Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Sorry Wim, maar in een kg waterstof zit DIK meer dan 200 keer meer energie dan in een accu. Ik heb het uitgerekend voor de Tesla Model 3 LR en ik kom zelfs op een factor 246 uit!!!

Waar onze Belgische vrinden echter de fout in gaan, is in het feit dat je waterstof moeilijk in je handen kunt houden. Je hebt er een stevige tank voor nodig die een beetje tegen druk kan. Zo wegen de twee tanks van de Toyota Mirai 87,5 kg. Met de 5 kg die je kunt tanken kom je dan op 92,5 kg. Gerekend met 37 kWh/kg kom je dan op een energiedichtheid van 2 kWh /kg. Volgens de gegevens van de EPA heeft de accu van de Tesla Model 3 een energiedichtheid van 0,15 kWh/kg. Het voordeel ligt nog steeds bij waterstof, maar niet met een factor 200, maar met een factor van 13,3.

In het artikel gaat het niet om een auto, maar om een stationaire toepassing; de opslag zal niet bij 700 bar liggen. Bovendien zal er meer dan 5 kg opgeslagen kunnen worden en dat komt de energiedichtheid van de totale oplossing ten goede. Een factor 200 zal het niet zijn en ook geen 13,3. De waarheid ligt, zoals meestal, ergens in het midden.
Als je naar de gewichten wilt kijken, moet je ook het gewicht van de brandstofcel meenemen. Pas daarna is het weer elektriciteit. Dus tel er opnieuw 58 kg bij op.
 
  • Like
Reactions: Adm
Voor gebruik in personenauto's lijkt mij de BEV al duidelijk in het voordeel van de waterstof / brandstofcel.
Over de lage efficiency van H2 is al genoeg gezegd.

Maar wellicht voor stationaire opslag, als onderdeel van de transitie naar groene energie, is waterstof nog een optie.
Of, als je waterstof kunt genereren zonder CO2 uitstoot voor gebruik in raffinaderijen (in hydrocrackers), kun je de komende jaren de productie van brandstoffen iets minder ongunstig maken kwa carbon footprint.
 
Voor gebruik in personenauto's lijkt mij de BEV al duidelijk in het voordeel van de waterstof / brandstofcel.
Over de lage efficiency van H2 is al genoeg gezegd.

Maar wellicht voor stationaire opslag, als onderdeel van de transitie naar groene energie, is waterstof nog een optie.
Of, als je waterstof kunt genereren zonder CO2 uitstoot voor gebruik in raffinaderijen (in hydrocrackers), kun je de komende jaren de productie van brandstoffen iets minder ongunstig maken kwa carbon footprint.
De standaard manier, nu 95%, van het maken van waterstof is steam reforming. In twee stappen wordt waterstof verkregen. Dit proces levert een hele boel CO2 op waarvan iedereen die erbij betrokken is zegt dat dit makkelijk kan worden opgeslagen. Maar de realiteit is dat die CO2 simpelweg in de atmosfeer verdwijnt.
Dit geldt overigens ook voor kolencentrales. Die kregen hun productievergunning met de toezegging dat ze CO2 zouden afvangen.
En dacht je dat dit gebeurt? Nee. Wordt er gehandhaafd? Nee.
 
  • Like
Reactions: FVO
Als je nog een paar minuten te besteden hebt. Dit is voor het profielwerkstuk van de zoon van een vriend. We moeten wel zorgen dat hij de juiste conclusie gaat trekken. :rolleyes:
Waterstofauto's

Done.

