Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Maar... de praktijk maakt deze set-up onbruikbaar. Als na de eerste 112 km de accu leeg is, wordt er maar 5 kWh per uur aan elektrische energie door de brandstofcel aan de accu toegevoegd.
Je kunt dus daarmee maar 20 km per uur afleggen.

Zoals ik het begrijp gaat de brandstofcel al vanaf 80% SoC de accu weer bijvullen.

Bij een koeriersdienst kan het "nuttig" zijn omdat deze toch vaak moeten stoppen en tijdens de stop de accu bijgevuld kan worden.

Aangezien komend jaar de Kangoo ZE met 52 kWh aangeboden gaat worden, gok ik dat deze Frankenstein niet veel afzet gaat zien.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ik heb even gerekend aan het idee om waterstof te gaan gebruiken voor het verwarmen van 25% van onze woningen.

Wij hebben rond 8 miljoen gezinnen die gemiddeld per jaar 1.500 m3 gas verbruiken. Dat is rond 12 miljard m3 aardgas.
Bespaar je door isolatie 20% dan wordt dat 9.6 miljard gas.
Als je daar een kwart door waterstof vervangt, dan moet je dus 2.4 miljard m3 gas vervangen door 7.2 miljard m3 waterstof. 7.2 miljard m3 waterstof is /11 = 654.545.454 kg waterstof.

Om 1 kg waterstof te maken met elektrolyse heb je rond 58 kWh elektriciteit nodig.
Dat wordt 38 miljard kWh per jaar.
Een 8 MW windmolen, die gaan ze neerzetten op IJmuiden Ver, heeft een jaaropbrengst van 35.040 MWh. Dit is 35.040.000 kWh. Je hebt dan
1.083 windmolens van 8 MW nodig. Totale capaciteit dan 8.664 MW, ofwel 8,66 GW.

Alle 289 huidige windturbines op de Noordzee leveren jaarlijks 3,9 GWh op. Dat is dus al een factor 2.2 te weinig om zelfs maar een kwart van het aardgas te vervangen.

Tot 2030 is een windvermogen op zee gepland van totaal 9.823 MW. Dat komt aardig in de buurt van de 8.664 MW die al nodig is om de waterstof te maken om 25% van het gas te vervangen.
We hebben het dan niet over de 800.000 ton H2 voor de industrie en er is dan ook nog niet gerekend met het elektriciteitsverbruik van particulieren en industrie, 125 miljard kWh.


Al met al is alle huidige en vrijwel alle geplande windenergie tot 2030 nodig om slechts een kwart van het huidige gasverbruik te vervangen door waterstof. Er is dan tot 2030 totaal geen duurzame opwekking meer beschikbaar.
 
Ok, dus alle windmolens zijn bezet voor het verwarmen van de huizen. o_O
Wat nu als we ook alle bedrijfsdaken (met name logistieke bedrijven hebben veel dak) vol leggen met PV panelen. Ik heb geen idee hoeveel dat oplevert. Mijn dak levert nu alvast 6000 Wp....:)

Als al die ‘slimme’ plannetjes doorgaan vraag ik me af wanneer we van de verdringing af zijn ...
 
Een waterstofdrager?
Is zeker een waterstofdrager. Maar... je moet eerst waterstof maken, dan met een katalytische reactie op hoge temperatuur de waterstof binden, dan met eenzelfde reactie de waterstof weer vrijmaken. Je kan het wel vervoeren op normale druk en in gewone tankauto's. Maar die olie, met waterstof, moet per tankauto naar een station gebracht worden, daar moet de waterstof worden vrijgemaakt, op 700 bar worden gecomprimeerd voor een personenauto. De olie moet tenslotte weer naar de fabriek worden gebracht om opnieuw te worden voorzien van waterstof.
Het primaire rendement van deze toepassing zal ergens tussen 10 en 15% bedragen. De energieverliezen zijn enorm, die tankauto moet 2x dezelfde olie vervoeren. Het lijkt mooi om zonder druk waterstof te vervoeren, maar dat is het niet. Bij elektrolyse wordt waterstof geleverd op 30 bar. Die druk gaat naar 0 bij het binden aan olie en moet later weer worden opgebouwd. Waterstof uit een electrolyser is voldoende zuiver om deze in de brandstofcel van een auto te kunnen gebruiken. Wat die olie ermee doet is nog een vraagteken.
Als alle energieverliezen worden meegerekend, dan zou het in totaal wel eens meer energie kunnen kosten dan er aan waterstof wordt geleverd.
 
