Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waterstof of elektrisch

This site may earn commission on affiliate links.
1652423911608.jpeg
 
De fossiele commentaren zijn af en toe wel eens leuk. Je zou er een boekje van moeten maken en dat over een jaar of 5 uitgeven. (of nog beter gefilmde interviews op straat, want ken je die nog "ik zou nooit met een zo'n aso mobiel op straat gaan staan bellen" (van begin deze eeuw geloof ik) die was in 2005 al antiek. We zijn met EV wereldwijd de 10% voorbij en dan gaat het hard, heel hard.
We kunnen straks een lange neus trekken naar deze mensen die hun ICE aan de straatstenen niet meer kwijtraken. Wel hebben ze met een beetje geluk een goedkopere (maar chinese) EV. Wie het laatst lacht..

Het is niet alleen dat men krampachtig vasthoudt aan een conventionele auto, maar ook dat een auto met elektrische aandrijving nog steeds duurder in aanschaf is. Dat het verbruik weer stukken goedkoper is, speelt dan geen rol; men heeft simpelweg de euro’s niet.

Plus, de tweedehands markt is nog niet op het niveau van de auto’s met brandstofmotor.

Het gaat zeker gebeuren, hetzij direct elektrisch geladen, hetzij een elektrische aandrijving via H2. Misschien is er wel markt voor beiden.

Benzine/diesel gaat inderdaad wel heel langzaam verdwijnen. LPG heb ik geen idee van.
 
Het is niet alleen dat men krampachtig vasthoudt aan een conventionele auto, maar ook dat een auto met elektrische aandrijving nog steeds duurder in aanschaf is. Dat het verbruik weer stukken goedkoper is, speelt dan geen rol; men heeft simpelweg de euro’s niet. Plus, de tweedehands markt is nog niet op het niveau van de auto’s met brandstofmotor.

Het gaat zeker gebeuren, hetzij direct elektrisch geladen, hetzij een elektrische aandrijving via H2. Misschien is er wel markt voor beiden.
Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".
Kijk eens op het draadje "Waterstof of elektrisch" in dit Forum, daar wordt duidelijk uitgelegd dat dit een Utopie is geweest (voltooid verleden tijd) van Shell c.s.
Lees daar bijv. wat ik heb geschreven in 2020: De waterstofauto, succes of flop? De genoemde bedragen zijn totaal achterhaald, maar de principes niet.
 
Last edited:
Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".
Kijk eens op het draadje "Waterstof of elektrisch" in dit Forum, daar wordt duidelijk uitgelegd dat dit een Utopie is geweest (voltooid verleden tijd) van Shell c.s.
Lees daar bijv. wat ik heb geschreven in 2020: De waterstofauto, succes of flop? De genoemde bedragen zijn totaal achterhaald, maar de principes niet.
Helaas hebben ze (Shell c.s.) alle politieke partijen met hun sprookjes ingepakt. Er is er werkelijk geeneen die het echte waterstofplaatje kent, gezien de partijprogramma's bij de laatste verkiezingen. ALLEMAAL hebben ze iets over investeren in groene waterstof staan. Oh ja OT, ander draadje.. sorry.
Dus neem het een forumlid niet kwalijk dat hij de feiten nog niet op een rij heeft. @KL0809 H2 voor personenauto's is in geen enkel geval een optie waar mensen voor gaan kiezen. Want zoveel subsidie zal daar niet naar toe gaan dat het goedkoper wordt dan BEV. (En het helpt ook niet want als de subsidie eraf is gaat de prijs weer omhoog, puur omdat het NOOIT efficiënter KAN zijn dan een BEV. (tenzij je de H2 goedkoop uit een plantje o.i.d. kan aftappen. Daar wordt wel naar gevorst, algen calciumschildjes etc, maar voorlopig niet in beeld)
 
Sorry maar: Foei, dat een Tesla-rijder (KL0809, Driving an M3P) nog in die onzin gelooft van "de auto op waterstof".
Kijk eens op het draadje "Waterstof of elektrisch" in dit Forum, daar wordt duidelijk uitgelegd dat dit een Utopie is geweest (voltooid verleden tijd) van Shell c.s.
Lees daar bijv. wat ik heb geschreven in 2020: De waterstofauto, succes of flop? De genoemde bedragen zijn totaal achterhaald, maar de principes niet.
Bijzonder dat je er zo stellig over bent. Dat je een stukje hebt geschreven, betekent natuurlijk niet dat je gelijk hebt.

