Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
In het nu.nl artikel staat ook weer dat „ze (FCEV) ook fijnstof uit de lucht filteren“.
Ik kon al nooit geloven dat dit ook maar enige invloed heeft op de luchtkwaliteit maar toen ik vannacht niet kon slapen heb ik het maar eens uitgerekend*. Als we uitgaan dat de lucht die de FC gebruikt 100% gezuiverd wordt kunnen we simpelweg het volume gezuiverde lucht nemen als percentage van het totale volume van de straat.

Hiervoor nemen we een straat van 12 meter breed en 4 meter hoog. Hoewel de mix hoogte uiteindelijk vele honderden meters is nemen we slechts 4 meter zodat het voor de FCEV nog een beetje gunstig uitvalt. De lengte van de straat is niet belangrijk omdat dit schaalt met het volume gezuiverde lucht en dus nemen we 1 meter om de berekening makkelijk te maken. Daarmee komt bet volume van deze ene meter straat op 12m x 4m x 1m = 48 m3 oftewel 48000 Liter.

Dan de gezuiverde lucht. Het verbruik van een FCEV is ongeveer 1kg H2 per 100 km. Dat is dus 0,01 gram voor onze 1 meter lange straat. Die 0,01 gram H2 reageert met 0,08 gram zuurstof (20% in lucht) en dat maakt dus 0,4 gram lucht. Met een dichtheid van 1,2 g/L komen we uiteindelijk uit op 0,4 / 1,2 = 0,33 L gezuiverde lucht. Dat is dus 0,33 L op 48000 L wat een verwaarloosbare 0,0007 % geeft.

Dat klinkt weinig maar kan ik dat beter? Als ik adem dan blijven er ook fijnstof (PM10) deeltjes achter in mijn longen dus ik kan ook „fijnstof uit de lucht filteren“. En dat zelfs in mijn slaap :p

Goed, bij gemiddelde activiteit adem ik ongeveer 40 L/min en ik loop door diezelfde straat met 5 km/uur. Dus ik adem 0,48 L per gelopen meter. Alleen filteren mijn longen niet zo goed als het filter van een FCEV. Volgens de „Average predicted total lung deposition for light exercise breathing condition“ komen we gemiddeld uit op zo‘n 70% efficiëntie. Dus nemen we 70% van mijn 0,48 L en komen we uit op 0,34 L.

Ik filter de buitenlucht dus net iets beter dan de bejubelde FCEV!
Ik zeg minder FCEVs op de weg en meer wandelaars om de lucht te filteren!


*ik heb hierbij fijnstofemissies van banden, schoenen, wegdek, re-suspensie, remmen en virusdeeltjes buiten beschouwing gelaten.
Stuur dit ff naar de reclame code commissie please.

 
  • Funny
Reactions: job-lek
In het nu.nl artikel staat ook weer dat „ze (FCEV) ook fijnstof uit de lucht filteren“.
Ik kon al nooit geloven dat dit ook maar enige invloed heeft op de luchtkwaliteit maar toen ik vannacht niet kon slapen heb ik het maar eens uitgerekend*. Als we uitgaan dat de lucht die de FC gebruikt 100% gezuiverd wordt kunnen we simpelweg het volume gezuiverde lucht nemen als percentage van het totale volume van de straat.

Hiervoor nemen we een straat van 12 meter breed en 4 meter hoog. Hoewel de mix hoogte uiteindelijk vele honderden meters is nemen we slechts 4 meter zodat het voor de FCEV nog een beetje gunstig uitvalt. De lengte van de straat is niet belangrijk omdat dit schaalt met het volume gezuiverde lucht en dus nemen we 1 meter om de berekening makkelijk te maken. Daarmee komt bet volume van deze ene meter straat op 12m x 4m x 1m = 48 m3 oftewel 48000 Liter.

Dan de gezuiverde lucht. Het verbruik van een FCEV is ongeveer 1kg H2 per 100 km. Dat is dus 0,01 gram voor onze 1 meter lange straat. Die 0,01 gram H2 reageert met 0,08 gram zuurstof (20% in lucht) en dat maakt dus 0,4 gram lucht. Met een dichtheid van 1,2 g/L komen we uiteindelijk uit op 0,4 / 1,2 = 0,33 L gezuiverde lucht. Dat is dus 0,33 L op 48000 L wat een verwaarloosbare 0,0007 % geeft.

