Sorry Wim, maar in een kg waterstof zit DIK meer dan 200 keer meer energie dan in een accu. Ik heb het uitgerekend voor de Tesla Model 3 LR en ik kom zelfs op een factor 246 uit!!!
Waar onze Belgische vrinden echter de fout in gaan, is in het feit dat je waterstof moeilijk in je handen kunt houden. Je hebt er een stevige tank voor nodig die een beetje tegen druk kan. Zo wegen de twee tanks van de
Toyota Mirai 87,5 kg. Met de 5 kg die je kunt tanken kom je dan op 92,5 kg. Gerekend met 37 kWh/kg kom je dan op een energiedichtheid van 2 kWh /kg. Volgens de gegevens van de
EPA heeft de accu van de Tesla Model 3 een energiedichtheid van 0,15 kWh/kg. Het voordeel ligt nog steeds bij waterstof, maar niet met een factor 200, maar met een factor van 13,3.
In het artikel gaat het niet om een auto, maar om een stationaire toepassing; de opslag zal niet bij 700 bar liggen. Bovendien zal er meer dan 5 kg opgeslagen kunnen worden en dat komt de energiedichtheid van de totale oplossing ten goede. Een factor 200 zal het niet zijn en ook geen 13,3. De waarheid ligt, zoals meestal, ergens in het midden.