You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Werkt een Zappi op waterstof?Het kan zonder loadbalancing, maar dan moet je wel goed in de gaten houden wanneer je gaat laden. De Zappi neemt je het denkwerk uit handen.
Werkt een Zappi op waterstof?
Het schijnt dat iemand heeft duidelijk gemaakt dat waterstof in de energiehuishouding kansloos is en dat dit draadje daarom verder gaat als inductiekookplaattopic.
Heb zelf toch maar eens een poging gedaan de kosten te berekenen om het lokale elektriciteitsnetwerk future proof te maken.
In het Flexnet rapport uit 2017 lees ik dat Liander EUR 1.0 - 1.5 miljard extra moet investeren in het regionale grid om de toenemende load van EV, PV en warmtepompen in 2050 aan te kunnen. Liander bedient met haar netwerk 1/3 van Nederland, dus ik trek de conclusie: Er is EUR 4 mld extra investering benodigd. Dus bovenop de normale onderhoudskosten van het netwerk. Lijkt me heel goed te doen.
Iedere waterstof-profeet die nu nog zegt dat het upgraden van het electriciteitsnetwerk veel te duur is, kan ik nu beantwoorden met EUR 4mld extra tot 2050. Hoezo te duur?
Regional Grid Level (pagina 11 in het rapport):
In order to prevent overloads (congestion) in the Liander grid due to the increased deployment of sun PV, electric passenger vehicles (EVs) and household heat pumps (HPs) – as laid down in the FLEXNET scenario cases – additional investments in grid reinforcements are required of 2 to 5% per year up to 2030 and about 7% per year in the period from 2030 to 2050. Given current annual grid investments in the Liander service area of, on average, € 750 million in 2012-2016, this corresponds to a cumulative grid reinforcement investment of € 1.0-1.5 billion up to 2050 scenario.
Ome Roon zegt het gewoon
“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Hij is niet een beetje van het pad af...Ome Roon zegt het gewoon
“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Ronald is zelf toe aan een fleecedekentje, wat een populist zeg.Ome Roon zegt het gewoon
“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
Stel dat het inderdaad 20 tot 25 miljard over tien jaar is, 2 tot 2,5 miljard per jaar. Bedrijven nemen 91 miljard kWh af, particulieren 23 miljard kWh, totaal 114 miljard kWh per jaar. Als ieder zijn deel van de kosten neemt dan betalen bedrijven van zeg 20 miljard 15,8 miljard.CEO Marc van der Linden van Stedin schat in dat de benodigde uitbreiding van het net in de komende 10 jaar 25-30 mld euro gaat kosten voor geheel Nederland. Dat is een heel andere schatting dan de 4 mld van Liander op basis van het Flexnet rapport . Stedin rekent voor dat bedrag wel mee dat er 1,7 miljoen openbare laadpalen worden geplaatst. Als ik de laadpalen ruim inschat op 2500 euro per laadpaal, dan blijft er nog steeds een bedrag over van 20 - 25 mld.
Mogelijk berekent Liander alleen de regionale netverzwaring, en niet de lokale verzwaring (wijkkabels en transformators).
Als je dit soort berichten plaatst, zelfs tussen dubbele aanhalingstekens, dan doe je mee met tendentieuze prietpraat.Ome Roon zegt het gewoon
“Als dit bericht klopt gaan alle huishoudens tientallen € meer energie betalen doordat één Teslarijder meer energie slurpt dan tien huishoudens. Dat zijn dus enorme asocialen. Voor elke Tesla zitten honderden bejaarden met fleecedekens kou te leiden, (voor een Urgenda wedstrijd).”
In het noorden van het land rijdt inmiddels een waterstoftrein.
Eerste waterstoftrein komt aan in Nederland | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Hilarisch dit. Een hele dure en milieubelastende oplossing voor een probleem dat niet bestaat.
Een ouderwetse kolengestookte stoomlocomotief levert nog minder CO2 uitstoot op.
Enig ieder hoeveel energie deze trein verspilt? Pure waanzin om dit op een spoor met bovenleiding te laten rijden. Gekker moet het echt niet worden. Botsauto’s op de kermis op waterstof zou ook nog kunnen.Enig idee hoeveel vervuiling een kolengestookte stoomlocomotief produceert?
Enig ieder hoeveel energie deze trein verspilt? Pure waanzin om dit op een spoor met bovenleiding te laten rijden. Gekker moet het echt niet worden. Botsauto’s op de kermis op waterstof zou ook nog kunnen.
Het hangt ervan af of ze grijze waterstof of 'groene' waterstof gaan gebruiken.Enig ieder hoeveel energie deze trein verspilt? Pure waanzin om dit op een spoor met bovenleiding te laten rijden. Gekker moet het echt niet worden. Botsauto’s op de kermis op waterstof zou ook nog kunnen.