Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Dat gas steeds wat duurder gaat worden zullen we wel met elkaar eens zijn.

Ik verwacht niet dat de totale prijs van elektra op de lange termijn veel gaat zakken. Als we massaal met een EV gaan rijden én tanken zal men op 1 of andere manier de misgelopen accijnzen gaan compenseren. Idem voor MRB en BPM..... Dat kan op heel veel manieren maar de meest eenvoudige oplossing is een toeslag op de elektra. (en een nog véél hogere toeslag op gas om mensen over de streep te trekken)

De huidige prijs voor verbruik van een EV is dermate laag (tov IEC) dat men daar aan gaat sleutelen de komende periode :rolleyes:.
Als overheidsregelingen niet succesvol zijn worden ze afgeschaft.
Zijn ze te succesvol dan worden ze ook afgeschaft omdat ze te veel geld kosten.
 
@Gaston De Duitse overheid loopt helemaal niet voor op Nederland in de energie transitie: sluiten van kerncentrales, openen van bruinkool en steenkool centrales kan ik met geen mogelijkheid vooruitgang noemen. Beide operaties zorgen voor hogere energiebelasting, het moet toch worden betaald.
 
De energieheffingskorting gaat volgens mij per 2021 weer omhoog. Daarnaast moet de overheid de begroting kloppend krijgen en dat kan zomaar gevolgen hebben voor de energiebelasting.

Ik denk nog maar aan het “tijdelijke kwartje van kok”

Niets tijdelijk.
 
  • Like
Reactions: Timmm
De overheid verlaagde mijn belastingen op elektriciteit van vorig jaar 56,5% naar dit jaar 54,1% met 2,4%. Zie beide schermafbeeldingen.
In 2016 was het percentage nog 62,4%.
Je kunt de overheid niet vertrouwen, maar dit zijn gewoon de werkelijke cijfers.
En de overheid heeft ook geen keus. Willen ze mensen aan de warmtepomp krijgen, dan is één en één twee.
Daarnaast is het streven van de overheid om Gronings gas af te bouwen naar nul. Om de afhankelijkheid van Russisch gas te beperken worden er in de komende jaren grote aantallen windmolens gebouwd. Die stroom kan niet naar gaskachels, maar moet naar warmtepompen en EV's.

View attachment 512735 View attachment 512736 View attachment 512737
In dit kader wijs ik maar weer eens op dat het prijsverschil in de vaste kosten voor een 3x35A aansluiting t.o.v. een ‘normale’ 3x25A of 1x35A aansluiting contraproductief werkt. Daar zit je dan met je warmtepomp, inductiekookplaat, PV en EV...
(Tuurlijk zijn er technische oplossingen, maar die kosten allemaal geld en houden dus de transitie tegen.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: horta
In dit kader wijs ik maar weer eens op dat het prijsverschil in de vaste kosten voor een 3x35A aansluiting t.o.v. een ‘normale’ 3x25A of 1x35A aansluiting contraproductief werkt. Daar zit je dan met je warmtepomp, inductiekookplaat, PV en EV...
(Tuurlijk zijn er technische oplossingen, maar die kosten allemaal geld en houden dus de transitie tegen.)

Een normale 3x25A voldoet prima in combinatie met warmtepomp, inductiekookplaat, oven, vaatwassr, wasmachine, wasdroger, PV en EV. Enige wat je nodig hebt is wat loadbalancing en die waren standaard bij de warmtepomp en lader voor de EV.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB
Een normale 3x25A voldoet prima in combinatie met warmtepomp, inductiekookplaat, oven, vaatwassr, wasmachine, wasdroger, PV en EV. Enige wat je nodig hebt is wat loadbalancing en die waren standaard bij de warmtepomp en lader voor de EV.
Load balancing, is dat een duur woord voor timer? .
De warmtepomp draait hier in de nacht iets minder hard, de auto start om 22.00 met laden met 3x 10 a.
 
Load balancing, is dat een duur woord voor timer? .
De warmtepomp draait hier in de nacht iets minder hard, de auto start om 22.00 met laden met 3x 10 a.

