Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
,,Waterstoftechnologie haalt een efficiency van ongeveer 30 procent. Voor een elektrische auto is dat 70 procent.”
Oftewel: in een elektrische auto kom je met dezelfde hoeveelheid energie zo'n 2,5x zo ver als in een waterstofauto. Deze verhouding kom ik steeds weer tegen, maar (uiteraard) voornamelijk op BEV-gerelateerde sites/blogs.

En dus vraag ik mij af: hoe legt een waterstof-gerelateerde site/blog dit uit? Hoe legt iemand als Ad van Wijk dit uit? Zijn deze getallen niet voldoende bewezen? Is er uiteenlopend onderzoek? Verwacht men nog een gigantische inhaalslag? Zo niet, dan is hun verhaal toch simpelweg niet vol te houden?
 
Last edited:
Jullie mopperen hier wel de hele tijd dat die h2 infrastructuur zo belachelijk duur is en dat het inefficiënt is en dat er zo idioot en asociaal veel subsidie naar toe gaat maar ondertussen komt de verkoop van waterstofauto’s echt goed op gang hoor!

CD8A866A-031D-4341-B02A-7EC74D961FD1.jpeg
 
Last edited:
Oftewel: in een elektrische auto kom je met dezelfde hoeveelheid energie zo'n 2,5x zo ver als in een waterstofauto. Deze verhouding kom ik steeds weer tegen, maar (uiteraard) voornamelijk op BEV-gerelateerde sites/blogs.

En dus vraag ik mij af: hoe legt een waterstof-gerelateerde site/blog dit uit? Hoe legt iemand als Ad van Wijk dit uit? Zijn deze getallen niet voldoende bewezen? Is er uiteenlopend onderzoek? Verwacht men nog een gigantische inhaalslag? Zo niet, dan is hun verhaal toch simpelweg niet vol te houden?
De uitleg die ik hen zie gebruiken is simpel.
Door te stellen dat energie bijna gratis of zelfs overtollig wordt opgewekt, maakt het niet uit hoe inefficient je die energie vervolgens gebruikt.
Als het over de financiële kant van waterstof gaat, is het eenvoudig om de kostprijs van waterstof te vergelijken met de consumentenprijs van elektriciteit of zelfs fossiele brandstof. Uiteraard is leveren tegen kostprijs niet vol te houden en is het afzien van handelsmarges c.q. niet heffen van accijnzen en belastingen gewoon één van de manieren waarop subsidiëring nodig is.
 
De flauwekul verplaatst zich nu ook richting LinkedIn. In het kader van die discussie heb ik een oude video erbij gezocht. De gevolgen van iets triviaals als een lekkende LPG tank. Op 50 meter van ons huis toen, wij buiten schadezone en op dat moment op vakantie in Noordwijk aan Zee. Was zeer heftig en kan me al voorstellen hoe de burger zich zal voelen. Waterstof door de gasleiding.

 
Er is weer een nieuw rapport over het geschikt maken het huidige gasnet voor waterstof. Conclusie: het kan eenvoudig.
Wie het rapport leest, en ik heb dat gedaan, zou zo maar eens anders kunnen oordelen.
Kosten 780 miljoen. Daarnaast moeten in de woningen alle gasmeters en alle toestellen vervangen. Die kosten zijn vele malen hoger.
Geen woord over rendement en waar de CO2 naar toe verdwijnt. Hoeveel extra windmolens er nodig zijn om de stroom voor waterstof op te wekken ... was geen onderzoeksvraag.

‘Huidige gasnet kan geschikt gemaakt worden voor waterstof’
 
De Hesla is een gehackte Tesla. Tesla heeft, volgens het AD, de Tesla weer terug gehackt.
Nu heeft de eigenaar de Hesla opnieuw gehackt door de Tesla voor Tesla onbereikbaar te maken.
Dan ook geen navigatie met Tesla, geen updates, geen veiligheidswaarschuwingen, geen Autopilot.
Tesla heeft de auto als 'gestolen' aangemerkt. De vraag is nu ook of Tesla nog aan de auto wil werken.

Al met al een investering van 72.000 euro (momenteel 50.000 euro) om per rit 200 tot 250 km verder te kunnen rijden.
Overigens staat er aan het eind van die langere rit vanzelfsprekend een waterstofstation :p
Al met al publicitair wel leuk maar praktisch totaal irrelevant.
 
