You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nou het gaat weer over waterstof, dus nogmaals het Mini Seminar van "professor" Ad van Wijk die zich wederom ontpopt als verkoper van tweedehands gasnetten. Zoek de denkfouten.
Er zijn heel veel van dit soort presentaties gegeven over allerlei onderwerpen door “specialisten”, die er allemaal naast zaten. Internet, economie, etc.
Voor vervoer zie ik zelf niet veel in H2. Wat ik wel een mogelijke toepassing vind (ben overigens geen kenner), is de vervanginging van gasturbines.
Steden hebben nu gasturbines om de stroompieken op te vangen. Als we op een gegeven moment bijna alle stroom uit zonne en windenergie halen, zullen we een ander probleem erbij hebben: wat doen we met de momenten dat er te veel stroom is?
Die stroom kun je prima omzetten in H2. Natuurlijk verlies je dan 50% energie, maar die gebruik je dan op een moment dat er iets bij moet omdat het windstil en donker is en er dus wat stroom bij moet.
Nadeel is dat je volgens mij nog steeds met fuel cells moet werken dan en daar kan nog wel wat verbetering plaatsvinden om het economisch ook interessant te maken.
Iemand met meer kennis van H2 infra een blik op dit verhaal? Zit ik er helemaal naast of is dit een interessante oplossing?
'Onze' professor Ad van Wijk was bij Duurzaamradiobv en trompettert weer over waterstof. Via de onderstaande link kun je de 50 minuten durende podcast beluisteren. Ik heb het onderstaand samengevat.
Ad aan het woord:
Zonne-energie in Saudi Arabië omzetten in waterstof en met schepen naar NL vervoeren.
Zonne-energie van de Noordzee via elektrolyse omzetten in waterstof en dat in het Gronings gasnet stoppen.
Het omzetten op zee van windenergie in waterstof is veel goedkoper dan stroom via stroomkabels naar de kust brengen.
Stroomkabels zijn 10 tot 20x zo duur als waterstof omzetting. NB. Even later stelt Ad dat het wel 100 tot 200 x zo duur is met kabels ipv via waterstof.
Elektrolyzers bestaan al 40 tot 50 jaar. Prima techniek die makkelijk kan worden uitgebreid.
Voorziet grote problemen met elektriciteitsnet bij veel windstroom.
Gasdeskundigen kunnen zo naar de waterstofeconomie.
Overheid moet voortouw nemen, de markt kan dit niet alleen.
Waterstofauto krijgt 400 stations in DLD in 2023.
50 tot 60 stations in NL nodig, nu maar 2.
Waterstofstations komen er vanzelf want de Duitsers moeten ook hier kunnen tanken.
Gasunie en Tennet moeten fuseren.
Veel meer windenergie bijbouwen boven Nederland ten koste van Defensie.
Ad krijgt totaal geen weerwoord. Geen vragen over het lage rendement van elektrolyse. Geen vragen over het lage rendement van de brandstofcel, geen vragen over de kosten. Ook geen vragen over de milieu impact als er over de halve wereld met waterstoftankers gevaren gaat worden.
En uiteraard weer de overheid die alles moet gaan organiseren en ... ook betalen. De markt kan het niet.
Het verhaal over de extreem hoge kosten van de kabels vanaf zee naar de kust, Ad heeft het eerst over 10 tot 20x zo duur en later zelfs over 100 tot 200x zo duur, lokken geen verdere vragen uit.
Met name het verhaal over de veel hogere kosten van de kabels is m.i. volkomen uit de lucht gegrepen. Van Wijk bedenkt niet dat hij alle windenergie parken moet verdubbelen om dezelfde hoeveelheid energie via waterstof aan land te krijgen.
En het aanleggen van waterstof pijpleidingen of het met tankers waterstof naar het land brengen lijkt mij duurder dan stroomkabels aanleggen.
DuurzaamBV Radio Ad van Wijk 5 april 2018
Ik heb er nog aan toe te voegen dat ook regelmatig wordt geroepen dat het bestaande leidingnet voor aardgas "zo" ingezet kan worden voor waterstof. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet, maar stel dat dat kan, dan is er nog een planningsprobleem. Volgens mij kan een aardgasleiding pas voor waterstof worden gebruikt als van een wijk/dorp/stad de laatste woning van het aardgas is afgesloten. Dat gaan we de komende 15 jaar denk ik nog niet meemaken!
