Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
We zitten natuurlijk met het probleem dat al die dingen pas kunnen na investeringen. Ja, een HVDC lijn is efficiënter dan een lijn waterstofschepen, maar zolang die HVDC lijn nog niet bestaat, kan je wel nog zaken doen met waterstofschepen. En zolang die waterstofschepen er niet zijn, kan je nog zaken doen met lokale electrolyse. En zolang die electrolysers er niet zijn kan je nog stoomreforming doen om grijze waterstof te maken.
 
Ondertussen gaat TU Delft gewoon door met waterstof propageren. Afgelopen week werd de raceauto op waterstof gepresenteerd.

Het AD had weer een ronkend verhaal met "De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie".

1642945202260.png


Hier een foto van het inwendige, met bovenop de waterstof-tank (700 atmosfeer)

1642945032904.png


Maar Omroep-West was al veel genuanceerder met o.a. " Op dit moment zijn er 400 waterstofauto’s tegenover 400.000 elektrische auto’s in Nederland. "
Wel daar nog de mythe dat waterstof de energiedrager wordt voor vrachtauto's en bussen. Iets wat Auke Hoekstra (TU Eindhoven) al ontkracht heeft. ;)

Het hele verhaal op Omroep-West:
 
Ondertussen gaat TU Delft gewoon door met waterstof propageren. Afgelopen week werd de raceauto op waterstof gepresenteerd.

Het AD had weer een ronkend verhaal met "De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie".

View attachment 759127

Hier een foto van het inwendige, met bovenop de waterstof-tank (700 atmosfeer)

View attachment 759125

Maar Omroep-West was al veel genuanceerder met o.a. " Op dit moment zijn er 400 waterstofauto’s tegenover 400.000 elektrische auto’s in Nederland. "
Wel daar nog de mythe dat waterstof de energiedrager wordt voor vrachtauto's en bussen. Iets wat Auke Hoekstra (TU Eindhoven) al ontkracht heeft. ;)

Het hele verhaal op Omroep-West:
Voor studenten is het natuurlijk heel interessant om met (te) complexe techniek te werken. In Delft werpen de studenten zich op waterstof en in Eindhoven hebben ze zich geworpen op solar.
Op zich goed dat beide sporen worden gevolgd want zonder onderzoek kom je niet verder. Het belangrijkste is dat de meest efficiënte in de praktijk toegepast gaat worden. Wat alleen heel vervelend is, is dat de lobby van de watersof industrie daar soms een te groot aandeel in heeft.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Voor studenten is het natuurlijk heel interessant om met (te) complexe techniek te werken. In Delft werpen de studenten zich op waterstof en in Eindhoven hebben ze zich geworpen op solar.
Op zich goed dat beide sporen worden gevolgd want zonder onderzoek kom je niet verder. Het belangrijkste is dat de meest efficiënte in de praktijk toegepast gaat worden. Wat alleen heel vervelend is, is dat de lobby van de watersof industrie daar soms een te groot aandeel in heeft.
Je kunt onderzoeken wat je wilt, maar op basis van de natuurwetten gaat waterstof nooit ook maar in de buurt komen van BEV qua efficiency. En daarmee samenhangend ook qua kosten en milieubelasting. Veel meer dan een bierviltje en een rekenmachine is er echt niet voor nodig. Zie ook voorgaande 4000 posts in dit draadje.
(Wanneer komt er nu de eerste journalist op aarde die zelf enigzins logisch kan nadenken?)

fnxt2ta3f1d61.jpg
 
(Wanneer komt er nu de eerste journalist op aarde die zelf enigzins logisch kan nadenken?)
Er zijn er een paar, maar die worden niet altijd even aandachtig gevolgd, en het zijn vaak ook maar journalisten. Ze moeten een breder veld aanvoelen dan wat pakweg een Auke Hoekstra doet.

In Vlaanderen is Luc Pauwels actief voor de Vlaamse omroep VRT, met soms wel goeie uitschieters:

 
Je kunt onderzoeken wat je wilt, maar op basis van de natuurwetten gaat waterstof nooit ook maar in de buurt komen van BEV qua efficiency. En daarmee samenhangend ook qua kosten en milieubelasting. Veel meer dan een bierviltje en een rekenmachine is er echt niet voor nodig. Zie ook voorgaande 4000 posts in dit draadje.
(Wanneer komt er nu de eerste journalist op aarde die zelf enigzins logisch kan nadenken?)