  • Informative
Reactions: widodh and FVO
Er is weer een nieuw rapport over het geschikt maken het huidige gasnet voor waterstof. Conclusie: het kan eenvoudig.
Wie het rapport leest, en ik heb dat gedaan, zou zo maar eens anders kunnen oordelen.
Kosten 780 miljoen. Daarnaast moeten in de woningen alle gasmeters en alle toestellen vervangen. Die kosten zijn vele malen hoger.
Geen woord over rendement en waar de CO2 naar toe verdwijnt. Hoeveel extra windmolens er nodig zijn om de stroom voor waterstof op te wekken ... was geen onderzoeksvraag.

‘Huidige gasnet kan geschikt gemaakt worden voor waterstof’
Ik las het. Die idioot (Ja, want dat vind ik hem inmiddels echt) Ad van Wijk zit hier ook weer tussenin. Hij blijft die onzin maar promoten.

Maar, ook hier blijf ik er bij. Ombouwen kost geld en dat komt uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht.

Ik kan mijn situaties bedenken waar een warmtepomp niet kan werken, daar moet je iets anders verzinnen, maar verder hoop ik dat op alle vlakken Waterstof snel een stille dood sterft.
 
Er is weer een nieuw rapport over het geschikt maken het huidige gasnet voor waterstof. Conclusie: het kan eenvoudig.
Wie het rapport leest, en ik heb dat gedaan, zou zo maar eens anders kunnen oordelen.
Kosten 780 miljoen. Daarnaast moeten in de woningen alle gasmeters en alle toestellen vervangen. Die kosten zijn vele malen hoger.
Geen woord over rendement en waar de CO2 naar toe verdwijnt. Hoeveel extra windmolens er nodig zijn om de stroom voor waterstof op te wekken ... was geen onderzoeksvraag.

‘Huidige gasnet kan geschikt gemaakt worden voor waterstof’
Waterstof is een oplossing op zoek naar een probleem.

Ik begin er steeds meer voor te voelen om een lobbyclub op te richten om te zorgen dat die waterstof FUD een halt toegeroepen kan worden. De naam heb ik al: 'De watersof lobby'
 
Waterstof is een oplossing op zoek naar een probleem.

Ik begin er steeds meer voor te voelen om een lobbyclub op te richten om te zorgen dat die waterstof FUD een halt toegeroepen kan worden. De naam heb ik al: 'De watersof lobby'
Goed plan, P.

Verder dient, in het kader van de 'onafhankelijkheid' van overheidssubsidies, een vast percentage van de in het zwarte gat van de waterstoflobby verdwijnend budget aan deze contra-beweging verstrekt te worden.

Ik voorzie nog vele bijeenkomsten, lezingen, feestjes en andere leuke manieren om dat geld zinvol te besteden.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Waterstof is een oplossing op zoek naar een probleem.

Ik begin er steeds meer voor te voelen om een lobbyclub op te richten om te zorgen dat die waterstof FUD een halt toegeroepen kan worden. De naam heb ik al: 'De watersof lobby'
Zou een goed idee zijn. Het lijkt iedere keer weer een afleidingsmanouvre te zijn. Ik ben ook heel bang dat er dus politici zijn die hier wel heil in zien. Vaak zijn ze immers niet gehinderd door kennis en vervolgens verdwijnen er weer miljoenen in een nutteloos project.
 
Ja, dat is inderdaad een heel goed idee. De super uitgebreide en gebalanceerde informatie over dit onderwerp in deze thread bereikt waarschijnlijk overwegend de lezers van dit forum :-(
De club, vereniging, stichting of welke vorm dan ook, zal goede connecties met pers en politiek moeten hebben (of verkrijgen).
Misschien is het zelfs wel mogelijk om het onderwerp meer een agendapunt/focuspunt te maken bij een bestaande club?
Het zou natuurlijk prima passen bij een club als de vereniging elektrische rijders (VER), maar ik heb het idee dat die hier niet zo goed bekend staan..
 