Interessant gegeven is, dat een aantal ‘grote jongens’ nog steeds miljarden investeren in H2 gebaseerde aandrijving.

En niet alleen in de auto industrie.

Toevallig Rolls-Royce (aviation), deze week, dat werkt aan de ontwikkeling van een toestel met voortstuwing gebaseerd op H2. Leuke joint venture met Hyundai.

En dat is slechts één voorbeeld.

Ik ben absoluut geen fervente verdediger van H2 systemen, maar het is zeker niet ‘voltooid verleden tijd’.
 
Bijzonder dat je er zo stellig over bent. Dat je een stukje hebt geschreven, betekent natuurlijk niet dat je gelijk hebt.

Interessant gegeven is, dat een aantal ‘grote jongens’ nog steeds miljarden investeren in H2 gebaseerde aandrijving.

En niet alleen in de auto industrie.

Toevallig Rolls-Royce (aviation), deze week, dat werkt aan de ontwikkeling van een toestel met voortstuwing gebaseerd op H2. Leuke joint venture met Hyundai.

En dat is slechts één voorbeeld.

Ik ben absoluut geen fervente verdediger van H2 systemen, maar het is zeker niet ‘voltooid verleden tijd’.
Simpel rekensommetje om nog enigszins on-topic te blijven: een laadnetwerk voor H2 uitrollen gelijk aan het huidige Tesla Supercharger kost 35 Triljoen, en dan laten we de bevoorrading volledig buiten beschouwing.

Meteen ook de reden dat Toyota voor de Mirai tien jaar geleden nooit een laadnetwerk is gaan aanleggen zoals dat Californische start-upje wel heeft gedaan.

Buiten alle gekende bezwaren als hopeloze inefficiëntie en complexiteit kan je zo vrij helder zien dat dat niet gaat gebeuren.

Dat een paar autofabrikanten die de elektrificatie boot gemist hebben nog wat rommelen met prototypes doet daar niets aan af.

H2 heeft alleen een nuttige rol te vervullen in de industrie bij processen die niet geëlektrificeerd kunnen worden.
 
Last edited:
Simpel rekensommetje om nog enigszins on-topic te blijven: een laadnetwerk voor H2 uitrollen gelijk aan het huidige Tesla Supercharger kost 35 Triljoen, en dan laten we de bevoorrading volledig buiten beschouwing.

Meteen ook de reden dat Toyota voor de Mirai tien jaar geleden nooit een laadnetwerk is gaan aanleggen zoals dat Californische start-upje wel heeft gedaan.

Buiten alle gekende bezwaren als hopeloze inefficiëntie en complexiteit kan je zo vrij helder zien dat dat niet gaat gebeuren.

Dat een paar autofabrikanten die de elektrificatie boot gemist hebben nog wat rommelen met prototypes doet daar niets aan af.

H2 heeft alleen een nuttige rol te vervullen in de industrie bij processen die niet geëlektrificeerd kunnen worden.
Om te beginnen is dat simpele rekensommetje al gebaseerd op een verkeerde aanname.

Je hebt namelijk helemaal niet dat netwerk van superchargers a la Tesla nodig. Een EV staat een half uur te laden, een H2 tank van 60 Kg vullen duurt 5 minuten en kan gewoon naast een conventionele benzinepomp staan. Je hebt veel superchargers nodig, omdat je anders uren in de rij staat. Bij H2 is dat niet het geval.

Dus die ‘triljoenen investering’ zal wel meevallen.

Verder gaan we beter deze draad maar niet kapen met een een ‘welles-nietes’ spelletje.

