparken moet komen.


De belangrijkste vraag: is het milieu hier wel mee gediend?

Steam reforming
Voor het maken van één kg waterstof gaat 10,6 kg CO2 de atmosfeer in.
Voor de 15.000 ton waterstof betekent dit dat bij de productie via steam reforming met aardgas, er 159.000 ton CO2 de atmosfeer in gaat.

Elektrolyse
Om 15.000 ton waterstof te produceren is 65 kWh elektrische energie per kg waterstof nodig. Dat levert een verbruik op van 975.000.000 kWh duurzame energie van windmolens en zonneparken.

Het gevolg, opwekking door kolencentrales
De energiemarkt is altijd in balans. Is de duurzame energie niet - meer - beschikbaar, dan zal de kolencentrale de opwekking voor zijn rekening nemen.
De kolencentrales draaien nu op vol vermogen.
Gascentrales stoten maar de helft van de CO2 uit, maar die staan vrijwel allemaal stil omdat ze niet rendabel zijn.
Een kWh met kolen opgewekt levert gemiddeld een uitstoot op van 798 gram CO2eq per kWh op.

Dat is voor 975.000.000 kWh maar liefst 778.050 ton CO2.

766.350 ton CO2 minder met windmolens
Duurzame energie opgewekt met windmolens leveren een van uitstoot 12 gCO2eq/kWh. Deze uitstoot is dan voor 975.000.000 kWh slechts 11.700 ton CO2.
Dat is 766.350 ton minder CO2 in vergelijking met de opwekking door kolen.


5x zoveel CO2 uitstoot door waterstofproductie ,
Het voor de waterstofproductie gebruiken van elektrolyse met duurzame energie betekent dus dat er door de onvermijdelijke verschuiving naar fossiele opwekking 778.050 - 159.000 =
619.050 ton meer CO2 meer zal worden uitgestoten.

Tata waterstof verbruikt 29,3% van alle windenergie op zee
In 2017 is 6,6% van alle elektrische energie duurzaam opgewekt. Alle Nederlandse windparken op zee leverden in 2017 3,33 miljard kWh op. Als 975.000.000 kWh daarvan wordt gebruikt door Tata Steel dan betekent dit dat alleen Tata Steel voor 15.000 ton waterstof in een 100 MW electrolyser 29,3% van alle windenergie op zee consumeert.

Overheid wordt wakker
De waterstoflobby realiseert zich kennelijk niet dat zolang er nog fossiele opwekking nodig is, het produceren van waterstof met elektrolyse 5x zoveel CO2 uitstoot oplevert. Dit is rampzalig en werpt een bizar licht op al die bedrijven en overheden die ‘marktkansen’, een ‘nieuwe duurzame maatschappij’ enz enz. zien.
Deze gigantische extra uitstoot, nota bene voor honderden miljoenen gesubsidieerd, is een ramp voor het milieu en moet echt stoppen.


Hoe noemen we dit? Het kind met het badwater weggooien.

Dit is een van de vele artikelen die terug te vinden zijn op www.waterstofgate.nl
 
Mag ik dit kopiëren en delen op Facebook etc?

5x Zoveel CO2 uitstoot door elektrolyse van waterstof

Tata Steel en verschillende andere partijen willen met een 100 MW electrolyser totaal 15.000 ton waterstof gaan produceren.
Het lijkt een goed idee om bij Tata Steel de waterstofproductie te verduurzamen.
Uit eerdere berekeningen is al gebleken dat deze vergroening honderden miljoenen euro’s gaat kosten. Ook is duidelijk dat Tata Steel, noch Nouryon (Akzo) wel de waterstoffabriek willen bouwen (70 miljoen euro) maar niet de benodigde 26 grote windmolens (350 miljoen euro). Dit betekent dat de duurzame energie van de bestaande windparken moet komen.


De belangrijkste vraag: is het milieu hier wel mee gediend?

Steam reforming
Voor het maken van één kg waterstof gaat 10,6 kg CO2 de atmosfeer in.
Voor de 15.000 ton waterstof betekent dit dat bij de productie via steam reforming met aardgas, er 159.000 ton CO2 de atmosfeer in gaat.

Elektrolyse
Om 15.000 ton waterstof te produceren is 65 kWh elektrische energie per kg waterstof nodig. Dat levert een verbruik op van 975.000.000 kWh duurzame energie van windmolens en zonneparken.

Het gevolg, opwekking door kolencentrales
De energiemarkt is altijd in balans. Is de duurzame energie niet - meer - beschikbaar, dan zal de kolencentrale de opwekking voor zijn rekening nemen.
De kolencentrales draaien nu op vol vermogen.
Gascentrales stoten maar de helft van de CO2 uit, maar die staan vrijwel allemaal stil omdat ze niet rendabel zijn.
Een kWh met kolen opgewekt levert gemiddeld een uitstoot op van 798 gram CO2eq per kWh op.

