Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Het antwoord stond eronder....dat was toch niet zo moeilijk?

Als je ooit maar een kans wil maken die andersdenkenden te overtuigen van jouw gelijk, dan moet je er mee in discussie gaan.

Luisteren, in hun gedachtenwereld treden en dan argumenten aandragen waarom hun oplossing niet zaligmakend is.
En pas nadat je die faze voorbij bent, met alternatieven komen.

Door te weigeren om te luisteren, om te praten of door aan de kant te staan roepen zal niets bereikt worden.



Recent was er hier véél kritiek op Elon Musk dat hij adviseur werd bij Trump.
Naar mijn mening heeft (ook hier weeral) Musk het bij het rechte eind !

<out>
 
  • Like
Reactions: Adm
Als je ooit maar een kans wil maken die andersdenkenden te overtuigen van jouw gelijk, dan moet je er mee in discussie gaan.

Luisteren, in hun gedachtenwereld treden en dan argumenten aandragen waarom hun oplossing niet zaligmakend is.
En pas nadat je die faze voorbij bent, met alternatieven komen.

Door te weigeren om te luisteren, om te praten of door aan de kant te staan roepen zal niets bereikt worden.



Recent was er hier véél kritiek op Elon Musk dat hij adviseur werd bij Trump.
Naar mijn mening heeft (ook hier weeral) Musk het bij het rechte eind !

<out>
Nergens in mijn post stel ik dat men de discussie achterwege moet laten.
Lees mijn post 552 nog maar een keer. Ik stel juist dat dit op politiek niveau besproken moet worden.

<in>
 
Dit artikel werd vandaag door Maarten Steinbuch geretweet:

image.jpeg


Waterstof in de auto aanmaken via mierenzuur dat getankt kan worden.
Het ontbreekt mij van technische kennis om dit op waarde te kunnen schatten. Wat mij wel verbaast is dat ze zelf in het artikel al aangeven dat een personenauto met een batterij eigenlijk al voldoende actieradius heeft...

Ik ben erg benieuwd wat @Maarten ST zelf denkt over de toekomst van de brandstofcelauto en waterstof (al dan niet met een hulpstoffen opgeslagen).
 
  • Informative
Reactions: Rick A.
Dit artikel werd vandaag door Maarten Steinbuch geretweet:

View attachment 212712

Waterstof in de auto aanmaken via mierenzuur dat getankt kan worden.
Het ontbreekt mij van technische kennis om dit op waarde te kunnen schatten. Wat mij wel verbaast is dat ze zelf in het artikel al aangeven dat een personenauto met een batterij eigenlijk al voldoende actieradius heeft...

Ik ben erg benieuwd wat @Maarten ST zelf denkt over de toekomst van de brandstofcelauto en waterstof (al dan niet met een hulpstoffen opgeslagen).
In de theorie klinkt het goed! Ik ben benieuwd naar de uitwerking hoe dit van lab naar product gaat.

Daarnaast blijf je weer vloeistof pompen en niet de vrijheid hebben van een EV.

Diesel en Benzine bestaan nu ook naast elkaar, zelfs naast LPG. Sluit niet uit dat er naast de BEV ook iets anders rond zal rijden.

Overigens hebben al deze auto's een buffer in de vorm van een accu. Want een brandstofcel levert niet voldoende vermogen/stroom tijdens accelereren.
 
Dit artikel werd vandaag door Maarten Steinbuch geretweet:

Waterstof in de auto aanmaken via mierenzuur dat getankt kan worden.
Het ontbreekt mij van technische kennis om dit op waarde te kunnen schatten. Wat mij wel verbaast is dat ze zelf in het artikel al aangeven dat een personenauto met een batterij eigenlijk al voldoende actieradius heeft...

Ik ben erg benieuwd wat @Maarten ST zelf denkt over de toekomst van de brandstofcelauto en waterstof (al dan niet met een hulpstoffen opgeslagen).

Er is zoveel mis met dit artikel, dat het bijna ondoenlijk is dit punt voor punt te weerleggen. Het begin al fout door een labtest gelijk te stellen aan een productieauto waarvan al bijna 200.000 stuks zijn verkocht. Ook dat waterstof een grote rivaal zou zijn is niet waar. Er zijn slechts een paar waterstofauto's op de weg en 100.000den vol elektrische auto's. De productie van BEV's zal de komende jaren vele ordes van grootte groter zijn dan waterstof.

Experts denken dat waterstof zal winnen lees is. Maar geen enkele expert komt verder dan de weerlegde argumenten van deze studenten. Namelijk; "Geen beperkte actieradius en geen gedoe met laden". Beiden zijn NU al bijna compleet verleden tijd DOOR Tesla. En de toekomstige ontwikkelingen van Tesla en ook het ontwaken echte reuzen in de elektrotechniek zullen voor een enorme versnelling gaan zorgen waarmee deze argumenten voor goed begraven kunnen worden.

Mierenzuur kan op verschillende manier verkregen worden. Echter net zoals bij waterstof (petrochemisch), wordt het overgrote deel van het mierenzuur door de Chemische industrie gemaakt in processen die allemaal blijkbaar een eigen uitdaging hebben. BASF is de grootste producent in Europa.

