Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Degradatie speelt bij een brandstofcel wel degelijk een grote rol. Volgens ingewijden is de degradatie van een fuelcell in een auto 10% per
2500 uur of 75.000 mile (120.000 km). Energie Gratiz heeft nu 300.000 km gereden met een degradatie van 10%. Dat is een factor 2,5x beter dan een brandstofcel. Een lithium-ion accu heeft op de lange termijn dus een veel lagere degradatie dan een waterstof brandstofcel.

Klopt, maar in het artikel spreken ze van een metaal (metalic hydrogen) dat een supergeleider zou kunnen zijn. Dan heb je mogelijk geen brandstofcel meer nodig, omdat je het kunt inzetten in batterijen. Tenminste dat denk ik op te maken uit het artikel.
 
Klopt, maar in het artikel spreken ze van een metaal (metalic hydrogen) dat een supergeleider zou kunnen zijn. Dan heb je mogelijk geen brandstofcel meer nodig, omdat je het kunt inzetten in batterijen. Tenminste dat denk ik op te maken uit het artikel.
Ik volg veel fora, nieuwssites, blogs en technische websites. Elke week weer, al jarenlang, zie ik artikelen met 'spectaculaire doorbraken' op het gebied van accutechnologie en duurzaamheid. Daarna hoor ik er, met name waar het gaat om accutechnologie, nooit meer iets van. Ik bekijk dit 'nieuws' al een tijd met grote reserve.
Waarom mag je niet weten wat een waterstof productie-unit kost? Het is goeddeels betaald met onze eigen belastingcenten.
De fabriek van Colruyt, plaatje staat hieronder, kost tientallen miljoenen euro's. En dat voor een schamele enkele tientallen kilo's waterstof per dag.
2017-01-26 11.15.35.jpg
 
  • Like
Reactions: FVO and CO2CLEAN
Ik volg veel fora, nieuwssites, blogs en technische websites. Elke week weer, al jarenlang, zie ik artikelen met 'spectaculaire doorbraken' op het gebied van accutechnologie en duurzaamheid. Daarna hoor ik er, met name waar het gaat om accutechnologie, nooit meer iets van. Ik bekijk dit 'nieuws' al een tijd met grote reserve.
Waarom mag je niet weten wat een waterstof productie-unit kost? Het is goeddeels betaald met onze eigen belastingcenten.
De fabriek van Colruyt, plaatje staat hieronder, kost tientallen miljoenen euro's. En dat voor een schamele enkele tientallen kilo's waterstof per dag.
View attachment 212354

Nog even los van de hoeveelheid stroom die daar nodig is. Met die stroom kan een veelvoud aan EV's in beweging gehouden worden van wat zij eventueel zouden kunnen leveren.
 
Overigens zojuist bericht gekregen dat men geen antwoord wilt geven op mijn vraag wat zo'n H2 station met 200 kg per dag kost. Volgens mij kunnen we wel concluderen dat het dus veel te duur is...

In 2008 werd een waterstoftankstation in Ruisbroek gebouwd (op de site van het Total-tankstation op de E19, richting Frankrijk). Kostprijs 1,8 miljoen euro (voor 17.600 liter opslagcapaciteit). Is intussen al lang verdwenen (net als de intertijd bevoegde minister :))
 
  • Love
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Het lukt Total niet zo goed met die alternatieve tankstations. De eerste reeks snelladers die ze in heel wat tankstations in Brussel plaatsten, zijn ondertussen vervangen door nieuwe toestellen, maar die liggen ook meer uit dan dat ze functioneel zijn.
 
Iemand die wel wat in waterstof ziet stuurt me dit filmpje als suggestie dat t ook wel in een gewone auto werkt. Lijkt mij de grootste onzin.

je bent te terughoudend, Hendrik. "Lijkt mij" mag je gerust vervangen door "Is."

*filmpje is van 2009
*merendeel gaat over een proefje dat we in het middelbare onderwijs ook al deden. Leuk, daarmee is alles gezegd.
*nergens is te zien dat de auto rijdt.
*lithium 6 deuteride is geen 'vriendelijke' stof om mee om te gaan ;-)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and HWS
Iemand die wel wat in waterstof ziet stuurt me dit filmpje
als suggestie dat t ook wel in een gewone auto werkt. Lijkt mij de grootste onzin.
Ik wil best geloven dat wat in dat filmpje getoond wordt kan werken voor elke auto, er zijn ook genoeg prototypes en andere hobby projecten die op H2 draaien.

