Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
De grote Duitse jongens en VDA hebben blijkbaar een 40 minuten durend telefonisch overleg gehad en scharen zich achter VW die om aanpassing van uitstootregelgeving hebben gevraagd, in verband met de hoofdfocus op EV.

Tussen neus en lippen door word ook meteen duidelijk gesteld dat ze er vanuit gaan dat fuel cell auto's binnen 10 jaar niet marktrijp zijn!

Autobauer in puncto Batterie-elektrische Mobilität einig - electrive.net
 
  • Informative
  • Like
Reactions: CL600 and Tozz
Helaas zijn er recent twee hele moderne kolencentrales gebouwd op akkoord van de overheid...
Die zullen vast eerst terugverdiend moeten worden voordat er een flinke getijdecentrale gebouwd gaat worden :(
Het één sluit het ander niet uit. Er zijn in Nederland politieke partijen, zelfs de grootste in de Eerste Kamer, oja, ook de tweede in grootte, die kerncentrales willen. Als de Engelse kerncentrale Hinkley Point over drie jaar gaat draaien, kost een kWh 3x zoveel als windenergie nu.
En die kosten lopen op tot 30 eurocent per kWh over 25 jaar. Tegen die tijd zijn de kosten voor duurzame energie tussen 0 en 2 eurocent per kWh. Kernenergie kost dus over de levensduur van zo'n centrale 3 tot 30x zoveel als duurzame energie.

Politici zijn rare mensen. Vind je een duurzame visserijmethode uit die slechts 1/3 van de energie en dus CO2 uitstoot oplevert, verbieden ze dat in het Europees parlement. Tegelijkertijd zetten ze de deur wagenwijd open naar fraude met werkloosheidsuitkeringen.
 
  • Like
Reactions: dutchneon
Ja word tijd dat de mensen die wij kiezen ook inhoudelijke kennis hebben en hun tijd kunne besteden aan verdieping in de materie ipv. die eindeloze non-discussies.
Wellicht een idee om elke politicus met een portefeuille rechstreeks te verbinden aan een stuk of 5 studenten van de universiteit die ze wekelijks een aantal relevante wetenschappelijke stukken / voorschotelen ipv nieuwsartikelen welke voornamelijk stemming makend zijn...

Dat is uiteraard de reden dat de politiek nu weer focus heeft op Kernenergie... Lubach.
Al ben ik best bereid om meer te betalen voor echt groene stroom in plaats van kolenstroom met een waterkracht certificaat
 
Al ben ik best bereid om meer te betalen voor echt groene stroom in plaats van kolenstroom met een waterkracht certificaat
Ik heb net mijn energiecontact bij Vandebron verlengt. Die doen precies wat jij zegt: alleen stroom in kopen bij duurzame producenten in Nederland. Dus geen certificatenhandel. Ze zijn inderdaad een paar cent per kWh duurder dan de prijsvechters.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Het één sluit het ander niet uit. Er zijn in Nederland politieke partijen, zelfs de grootste in de Eerste Kamer, oja, ook de tweede in grootte, die kerncentrales willen. Als de Engelse kerncentrale Hinkley Point over drie jaar gaat draaien, kost een kWh 3x zoveel als windenergie nu.
En die kosten lopen op tot 30 eurocent per kWh over 25 jaar. Tegen die tijd zijn de kosten voor duurzame energie tussen 0 en 2 eurocent per kWh. Kernenergie kost dus over de levensduur van zo'n centrale 3 tot 30x zoveel als duurzame energie.

Politici zijn rare mensen. Vind je een duurzame visserijmethode uit die slechts 1/3 van de energie en dus CO2 uitstoot oplevert, verbieden ze dat in het Europees parlement. Tegelijkertijd zetten ze de deur wagenwijd open naar fraude met werkloosheidsuitkeringen.

Klopt waarschijnlijk als een bus. Met de niet onbelangrijke opmerking dat de "kostprijs" van duurzame energie enkel de kostprijs voor het opwekken van die energie is. Kernenergie (en gas, etc) hebben een vrij constante uitstroom. Ik ben onboard dat duurzame energie vandaag aan dezelfde of een goedkopere prijs stroom kan opwekken. Het addertje onder het gras is de noodzaak aan constante en betrouwbare stroom in de werkelijke wereld. En als geïnteresseerde leek lijken me de huidige beschikbare oplossingen voor energieopslag/backup capaciteit technisch en economisch nog onhaalbaar. Ik vind dat ook heel jammer maar je kan nu eenmaal niet lopen voor je kan stappen.