Nee hoor, naast de loadbalancing kan ik ook nog timers instellen, maar dat heb ik niet gedaan.
Mijn warmtepomp draait lang niet altijd/continue. De buitenunit van de wtp draait een tijdje, kan op laagtoeren of hoogtoeren zijn en warmt daarmee ook het buffervat op die weer gebruikt wordt voor de verwarming van de woning. Daarna staat de buitenunit van de wtp weer enige tijd stil.
De loadbalancing zorgt ervoor dat er niet meer stoom uit het net wordt afgenomen dan het ingestelde maximum van 25A per fase. Indien nodig schakelt de wtp het vermogen terug of schakelt naar een andere fase voor de binnenunit (in het geval die elektrisch wil bijverwarming).
 
Load balancing, is dat een duur woord voor timer? .
De warmtepomp draait hier in de nacht iets minder hard, de auto start om 22.00 met laden met 3x 10 a.
Hoeveel gebruikt je WP dan? Ons huis is all-electric met een Nefit Enviline split unit 15kW WP, de zwaarste uitvoering want het is een groot huis. Uiteraard koken we op inductie. We hebben een 3x25A aansluiting.

Ik monitor m'n elektra gebruik en de WP continue met OpenHAB. De WP gebruikt de afgelopen 2 maanden nauwelijks meer dan 2kW, dus rond de 3A per fase. M'n TWC staat op 3x16A (11kW) maar m.b.v. Jedlix start het laden pas na 23.00 uur.

Naast de TWC is de grootste stroomverbruiker de inductiekookplaat. Die gebruikt met gemak 6 tot 9A per fase, afhankelijk van hoeveel 'pitten' er in gebruik zijn en of de oven(s) ook gebruikt worden.

Als je alleen 's nachts laadt met 3x10A heb je helemaal geen LB nodig lijkt me.
 
  • Like
Reactions: RichieB and Wim S.
Over het algemeen is een 3x25A-aansluiting in Nederland voldoende voor een volledig verduurzaamde woning is ook mijn mening en ervaring. Wij hebben ook een forse warmtepomp (14kW Fujitsu lucht-water), inductiekookplaat, een C-Zero die dagelijks ca 7kWh laadt bij 1x10A en verder natuurlijk de Tesla die via Jedlix vooral 's nachts laadt over 3 fasen. We zijn al 6 winters van het gas af, ook geen houtkachel o.i.d. en we hebben geen load-balancing. Ook al die tijd al Tesla gereden, en de C-Zero is er ook al 4,5 jaar. Tot mijn verbazing hebben we eigenlijk nooit uitval van een automaat van de aansluiting van 25A.

O ja, dit is het waterstofdraadje... :eek:
 
Nee hoor, naast de loadbalancing kan ik ook nog timers instellen, maar dat heb ik niet gedaan.
Mijn warmtepomp draait lang niet altijd/continue. De buitenunit van de wtp draait een tijdje, kan op laagtoeren of hoogtoeren zijn en warmt daarmee ook het buffervat op die weer gebruikt wordt voor de verwarming van de woning. Daarna staat de buitenunit van de wtp weer enige tijd stil.
De loadbalancing zorgt ervoor dat er niet meer stoom uit het net wordt afgenomen dan het ingestelde maximum van 25A per fase. Indien nodig schakelt de wtp het vermogen terug of schakelt naar een andere fase voor de binnenunit (in het geval die elektrisch wil bijverwarming).
Mijn punt was dat je zelfs met een 3x 25a aansluiting prima uit de voeten kan. Load balancing is een prachtige oplossing, maar volgens mij voorlopig nog overkill.
 
Hoeveel gebruikt je WP dan? Ons huis is all-electric met een Nefit Enviline split unit 15kW WP, de zwaarste uitvoering want het is een groot huis. Uiteraard koken we op inductie. We hebben een 3x25A aansluiting.

Ik monitor m'n elektra gebruik en de WP continue met OpenHAB. De WP gebruikt de afgelopen 2 maanden nauwelijks meer dan 2kW, dus rond de 3A per fase. M'n TWC staat op 3x16A (11kW) maar m.b.v. Jedlix start het laden pas na 23.00 uur.

Naast de TWC is de grootste stroomverbruiker de inductiekookplaat. Die gebruikt met gemak 6 tot 9A per fase, afhankelijk van hoeveel 'pitten' er in gebruik zijn en of de oven(s) ook gebruikt worden.

Als je alleen 's nachts laadt met 3x10A heb je helemaal geen LB nodig lijkt me.
Vergelijkbare situatie. En online monoblock 17, 5 pits inductie, in de schuur nog een warmtepomp boiler. Maar gaat voorlopig prima zonder load balancing. Load balancing wordt m.i. serieus interessant wanneer je ook een thuis batterij hebt en de netbeheerders op basis van kWmax de maandelijkse rekening gaan sturen.
 
