Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Er is geen rendabel model voor waterstof fabrieken die alleen mogen draaien als er overcapaciteit is.

Even voor de duidelijkheid:
Basics van economie houdt in dat prijs van een product wordt bepaald door vraag en aanbod.
De vraag naar waterstof is heel heel erg groot, en die komt uit de chemie en met name uit de productie van kunstmest (Ammoniak, NH3 als component).

De volstrekt idiote suggestie dat er ooit "gratis" elektriciteit beschikbaar zou zijn voor de productie van groene waterstof, waar een enorme vraag naar is/komt, is uitsluitend gebaseerd op de fossiele lobby die gedateerde belangen probeert te verdedigen door het scheppen van valse illusies die de naïeve Hollander slikt als koek.
 
De ontwikkeling van lithiumionaccu gaat snel. Volgend jaar wordt de 1.million mile accu door tesla geïntroduceerd.
Tesla is working on new battery that lasts 1 million miles to come out next year, says Elon Musk - Electrek

Gaat iedereen aan de laadpaal betekend dit buiten zonnepanelen , windenergie ook kernengergie omdat op de windstille nachten er anders geen stroom beschikbaar is. Sterk wisselende spanningen welke het stroomnet niet aan kan. De nieuwe generaties kernreactoren zijn veel veiliger en leveren nauwelijks afval op. Bovendien staan ontwikkelingen niet stil. Nu de regering nog en veranderen van het negatief sentiment.
Waar blijft de eerste thoriumreactor?
 
Last edited by a moderator:
VER Borrel: Kansen voor waterstof in de auto-mobiliteit

Beschrijving
Zal de batterij-electrische auto de rol van de auto met traditionele verbrandingsmotor volledig gaan overnemen of er ook een rol voor de waterstof-elektrische auto met een brandstofcel? Om de discusie tussen fervente voor- en tegenstanders enige nuance te geven organiseert de Vereniging Elektrische Rijders (VER) op woendagmiddag 12 juni een borrel met sprekers uit beide kampen.

Programma:

14.30 uur: Inloop

15:00 uur: Welkom door VER Voorzitter Koos Burgman

Sprekers: (onder voorbehoud):

Robert van den Hoed (Lector Hogeschool van Amsterdam) : Intro Waterstof in Mobiliteit

Sprekers namens Shell

Hans Noordsij: Basics die iedereen moet weten over waterstof

Auke Hoekstra: de cijfers achter waterstof in mobiliteit


17.00 - 17.30 uur: Debat met alle sprekers
 
  • Like
  • Informative
Reactions: sweep and Superendo
r is geen rendabel model voor waterstof fabrieken die alleen mogen draaien als er overcapaciteit is.
Dat is er natuurlijk wel. Er is een enorme behoefte aan waterstof in de industrie. Er is geen werkelijke situatie van overproductie maar we kunnen uiteindelijk de capaciteit aanpassen tot de minst optimale situatie (minimale zonuren en wind). Rest van de tijd is er dan waterstofproductie voor industrie
 
Ik lees onderstaande uitspraak van Kees Koolen op Sprout:

"Alleen al voor de overstap van AC, het type stroom dat uit traditionele opwekking komt, naar DC is een wereldwijde investering van 50 biljoen dollar nodig, rekent de ondernemer voor. Ondertussen verdubbelt de behoefte aan elektriciteit tussen nu en 2050. Staar je niet blind op elektrische auto’s, stelt Koolen: de achttien grootste schepen vervuilen meer dan alle auto’s op de weg. "

Ongelooflijk. Zou iemand hier dat eens willen fact-checken c.q. er een bierviltje op los laten?
 
Ik lees onderstaande uitspraak van Kees Koolen op Sprout:

"Alleen al voor de overstap van AC, het type stroom dat uit traditionele opwekking komt, naar DC is een wereldwijde investering van 50 biljoen dollar nodig, rekent de ondernemer voor. Ondertussen verdubbelt de behoefte aan elektriciteit tussen nu en 2050. Staar je niet blind op elektrische auto’s, stelt Koolen: de achttien grootste schepen vervuilen meer dan alle auto’s op de weg. "

Ongelooflijk. Zou iemand hier dat eens willen fact-checken c.q. er een bierviltje op los laten?

