OK ik probeer nog eens mijn punt te maken.
Op dit moment wordt in België een kleine 10% van de elektriciteit op hernieuwbare manier opgewekt (daarin is biomassa zelfs nog inbegrepen). Zelfs dat kleine percentage aan geïnstalleerd vermogen levert enkele keren per jaar ogenblikken waarop bedrijven betaald worden om elektriciteit te verbruiken omdat anders het netwerk in de problemen komt. Dat wil dus zeggen dat je er nergens mee naartoe kan en dat afschakelen dreigt.
Over een aantal jaren willen we 50%, 70% 100% hernieuwbaar opwekken. Dan heb je dus elke dag ogenblikken waarop er overschot is, te veel om in batterijen te dumpen. We houden altijd vol dat een volledig elektrisch wagenpark de elektriciteitsbehoefte maar met 10à15% doet stijgen, dus dat is naar opslagcapaciteit toe natuurlijk ook maar een bescheiden mogelijkheid. Hooguit goed voor het opvangen van dagelijkse pieken.
Hoe ga je die overproductie verwerken? Afschakelen is een optie, maar jammer want rendement is dan 0%. Opslag in waterstof lijkt dan een mogelijkheid met een rendement van om en bij de 20%. Later terug omzetten in elektriciteit is relatief eenvoudig. Er zijn efficiëntere manieren om elektriciteit tijdelijk op te slaan, maar meestal is de beperkte capaciteit de moeilijkheid. vliegwielen, water oppompen, massa's omhoog brengen met een kabelbaantje of mega batterijen: je ziet het allemaal passeren maar de investeringskorst is gigantisch, de grondstoffen zijn beperkt.
Ik weet niet hoe het zit met het omzetten van methanol naar elektriciteit. Kan dat alleen middels verbranding of bestaat er ook zoiets als een fuelcell voor methanol? Krijg je weer uitstoot bij die omzetting? Maar misschien biedt dat ook mogelijkheden.
Ik wil maar zeggen: het wordt een verhaal van en-en. Verschillende technologieën. Maar, ik zie voor waterstof ook eerder een rol weggelegd buiten de automotive.