Mijn punt was dat je zelfs met een 3x 25a aansluiting prima uit de voeten kan. Load balancing is een prachtige oplossing, maar volgens mij voorlopig nog overkill.
Wij hebben ook 3x25 A, maar zonder loadbalancing gaat bij ons de hoofdzekering er onherroepelijk uit. 2x enkelfase BEV, 2x oven, 5 pits inductiekookplaat, 100 graden kraan om maar wat van de grootverbruikers te noemen. Keurig verdeeld over de fases, kookplaat is uiteraard een 3 fase aansluiting (11.2 kW max).
 
Mijn punt was dat je zelfs met een 3x 25a aansluiting prima uit de voeten kan. Load balancing is een prachtige oplossing, maar volgens mij voorlopig nog overkill.

Aha, bedoel je het zo.... klopt een 3x25A kan op zich kan het zonder loadbalancing, maar dan moet je denk ik wel wat bewuster zijn met het gelijktijdig inschakelen van apparatuur. Met name als je gaat koken en de wasmachine aanstaat is het niet handig als je de auto aan de lader hangt, zeker als er op dat moment ook warmtevraag is vanuit de warmtepomp. Met loadbalancing wordt het “denken” je een beetje uithanden genomen en kan het (bijna) niet fout gaan.

Dus met een 3x25A kun je ook zonder waterstof uit de voeten ( om maar een beetje on-topic te blijven;))
 
Ik verwacht niet dat de totale prijs van elektra op de lange termijn veel gaat zakken. Als we massaal met een EV gaan rijden én tanken zal men op 1 of andere manier de misgelopen accijnzen gaan compenseren. Idem voor MRB en BPM..... Dat kan op heel veel manieren maar de meest eenvoudige oplossing is een toeslag op de elektra. (en een nog véél hogere toeslag op gas om mensen over de streep te trekken)

Lees even mijn tweet van 3 jan.
Stroom is nu al (in België tenminste) zwaarder belast dan benzine of diesel.
De enige reden dat de staat minder inkomsten ontvangt is omwille van de hoge energetische efficiëntie.

Frevo on Twitter
 
Wij hebben ook 3x25 A, maar zonder loadbalancing gaat bij ons de hoofdzekering er onherroepelijk uit. 2x enkelfase BEV, 2x oven, 5 pits inductiekookplaat, 100 graden kraan om maar wat van de grootverbruikers te noemen. Keurig verdeeld over de fases, kookplaat is uiteraard een 3 fase aansluiting (11.2 kW max).
Wat heb je nog meer voor grootverbruikers dan, dit moet volgens mij prima kunnen zonder loadbalancing.
Als je de EV’s na het eten laat starten met laden.
 
Het waren die grootverbruikers die aanstonden/aan konden staan. Soms kun je niet anders dan de EV's laden tijdens het eten vanwege omstandigheden. Onder ideale omstandigheden gaat het altijd goed, maar ja, die zijn niet altijd ideaal he? Toch de loadbalancing van de Zappi maar aangezet. ;)
 
Het waren die grootverbruikers die aanstonden/aan konden staan. Soms kun je niet anders dan de EV's laden tijdens het eten vanwege omstandigheden. Onder ideale omstandigheden gaat het altijd goed, maar ja, die zijn niet altijd ideaal he? Toch de loadbalancing van de Zappi maar aangezet. ;)
Het kan zonder loadbalancing, maar dan moet je wel goed in de gaten houden wanneer je gaat laden. De Zappi neemt je het denkwerk uit handen.:D
 
Lees even mijn tweet van 3 jan.
Stroom is nu al (in België tenminste) zwaarder belast dan benzine of diesel.
De enige reden dat de staat minder inkomsten ontvangt is omwille van de hoge energetische efficiëntie.

Frevo on Twitter
Daar heb je natuurlijk gelijk in, en het is hier ook algemeen bekend.
Het doet echter niet ter zake. De overheid, zowel in België als Nederland, is afhankelijk van de belastingen die geheven worden op energie. Die mogen niet dalen, want dan ontstaat er een (nog groter) begrotingstekort.
Het zou uitsluitend mogelijk zijn als de overheid ook minder gaat uitgeven, maar noem mij 1 land waar dat zo is.