Ok, dus alle windmolens zijn bezet voor het verwarmen van de huizen. o_O
Wat nu als we ook alle bedrijfsdaken (met name logistieke bedrijven hebben veel dak) vol leggen met PV panelen. Ik heb geen idee hoeveel dat oplevert. Mijn dak levert nu alvast 6000 Wp....:)

Als al die ‘slimme’ plannetjes doorgaan vraag ik me af wanneer we van de verdringing af zijn ...
We raken nooit van de verdringing af. Ook na 2050 is er 60% windenergie, 24% zonnepanelen-energie en .... 16% gas.
Als 60% windenergie alleen al nodig is om een kwart van onze huizen met waterstof te verwarmen, dan kun je snel zien wat die 24% zonne-energie doet, heel weinig.
Info uit het Flexnet rapport, middelste scenario.
FLEXNET
 
FD 28 November
Groene waterstof te duur om door te breken als brandstof
What else is new....
Zomaar een stukje uit dit artikel:

upload_2019-11-30_8-19-22.png


Hele artikel in de pdf.
 

Attachments

  • HFD_20191128_0_025_017.pdf
    62.9 KB · Views: 45
Ik zie daarin overigens ook een risico voor al die claims dat we waterstof gaan gebruiken voor seizoensopslag... Als de eigenaren van windturbineparken geen redelijke prijs krijgen voor hun energie die dan in waterstof wordt opgeslagen, dan gaan er geen windturbines draaien en wordt er geen waterstof voor de wintermaanden opgeslagen. Sowieso moet je je afvragen hoeveel waterstof er dan moet opgeslagen worden om in de winter gebruikt te worden.

Ik denk dat snel duidelijk zal worden dat seizoensopslag ook niet gaat gebeuren, en dat we het gaan halen van meer windturbineparken, en import van zonne-energie van noord-Afrika en het midden-oosten.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik zie daarin overigens ook een risico voor al die claims dat we waterstof gaan gebruiken voor seizoensopslag... Als de eigenaren van windturbineparken geen redelijke prijs krijgen voor hun energie die dan in waterstof wordt opgeslagen, dan gaan er geen windturbines draaien en wordt er geen waterstof voor de wintermaanden opgeslagen. Sowieso moet je je afvragen hoeveel waterstof er dan moet opgeslagen worden om in de winter gebruikt te worden.

Ik denk dat snel duidelijk zal worden dat seizoensopslag ook niet gaat gebeuren, en dat we het gaan halen van meer windturbineparken, en import van zonne-energie van noord-Afrika en het midden-oosten.
Ik denk dat overcapaciteit nog eerder een scenario zal worden dan opslag waarbij 75% verdwijnt en ook nog heel kostbaar is.
 
Kerkhof in Den Haag bouwt eerste commerciële waterstoftankstation. Het vraagt een investering van €1,6 miljoen waarvan 80% subsidie. Investering is dus €320.000,-
Verwacht is binnen een jaar 100 tankbeurten per week. Een station bouwen voor €800.000,- is een goede business case zegt Kerkhof dus bouwkosten moeten omlaag. Op dit moment proberen ze het 700 bar systeem werkend te krijgen. Dit blijkt nogal een avontuur te zijn ivm oplopende temperatuur tijdens tanken. 350 bar kan al worden geleverd.
 
  • Funny
Reactions: RobPet
VRT nieuws

”... Onderzoekers van de KU Leuven zijn erin geslaagd om een speciaal zonnepaneel te ontwikkelen dat waterstofgas maakt uit het vocht in de lucht. Na 10 jaar ontwikkeling is het rendement van één paneel opgedreven tot 250 liter per dag, een wereldrecord volgens de onderzoekers. Twintig van deze zonnepanelen zouden een gezin een winter lang van stroom en warmte kunnen voorzien. De ingenieurs toonden ons hun prototype in wereldprimeur. De eerste veldproef staat in de steigers...”

”...Een klassiek zonnepaneel zet 18 tot 20 procent van de zonne-energie om in stroom. Als je met die stroom achteraf ook nog water moet splitsen in waterstof en zuurstof, dan gaat er heel wat energie verloren. Precies dat hebben de Leuvense ingenieurs opgelost door een zonnepaneel te ontwerpen dat rechtstreeks waterstof maakt. Met hun paneel (1,6 m²) wordt 15 procent van het zonlicht rechtstreeks omgezet in waterstofgas...”
 
Kerkhof in Den Haag bouwt eerste commerciële waterstoftankstation

Dat klopt natuurlijk niet. Evenmin als de bewering in het artikel in de link hieronder dat deze locatie de eerste is waar particulieren waterstof kunnen tanken.

Dat kan al lang, bijvoorbeeld al enkele jaren bij mij om de hoek in Arnhem. Alleen doet bijna niemand dat. En niet omdat er een ‘kip-ei’ situatie is, maar omdat die kip gewoon niet deugt. De gemeente Arnhen bood de afgelopen jaren 10.000 euro extra subsidie per auto, bovenop de MIA en andere voordelen. Niemand die in de kip hapte.

Vanaf eind april waterstof tanken bij BP Kerkhof & Zn in Den Haag | Pompshop
 
  • Like
Reactions: robertvg