Ze ontkomen allen echter niet aan de twee grote problemen met H2: de inefficiëntie van de cyclus en de moeite met opslag. In dit filmpje bijvoorbeeld duurt het opladen gewoon een hele nacht, nadat gedurende de dag de elektrolyse van water heeft plaatsgevonden.

Een jaar of 10-15 geleden was de batterijtechnologie nog niet waar ze nu is, en was H2 daardoor veelbelovender. Intussen heeft de batterijtechniek en de BEV de H2 technologie volledig ingehaald...
 
als iemand zin heeft, om zijn visie over waterstof eens te challengen :

ie-net vzw

Programma :
In het kader van duurzame energie wordt de betekenis van waterstof steeds belangrijker.
Waterstof is een milieuvriendelijke brandstof, de verbranding/omzetting ervan is trouwens zuiver water. Waterstofbrandstofcellen voor voertuigen en vorkliften zijn ondertussen reeds goed ingeburgerd. Via duurzame elektrische energie van windmolens en fotovoltaïsche cellen kan via elektrolyse van water waterstof gegenereerd en opgeslagen worden. Waterstof kan dus beschouwd worden als de mogelijkheid voor het opslaan van elektrische energie. Meerdere concrete projecten werden ondertussen gerealiseerd.
De firma Hydrogenics, van Canadese oorsprong , met een vestiging te Oevel in de Kempen is gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van dergelijke projecten.
In de voorbije vier jaren, heeft Hydrogenics vijf Mega Watt-schaal ‘power to gas’ sites opgestart voor de opslag van hernieuwbare energie.
Dr.ir. Jan Vaes van Hydrogenics is onze spreker. De voordracht zal in het Nederlands gegeven worden.
Tijdsindeling :

18:30 Ontvangst en registratie van de deelnemers (met een broodje)

19:00 Voordracht door Dr.ir. Jan Vaes

Onderwerpen die aan bod komen:

- Waterelektrolyse

- Technologische oplossingen (alkalisch, polymeer elektrolyten, hoge temperatuurelektrolyse)

- Systeem oplossingen

- Industriële toepassingen

- Waterstofgeneratie voor integratie van hernieuwbare energie in het net en energieopslag

- Economische drijfveren /voorbeeld projecten

- Toekomstscenario’s

20:00 Vragen stellen

20:30 tijd voor een knabbeltje en een babbeltje

21:30 Einde activiteit
 
Dit topic valt me eerlijk gezegd wat tegen. Al het sceptisme en ongeloof richting waterstof hier, is net hetzelfde wat elektrische rijders kregen te verduren van diesel rijders.

Volgens mij vind je hier vooral een inhoudelijke discussie met ook nuance erin. Het ongeloof wat je ziet over elektrisch rijden is vaak niet onderbouwd en vooral op emoties gebaseerd.
In plaats van af te geven op dit topic zou je zelf ook een goede inhoudelijke bijdrage kunnen leveren. Ik hoor graag van je waarom waterstof de toekomst heeft. En ik denk dat de elektrisch rijders hier voldoende open minded zijn om hun mening te herzien en waterstof te omarmen als de ontwikkelingen anders blijken dan verwacht.
 
Dit topic valt me eerlijk gezegd wat tegen. Al het sceptisme en ongeloof richting waterstof hier, is net hetzelfde wat elektrische rijders kregen te verduren van diesel rijders.
Nou ik zie toch wel een groot verschil: het scepticisme in deze draad is (op enkele onvermijdelijke religieuze posts na) gebaseerd op kennis en feiten en gefocust op de casus van individueel personenvervoer.
Het scepticisme van dieselrijders is grotendeels gebaseerd op technisch gebrek aan kennis, angst voor verandering en afgunst...

Dat gezegd hebbende hoop ik dat er een doorbraak komt voor efficiënte opslag en gebruik van H2, dat zou de transitie behoorlijk kunnen bespoedigen... Maar op dit moment geloof ik meer in elektrische accutechnologie.
 