Deze kom je vaak tegen. Als je dit even beluistert begrijp je waar het vandaan komt.
More or Less - Big Polluters: Ships v Cars - BBC Sounds

Korte samenvatting: het was de uitkomst van een kleine hersenspinsel van een expert. Wat stoot het grootste type schip op de slechtste kwaliteit olie uit aan zwavel, ten opzichte van een schoonste auto op de beste kwaliteit brandstof. Dan zou de verhouding kloppen wat betreft zwavel.
Het blijkt echter dat de vervuiling door schepen juist heel erg verminderd (50% lager van 2008 naar 2012) is door efficiëntere schepen te bouwen die langzamer varen, door de kostenanalyses naar aanleiding van de crisis.
 
  • Helpful
Reactions: Gaston
Dat is er natuurlijk wel. Er is een enorme behoefte aan waterstof in de industrie. Er is geen werkelijke situatie van overproductie maar we kunnen uiteindelijk de capaciteit aanpassen tot de minst optimale situatie (minimale zonuren en wind). Rest van de tijd is er dan waterstofproductie voor industrie

Dan moet de industrie niet meer waterstof gaan gebruiken omdat de hernieuwbare energie blijkbaar overtollig gaat worden :

Toekenning subsidie belangrijke stap naar emissieneutrale gasturbines

"Waterstof dat wordt opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen, zoals overtollige wind en zonne-energie, zal het ook mogelijk maken dat bestaande gasturbinecentrales deel gaan uitmaken van de energieopslag-oplossing op grote schaal."
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ruim 1 miljoen voor onderzoek naar belletjes onder stroom

"Het onderzoek wordt verricht in samenwerking met Shell en Nouryon (voormalig AkzoNobel). De inzichten uit het onderzoek kunnen door Shell en Nouryon worden gebruikt om hun elektrolyseprocessen efficiënter te maken."

TU Delft, Shell en overheid investeren 5 miljoen euro in duurzame doorbraak voor chemie

"Doordat in de toekomst wind- en zonne-energie op grote schaal beschikbaar zijn en CO2 bespaard moet worden, biedt deze technologie veel kansen."
 
  • Informative
Reactions: job-lek
"Alleen al voor de overstap van AC, het type stroom dat uit traditionele opwekking komt, naar DC is een wereldwijde investering van 50 biljoen dollar nodig, rekent de ondernemer voor. Ondertussen verdubbelt de behoefte aan elektriciteit tussen nu en 2050. Staar je niet blind op elektrische auto’s, stelt Koolen: de achttien grootste schepen vervuilen meer dan alle auto’s op de weg. "

Al zou het waar zijn, dan nog is er een verschil tussen een schip dat de lucht vervuilt midden op zee en een auto die de lucht vervuilt hier voor de deur onder mijn slaapkamer raam. Ik ken Kees Koolen ook wel een beetje als oud-collega. Hij houdt nogal van een hyperbool, of te wel, een klein beetje overdrijven is hem niet vreemd.
 
Deze kom je vaak tegen. Als je dit even beluistert begrijp je waar het vandaan komt.
More or Less - Big Polluters: Ships v Cars - BBC Sounds

Korte samenvatting: het was de uitkomst van een kleine hersenspinsel van een expert. Wat stoot het grootste type schip op de slechtste kwaliteit olie uit aan zwavel, ten opzichte van een schoonste auto op de beste kwaliteit brandstof. Dan zou de verhouding kloppen wat betreft zwavel.
Het blijkt echter dat de vervuiling door schepen juist heel erg verminderd (50% lager van 2008 naar 2012) is door efficiëntere schepen te bouwen die langzamer varen, door de kostenanalyses naar aanleiding van de crisis.

Dankjewel, dat was zeer informatief.
Samengevat: Dat de 18 grootste schepen meer vervuilen dan alle auto's van de wereld samen is de zoveelste leugen in het klimaatdebat. Zowel voor- als tegenstanders maken irritant veel gebruik van valse statistieken.
In dit geval dus een onderzoeksteam van de Verenigde Naties.

