Dit artikel werd vandaag door Maarten Steinbuch geretweet:
Waterstof in de auto aanmaken via mierenzuur dat getankt kan worden.
Het ontbreekt mij van technische kennis om dit op waarde te kunnen schatten. Wat mij wel verbaast is dat ze zelf in het artikel al aangeven dat een personenauto met een batterij eigenlijk al voldoende actieradius heeft...
Ik ben erg benieuwd wat
@Maarten ST zelf denkt over de toekomst van de brandstofcelauto en waterstof (al dan niet met een hulpstoffen opgeslagen).
Er is zoveel mis met dit artikel, dat het bijna ondoenlijk is dit punt voor punt te weerleggen. Het begin al fout door een labtest gelijk te stellen aan een productieauto waarvan al bijna 200.000 stuks zijn verkocht. Ook dat waterstof een grote rivaal zou zijn is niet waar. Er zijn slechts een paar waterstofauto's op de weg en 100.000den vol elektrische auto's. De productie van BEV's zal de komende jaren vele ordes van grootte groter zijn dan waterstof.
Experts denken dat waterstof zal winnen lees is. Maar geen enkele expert komt verder dan de weerlegde argumenten van deze studenten. Namelijk; "Geen beperkte actieradius en geen gedoe met laden". Beiden zijn NU al bijna compleet verleden tijd DOOR Tesla. En de toekomstige ontwikkelingen van Tesla en ook het ontwaken echte reuzen in de elektrotechniek zullen voor een enorme versnelling gaan zorgen waarmee deze argumenten voor goed begraven kunnen worden.
Mierenzuur kan op verschillende manier verkregen worden. Echter net zoals bij waterstof (petrochemisch), wordt het overgrote deel van het mierenzuur door de Chemische industrie gemaakt in processen die allemaal blijkbaar een eigen uitdaging hebben. BASF is de grootste producent in Europa.
Nagel aan de "doodskist" van dit artikel is de stroman die de studenten (wellicht op basis van onwetendheid) oprichten over li-ion accus in vrachtwagens en scheepvaart. De opmerking dat men meer massa aan accu moet meenemen dan lading per pertinente onzin. Zelfs voor containerschepen blijkt op een servetje dat er misschien praktische bezwaren zijn voor accus aan boord van een schip, maar dan energetisch en massa-technisch de casus voor accu "uitkan". We zouden een casus voor vrachtwagens kunnen uitwerken op een servet, maar ik voorspel...dat kan als uit. Zeker wanneer je de berekening voert met een SuC netwerk.
Heel kort door de bocht heeft een vrachtwagen nu 10x de hoeveelheid energie mee t.o.v. een personenauto. Als we de Tesla S100D als personenauto nemen, dan zou een vrachtwagen 1MWh aan accu moeten meenemen. Dat kan nu al binnen de 5 ton massa en waarschijnlijk tegen 2021 lukt dat met 3 ton. Haal de dikke dieselmotor en de dieseltank van de vrachtwagen af en netto lever je 1-2 ton in op een netto capaciteit van rond de 30.
Dus samenvattend:
- labconcept is geen concurrent/uitdager/killer van een massaproductie-concept.
- productie mierenzuur voornamelijk chemisch proces met diverse uitdagingen per mogelijkheid.
- voordelen waterstof/mierenzuur lossen geen praktische problemen op van BEV, zeker niet gezien ontwikkelingen komende 5 jaar.
- studenten richten stro-man op ten aanzien van toepassing BEV in ander vervoer dan personenauto's.
Het
kan werken en het is ongetwijfeld interessant om aan te studeren en te werken, maar gezien de eenvoud en de ontwikkeling op het gebied van li-ion accu's, zie ik niet in welk uniek voordeel mierenzuur heeft ten opzichte van BEV. Afgezien van het voordeel voor de chemische industrie (afvalproducten krijgen waarde doordat ze onderdeel zijn van productie mierenzuur, of men produceert al direct mierenzuur).