Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dit is zowat een full house spelen met greenwashing:


  • plantaardige olie, uit
  • restafval, frituurolie en dierlijke vetten
  • behandeld met waterstof
= 100% fossiel vrije diesel 🤣🤣🤣
 
Dit is zowat een full house spelen met greenwashing:


  • plantaardige olie, uit
  • restafval, frituurolie en dierlijke vetten
  • behandeld met waterstof
= 100% fossiel vrije diesel 🤣🤣🤣
Men kijkt ook alleen naar CO2 en vergeet voor het gemak de NOx en fijnstof mee te nemen.
Dat zijn problemen die nog groter zijn voor de leefbaarheid van bewoonde gebieden dan de CO2...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit is zowat een full house spelen met greenwashing:


  • plantaardige olie, uit
  • restafval, frituurolie en dierlijke vetten
  • behandeld met waterstof
= 100% fossiel vrije diesel 🤣🤣🤣
'Plantaardige' staat wel nergens (meer?). In principe klopt het dan wel. Geen fossielen in de diesel. Maar als ze naar de ganse cyclus kijken, zal daar wel ergens een vloeibaar fossiel voor gebruikt zijn vermoed ik.
 
Ben benieuwd of er nu ook een rapportage van Kassa komt waarin wordt verkondigd dat waterstof heel gevaarlijk is en dat je nooit meer in een auto of bus op waterstof moet stappen.
Ja, inderdaad, zoals bij de eerste Teslabrandjes. Eerder vandaag (een paar uur voor de brand) was er nog enthousiasme te lezen in het persbericht over de nieuwe bus.

 

Wim S. krijgt weer gelijk.
 
Kwam zojuist nog wat opmerkingen over de Mirai tegen: https://www.toyota.com/content/ebrochure/2021/mirai_fueling_V11.pdf

Wat ze bij aankoop dus niet bij vertellen is dat hoge luchtvochtigheid (hebben we toch nooit last van hier? ;)) de nozzle niet meer werkt:

During periods of high-humidity, the nozzle may become frozen and
unable to disconnect from the vehicle for a period of several minutes
or longer. In this condition, do not pour water or spray any chemicals
on the nozzle.

en deze:

6. If the nozzle cannot be removed after fueling, it may be frozen.
Wait for the nozzle to thaw before attempting to remove. Do not
pull or rotate the nozzle forcibly or damage will occur.

Nog los van alle andere nadelen...
 
Niet dat ik erg geloof in waterstof voor personenauto's, maar bovenstaande issue kan toch denk ik redelijk gemakkelijk opgelost worden met een verwarme tankpoort oid?
Eigenlijk niet heel veel anders dan de vastgevroren laadkabels: o.a. bij de Model 3 is dat ook pas een tijdje terug opgelost door de laadpoort verwarmbaar te maken.
 
Niet dat ik erg geloof in waterstof voor personenauto's, maar bovenstaande issue kan toch denk ik redelijk gemakkelijk opgelost worden met een verwarme tankpoort oid?
Eigenlijk niet heel veel anders dan de vastgevroren laadkabels: o.a. bij de Model 3 is dat ook pas een tijdje terug opgelost door de laadpoort verwarmbaar te maken.
Met het verschil dat elektriciteit niet brandbaar is, en waterstof wel. Daarnaast ga je knutselen met toleranties als je gaat verwarmen, en je moet een grote massieve plug verwarmen. Ik zie dat niet gebeuren.
 
Bij een accu wordt er ook gewerkt met toleranties: b.v. laden met een hoge snelheid X tot er een bepaalde temperatuur in het pack bereikt is en de laadsnelheid omlaag gaat.
Verwarmen bij waterstof zal inderdaad vast wat kritischer zijn, maar of het zo lastig/gevaarlijk is om de tankpoort enigzins te verwarmen? Ik ben geen techneut, maar ik geloof niet dat dit een onoplosbaar probleem is.
En daarnaast: waterstof tanken staat mijn inziens nog in de kinderschoenen. Dus net als bij elektrisch rijden (zie o.a. de vast gevroren laadpoort) zullen er met name in het begin vast nog meer problemen ontdekt worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij een accu wordt er ook gewerkt met toleranties: b.v. laden met een hoge snelheid X tot er een bepaalde temperatuur in het pack bereikt is en de laadsnelheid omlaag gaat.
Verwarmen bij waterstof zal inderdaad vast wat kritischer zijn, maar of het zo lastig/gevaarlijk is om de tankpoort enigzins te verwarmen? Ik ben geen techneut, maar ik geloof niet dat dit een onoplosbaar probleem is.
En daarnaast: waterstof tanken staat mijn inziens nog in de kinderschoenen. Dus net als bij elektrisch rijden (zie o.a. de vast gevroren laadpoort) zullen er met name in het begin vast nog meer problemen ontdekt worden.
Je kunt de tankpoort niet 'enigszins' verwarmen, daarvoor is de capaciteit veel te hoog. En je snapt niet wat ik met toleranties bedoel: als je extreem koelt (wat dus gebeurt) dan sluiten naden zich, als je verwarmt gaan die weer open met lekkage als gevolg. Bedenk dat het spul op een druk van 700 bar staat, daar wil je niet de kleinste naad zien.

Waterstof staat niet in de kinderschoenen, dat is een misvatting. Het is simpelweg niet geschikt als medium voor (personen)auto's ook al wil big oil graag anders omdat anders hun business model verdwijnt. Lees deze thread maar eens terug.
 
En daarnaast: waterstof tanken staat mijn inziens nog in de kinderschoenen.
En dat zal zo blijven, hoe Toyota, Hyundai en Big Oil het blijven propageren, De eerste twee geloven het, al begin ik daarover te twijfelen (ze denken tijd te kopen door twijfel te zaaien over EV) de laatste houdt zich nog even vast aan de rand van het graf en probeert de zakken van het hemd ondertussen te vullen, in plaats van te kijken hoe ze in een all-electric omgeving toch kan overleven