Dat is voor 975.000.000 kWh maar liefst 778.050 ton CO2.

766.350 ton CO2 minder met windmolens
Duurzame energie opgewekt met windmolens leveren een van uitstoot 12 gCO2eq/kWh. Deze uitstoot is dan voor 975.000.000 kWh slechts 11.700 ton CO2.
Dat is 766.350 ton minder CO2 in vergelijking met de opwekking door kolen.


5x zoveel CO2 uitstoot door waterstofproductie ,
Het voor de waterstofproductie gebruiken van elektrolyse met duurzame energie betekent dus dat er door de onvermijdelijke verschuiving naar fossiele opwekking 778.050 - 159.000 =
619.050 ton meer CO2 meer zal worden uitgestoten.

Tata waterstof verbruikt 29,3% van alle windenergie op zee
In 2017 is 6,6% van alle elektrische energie duurzaam opgewekt. Alle Nederlandse windparken op zee leverden in 2017 3,33 miljard kWh op. Als 975.000.000 kWh daarvan wordt gebruikt door Tata Steel dan betekent dit dat alleen Tata Steel voor 15.000 ton waterstof in een 100 MW electrolyser 29,3% van alle windenergie op zee consumeert.

Overheid wordt wakker
De waterstoflobby realiseert zich kennelijk niet dat zolang er nog fossiele opwekking nodig is, het produceren van waterstof met elektrolyse 5x zoveel CO2 uitstoot oplevert. Dit is rampzalig en werpt een bizar licht op al die bedrijven en overheden die ‘marktkansen’, een ‘nieuwe duurzame maatschappij’ enz enz. zien.
Deze gigantische extra uitstoot, nota bene voor honderden miljoenen gesubsidieerd, is een ramp voor het milieu en moet echt stoppen.


Hoe noemen we dit? Het kind met het badwater weggooien.

Dit is een van de vele artikelen die terug te vinden zijn op www.waterstofgate.nl
 
Interessant; The electric car that charges itself with sunlight | Lightyear
Nederlandse studenten zijn in een vergevorderd stadium een elektrische auto aan het ontwikkelen, deze auto laad zichzelf op via ingebouwde zonnepanelen (15km/p.u.) of door te stekkeren in een normaal stopcontact 3,7 kw 35km/p.u. Snel laden op 60kw met 570km/p.u. Met SC is het 120kw.
Zijn ondertussen geen studenten meer maar serieuze ondernemers.
 
Om iedereen eens met beide benen op de grond te plaatsen, ik ben deze week bij een verhaaltje van een gemeente ambtenaar geweest. Deze had het volgende verhaal:

Nederland is door de rijksoverheid in 40 regio's verdeeld. Volgend jaar dienen alle regio's aan te geven hoe ze zelfvoorzienend worden voor zowel elektriciteit als verwarming in 2050. Let op: iedere regio MOET zelfvoorzienend zijn, ze kunnen geen leentjebuur bij elkaar, maar zeker niet met de Noordzee spelen. De Noordzee is volgepland door de Rijksoverheid voor de industrie van Nederland.

De uitdaging is veel groter dan menigeen lijkt te denken. Alleen al voor de regio Utrecht (U10) is nu 3 TWh (elektrisch) nodig. Heel interessant verhaal, enorme uitdaging. Er wordt wel goed over nagedacht.

Zoektermen: Regionale Energiestrategie (RES 2019) U10
 
Die 65 kWh is toch wanneer het waterstof op 700 bar druk gebracht moet worden? Dit lijkt mij voor dit doeleinde onnodig.
http://www.hydrogenics.com/wp-content/uploads/Renewable-Hydrogen-Brochure.pdf
Pagina 14

Voor Tata alleen hoeft het niet op 700 bar te worden gecomprimeerd. Industrieel wordt het meestal opgeslagen op 200 bar. Scheelt inderdaad enkele procenten. Maar in de 15.000 ton zit een belangrijk deel dat de haven van Amsterdam wil opslaan en doorleveren aan ... waterstoftankstations.
 
Last edited:
Zijn ondertussen geen studenten meer maar serieuze ondernemers.
Ik hoop voor hen dat het geen luchtkasteel blijkt te zijn. Hun eerste claims dat zij alleen op zonne-energie zouden kunnen rijden is nu afgezwakt naar een besparing van 40% op de energierekening.
Ze moeten bij 20.000 km toch 25x per jaar laden. En ze vergelijken dat met een Tesla P100D die voor dezelfde 20.000 km 54x moet laden. Vergeleken met een Model 3 zal dit maar 44x zijn. Betekent dat een Model 3 maar 19x per jaar vaker moet laden. En dat laden gebeurt meestal als je thuis op je bed ligt.
Nu de prijzen van een Model 3 minder dan de helft gaan bedragen van een Lightyear.one vrees ik dat de Lightyear een witte raaf zal worden.
 
  • Like
Reactions: CL600