Een kleine vergelijkende anekdote: Ik had reeds 10 jaar voor de eerste iPhone een "smartphone". Helemaal geen origineel idee op zich. Het heeft echter die tijd geduurd omdat de technologie gewoonweg nog niet op punt stond. Als je 10 jaar voor de iPhone met een verkoper van die "smartphone" sprak dan kon het ding eigenlijk toen reeds alles wat de iPhone 10 jaar later pas zou kunnen. De realiteit was echter gewoon dat de technologie nog niet goed genoeg of betaalbaar was.

Een andere vergelijking met de ruimtevaart: Die is pas begonnen eind jaren 50 en pas op stoom gekomen in de jaren 60. Je kan zelfs argumenteren dat het toen wat "te vroeg" was om het te willen doen. Maar alles hangt af van geld en wilskracht en blijkbaar hadden ze toen beiden. Neem nu dat er iemand in de jaren 20-40 de befaamde Kennedy speech had gegeven en gezegd dat we mordicus een man op de maan moesten krijgen. Zeker in de jaren 40 ging je daar wel een theorie kunnen over opzetten hoe dat in zijn werk zou moeten gaan. En misschien hadden ze er toen maar genoeg geld tegenaan gegooid en met wat lijken zwevend in de ruimte kunnen leven was het hun uiteindelijk nog gelukt ook. De vraag is gewoon waar we ons op dit moment bevinden en vinden we het de inspanning op dit moment waard. Is duurzame energietransitie NU reeds gemakkelijk mogelijk, is het mogelijk als we er maar genoeg geld tegen aan gooien, of zitten we nog te wachten op enkele technologische doorbraken?

Mijn evaluatie is dat het nu nog niet technologisch/economisch een haalbare zaak is. Moest het werkelijk nu reeds mogelijk en goedkoper zijn, geloof me maar, we zouden het doen.
Misschien als we er (vooral op onderzoek en ontwikkeling dan) genoeg geld tegen aan gooien kunnen we de transitie sneller maken. De vraag is enkel of iedereen die prijs wil betalen en hoeveel juist. Daarom dat daar veel beter over gecommuniceerd moet worden. Het wordt allemaal bewust heel vaag gehouden en verdoken kosten worden zo veel als mogelijk gewoon weggemoffeld om de kostprijsvergelijking bewust positiever te maken dan dat ze is. Soms kan je het te veel willen voor ideologische redenen om er nog objectief naar te kijken.

Edit: De huidige energiebedrijven die kerncentrales en fossiele brandstoffen gebruiken doen dat heus niet omdat ze klaar komen bij het zien van vervuiling hoor. Die zal het gewoon een worst wezen of het nu gas, kern of duurzaam is. Ze kijken enkel naar de cijfertjes. De dag dat duurzaam werkelijk goedkoper is ga je ze zien vechten om maar snel genoeg te kunnen overschakelen op duurzaam.

De redenering van sommigen is natuurlijk dat als we nu niet genoeg doen, de wereld zal ontploffen. Ongeveer het enigste argument dat de gemiddelde man in de straat wil aanvaarden om meer uit te geven dan wat hij op dit moment wil uitgeven. Maar die gemiddelde man in de straat gelooft (nog niet?) dat de wereld gaat ontploffen hoor. Veranderen wel, ontploffen niet echt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: dutchneon
Kernenergie bestaat al 70 jaar. En het wordt alleen maar duurder. De alternatieven zijn wind- en zonne-energie, die worden steeds goedkoper. Er wordt nu in Denemarken al een lokatie gebouwd waar een 16 MW windmolen gebouwd gaat worden. Denemarken haalt nu al de helft van zijn energie uit windenergie en dat percentage stijgt snel door.