View attachment 759208
Helemaal met je eens, maar zoals ik al aangaf zijn studenten graag met complexe techniek bezig en heeft de lobby een (te)dikke vinger in de pap.
 
Er zijn er een paar, maar die worden niet altijd even aandachtig gevolgd, en het zijn vaak ook maar journalisten. Ze moeten een breder veld aanvoelen dan wat pakweg een Auke Hoekstra doet.

In Vlaanderen is Luc Pauwels actief voor de Vlaamse omroep VRT, met soms wel goeie uitschieters:

Mooi artikel, maar er weer van uitgaan dat een auto maar 200000km mee gaat is niet van deze tijd. Meteen is 1 van de voornaamste voordelen van een EV genegeerd, want die gaan veel langer mee. Daarmee is ook 60% meer uitstoot bij productie ruim gecompenseerd.
Zowat alles is plug en play ‘als nieuw’ vervangbaar tegen een aanvaardbare prijs.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Mooi artikel, maar er weer van uitgaan dat een auto maar 200000km mee gaat is niet van deze tijd. Meteen is 1 van de voornaamste voordelen van een EV genegeerd, want die gaan veel langer mee. Daarmee is ook 60% meer uitstoot bij productie ruim gecompenseerd.
Zowat alles is plug en play ‘als nieuw’ vervangbaar tegen een aanvaardbare prijs.
Ja en nee. Ik denk dat je niet mag onderschatten hoe dat auto's even onderhevig zijn aan technologische vooruitgang als smartphones. Ik heb mijn huidige X nog omdat ik die kon upgraden met MCU2, maar eens de nieuwe X er is ben ik zeker van plan om te upgraden. En ik weet niet hoe veel meer dan 200000km ik er dan op heb staan.

200000km is dan overigens al meer dan wat je klassiek op auto's ziet... Vaak is 150000km al impressionant en goed om in het buitenland terug gedraaid te worden tot 80000km en voor een fractie te verkopen.
 
Ja en nee. Ik denk dat je niet mag onderschatten hoe dat auto's even onderhevig zijn aan technologische vooruitgang als smartphones. Ik heb mijn huidige X nog omdat ik die kon upgraden met MCU2, maar eens de nieuwe X er is ben ik zeker van plan om te upgraden. En ik weet niet hoe veel meer dan 200000km ik er dan op heb staan.

200000km is dan overigens al meer dan wat je klassiek op auto's ziet... Vaak is 150000km al impressionant en goed om in het buitenland terug gedraaid te worden tot 80000km en voor een fractie te verkopen.
Net als met je afgedankte Iphone, zijn er zeker kopers die de afgedankte X over willen nemen. Voor de basisfunctionaliteiten zal die zeker nog geschikt zijn.
 
Ja en nee. Ik denk dat je niet mag onderschatten hoe dat auto's even onderhevig zijn aan technologische vooruitgang als smartphones. Ik heb mijn huidige X nog omdat ik die kon upgraden met MCU2, maar eens de nieuwe X er is ben ik zeker van plan om te upgraden. En ik weet niet hoe veel meer dan 200000km ik er dan op heb staan.

200000km is dan overigens al meer dan wat je klassiek op auto's ziet... Vaak is 150000km al impressionant en goed om in het buitenland terug gedraaid te worden tot 80000km en voor een fractie te verkopen.
De huidige PC’s worden niet meer vervangen omdat ze technologisch verouderd zijn, maar omdat ze echt technisch niet goed meer werken. Behalve dan bij freaks, nerds en gamers. De smartphones gaan momenteel dezelfde richting uit.
E.M. Heeft geprobeerd om te anticiperen op die vooruitgang door nu al alle toekomstige hardware te voorzien of door die HW eenvoudig upgradeable te maken (zoals jouw MCU). Dat is maar gedeeltelijk gelukt en is de AP2 hardware er moeten komen. Die kan nu wel upgedate worden naar AP3.
 
“als je een grote vrachtwagen voorziet van voldoende accucapaciteit om de gewenste actieradius te bereiken, gaat een veel te groot deel van het laadvermogen verloren”

Hoezo? Neem de ruimte van 300L benzine weg, de gigantische dieselmotor, versnellingssbak, en je hebt ruimte zat. De Tesla semi zou zo een range krijgen van 800km. Meer dan de toegestane rijtijd van een chauffeur.
 