"Heeft U wel eens van waterstof auto's gehoord?
Zo ja, waar heeft u dit eerder gehoord? *"

Heb de link naar dit draadje gepost :D
 
Het ademen van waterstof is voorlopig nog niet voorbij.
Niemand in de media heeft kennelijk een idee wat een elektrische truck met een serieus bereik kan doen. De truckers willen 5000 km met een truck kunnen rijden. Tegelijkertijd zijn ze allemaal panisch om binnen 4,5 uur rijden hun auto ergens drie kwartier te kunnen neerzetten. Ik heb met een truckchauffeur meerdere dagen meegereden naar Duitsland. Na een ongeval op de snelweg dreigden we niet meer binnen de 4,5 uur op een truckersstop te belanden. De vrachtauto werd van de snelweg afgereden en we belandden op een onverharde weg. Die drie kwartier stoppen is echt heilig.
De boetes kunnen enorm oplopen. Kijk maar eens hier.
Daarom is het zo gek dat een elektrische truck die er voor kan zorgen dat de wachttijd geen minuut langer duurt dan de verplichte drie kwartier, niet onmiddellijk wordt omarmd. Ik rekende al voor dat het verschil tussen diesel en elektriciteit bij 100.000 km maar liefst ruim 32.000 euro in het voordeel van de Tesla Semi uitvalt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: FVO
Tja... ondanks de gelijktijdige introductie van zelfs 2 gamechangers door Tesla, de Semi en de Roadster 2, en de duizenden bewijzen (met de rijdende Models S) dat Tesla gewoon waarmaakt wat ze afkondigen, gelooft de branche er nog weinig van.
Bij de fabrikanten zal het wel degelijk anders zijn, die zullen zich allemaal rot zijn geschrokken, maar als ze van de schrik bekomen zijn zullen de meesten overgaan tot de orde van de dag. Het onvermogen om te reageren op dergelijke ontwikkelingen is vaak zeer sterk aanwezig.

Ik sprak gisteren nog met een beleidsmaker van een groot netwerkbedrijf (energie) in Nederland, die echt onder de indruk was van de laatste ontwikkelingen waterstof. Een groot project op de Noordzee, met grote spelers en natuurlijk heel veel subsidie, de aangekondigde waterstof-Tesla van Holthausen. Nou, ik heb hem even bijgepraat, over efficiency omzettingen, kosten tankstations, dat de tanks in de auto's onder 700 bar druk staan (hij had geen flauw benul en schrok hier echt van), en dat een vol getankte H2-auto in ongeveer 2 weken weer leeg is als je hem gewoon geparkeerd hebt (omdat die kleine H2-molekulen dwars door de stalen tankwand weglekken, ook lekker veilig in parkeergarages).

De mens is een kuddedier, de gemakkelijke journalistiek wakkert van alles aan en daar gaan we. Fakenieuws of niet.
 
Waren die lekkende tanks niet bij vloeibaar waterstof? Volgens mij kwam dat door dat het waterstof door verwarming weer tot gas transformeerde en dat die tanks dat niet tegen konden houden.

Ik vraag mij overigens wel af hoe men waterstofauto's gaan keuren. Voor onderhoud moet de tank bijna leeg zijn, maar het lijkt mij dat als je naar lekkages zoekt, dat de tank op druk moet zijn. Lijkt mij als monteur/keuringsmeester een spannend baantje. In industriële omstandigheden kun je bijna overal bij of kun je het ook visueel inspecteren, maar bij een waterstofauto lijkt mij dat lastiger.
 
Ik vraag mij overigens wel af hoe men waterstofauto's gaan keuren. Voor onderhoud moet de tank bijna leeg zijn, maar het lijkt mij dat als je naar lekkages zoekt, dat de tank op druk moet zijn. Lijkt mij als monteur/keuringsmeester een spannend baantje. In industriële omstandigheden kun je bijna overal bij of kun je het ook visueel inspecteren, maar bij een waterstofauto lijkt mij dat lastiger.
Keuring zoals bij persluchtflessen? Water op de testen druk erin en kijken of het houdt. :p
 
  • Funny
Reactions: Adm
Waren die lekkende tanks niet bij vloeibaar waterstof? Volgens mij kwam dat door dat het waterstof door verwarming weer tot gas transformeerde en dat die tanks dat niet tegen konden houden.