Als die wind- en zonne-energie nu al goedkoper zijn dan fossiele energie, is het toch glashelder dat de duurdere alternatieven als kernenergie geen schijn van kans maken. Dan hebben we het maar niet over kernafval en terrorisme. Met een zonne-paneel kan een terrorist erg weinig.
Natuurlijk hebben we een opgave voor de perioden dat er geen wind of zon is. Hoewel wind en zon elkaar behoorlijk door het jaar aanvullen, vallen er soms gaten in de levering.
Dan maakt waterstof, maar wel over 30 jaar, waarschijnlijk een goede kans. Als je zonne-energie voor rond 1 eurocent per kWh kunt krijgen, bijv. in Noord-Afrika of Spanje, dan kun je heel wat verliezen accepteren om toch op een lage prijs voor waterstof uit te komen.

En die waterstof moet je liefst in Nederland maken. Leg een ultrahigh volt DC leiding van Spanje of Noord-Afrika naar Nederland en je kunt voor minder dan 1,5 eurocent per kWh de stroom hier hebben. Dat is inclusief de investeringen in de leiding.

Voor het maken van waterstof met elektrolyse is heeeeel veel water nodig. Dat is in de woestijn niet voorhanden, hier wel. Dan pakken we ook nóg een voordeel van waterstof hier maken mee, zuurstof.
Tata Steel maakt waterstof, niet om de waterstof, maar vooral om zuurstof te verkrijgen.

De gemiddelde man in de straat denkt alleen maar aan zijn portemonnee, of nee eigenlijk toch niet. Ik reken dagelijks voor aan mensen om zonnepanelen aan te schaffen. Zonder een cent eigen geld blijken ze steeds binnen 8 jaar de hele installatie te kunnen betalen door het verlagen van hun energierekening. Ze kijken me aan alsof ze water zien branden en ... besluiten het niet te doen.
Daar zakt mijn broek van af. Als die mensen, en ik zie ze om me heen bij bosjes, blijven klagen dat de energierekening stijgt, dan krijgen ze van mij de middelvinger omhoog. Figuurlijk natuurlijk, zo netjes ben ik nog wel.
 
  • Like
Reactions: CL600 and robertvg
Kernenergie bestaat al 70 jaar. En het wordt alleen maar duurder. De alternatieven zijn wind- en zonne-energie, die worden steeds goedkoper. Er wordt nu in Denemarken al een lokatie gebouwd waar een 16 MW windmolen gebouwd gaat worden. Denemarken haalt nu al de helft van zijn energie uit windenergie en dat percentage stijgt snel door.

Als die wind- en zonne-energie nu al goedkoper zijn dan fossiele energie, is het toch glashelder dat de duurdere alternatieven als kernenergie geen schijn van kans maken. Dan hebben we het maar niet over kernafval en terrorisme. Met een zonne-paneel kan een terrorist erg weinig.
Natuurlijk hebben we een opgave voor de perioden dat er geen wind of zon is. Hoewel wind en zon elkaar behoorlijk door het jaar aanvullen, vallen er soms gaten in de levering.
Dan maakt waterstof, maar wel over 30 jaar, waarschijnlijk een goede kans. Als je zonne-energie voor rond 1 eurocent per kWh kunt krijgen, bijv. in Noord-Afrika of Spanje, dan kun je heel wat verliezen accepteren om toch op een lage prijs voor waterstof uit te komen.

En die waterstof moet je liefst in Nederland maken. Leg een ultrahigh volt DC leiding van Spanje of Noord-Afrika naar Nederland en je kunt voor minder dan 1,5 eurocent per kWh de stroom hier hebben. Dat is inclusief de investeringen in de leiding.

Voor het maken van waterstof met elektrolyse is heeeeel veel water nodig. Dat is in de woestijn niet voorhanden, hier wel. Dan pakken we ook nóg een voordeel van waterstof hier maken mee, zuurstof.
Tata Steel maakt waterstof, niet om de waterstof, maar vooral om zuurstof te verkrijgen.

De gemiddelde man in de straat denkt alleen maar aan zijn portemonnee, of nee eigenlijk toch niet. Ik reken dagelijks voor aan mensen om zonnepanelen aan te schaffen. Zonder een cent eigen geld blijken ze steeds binnen 8 jaar de hele installatie te kunnen betalen door het verlagen van hun energierekening. Ze kijken me aan alsof ze water zien branden en ... besluiten het niet te doen.
Daar zakt mijn broek van af. Als die mensen, en ik zie ze om me heen bij bosjes, blijven klagen dat de energierekening stijgt, dan krijgen ze van mij de middelvinger omhoog. Figuurlijk natuurlijk, zo netjes ben ik nog wel.

