Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Weer prijsverlaging Tesla, 14-04-2023

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap zijn gedachte wel, met lease calculeert de LM immers de restwaarde en loop je daar zelf geen risico mee. Met koop/eigendom loop je zelf het risico, maar ik denk dat de kosten met koop altijd lager zullen zijn dan met lease als je naar sommige leaseprijzen kijkt.
De LM calculeert ook alle risico's in dus bij Tesla's zullen ze zeker ook prijsdalingen meenemen.
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.


Erg vreemd inderdaad. Wat zouden ze toch van plan zijn?

3C09A573-40A2-474B-B8E7-0622CE4F5DE9.jpeg
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.
Winst zat, nu marktaandeel kopen. Zo gek nog niet. Veel bedrijven kopen eerst marktaandeel (en maken dan vaak veel verlies, thuisborgmarkt, zalando, etc...), Tesla zit in erg luxe positie en is nu de "gold" standaard voor productie. De rest heeft en gewoon laten gebeuren (ik denk dat ze Tesla volledig onderschat hebben). Die gaan dit jaar flink marktaandeel verliezen omdat ze nu niet meer mee kunnen.
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.
Zoals gebruikelijk reageer jij vooral negatief, maar Tesla verkoopt simpelweg alles wat ze kunnen bouwen, dus korte leveringstijden, en vanaf het allereerste begin hebben ze duidelijk gemaakt niet voor de maximale winst te gaan maar de auto’s betaalbaar te willen maken, en dat doen ze nu
 
As vrijdag heb ik de levering van mijn Performance (lease) wordt de prijs en fiscale waarde automatisch aangepast ?
Heb net even gebeld met tesla. Ze wisten nog niet dat de Y ook aangepast was -:). Maar in principe zeiden ze moet de prijs automatisch aangepast worden. Woe nog even bellen en anders de levering nog even uitstellen was het advies.
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.
Ja het is gek, maar ga jij nu nog een e-208 GT bestellen als je er een Model 3 voor kan krijgen?

De concurrentie zal blij zijn dat ze hun levertermijnen wat kunnen verkorten door de verminderde vraag 😅
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.
Ik denk dat je het te negatief benadert. Er is geen probleem, maar luxe. Door constante verbeteringen aan het product blijft deze relevant voor potentiële kopers. Ontwikkelingskosten gaan over steeds grotere aantallen, waardoor kosten per product dalen, en verbeteringen aan productieproces verlagen ook de kosten, en bij Tesla dus de prijs. Dat betekent dat ze nieuwe markten met potentiële kopers aanbreken en weer meer kunnen produceren. Binnen afzienbare tijd halen ze bijvoorbeeld Audi in in aantallen met de 3 en Y. En Audi haalt die aantallen niet met alleen de A4 sedan en Q5. Wat Tesla voor elkaar krijgt is ‘best’ spectaculair, en dat behaal je niet als je in de problemen zit.
 
Binnen afzienbare tijd halen ze bijvoorbeeld Audi in in aantallen met de 3 en Y.
En dan komt het ‘remmende voorsprong’ effect.
We zien nu al opmerkingen komen, met ‘je ziet ze overal’.
Tesla rijders beginnen grijze muizen te worden die (terecht weliswaar) kiezen voor de gemakkelijkste weg zonder inbreng van enige creativiteit. Gewoon voor de beste prijs kwaliteit. Ik vind dat perfect, maar velen die zo veel geld uitgeven niet.
De tuning en wrapping markt bloeit. Dat merken we hier ook. Om zo de wagen toch maar enigszins uniek te maken.
Extra spoilers (waarom begot?), gefumeerde lichten, spatlappen, verlagen, andere wielen, wielschijven, metal pedals, interieur wrappen…
Ik wil zo gemakkelijk, comfortabel veilig en milieuvriendelijk mogelijk van A naar B voor de beste prijs. Mijn MY is daar perfect voor af fabriek.
 
We zien nu al opmerkingen komen, met ‘je ziet ze overal’.
Die opmerkingen zijn legitiem, maar als je de dealer binnen stapt en 10K meer gaat tellen voor een auto die minder kan, dan moet je toch overtuigd zijn van je zaak.

Maar goed, Lexus is gebouwd op dat oubollig en averechts zijn, enkel en alleen omdat ze een reputatie hebben dat ze nooit kapot gaan.
 
Ik blijf het gek vinden: enerzijds de voortdurende bewering dat er geen vraagprobleem is en anderzijds de ene prijsverlaging na de andere en leveringstermijnen die zelfs dan nog uitzonderlijk kort blijven.
lijkt mij een strategie om marktaandeel in te pikken. tesla heeft hoge marges en kan het zich veroorloven om de prijs te doen zakken. Iedere EV die ze nu verkopen is een klant die de komende jaren geen andere EV zal aanschaffen. Het werkt want ik ben 1 van die klanten. Ik had geen speciale voorkeur voor Tesla maar de prijsdalingen hebben mij over de streep getrokken
 
En dan komt het ‘remmende voorsprong’ effect.
We zien nu al opmerkingen komen, met ‘je ziet ze overal’.
Tesla rijders beginnen grijze muizen te worden die (terecht weliswaar) kiezen voor de gemakkelijkste weg zonder inbreng van enige creativiteit. Gewoon voor de beste prijs kwaliteit. Ik vind dat perfect, maar velen die zo veel geld uitgeven niet.
De tuning en wrapping markt bloeit. Dat merken we hier ook. Om zo de wagen toch maar enigszins uniek te maken.
Extra spoilers (waarom begot?), gefumeerde lichten, spatlappen, verlagen, andere wielen, wielschijven, metal pedals, interieur wrappen…
Ik wil zo gemakkelijk, comfortabel veilig en milieuvriendelijk mogelijk van A naar B voor de beste prijs. Mijn MY is daar perfect voor af fabriek.
mij interesseert het ook geen snars dat je overal Tesla ziet. Ik koop een wagen op basis van prijs-kwaliteit. Ik ga echt geen vw id3 kopen als ik een tesla Y kan krijgen voor dezelfde prijs.
 
  • Like
Reactions: RobsEV and Phil V
Mooie ontwikkeling. Over 2 jaar mag ik weer kiezen en een echte keuze is er niet meer als dit zo blijft (de Ioniq6 vind ik wel erg mooi uitzien). Wel zuur voor de eigenaren. Hoe mooi het ook is, ik geloof niet dat de marketing manager van Tesla op Harvard heeft gezeten.