  • Like
Reactions: Pascal-R
Het is geen kwestie van geloven in mijn optiek. En ook niet het percé "tegen" een bepaalde techniek zijn. Zelfs niet als de nieuwe techniek (nog) niet praktisch en economisch verantwoord kan worden ingezet. Het gaat ten eerste om de fundamentele wetenschappelijke onderbouwing en naar mijn bescheiden mening....moet een gezochte oplossing "passen" op een duidelijk omschreven probleem.

Het probleem dat men met H2 probeert op te lossen voor personenvervoer ontgaat mijn volledig. Ik lees overal dat het zou gaan om het verminderen van CO2 uitstoot en het niet meer afhankelijk willen zijn van olie (dus de landen waar die smurrie in de grond zit en natuurlijk de complete keten van petrochemische industrie).

Die twee items in het hoofd houdende (CO2 uitstoot uitsluiten en de afhankelijkheid van olie verminderen)....hoe kan H2 dan voor personenauto's DE oplossing zijn?

Wanneer je zonder olie(producten) en zonder emissie van CO2 waterstof wilt produceren, dan kom je al gauw bij elektrolyse uit. Bij het gebruik van de eerder in dit topic genoemde metaalhydrides kan CO2 vrijkomen bij bepaalde productieprocessen of heeft men een koolwaterstof ("olieproduct") nodig om de H2 vanaf te peuteren.

De keten elektrolyse -> rijden waterstof auto is minimaal 3x minder energie-efficient dan het alternatief van een BEV (battery Electric Vehicle).

De voorkeur zou toch uit moeten gaan naar de meest eenvoudige, flexibele, efficiënte en effectieve oplossing voor een bepaald probleem. Een BEV is eenvoudiger, flexibeler, efficiënter en effectiever bij het oplossen van het CO2 reductie vraagstuk voor persoonlijk vervoer. Zeker in combinatie met PV en statische opslag van energie in accus. Enige nadeel van BEV boven de H2 oplossing, is het "langere tanken".

Het langere tanken blijkt in de praktijk dus zeer wel mee te vallen omdat:

- Een BEV thuis en op het werk geladen kan worden terwijl je wat anders aan het doen bent, dus veel minder vaak "tanken" bij een station.
- De laadinfra en de laadsnelheid nemen goed toe de komende jaren. Tesla laat dat nu al zien met laadvermogens van 100+kW en de verwachting is dat CCS3.0/SuC3.0 (350kW+) binnen 2 a 3 jaar langs de weg beschikbaar zal zijn (150kW wordt waarschijnlijk overgeslagen en de nieuwe CCS standaard is voor 800-1000V accupacks; meeste momenteel rond de 350-400V)
- Tanktijden voor waterstof lijken tegen te vallen in de praktijk omdat het station batches waterstof op druk moet zetten voor een tankbeurt en dus is het station niet continu te gebruiken zoals een traditioneel tankstation of een snellaadlocatie
- De druk op de huidige waterstof stations (bijvoorbeeld in de VS) lager is dan nodig voor volledige nutting van de range van bijvoorbeeld een Toyota Mirai. Namelijk 350bar ipv 700bar.

Waterstof als energiedrager heeft ongetwijfeld diverse nuttige toepassingen in het vrachtverkeer, scheepvaart, industrie, ruimtevaart, etc...maar dan "lost" waterstof een ander probleem op dan sec CO2 uitstoot. Dan hebben we het over NOx uitstoot, of een ander probleem dat moet worden opgelost. Ik zie waterstof best in combinatie met een brandstofcel en koolwaterstoffen/metaalhydrides gebruikt worden, maar zeker niet in een personenauto.

Zeker niet wanneer voor 2020 een 100kWh accupack maar € 8000 kost om te maken en slechts 300-400kg weegt. Want op die curve zitten we momenteel.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
als iemand zin heeft, om zijn visie over waterstof eens te challengen :

ie-net vzw

Programma :
In het kader van duurzame energie wordt de betekenis van waterstof steeds belangrijker.
....
Gezien de eerste zin, lijkt het mij een bevooroordeeld groepje mensen. Op de agenda zie ik ook het onderwerp: "Alternatieve mogelijkheden die vandaag al beschikbaar zijn, waterstof compleet overbodig maakt en minder geld van de belastingbetaler vergt" niet terugkomen.

....
Waterstof als energiedrager heeft ongetwijfeld diverse nuttige toepassingen in het vrachtverkeer, scheepvaart, industrie, ruimtevaart, etc.......
TIFTFY
Rest van de post 100% mee eens.
 
Last edited: