[QUOTE="waarin de software allerlei klunzigheden bevat die nooit worden geupdate?
Tesla is de eerst die dit in de auto industrie toepast en de andere zullen volgen. Binnen IT is dit een proces dat reeds jaren bestaat binnen software ontwikkeling (continious deployment, delivery, integration) en werd versterkt met de komst van de cloud. (Event hubs, push events, ...) zie ook win10 release cycles.
Wat dit vooral toelaat is software sneller te releasen die meestal nog niet volledig klaar is (meestal) en dus bugfixes/patches te pushen en eventueel nieuwe functies te pushen.
Toegegeven, dat laatste springt in het oog en vind ik ook geweldig maar wat ik ook wel denk en persoonlijk ervaar is dat de traditionele merken hun eerste release meestal wel veel beter wordt getest en gedurende de life span van de wagen zonder veel probleem, updateloos kan functioneren.
Echter, dat dit zal en moet veranderen, staat als een paal boven water aangezien onze honger naar nieuw en sneller niet af te stoppen is en release cycles dus sneller en sneller moeten gebeuren om deze “instantie gratification”-honger Van de consument te stillen. Ook door het feit dat meer en meer software in auto’s sluipt, kan je dit enkel maar als positief ervaren en is dit een must voor anderen ook.
Tesla kan dus een autopilot functie verkopen met phantom breaking en dit vervolgens proberen op te lossen door na enkele maanden een update te pushen en nog een en nog een....
Wat ik dus wel denk en merk, is dat je meer bugs in dit model gaat zien, tov het oudere model waar ze bij release zeker moesten zijn dat die werkte, aangezien men ze er achter af kan (hopelijk) uithalen.
Ook vraag ik me af hoe Tesla in de toekomst zal omgaan met dit model. Ik kan moeilijk geloven dat elke feature (update) gratis zal blijven. (Bug fix uiteraard) En ook, software kan je upgraden maar hardware verouderd en zal niet altijd kunnen volgen. (Die acceleratie upgrade was fijn maar ik vrees ook dat dit de eerste en laatste zal zijn, je loopt tegen hardware restricties aan)
Trouwens, ik zag op de website dat je voorrang krijgt bij updates als je het premium interieur hebt (gelinkt aan de connectivity optie) dus eigenlijk betaal je al een beetje voor je updates sneller te krijgen.[/QUOTE]
We wordt altijd geroepen dat de gevestigde orde zo veel beter test. Ik heb ergens in 2015 filmpjes gezien van Tesla's autopilot Vs die van mercedes. Deze laatste kon op een bochtige weg de weg niet volgen, kwam (terwijl doorgetrokken streep) meermalen op de verkeerde weghelft zonder ook maar een melding aan de bestuurder. Ronduit gevaarlijk. En deze zogenaamd uitvoerig geteste productie software kon dus niet remote worden geüpdate
Of wat dacht je van de veelvuldige freezes in de navigatie die ik bij vele andere merken heb ervaren, ook enorm goed doorgetest, maar niet aan te passen.
Of motor management, een iets oudere Passat van een vriend, die steeds een foutmelding geeft bij het starten. Blijkt een of andere beveiligingsbug, dus het advies van de dealer, om via een software update dit maar uit te schakelen.
Nee, andere merken pretenderen beter te testen, maar in de praktijk valt dat tegen. En updates gaan dan ook meteen tegen meerkosten.
Dat andere merken daar ook mee komen. Waarom dan, bijna 8 jaar nadat Tesla deze functies aankondigde, heeft nog geen ander merk echt goede remonte firmware updates?