S-19910
Driving Model-S #19910
Dan moet je wel eerst lid worden, toch?
onder het motto : een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
niet leden betalen wat meer; maar zijn welkom.
Last edited:
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dan moet je wel eerst lid worden, toch?
Gezien de eerste zin, lijkt het mij een bevooroordeeld groepje mensen. Op de agenda zie ik ook het onderwerp: "Alternatieve mogelijkheden die vandaag al beschikbaar zijn, waterstof compleet overbodig maakt en minder geld van de belastingbetaler vergt" niet terugkomen.
Het zal je niet verbazen dat ik een "glas half leeg" persoon ben. Mijns inziens is de discussie niet relevant op technisch niveau. Iedereen kent het huidige rendement. Verweer is ook altijd hetzelfde: "Ja, met de huidige inzichten....maar toekomstige ontwikkelingen...blablabla". Als je met die insteek een gesprek aangaat, spreek je tegen dovemansoren.Mmmm, dit vind ik niet de juiste insteek.
Door ons af te sluiten van elk kritisch geluid tonen we ons even bekrompen als die ICE-mannen die altijd weer beginnen over de batterij van hun GSM.
Als je de uitnodiging leest, is het héél duidelijk : de spreker is actief in de waterstof-sector - dat wordt openlijk meegedeeld.
Misschien brengt hij wel inzichten die wij helemaal niet hebben - en niets houdt ons/u tegen om kritische vragen te stellen, bijvoorbeeld rond het netto-rendement ; daar is voldoende tijd voor uitgetrokken.
Dit stukje lees ik net pas....zal ik tevens even mijn pessimistische voorspelling op los laten:@Rick A.
....
Die schuiten gaan lang mee...dus op zijn snelst zouden dan over een 100 jaar alle diesel-vrachtschepen vervangen moeten kunnen worden door li-ion. Als er verder geen grenzen zitten aan het ontwikkelen van li-ion technieken.
Dank! Nu de rest van de wereld nog overtuigen@Rick A.
Zo zie je maar...wat een beetje perspectief kan doen . Nice!
Als eerste haak of oog, zou ik de massa van de elektromotor toevoegen in je berekening. Maar dat moet een zeer zware jongen zijn wil het prijs/ton voordeel van li-ion verwelken. .
De streep door scheepvaart bij deze geaccepteerd .
Dit stukje lees ik net pas....zal ik tevens even mijn pessimistische voorspelling op los laten:
Zakelijk hebben wij een aantal leveranciers die tevens klant zijn bij ons. Omwille van dit feit koop ik wel eens goederen en diensten in tegen een hoger tarief dan ik elders zou betalen.
Datzelfde principe (leverancier is tevens klant) zie je ook terugkomen in de internationale scheepvaart met alle olie die we per schip vervoeren. Ik vrees daarom ook dat het meer dan 100 jaar zal duren eer we diesel-vrij verschepen.
Dank! Nu de rest van de wereld nog overtuigen
Goed. Wanneer gaan we hier zo'n penlite fabriek ergens opzetten? Business case is er zo te zien.Wat nu als "standaard 20' " containers worden omgebouwd tot penlites? Als ik het volume van een Powerpack neem (ongeveer 2m3) en de inhoud van die standaard TEU (33m3), dan passen er 16 packs in een container...maar wanneer een dergelijke container efficient met modules uit de Packs wordt gevuld, zal dat ongetwijfeld een stuk meer zijn. Duizend van dergelijke penlites zijn natuurlijk zo te laden of te lossen. Of draaf ik dan te ver door!!
Goed. Wanneer gaan we hier zo'n penlite fabriek ergens opzetten? Business case is er zo te zien.
Wie doet er mee? Ik kan wel een boel technische (software en elektronica) kennis inbrengen.
Edit: we beginnen natuurlijk eerst met een zwaar gesubsidieerde hybride oplossing zodat je de laatste 5km de haven in op accu's kunt varen
Top, ook voor Defiant.@Defiant :
Tl;DR:
Ben blij dat je het voorwerk hebt gedaan, chapeau. Ik werk de business case wel even voor je verder uit.
660 ton diesel (1 liter weeg 0,85 kilo) = 776.470 liter diesel. Voor het gemak reken ik dan even met € 1,- per liter, waardoor je € 776.470 aan diesel hebt verbrand.
15.000 ton aan batterijen valt reuze mee op een schip als de Maersk Emma (waar de door jou aangehaalde motor in is verwerkt).
Ruk die motor eruit, samen met 660 ton aan diesel en de eerste 3.000 ton heb je al bespaard.
Volgens wiki is de DWT = 156.907 ton. Aangezien we met de batterijen nog steeds 12.000 ton zwaarder zijn dan met de motor, moet je die van de DWT afhalen, waardoor je niet 156.907 ton aan vracht kunt vervoeren, maar 144.907 ton.
Per ton vracht van Rotterdam - New York, kost op de diesel manier: 776.470/156.907 = € 4,95 per ton.
Per ton vracht van Rotterdam - New York kost op de elektrische manier: (5.000.000kWh * € 0.07(ruim aangehouden))/144.907 = € 2,42
Dat is minder dan de helft(!)
Nu zitten er bij mij een paar haken en ogen aan de berekening....net als bij jouw berekening. Echter, inclusief alle verliezen, marges, deels foutieve aannamen zegt mijn servetje dat het ook voor de scheepsvaart loont.
Zie ik iets over het hoofd?
Accu-swap....hence de PowerContainers. Die 1000-2000 stuks zijn zo van boord en weer terug .Ja. Misschien moet je eens nadenken hoe zo'n schip 5GWh gaat laden in de paar uur dat ie aan de kade ligt.
Voor de genuanceerde lezer hier een evenwichtig verhaal, althans een poging daartoe:
FD-artikel ‘Iedereen een batterij in de berging’ : Energy Storage NL
(zie de link ín het artikel)
//**// Mijns inziens is de discussie niet relevant op technisch niveau. //**//
Het antwoord stond eronder....dat was toch niet zo moeilijk?ik volg de discussie hier eigenlijk al een tijdje niet meer;
maar bij deze kan ik ook helemaal niet meer volgen.
Discussie niet relevant op technisch niveau..... hoe wil je ze dan voeren ? Op buikgevoel-niveau ?