Ik herhaal hier nog maar even een post van enkele weken geleden van Wim S., die een presentatie van Ad van Wijk tot zich had genomen en becommentarieerd:
Ik heb er nog aan toe te voegen dat ook regelmatig wordt geroepen dat het bestaande leidingnet voor aardgas "zo" ingezet kan worden voor waterstof. Of dat technisch mogelijk is weet ik niet, maar stel dat dat kan, dan is er nog een planningsprobleem. Volgens mij kan een aardgasleiding pas voor waterstof worden gebruikt als van een wijk/dorp/stad de laatste woning van het aardgas is afgesloten. Dat gaan we de komende 15 jaar denk ik nog niet meemaken!
Waterstof is vele jaren bijgemengd in ondergrondse reservoirs om als stadsgas te worden gebruikt. Van 15 plaatsen in Europa is dit gebruik bekend. Inmiddels zijn al die locaties gestopt met waterstof om allerlei technische en economische redenen. Ze zijn óf gesloten of alleen nog in gebruik voor de opslag van aardgas.
Ik ben het hol van de leeuw binnengegaan, de site van Prof. Ad van Wijk himself.
Ik heb daar op een artikel gereageerd genaamd: 'Waterstof, het nieuwe aardgas".
Mijn reactie staat hieronder. Is nog wel 'in moderatie'. Ben benieuwd of ze het lef hebben dit te plaatsen.
Bij de omzetting van duurzaam gewonnen elektriciteit gaat de helft verloren in het elektrolyse proces. Bij de 'verbranding' van waterstof in een auto gaat door het lage rendement van de brandstofcel nog eens 50% verloren. Dat is 75% verlies totaal.
Betekent dat als alle windenergie in waterstof wordt omgezet, je 2 tot 3 zoveel windmolens nodig hebt dan zonder waterstof.
Dan toch maar liever die kostelijke duurzame stroom rechtstreeks opslaan in -auto- accu's.
En wil je voor langere tijd elektriciteit duurzaam opslaan met een hoog rendement, dan ligt er nog een plan Lievense II op de plank.
Ik ben het hol van de leeuw binnengegaan, de site van Prof. Ad van Wijk himself.
Ik heb daar op een artikel gereageerd genaamd: 'Waterstof, het nieuwe aardgas".
Mijn reactie staat hieronder. Is nog wel 'in moderatie'. Ben benieuwd of ze het lef hebben dit te plaatsen.
Bij de omzetting van duurzaam gewonnen elektriciteit gaat de helft verloren in het elektrolyse proces. Bij de 'verbranding' van waterstof in een auto gaat door het lage rendement van de brandstofcel nog eens 50% verloren. Dat is 75% verlies totaal.
Betekent dat als alle windenergie in waterstof wordt omgezet, je 2 tot 3 zoveel windmolens nodig hebt dan zonder waterstof.
Dan toch maar liever die kostelijke duurzame stroom rechtstreeks opslaan in -auto- accu's.
En wil je voor langere tijd elektriciteit duurzaam opslaan met een hoog rendement, dan ligt er nog een plan Lievense II op de plank.
Wij zijn nu een week verder en mijn reactie staat nog steeds op 'awaiting moderation'.
De waterstofkerk van de heilige Ad van Wijk houdt niet van kritische opmerkingen.
Niet alleen Van Wijk, maar ook veel media willen geen kritische geluiden horen over waterstof.Jammer dat ze ook nu weer hun reputatie naleven. Een open dialoog zou toch veel beter zijn, maar blijkbaar hebben zij daar niet zoveel vertrouwen in... Zegt genoeg denk ik.
Gewoon 2x op "Post Comment" clicken op die site. Dan staat ie er wel.Wij zijn nu een week verder en mijn reactie staat nog steeds op 'awaiting moderation'.
De waterstofkerk van de heilige Ad van Wijk houdt niet van kritische opmerkingen.
Nee hoor, dan komt er een error dat ik eerst een comment moet intikken. Bij mijn vorige bericht kan ik niet meer bij.Gewoon 2x op "Post Comment" clicken op die site. Dan staat ie er wel.
Ik zie dat jij wel tot de kerk van Prof. Ad van Wijk bent toegelaten. Mijn bericht blijft op 'moderation' staan.Gewoon 2x op "Post Comment" clicken op die site. Dan staat ie er wel.
Maar een tweede poging gewaagd. Maar zelfs met enkele wijzigingen in het bericht trapt de professor er niet inIk zie dat jij wel tot de kerk van Prof. Ad van Wijk bent toegelaten. Mijn bericht blijft op 'moderation' staan.
Vooral het zinnetje '2 tot 3x zoveel windmolens nodig' bij de plannen van Van Wijk willen ze niet graag horen.
Misschien kan BobbyKings jouw bericht eens proberen te posten