Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
"Elektrische auto’s gaat hem niet worden, waterstof heeft de toekomst dat weet ik zeker"

Afgelopen zaterdag was het open bedrijven dag en op onze gemeentewerf werd met trots de eerste van een aantal waterstof auto’s getoond. Ik was erg nieuwsgierig naar de beweegreden van de keuze van waterstof gezien het lage rendement tov elektrisch. Ook het tanken is lastig en het gemeentehuis zit vol zonnepanelen.

ik kwam in gesprek met een hogere ambtenaar van de gemeente. Deze had interssant nieuws, waterstof is de toekomst en elektrisch gaat hem niet worden, waarom niet. Dit was zijn antwoord: Bosch als grote auto toeleverancier heeft met de olie maatschappijen afgesproken dat het laad systeem van de elektrische auto in de toekomst wordt aangepast dat deze ALLEEN op kan laden bij de olie maatschappijen. Thuis laden is dan onmogelijk!

Ik neem dit met een korrel zout maar deze hoge ambtenaar en auto specialist wist het heel zeker en oa daarom gaan ze inzetten op waterstof.

Gelukkig maakt Tesla geen gebruik van Bosch laadsystemen voorzover ik weet.

Ik vindt het een raar verhaal maar iig is dit beter dan een dieseltje, toch?
Van hoge ambtenaren heb ik echt een hoge pet. Kijk nu wat een waanzin er uitgebroken is met biomassacentrales. Kleinschalige projecten zonder enige uitstootreiniging staan woonwijken te vervuilen. En waar komt de brandstof vandaan? Uit Zuid-America. Met smerige oliestokers varen ze het hierheen. Koop je voor thuis zo’n pelletkachel krijg je tot €2.500,- subsidie.
 
Op het label op het kastje (batterij) op de foto staat 12/24/350Wh. Zou dat betekenen 12 of 24 Volt , 350Wh ?
Dan zou ik met die batterij zo’n 2 km kunnen rijden.....en er een heleboel nodig hebben voor 1500 mijl....
Dan neem je 300 stuks mee van 2kg per stuk. Weegt het pakket toch 600kg. Vervolgens moet alles gekoppeld worden met bedrading. Mogelijk nog gekoeld. Zit je met 100kWh precies op 700kg. Weet iemand wat een batterij van de M3 weegt?
 
Zelfs Volkswagen gelooft niet in waterstof voor personenauto’s:
Was ist effizienter: Wasserstoff oder Batterie?
Voortschrijdend inzicht. Een jaar geleden geloofde iedere autobouwer er nog wel in. Kijk naar Bram Schot. Die dacht 6 maanden geleden nog dat maar een klein percentage EV’s mogelijk was en de rest waterstof of hybride zou worden. Als je nu naar de plannen van de Duitse autobouwers kijkt blijkt alleen BMW de voorkeur voor hybride te behouden.
 
Voortschrijdend inzicht. Een jaar geleden geloofde iedere autobouwer er nog wel in. Kijk naar Bram Schot. Die dacht 6 maanden geleden nog dat maar een klein percentage EV’s mogelijk was en de rest waterstof of hybride zou worden. Als je nu naar de plannen van de Duitse autobouwers kijkt blijkt alleen BMW de voorkeur voor hybride te behouden.
Hoofd ontwikkeling bij BMW Klaus Fröhlich zag begin 2018 "de deur voor waterstof langzaam sluiten". Een half jaar later maakte hij een raadselachtige ommezwaai.
 
Moet niet gekker worden daar in Gouda:

Privacy settings
Ambtenaren en politici knippen graag de lintjes door mits ze zelf de rekening voor hun foute beslissingen niet hoeven te betalen. En precies dat gaat hier weer gebeuren.
De argumenten deugen ook hier niet. Het grotere bereik van een H2 auto is allang achterhaald en snel tanken als je de derde H2 auto bent die komt tanken, klopt ook niet. Het is wel schoon in de auto, maar de vervuiling is dan al gemaakt in de kolencentrale.
 
Ambtenaren en politici knippen graag de lintjes door mits ze zelf de rekening voor hun foute beslissingen niet hoeven te betalen. En precies dat gaat hier weer gebeuren.
De argumenten deugen ook hier niet. Het grotere bereik van een H2 auto is allang achterhaald en snel tanken als je de derde H2 auto bent die komt tanken, klopt ook niet. Het is wel schoon in de auto, maar de vervuiling is dan al gemaakt in de kolencentrale.
Dat grote bereik heb je echt wel nodig in zo'n enorm grote gemeente als Gouda. o_O
 
Tanks met een druk van 700 Bar. Hoe ziet zo’n vulaansluiting en slang eruit ? En wat is de wanddikte van de tank ? Het idee van een 700 Bar tank in de auto spreekt me niet zo aan.
Niettemin denk ik dat voor vrachtwagens en bussen, eigenlijk alle transporten met vaste routes, het een oplossing kan zijn als ze op hun vaste punten kunnen tanken. Die tankstations moeten dan wel zelf hun waterstof maken om transport met tankwagens te elimineren.