Dat klinkt weinig maar kan ik dat beter? Als ik adem dan blijven er ook fijnstof (PM10) deeltjes achter in mijn longen dus ik kan ook „fijnstof uit de lucht filteren“. En dat zelfs in mijn slaap :p

Goed, bij gemiddelde activiteit adem ik ongeveer 40 L/min en ik loop door diezelfde straat met 5 km/uur. Dus ik adem 0,48 L per gelopen meter. Alleen filteren mijn longen niet zo goed als het filter van een FCEV. Volgens de „Average predicted total lung deposition for light exercise breathing condition“ komen we gemiddeld uit op zo‘n 70% efficiëntie. Dus nemen we 70% van mijn 0,48 L en komen we uit op 0,34 L.

Ik filter de buitenlucht dus net iets beter dan de bejubelde FCEV!
Ik zeg minder FCEVs op de weg en meer wandelaars om de lucht te filteren!


*ik heb hierbij fijnstofemissies van banden, schoenen, wegdek, re-suspensie, remmen en virusdeeltjes buiten beschouwing gelaten.
Uit de fabeltjeskrant, want diesel maken de lucht ook echt veel schoner, echt waar.
1640262312800.png
 
Het lijkt erop dat ze in Frankrijk beter kunnen rekenen dan in Groningen.

"les bus à hydrogène, c'est terminé. La décision a été prise de doter ce réseau de bus électriques."

 
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
De bekende Ad van Wijk heeft inmiddels ook het probleem van groene waterstof voor personenauto's opgelost...

In de Anwb Kampioen Januari 2022
View attachment 755358
:eek: ..waar wachten we op ? Ad ga je gang.
We wachten nog op water in de Sahara.
That's all.

(Oh ja, gedemineraliseerd als het ff kan. Plus nog wat centjes.)
 
De bekende Ad van Wijk heeft inmiddels ook het probleem van groene waterstof voor personenauto's opgelost...

In de Anwb Kampioen Januari 2022
View attachment 755358
:eek: ..waar wachten we op ? Ad ga je gang.
Jezus! Kan de TU die incompetente flapdrol niet ontslaan? Of blijft Shell nog steeds geld in zijn 'leerstoel' pompen?
 
Jezus! Kan de TU die incompetente flapdrol niet ontslaan? Of blijft Shell nog steeds geld in zijn 'leerstoel' pompen?
De man is geboren in 1956. Met de verplichte pensioenleeftijd bij de TU Delft lost dit alles zich dus binnen afzienbare tijd op. Waarna we vast nog eens een stuiptrekking zullen lezen onder het mom van ‘emeritus-hoogleraar’ in een bedrijfsblaadje (de Kampioen). En dan... niets meer.
 
De man is geboren in 1956. Met de verplichte pensioenleeftijd bij de TU Delft lost dit alles zich dus binnen afzienbare tijd op. Waarna we vast nog eens een stuiptrekking zullen lezen onder het mom van ‘emeritus-hoogleraar’ in een bedrijfsblaadje (de Kampioen). En dan... niets meer.
Hij kan zich straks misschien aansluiten bij Guus Berkhout en de andere fossielen.

Tot die tijd maakt hij meer kapot dan je lief is.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Ad van Wijk nu live op Radio een 😬

Efficiëncy is totaal onbelangrijk in ieder geval 😭

De man zit gewoon onbeschaamd te liegen, echt ongelofelijk. De gemiddelde stroom aansluiting in Nederland is maar 3kW, CV ketels op gas zijn eenvoudig om te bouwen naar waterstof, gasnet is simpel aan te passen naar waterstof.. de man gaat maar door 😂
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Ad van Wijk nu live op Radio een 😬

Efficiëncy is totaal onbelangrijk in ieder geval 😭

De man zit gewoon onbeschaamd te liegen, echt ongelofelijk. De gemiddelde stroom aansluiting in Nederland is maar 3kW, CV ketels op gas zijn eenvoudig om te bouwen naar waterstof, gasnet is simpel aan te passen naar waterstof.. de man gaat maar door 😂
Tja, eigenlijk heel triest dat iemand dit soort onzin op de radio verkondigd. Heel veel mensen zullen dit voor waar aannemen. Hetzelfde als iets op Facebook staat, dan is het namelijk altijd waar🤔
 
Ik kreeg net een bedelbrief van het Universiteitsfonds van de TU-Delft. Ze vragen specifiek een bijdrage voor 24/7 Energie Lab
Ik heb een boze mail gestuurd met het verzoek voortaan te investeren in projecten die wel een kans van slagen hebben. Zeer treurig dat ze niet kritisch kijken naar waar ze hun geld aan uitgeven.
Leerstoel van Ad wordt volledig gefund door Shell volgens mij