Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
http://content10c3a.omroep.nl/urish...7cadbaef/nos/docs/150420_klimaatscenarios.pdf

Van Berenschot heeft een rapport gemaakt over hoe Nederland klimaatneutraal wordt in 2050. Opvallende conclusie: hoe internationaler de verduurzaming wordt geregeld, hoe meer plek er is voor waterstof, CO2 opslag, en hoe hoger ook de energiebehoefte. Als alles regionaal geregeld wordt is er geen plek voor waterstof en is er weinig energie nodig, maar krimpt de industrie ook. Bijzondere conclusie. Wel het lezen waard.
 
http://content10c3a.omroep.nl/urish...7cadbaef/nos/docs/150420_klimaatscenarios.pdf

Van Berenschot heeft een rapport gemaakt over hoe Nederland klimaatneutraal wordt in 2050. Opvallende conclusie: hoe internationaler de verduurzaming wordt geregeld, hoe meer plek er is voor waterstof, CO2 opslag, en hoe hoger ook de energiebehoefte. Als alles regionaal geregeld wordt is er geen plek voor waterstof en is er weinig energie nodig, maar krimpt de industrie ook. Bijzondere conclusie. Wel het lezen waard.
De link werkt niet.
 
Opvallende conclusie: hoe internationaler de verduurzaming wordt geregeld, hoe meer plek er is voor waterstof, CO2 opslag, en hoe hoger ook de energiebehoefte. Als alles regionaal geregeld wordt is er geen plek voor waterstof en is er weinig energie nodig, maar krimpt de industrie ook. Bijzondere conclusie. Wel het lezen waard.
Zonder ook maar iets van het rapport gelezen te hebben snap ik deze conclusie des te beter. De weg via waterstof is veel minder efficiënt en levert heel veel bedrijvigheid (bouw, transport,opslag) extra op en daardoor groeit de industrie in dat scenario. (Edit: "Goed" voor de EnergieCompanies en de bouw etc)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Climate change: 'Bath sponge' breakthrough could boost cleaner cars
_111837087_car3.png
A new aluminium-based material could make hydrogen-powered cars more practical and less expensive.

'Bath sponge' breakthrough to boost cleaner cars
 
Climate change: 'Bath sponge' breakthrough could boost cleaner cars
_111837087_car3.png
A new aluminium-based material could make hydrogen-powered cars more practical and less expensive.

'Bath sponge' breakthrough to boost cleaner cars
Klinkt te mooi om waar te zijn:
‘The key ability of the new framework is that it can potentially store hydrogen and other gases at much lower pressures while not needing an enormous tank.’
Als je H2 op een lagere druk opslaat dan heb je toch een grotere tank nodig om dezelfde hoeveelheid gas op te slaan?
Of hebben ze daar een natuurwet herschreven?
 
Klinkt te mooi om waar te zijn:
‘The key ability of the new framework is that it can potentially store hydrogen and other gases at much lower pressures while not needing an enormous tank.’
Als je H2 op een lagere druk opslaat dan heb je toch een grotere tank nodig om dezelfde hoeveelheid gas op te slaan?
Of hebben ze daar een natuurwet herschreven?
Sinds wanneer houden de wappies zich aan de natuurwetten?
 
  • Funny
Reactions: FVO
Ik denk dat ik de redenering wel begrijp: als je de druk zou kunnen verlagen, met dezelfde hoeveelheid waterstof in hetzelfde volume, spaar je veel energie, dus schoner. Geen idee hoe dat dan kan.
Het is wel degelijk waar, dat je waterstof compacter kunt opslaan dan door het onder heel hoge druk of bij heel lage temperatuur (vloeibaar) op te slaan. Dat gaat door het te binden aan metaal, met name Palladium en Magnesium zijn daar goed in. En er wordt gezocht naar andere metaalverbindingen, die het nog beter of goedkoper doen, daar gaat het artikeltje met de titel "bath sponge" over.
Uit Wikipedia:
Metaal hydriden
Metaalhydriden bevatten interstitiële holtes waarin waterstofgas kan worden opgenomen. Het element palladium wordt bijvoorbeeld gebruikt om waterstofgas op te nemen en weer af te geven, waardoor het gas gezuiverd wordt. Palladium kan tot 900 keer zijn eigen volume aan waterstof opnemen. Als gas is waterstof makkelijk samendrukbaar en de maat "zoveel keer zijn eigen volume" is niet echt indicatief. Daarom drukt men de opslagcapaciteit van een stof liever uit in een percentage van zijn eigen massa. Magnesiumverbindingen kunnen bijvoorbeeld 6% van hun massa aan waterstof opnemen en die bij kamertemperatuur terug afstaan.
Blijft natuurlijk dat dit maar een klein deel van de cyclus is, en de rest blijft even slecht performen, waardoor waterstof het echt niet wordt.
 
Mercedes heeft eindelijk definitief besloten om met de waterstofauto te stoppen:
https://electrek.co/2020/04/22/daimler-ends-hydrogen-car-development-because-its-too-costly/
Citaat daaruit:
[Hydrogen fuel-cell cars] are at least twice as expensive to build as an equivalent battery-powered car in the manufacturing. As a result, sales prices are not reflective of the cost.

Other automakers are giving up on hydrogen cars. In November, Honda — a longtime proponent of hydrogen-powered cars — said it would put its fuel-cell program on hold. Volkswagen published its position on hydrogen last month: < . . . > Everything speaks in favor of the battery, and practically nothing speaks in favor of hydrogen.

BMW, Hyundai, and Toyota continue to tout the technology.
 
Last edited:
Voor trucks wordt de 150.000 km levensduur van de fuel cells killing vermoed ik.
Zal zeker meespelen. Maar ik schat in dat de brandstofkosten een nog veel groter probleem gaan worden. Well-to-wheel hebben we te maken met een factor 4 TOV een batterij aangedreven voertuig. Ik kan nog lastig het verbruik van de semi inschatten, maar zou maar eens 1,5 kWh/km kunnen zijn. Zakelijk laden gaat dan voor 9 cent per km, terwijl dat voor waterstof dan rond de 36 cent per km komt.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1