Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vind ze vooral gezaghebbend als het gaat over zaken waar ik niets vanaf weet. Als ze iets publiceren over een onderwerp waar ik wel in thuis ben, wordt duidelijk hoe goedkoop hun analyses zijn.
De naam van dit fenomeen is hier ooit vernoemd.
IMG_0141 (1).jpeg
 
Wederom onzinnige uitspraken van de waterstofprof van Nederland.


Shell verhuist misschien wel het hoofdkantoor maar Ad blijft nog gewoon op de loonlijst staan.
Het verbranden van waterstof is echt een heeeel slecht idee want dat produceert misschien geen CO2 maar wel allemaal NOx verbindingen.
En hij vertelt natuurlijk ook voor het gemak wat halve waarheden zoals de 20% verlies. Dat is voor de eerste stap in de keten. De totale keten heeft minimaal 50% verlies. Afijn, het wordt voor zoete koek geslikt door weer eens een onnozele journalist.
 
Denk dat dat chemisch niet kan. Als ik het mij goed herinner van de scheikundeles van 40 jaar geleden gaat verbranden van waterstof als volgt:
2H2 + O2 = 2H2O
Water dus.
Niet dat ik pro H2 ben.
Dan heb je niet goed opgelet bij scheikunde indertijd. Je formule klopt maar om H2 te verbranden heb je O2 nodig. Daarvoor gebruik je lucht want daar zit O2 in, maar ook veeeel meer N2. En als je die verhit reageert ie ook met de O2 en krijg je dus NOx. En dat is vies spul. Met een warmtepomp heb je dat probleem niet en het is ook nog eens veel zuiniger. Maar daaraan kan Shell niks aan verdienen dus zal je daar Adje niet over horen.