Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
Een compagnon van mij overweegt nog voor t einde van t jaar een Hyundai Ionic EV aan te schaffen. Iemand hier ervaringen mee?

Bjorn Nyland had er ook wat testen mee gedaan zag ik. Heb de filmpjes nog niet helemaal gezien maar hij leek redelijk enthousiast. De bewuste compagnon rijdt weinig km/jr en zelden langere afstanden

Ik heb er een half uur in gereden. Hij rijdt net zo goed als... onze Leaf. Maar is wat groter en oogt beter. Het zal om de prijs gaan. Vooralsnog zou ik blijven inzetten op Model 3. Het ziet er steeds meer naar uit dat we verrast gaan worden wat levering betreft. Model 3 is toch een heel andere generatie auto.
 
Ik heb er een half uur in gereden. Hij rijdt net zo goed als... onze Leaf. Maar is wat groter en oogt beter. Het zal om de prijs gaan. Vooralsnog zou ik blijven inzetten op Model 3. Het ziet er steeds meer naar uit dat we verrast gaan worden wat levering betreft. Model 3 is toch een heel andere generatie auto.
Nog even voor de duidelijkheid. "Net zo goed als ... onze Leaf" is bedoeld als een compliment. We rijden ook dagelijks in de Leaf en hij voelt, na ruim drie jaar, nog steeds erg degelijk aan. Is probleemloos en kent (bij ons) geen issues. Range en toch wel het uiterlijk zijn de enige minpunten.
 
Ik begrijp dat, ondanks CCS aanlsuiting, de Ioniq ook maar enkelfase laadt aan driefase wisselstroom.

Daarmee heeft hij hetzelfde zwakke punt als de Leaf. Namelijk niet even snel (half)vol kunnen laden aan een laadpaal tijdens een afspraak van een uur. Dat maakt een EV met een beperkte range wel echt een stuk flexibeler.
 
Ik begrijp dat, ondanks CCS aanlsuiting, de Ioniq ook maar enkelfase laadt aan driefase wisselstroom.

Daarmee heeft hij hetzelfde zwakke punt als de Leaf. Namelijk niet even snel (half)vol kunnen laden aan een laadpaal tijdens een afspraak van een uur. Dat maakt een EV met een beperkte range wel echt een stuk flexibeler.
Daar ben ik ook nog niet uit. Mag toch hopen dat t 3-fasen is.
 
Ik heb er een half uur in gereden. Hij rijdt net zo goed als... onze Leaf. Maar is wat groter en oogt beter. Het zal om de prijs gaan. Vooralsnog zou ik blijven inzetten op Model 3. Het ziet er steeds meer naar uit dat we verrast gaan worden wat levering betreft. Model 3 is toch een heel andere generatie auto.
Deze bewuste compagnon koopt t liefst elke 3 maanden een andere auto. Rijd nu al een paar maanden langer in een Jeep Cherokee(grijs kenteken) maar vind de bijtelling wat veel. Hij zou m dit jaar nog willen rijden. Gelukkig heb ik het rijden van een bedrijfswagen 2 jaar geleden naar de personal holdings kunnen verplaatsen zodat we er geen discussies meer over hoeven te voeren. Ben zelf wel enthousiast over de ionic geworden na t zien van de test van Bjorn Nyland. Niet dat t voor mij een optie zou zijn maar voor de betreffende compagnon zou t prima passen. Zeker met het FastNed netwerk dat we inmiddels hebben en de kleine dagelijkse afstanden die hij normaliter rijdt.
 
En die heeft weer een maximale DC lader van 50 kW... ondanks dat die snelheden binnenkort omhoog gaan aan de snelladers.
En imho slechte garantievoorwaarden wat betreft batterijdegradatie.
...Voor de prijs van een Model 3 ;-)
Model 3 duurt nog 2 jaar. Dan is ie al minstens 4 auto's verder. Z'n huidige auto heeft ie al 9 maanden en dat is er lang voor zijn doen.
 
Daarnet weer eens proefgereden in een Zoe, nu veel uitgebreider dan vorige keer. Leuke EV als tweede auto! Heeft een goede indruk gemaakt. We overwegen een tweedehandsje rond de 13k, voor erbij. Woonwerk van mijn vrouw is 70 km enkeltje met 8 laadpalen voor de deur. De afspraken die iets verder weg zijn waar ze regelmatig naartoe moet hebben ook laadmogelijkheid. En dan is de lader van een Zoe ideaal.

Even wat laadpalen geprobeerd omdat ik las over de laadgevoeligheid van de Cameleon lader.
- Eerste paal, gammele gratis EVbox bij VdV Cuijk: "controleer verbinding'.
- Volgende paal, 22 kW ANWB paal, paar meter verderop: "laden niet mogelijk". Bij beide outlets. Terwijl deze op de ac-lader.nl kaart, door de Zoe gemeenschap opgesteld, staat vermeld. :eek:
- Derde paal (22 kW Greenflux in Malden): hoera!

Wel een gevoelig dametje dus die Zoe... Heb ik nu net echt pech gehad met de paalkeuze of komt dat nog steeds veel voor? @fivari misschien dat jij je ervaring kan delen?
Vind ik wel even een dingetje. Mijn vrouw heeft wel een werkende laadpaal nodig om comfortabel thuis te raken.
 
@Nexus
Oudere Zoe's kunnen niet vanzelfsprekend snelladen bij de nieuwste stations van Fastned (zie website Fastned FAQ). De lader, die geïntegreerd in de motor zit, zorgt voor storingen. Ik ben in discussie met Renault om daar wat aan gedaan te krijgen, want de nieuwere Zoe's hebben er geen last van. Ik weet niet waar de lijn precies loopt, maar mijn Zoe van Augustus 2013 doet het gewoon niet. Tot nu toe heeft Fastned 1 van de 2 snelladers op 22 kW afgeregeld, maar daar komt nu een einde aan.

Tijdelijk capaciteit beperken op nieuwe Fastned stations? - RENAULT forum
 
@Adm Ja heb dat draadje gevolgd inderdaad. Snelladen werkte prima. Toen we aankwamen voor een proefrit was de accu nagenoeg leeg. Mooi dacht ik, kan ik gelijk eens het snelladen testen met een koude accu. Dat ging erg goed. Was wel met de snellader voor de deur bij de dealer (AC 43 kW), niet bij Fastned, die zijn aangesloten op de middenspanning wat juist voor de problemen zorgt geloof ik.

Proefrit was in een hele recente Zoe van 7-2016.

Maar het baart me wel zorgen al die berichten over laadissues. :(
 
Last edited:
Daarnet weer eens proefgereden in een Zoe, nu veel uitgebreider dan vorige keer. Leuke EV als tweede auto! Heeft een goede indruk gemaakt. We overwegen een tweedehandsje rond de 13k, voor erbij. .

Op Aanbod zie ik ca. 10 Zoe's tussen de 8,4K en de 13K te koop staan (vraagprijs). Die prijzen worden m.i. eerder lager dan hoger wanneer begin 2017 de nieuwe Zoe met een (theoretisch) bereik van 400 km op de markt komt....
 
Voor 15k staan er al van 2 jaar oud met lage kilometerstand. Klinkt als best een leuke deal voor een elektrische auto. Ik heb wel eens een kort rondje gereden in een Zoe, maar je hebt niet het gevoel met een echt kleine/goedkope auto onderweg te zijn. Nou voelt het met al dat goedkope plastic in het interieur ook niet bepaald luxe aan, maar het ligt best fatsoenlijk op de weg voor een compacte auto.

Grootste nadeel blijft wat mij betreft de accuhuur, vooral als het een 2e auto is en je er weinig kilometers mee maakt.
 
Klopt wat betreft accuhuur, en dat vind ik ook een nadeel.
Aan de andere kant ben je wel verzekerd van een goede accu. Zeker bij auto's met een niet zo geavanceerd BMS als Tesla (vloeistofkoeling/-verwarming) heb je te maken met mogelijk serieuzere batterijdegradatie.

Grr.. eigenlijk wil ik gewoon een Tesla Model 2 voor 25k. ;)
 
Ja klopt, op dat punt kan die accuhuur op zich wel in je voordeel werken. Ik weet ook niet hoe het verder zit qua garantie op die auto's, dus hoe lang de fabrieksgarantie loopt? Wat ik mij kan herinneren willen ze nog wel eens wat vervelende storingen hebben, maar er zijn er natuurlijk ook heel veel die gewoon probleemloos rondrijden.