Corrigeer me als ik fout ben maar ik onthou uit u betoog dat ook u onderschrijft dat je in de ideale wereld waar je 100% van je benodigde energie uit zon en wind haalt (al eens degelijk laten berekenen hoeveel oppervlakte je dan juist nodig hebt?) je "de gaten" gaat moeten vullen en dat wat nu als veelbelovend beschouwd wordt binnen 30 jaar verwacht. Hopelijk sneller, maar daar heb je de kern van mijn betoog.

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld geweest is met zonnepanelen maar wij Belgen zijn blijkbaar wereldkampioen. Ik ben sinds 3 maand ook de trotse bezitter maar gewoon even een korte schets van hoe het hier gegaan is:

1) Eerst waren die zwaar gesubsidieerd. Dat was leuk voor den Duits, de Japanner en de Chinees die de panelen maakte, maar soit de productiecapaciteit en kostprijs per paneel is er goedkoper door geworden
2) Toen realiseerde men dat de subsidies een put sloegen. Weg subsidies maar gelukkig was de kostprijs ondertussen danig gedaald dus voor de beslissing om tot aanschaf over te gaan scheelde dat niets.
3) Toen realiseerde men dat die subsidies die men in het verleden beloofden ECHT een groot gat geslagen had. Oeps, verkeerd berekend. Toen heeft men een taks in het leven geroepen om dat tekort weg te werken. Die kreeg de naam van de minister ter zake, de Turteltaks. Om één of andere bizarre reden slikte "de burger" die taks niet zo maar en weg minister en taks. Haar opvolger kan na enkele weken op de post trots aankondigen dat de taks toch niet nodig blijkt te zijn. Dat het geld gewoon op een andere manier uiteindelijk toch uit de portemonnee wordt geklopt hoopt hij voor de minder intelligente kiezers te verbergen.
4) Ergens onderweg voerde men in België het "prosumententarief" in. Kort uitgelegd nemen zonnepaneel bezitters zowel energie af van het net als dat ze er op plaatsen. Eigenlijk gebruiken ze het energienet een beetje als een virtuele "gratis" batterij. Dus komt het consumententarief (gewoon een taks op basis van de grootte van uw installatie) om dit recht te trekken
5) Blijkt nu dat dit tarief onvoldoende is en willen ze het vervangen door een tarief om energie van het net te halen en een apart (lager) tarief om energie op het net te zetten. Je kan nu eenmaal niet wegsteken dat er niet zoiets bestaat als een "gratis" batterij aan het net dat de energie precies levert wanneer jij ze nodig hebt.

In België zeker is er weerstand tegen de huidige duidelijke rentabiliteit voor zonnepanelen omdat men niet (meer) gelooft dat die rentabiliteit gewaarborgd zal blijven. Het sentiment nu is meer dat zonnepanelen de nieuwe cashkoe van de overheid wordt eens de taksen op fossiele brandstof zullen smelten door minder gebruik.

Ik persoonlijk wist perfect waar ik aan begon hoor. En (nog meer dan anderen?) besef ik perfect dat de overheid in de toekomst met nog nieuwe regeltjes gaat komen die de rentabiliteit van mijn zonnepanelen gaat aantasten. Maakt mij niet uit, ik wou ze en heb ze toch gekocht. Maar gezien de historiek en de wetenschap dat er niet zoiets bestaat als gratis energieopslag denk ik niet dit zo'n wildlopend succes zal blijven. Ter info, ik denk dat we in België nog steeds op minder dan 10% energie uit duurzaam zitten. Dus sta me toe om pessimistisch te zijn over die oplossingen tot er technologische doorbraken zijn. De dag dat ze een totaaloplossing zonnepanelen/batterijen/waterstofproductie en opslag kunnen aanbieden zonder dat je woning nog op het energienet moet, dat is de dag dat de echte energietransitie er komt. En tot dan zal het aanmodderen blijven vrees ik.
 
Kernenergie bestaat al 70 jaar. En het wordt alleen maar duurder. De alternatieven zijn wind- en zonne-energie, die worden steeds goedkoper. Er wordt nu in Denemarken al een lokatie gebouwd waar een 16 MW windmolen gebouwd gaat worden. Denemarken haalt nu al de helft van zijn energie uit windenergie en dat percentage stijgt snel door.