Nagel aan de "doodskist" van dit artikel is de stroman die de studenten (wellicht op basis van onwetendheid) oprichten over li-ion accus in vrachtwagens en scheepvaart. De opmerking dat men meer massa aan accu moet meenemen dan lading per pertinente onzin. Zelfs voor containerschepen blijkt op een servetje dat er misschien praktische bezwaren zijn voor accus aan boord van een schip, maar dan energetisch en massa-technisch de casus voor accu "uitkan". We zouden een casus voor vrachtwagens kunnen uitwerken op een servet, maar ik voorspel...dat kan als uit. Zeker wanneer je de berekening voert met een SuC netwerk.

Heel kort door de bocht heeft een vrachtwagen nu 10x de hoeveelheid energie mee t.o.v. een personenauto. Als we de Tesla S100D als personenauto nemen, dan zou een vrachtwagen 1MWh aan accu moeten meenemen. Dat kan nu al binnen de 5 ton massa en waarschijnlijk tegen 2021 lukt dat met 3 ton. Haal de dikke dieselmotor en de dieseltank van de vrachtwagen af en netto lever je 1-2 ton in op een netto capaciteit van rond de 30.

Dus samenvattend:
- labconcept is geen concurrent/uitdager/killer van een massaproductie-concept.
- productie mierenzuur voornamelijk chemisch proces met diverse uitdagingen per mogelijkheid.
- voordelen waterstof/mierenzuur lossen geen praktische problemen op van BEV, zeker niet gezien ontwikkelingen komende 5 jaar.
- studenten richten stro-man op ten aanzien van toepassing BEV in ander vervoer dan personenauto's.

Het kan werken en het is ongetwijfeld interessant om aan te studeren en te werken, maar gezien de eenvoud en de ontwikkeling op het gebied van li-ion accu's, zie ik niet in welk uniek voordeel mierenzuur heeft ten opzichte van BEV. Afgezien van het voordeel voor de chemische industrie (afvalproducten krijgen waarde doordat ze onderdeel zijn van productie mierenzuur, of men produceert al direct mierenzuur).
 
In de theorie klinkt het goed! Ik ben benieuwd naar de uitwerking hoe dit van lab naar product gaat.

Daarnaast blijf je weer vloeistof pompen en niet de vrijheid hebben van een EV.

Diesel en Benzine bestaan nu ook naast elkaar, zelfs naast LPG. Sluit niet uit dat er naast de BEV ook iets anders rond zal rijden.

Overigens hebben al deze auto's een buffer in de vorm van een accu. Want een brandstofcel levert niet voldoende vermogen/stroom tijdens accelereren.
Mierenzuur wordt gemaakt met H2 en CO2 en geeft de mogelijkheid om H2 te verpompen en op te slaan als vloeistof. Het rendement is me niet bekend, maar er is warmte nodig om de H2 weer uit mierenzuur te halen.

Mierenzuur lost niet de inefficiëntie van het klimaatneutraal creëren van H2 op, en het lost ook niet de inefficiëntie van H2 brandstofcellen op.
Het lost wél het opslag en distributieprobleem op, en daarmee neemt het één van de nadelen van H2 weg.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Methanol maakt meer kans, via deze route:

with electric energy

CO2 +5H2O + 6 e−1 → CH3OH + 6 HO−1
6 HO−1 → 3H2O + 2/3 O2 + 6 e−1
Total:
CO2 +2H2O + electric energy → CH3OH + 2/3 O2
The necessary CO2 would be captured from fossil fuel burning power plants and other industrial flue gases including cement factories. With diminishing fossil fuel resources and therefore CO2 emissions, the CO2 content in the air could also be used. Considering the low concentration of CO2 in air (0.04%) improved and economically viable technologies to absorb CO2 will have to be developed. This would allow the chemical recycling of CO2, thus mimicking nature’s photosynthesis.


Uit:

Methanol economy - Wikipedia
 
Mijnbouwers doen het dieper, scheepsbouwers doen het met hellingvet, fietsenmakers (=werktuigbouwers) met de ketting, electro's trekken vonken. Maar informatici? Onbekend. Iets met waterstof zeker.

Nee dat zijn figuren zoals ik (bedrijfskunde en management/business studies) die elke hype aanzien als de nieuwe doorbraak in techniek, omdat we nergens verstand van hebben ;)
 
Nee dat zijn figuren zoals ik (bedrijfskunde en management/business studies) die elke hype aanzien als de nieuwe doorbraak in techniek, omdat we nergens verstand van hebben ;)
Wat lees ik nou?

Waterstof auto’s zijn zeker interessant en ik hoop in de nabije toekomst daar een blog over te kunnen schrijven. Hopelijk in combinatie met battterij auto’s en niet enkel kijkend naar de CO2-uitstoot.

Behalve de kleine typo, wil je een blog schrijven over waterstof? Dan heb je er al een hoop over kunnen lezen :p.
 
Zoals gewoonlijk: het proces van maken van mierenzuur levert een energieverlies van 45% op. Het voordeel is wel dat je geen hulpstof nodig hebt of een reststof overhoudt (anders dan CO2 en H2O). Maar je blijft nog steeds steken op een efficiency van slechts 27%. En we weten allemaal dat dat veeeeel beter kan.