Onderdeel van de leugen is:
- vervuiling wordt gelijkgesteld aan "uitsluitend zwavel uitstoot"
- de zwavel uitstoot van die schepen is in werkelijkheid 14x lager dan waarmee is gerekend
- de uitstoot van de 770 miljoen auto's op de wereld is in werkelijkheid vele malen hoger, omdat gesteld is dat al die auto's rijden op de allerschoonste en zuivere brandstof die bestaat. Diesel-, benzine en oudere auto's worden blijkbaar uitgesloten. Heel de wereld rijdt op LPG? Het is een volstrekt hypothetische situatie.

Stop daar toch eens mee. Het fossil-fuel debat heeft helemaal geen leugens nodig. Echte feiten volstaan al om mensen te kunnen overtuigen. Het gebruik van leugens veroorzaakt dat straks niemand meer bereid is welk argument dan ook te geloven. Dan zijn we nog verder van huis.
 
Mag ik eenieder hier nogmaals een absoluut goedbedoelde waarschuwing meegeven:

De fossiele industrie heeft zo ontzettend veel te verliezen met de energie transitie dat er de komende dagen, weken, maanden, jaren nog extreem veel lobby/FUD/drama over ons uitgestort zal worden.

In het grote plaatje: Het zou op lange termijn (10-20 jaar horizon) in het belang van Nederland zijn om nu (ja vandaag, niet eens morgen) alle raffinaderijen in Europoort te sluiten.

Geeft een shock, maar daarmee houden we electriciteit over, kan de kolencentrale op de Maasvlakte dicht, en dwingt tot radicale maar volledig mogelijke innovatie.

En ja, schepen varen ook op groene CO2 neutrale Methanol, zoals Wärtsila en Stena Lines en de Chinezen al dagelijks aantonen.

De groei van Tesla, en vooral de M(odel) 3 is evenredig met de negatieve pers over Tesla.

En evenredig met de hoeveelheid fora, conferenties, lezingen, over waterstof.

Alleen als defensieve move vanuit een fossiele industrie die ondertussen een molensteen van ons vooruitstrevende Nederland is verworden.


En ter uwer informatie: Maersk, eigenaar van de grootste containerschepenvloot ter wereld gaat volledig van fossiel af. (Google is your best friend)

Wat mij betreft mogen Shell en de Gasunie heel snel uit Nederland verdwijnen. In het economische belang van Nederland.
Inclusief de volkomen idiote waterstof-lobby.
 
Auto Motor und Sport heeft gisteren de H2 balans opgemaakt: de waarheid over de brandstofcel. Negen misverstanden worden daar uit de wereld geruimd.

Volgens het Duitse journaille is de CO2 balans van een H2 auto nauwelijks slechter dan een batterijauto. Hetzelfde geldt volgens hen voor de well-to wheel prestatie. En duizend H2 tankstations kosten een schijntje vergeleken met het dieselschandaal...
 
Auto Motor und Sport heeft gisteren de H2 balans opgemaakt: de waarheid over de brandstofcel. Negen misverstanden worden daar uit de wereld geruimd.

Volgens het Duitse journaille is de CO2 balans van een H2 auto nauwelijks slechter dan een batterijauto. Hetzelfde geldt volgens hen voor de well-to wheel prestatie. En duizend H2 tankstations kosten een schijntje vergeleken met het dieselschandaal...
Ze liegen er vrolijk op los. Alle stellingen hangen als los zand aan elkaar.
Hoe kun je nou stellen dat een H2 auto net zo efficiënt is als een BEV. Zouden de Duitsers nog niet weten dat een Toyota Mirai 100 kilometer aflegt op een kilo waterstof. Wij weten dat een kilo waterstof maken 65 kWh kost waarmee een Model 3 390 km aflegt. Een BEV is dus 4x zo effectief.
De Duitsers moeten kennelijk nog leren rekenen. En over verdringing naar fossiele opwekking hoor je niks. Het lijkt wel of ík dat heb uitgevonden :D