Als die wind- en zonne-energie nu al goedkoper zijn dan fossiele energie, is het toch glashelder dat de duurdere alternatieven als kernenergie geen schijn van kans maken. Dan hebben we het maar niet over kernafval en terrorisme. Met een zonne-paneel kan een terrorist erg weinig.
Natuurlijk hebben we een opgave voor de perioden dat er geen wind of zon is. Hoewel wind en zon elkaar behoorlijk door het jaar aanvullen, vallen er soms gaten in de levering.
Dan maakt waterstof, maar wel over 30 jaar, waarschijnlijk een goede kans. Als je zonne-energie voor rond 1 eurocent per kWh kunt krijgen, bijv. in Noord-Afrika of Spanje, dan kun je heel wat verliezen accepteren om toch op een lage prijs voor waterstof uit te komen.

En die waterstof moet je liefst in Nederland maken. Leg een ultrahigh volt DC leiding van Spanje of Noord-Afrika naar Nederland en je kunt voor minder dan 1,5 eurocent per kWh de stroom hier hebben. Dat is inclusief de investeringen in de leiding.

Voor het maken van waterstof met elektrolyse is heeeeel veel water nodig. Dat is in de woestijn niet voorhanden, hier wel. Dan pakken we ook nóg een voordeel van waterstof hier maken mee, zuurstof.
Tata Steel maakt waterstof, niet om de waterstof, maar vooral om zuurstof te verkrijgen.

De gemiddelde man in de straat denkt alleen maar aan zijn portemonnee, of nee eigenlijk toch niet. Ik reken dagelijks voor aan mensen om zonnepanelen aan te schaffen. Zonder een cent eigen geld blijken ze steeds binnen 8 jaar de hele installatie te kunnen betalen door het verlagen van hun energierekening. Ze kijken me aan alsof ze water zien branden en ... besluiten het niet te doen.
Daar zakt mijn broek van af. Als die mensen, en ik zie ze om me heen bij bosjes, blijven klagen dat de energierekening stijgt, dan krijgen ze van mij de middelvinger omhoog. Figuurlijk natuurlijk, zo netjes ben ik nog wel.
Ik ben erg benieuwd hoe goed waterstof op te slaan is. Er wordt vaak geroepen dat het ideaal is voor seizoensopslah. Hoeveel M3 aan tanks heb je wel niet nodig om waterstof op te slaan tbv seizoensopslag. Even een simpele bierviltjes berekening. 1 Nederlands huis gebruikt in de winter ongeveer 1000 M3 aan aardgas. Als we dat huis zouden verwarmen met waterstof, hebben we 4.000 M3 aan waterstof nodig aan seizoensopslag. Dus ongeveer de inhoud van 6 hele woningen. Onder druk opslaan kan ook, maar niet met dermate grote tanks.
 
Ik ben erg benieuwd hoe goed waterstof op te slaan is. Er wordt vaak geroepen dat het ideaal is voor seizoensopslah. Hoeveel M3 aan tanks heb je wel niet nodig om waterstof op te slaan tbv seizoensopslag. Even een simpele bierviltjes berekening. 1 Nederlands huis gebruikt in de winter ongeveer 1000 M3 aan aardgas. Als we dat huis zouden verwarmen met waterstof, hebben we 4.000 M3 aan waterstof nodig aan seizoensopslag. Dus ongeveer de inhoud van 6 hele woningen. Onder druk opslaan kan ook, maar niet met dermate grote tanks.
Waterstof kan worden opgeslagen in ondergrondse zoutkoepels of lege gasvelden. De druk die daarvoor wordt gebruikt is 30 bar. In de VS wordt dit op enkele plaatsen zo gedaan. De ervaringen zijn niet overal even goed. Waterstof is een smakelijk goedje voor microben. Die eten waterstof en zetten dat om in methaan.
Daar wordt wereldwijd onderzoek naar gedaan.
 
Als de waterstoflobby geen argumenten meer heeft, komen ze met dit soort plaatjes....
(bron: Nikolamotor.com)

nikolamotor.png
 
  • Funny
Reactions: horta and widodh