Ja, dat is inderdaad een heel goed idee. De super uitgebreide en gebalanceerde informatie over dit onderwerp in deze thread bereikt waarschijnlijk overwegend de lezers van dit forum :-(
De club, vereniging, stichting of welke vorm dan ook, zal goede connecties met pers en politiek moeten hebben (of verkrijgen).
Misschien is het zelfs wel mogelijk om het onderwerp meer een agendapunt/focuspunt te maken bij een bestaande club?
Het zou natuurlijk prima passen bij een club als de vereniging elektrische rijders (VER), maar ik heb het idee dat die hier niet zo goed bekend staan..
Die club gaat over elektrisch rijden en niet meer dan dat. We hebben het hier over de hele energietransitie. Daarvan is passagiersmobiliteit maar een klein onderdeel.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Ja dat klopt natuurlijk. "Waterstof voor auto's" is volgens mij het onderwerp wat het makkelijkst te debunken is en wat tegelijkertijd ook een enorm sterke publieke opinie heeft. Vanuit dat oogpunt leek het mij wel logisch dat zo'n partij de onzin van Waterstof voor auto's kan lobbyen.. In hun recente strategie memo wordt er in overigens het volgende over gezegd:

https://www.evrijders.nl/wp-content...ke-Zaken-kabinet-Rutte-III-versie-4-april.pdf
"Batterijen zullen de energiedrager zijn en daar waar nuttig, nodig en haalbaar kan ook waterstof als energiedrager dienen, vooral voor groter en zwaarder vervoer over langere afstanden."

Hiermee is deze partij waarschijnlijk ook geen goed startpunt aangezien ze het zelf ook nog moeten ontdekken :)
 
Ja dat klopt natuurlijk. "Waterstof voor auto's" is volgens mij het onderwerp wat het makkelijkst te debunken is en wat tegelijkertijd ook een enorm sterke publieke opinie heeft. Vanuit dat oogpunt leek het mij wel logisch dat zo'n partij de onzin van Waterstof voor auto's kan lobbyen.. In hun recente strategie memo wordt er in overigens het volgende over gezegd:

https://www.evrijders.nl/wp-content...ke-Zaken-kabinet-Rutte-III-versie-4-april.pdf
"Batterijen zullen de energiedrager zijn en daar waar nuttig, nodig en haalbaar kan ook waterstof als energiedrager dienen, vooral voor groter en zwaarder vervoer over langere afstanden."

Hiermee is deze partij waarschijnlijk ook geen goed startpunt aangezien ze het zelf ook nog moeten ontdekken :)
Bijkomende complicatie is natuurlijk het feit dat ook brandstofcel auto's gewoon elektrische voertuigen zijn. Geen idee in hoeverre de waterstoflobby de dienst uitmaakt in de Vereniging Elektrische Rijders, maar hun invloed zal zeker groter dan nul zijn.
 
verder hoop ik dat op alle vlakken Waterstof snel een stille dood sterft.

Nou, op alle vlakken... Ik hoop wel dat waterstof zich verder ontwikkelt als energiedrager in de zware industrie.

Ergens vind ik het geklooi met waterstof ook wel vermakelijk. Lees bijvoorbeeld deze ronkende berichtgeving van iets meer dan tien jaar geleden, toen een van de eerste waterstoftankstations werd geopend in Arnhem (zie link).

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl

Wat is hiermee sindsdien bereikt? Dat het station werd opgedoekt. Waarna een nieuw station werd geopend op hemelsbreed 1 km van het vorige. Uiteraard met een nieuwe subsidie van de provincie Gld.

Daarover kunnen we met zijn allen jammeren, over verspilling van overheidsgelden enzo. Maar zie het eens door de bril van de provinciale politiek. De provincie Gld. dankt haar royale vermogen aan de ruimhartige vergoeding die de Zweedse staat overmaakte voor de aanschaf van het stervende businessmodel van Nuon.

Ever since worstelt Gld. met het uitgeven van dit vermogen (zie link). Het lukte niet met isolatiesubsidies, niet met laadpalen, zelfs niet als sponsor van Vitesse. Ik denk dat waterstof vele nieuwe kansen bied in het effectief verbranden van overtollig vermogen... ;-)

Cookies op gelderlander.nl | gelderlander.nl
 
  • Funny
Reactions: jww1966 and pvkeep