“als je een grote vrachtwagen voorziet van voldoende accucapaciteit om de gewenste actieradius te bereiken, gaat een veel te groot deel van het laadvermogen verloren”

Hoezo? Neem de ruimte van 300L benzine weg, de gigantische dieselmotor, versnellingssbak, en je hebt ruimte zat. De Tesla semi zou zo een range krijgen van 800km. Meer dan de toegestane rijtijd van een chauffeur.
Auke Hoekstra heeft over de elektrische vrachtauto in de toekomst een uitstekend webinar gehouden. Hierin behandelt hij de 5 kritische punten:
1643548093845.png


Het webinar duurt bijna een uur, maar zijn lezing duurt precies een half uur (van 3 tot 33 min); ervoor een inleiding en erna vraag-en-antwoord.

Hij is overduidelijk:
Als bedrijf moet je nu al met elektrische truck beginnen en wie in 2030 nog niet elektrisch rijdt wordt door concurrentie uit de markt gedrukt. :cool:

De lezing (in het Engels):
Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood
 
“als je een grote vrachtwagen voorziet van voldoende accucapaciteit om de gewenste actieradius te bereiken, gaat een veel te groot deel van het laadvermogen verloren”

Hoezo? Neem de ruimte van 300L benzine weg, de gigantische dieselmotor, versnellingssbak, en je hebt ruimte zat. De Tesla semi zou zo een range krijgen van 800km. Meer dan de toegestane rijtijd van een chauffeur.
Autojournalisten zijn nogal conservatief en hebben globaal gezien nog altijd maar weinig ervaring met EV's. Beetje wekelijks wisselen van EV, geen laadvoorzieningen thuis en toestanden zoals met 70% van de distributeur naar een snellader trekken enzo.

Daarnaast is Toyota, zeker in België, absoluut blind voor EV's. Ik ken iemand die bij Toyota werkt en die vind mijn Tesla maar belachelijk (en ik zijn Toyota ook, maar bon) en ik kan begrijpen dat die mensen vanuit de Toyota visie helemaal geloven in waterstof. Want ja, wat valt er niet aan te geloven: lekker snel tanken, toch geen uitstoot. In vergelijking met de prijs van een klassiek tankstation geloven ze ook dat de handicap van waterstof het beperkt aantal tankstations is, maar is er enige frustratie dat de Shells en Esso's van deze wereld niet massaal waterstof-tankstations bouwen. Ze hebben in België een partner met Dats 24/Colruyt en Total, maar ook daar zit je met aan de ene kant Total die noch vlees noch vis verkiest (Total heeft ook een netwerk van 50kW DC laders van de eerste generatie) en Dats 24/Colruyt vooral gekend is als vreemde eend in de bijt en not-invented-here syndroom

Dus nee, van Toyota verwacht ik niet enige realistische kennis van de voordelen van EV's tov hun waterstof-oplossingen, en de journalisten schrijven gewoon over wat Toyota PR hen vertelt want ze hebben niet de kennis om die claims te verifiëren.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Phil V
Je kunt onderzoeken wat je wilt, maar op basis van de natuurwetten gaat waterstof nooit ook maar in de buurt komen van BEV qua efficiency. En daarmee samenhangend ook qua kosten en milieubelasting. Veel meer dan een bierviltje en een rekenmachine is er echt niet voor nodig. Zie ook voorgaande 4000 posts in dit draadje.
(Wanneer komt er nu de eerste journalist op aarde die zelf enigzins logisch kan nadenken?)

View attachment 759208
De vergelijking in dit overzicht is een misleidende weergave van de realiteit!
Een FCEV heeft namelijk ook een batterijtje, waardoor er ook laadverliezen meegerekend moeten worden.
 
Hetgeen Toyota en ’sommige’ journalisten blijkbaar vaak, bewust of onbewust, negeren is het feit dat vele mensen thuis hun BEV (goedkoop) kunnen laden.
Waterstof thuis maken en tanken ? Zukunftsmusik🙃
De laatste keer dat ik een pompstation van binnen heb gezien, was Maart 2020. Reden: Ik was toen gestopt met roken🤫
 
  • Funny
Reactions: LaurensH