Verder discussiëren kan, maar dan lijkt mij een off-topic kanaal een betere plek.

Let’s agree to disagree.

Bedankt voor de reactie. Altijd goed andere meningen te vernemen.
 
Beste @KL0809, lees eerst even het hele waterstof draadje op dit subforum. Als je daarna nog vragen hebt of denkt gaten te kunnen schieten in de gepresenteerde argumenten, dan mag je ze daar kwijt, niet hier. We hebben alle kulredeneringen, halve waarheden, technologische doorbraakonzin, you name it, langs zien komen. Ze snijden geen van allen hout.
 
Een EV staat een half uur te laden, een H2 tank van 60 Kg vullen duurt 5 minuten
En de H2 pomp heeft na 2 wagens 30 minuten nodig om weer op druk te komen voor de volgende 2 wagens. Zou 36 wagens per 24 uur aankunnen. De triljoenen blijven dus staan. In Californië moet je een slot reserveren om te gaan tanken.
En een Mirai doet ook maar 350-400km op 1 tank. Dan kan ik ook bijna dagelijks een afspraak maken en zal niet altijd zijn wanneer het voor mij past en zeker niet in de buurt (rit over en weer gaat dus ook van mijn bereik af). Inpluggen thuis is o zo gemakkelijk.

 
Even een linkje, kunnen we daar eventueel verder 😉


H2 is niet efficiënt maar ik zie toch dat er een markt voor zou kunnen zijn. Eigenlijk meer voor andere applicaties dan personen auto's ik denk hierbij waar het gewicht van de accu nadelig is, dus vrachtauto's bestelbussen en campers.
Maar net als de keuze tussen benzine, diesel en lpg zou er ook een keuze kunnen komen tussen EV en H2.
Mits:
1. De H2 auto een stuk goedkoper is dan een EV, want energie uit H2 zou duurder moeten zijn dan energie uit kWh.
2. Er een tank infrastructuur gaat ontstaan, maar dit zal wel gebeuren door subsidie van Europa. Als er al geld vrijkomt voor fietspaden in NL moet dit zeker lukken.

Dit is mijn visie en dat zegt niet dat ik er een voorstander van ben.
 
H2 is niet efficiënt maar ik zie toch dat er een markt voor zou kunnen zijn. Eigenlijk meer voor andere applicaties dan personen auto's ik denk hierbij waar het gewicht van de accu nadelig is, dus vrachtauto's bestelbussen en campers.
Maar net als de keuze tussen benzine, diesel en lpg zou er ook een keuze kunnen komen tussen EV en H2.
Mits:
1. De H2 auto een stuk goedkoper is dan een EV, want energie uit H2 zou duurder moeten zijn dan energie uit kWh.
2. Er een tank infrastructuur gaat ontstaan, maar dit zal wel gebeuren door subsidie van Europa. Als er al geld vrijkomt voor fietspaden in NL moet dit zeker lukken.

Dit is mijn visie en dat zegt niet dat ik er een voorstander van ben.
Nou, meeste vrachtwagens zijn niet beperkt in gewicht, maar beperkt in volume. Dus dat gewicht voor die batterijen kan er perfect bij.

Niet alleen dat, vrachtwagens die internationaal rijden in Europa rijden maar een 800km per dag. Door verplichte rij- en rusttijden kunnen ze niet meer, of je zou met 2 chauffeurs moeten werken. Niet dat dat een hindernis is, Designwerk Group heeft hun eerste vrachtwagen die 1099km op 1 lading deed met een 680kWh batterij. Ze hebben nu al vrachtwagens met 900kWh rijden.


Bovendien krijgen elektrische vrachtwagens 2 ton extra MTM, net om het gewicht van de batterijen wat te compenseren.

Wat meer achtergrondinfo van Auke Hoekstra:

Maar wat de H2 auto tegenwerkt is momenteel zijn prijs... Hij is niet goedkoper dan een EV, en de getankte waterstof is gesubsidieerd even duur als benzine tanken.