Ik vraag mij overigens wel af hoe men waterstofauto's gaan keuren. Voor onderhoud moet de tank bijna leeg zijn, maar het lijkt mij dat als je naar lekkages zoekt, dat de tank op druk moet zijn. Lijkt mij als monteur/keuringsmeester een spannend baantje. In industriële omstandigheden kun je bijna overal bij of kun je het ook visueel inspecteren, maar bij een waterstofauto lijkt mij dat lastiger.

Hmm, daar heeft iemand eens in dit draadje een film of een verslag van gepost (zoek, zoek, zoek maar niet gevonden....:oops:)
Er waren behoorlijk wat veiligheidsmaatregelen nodig.
 
Tja... ondanks de gelijktijdige introductie van zelfs 2 gamechangers door Tesla, de Semi en de Roadster 2, en de duizenden bewijzen (met de rijdende Models S) dat Tesla gewoon waarmaakt wat ze afkondigen, gelooft de branche er nog weinig van.
Bij de fabrikanten zal het wel degelijk anders zijn, die zullen zich allemaal rot zijn geschrokken, maar als ze van de schrik bekomen zijn zullen de meesten overgaan tot de orde van de dag. Het onvermogen om te reageren op dergelijke ontwikkelingen is vaak zeer sterk aanwezig.

Ik sprak gisteren nog met een beleidsmaker van een groot netwerkbedrijf (energie) in Nederland, die echt onder de indruk was van de laatste ontwikkelingen waterstof. Een groot project op de Noordzee, met grote spelers en natuurlijk heel veel subsidie, de aangekondigde waterstof-Tesla van Holthausen. Nou, ik heb hem even bijgepraat, over efficiency omzettingen, kosten tankstations, dat de tanks in de auto's onder 700 bar druk staan (hij had geen flauw benul en schrok hier echt van), en dat een vol getankte H2-auto in ongeveer 2 weken weer leeg is als je hem gewoon geparkeerd hebt (omdat die kleine H2-molekulen dwars door de stalen tankwand weglekken, ook lekker veilig in parkeergarages).

De mens is een kuddedier, de gemakkelijke journalistiek wakkert van alles aan en daar gaan we. Fakenieuws of niet.

We moeten gewoon nog een aantal jaren leven met waterstof. Er zullen nog tientallen miljoenen euro's subsidie wordt verbruikt.
Uiteindelijk gaat de markt uitmaken wat de leidende technologie wordt. Energie, op welke manier dan ook verkregen, waar 2/3 deel door omzettingen wordt weggegooid, kan het natuurlijk nooit opnemen tegen een technologie waar energie met een rendement van 80 tot 90% wordt benut. Het is uiteindelijk gewoon een kwestie van geld.
Die jongens en meisjes onderzoekers weten dit natuurlijk ook. Zij hebben er een leuk onderzoek aan, vervolgens een bul en misschien een baan later.
Komt allemaal goed ;)
 
Dat klopt helemaal Wim. Jammer genoeg gold dat lage rendement ook voor benzine- en dieselmotoren, en die technologie heeft het behoorlijk lang uitgehouden. Niet lang meer natuurlijk...
De mensen zijn hardleers. Moderne dieselmotoren hebben een rendement van 30 tot 40%, hoe groter hoe hoger het rendement.
Als voor aandrijving van bijv. auto's de schakel waterstof er tussen komt gaat het rendement naar 21%. Gezond verstand zou zeggen, niet doen. Toch zijn er aardig grote volksstammen, opgehitst door mensen als Ad van Wijk, die waterstof als de 'brandstof' van de toekomst zien.
Uiteraard hangen die volksstammen de religie waterstof aan zolang ze het zelf maar niet hoeven te betalen. Dat moment komt een keer als de subsidieruif leeg is en dan ... is het over.
 
  • Like
Reactions: Tampert