Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
@dicktump fabrieksgarantie is 2 jaar op de auto en 5 jaar op de hele elektrische aandrijving (dus dat is wel netjes) en levenslang op de accu (zo lang je huur betaalt...).

@Vantage die 3.500 is nog niet officieel bevestigd (dealers weten nog van niks), is waarschijnlijk ex btw en de accuhuur loopt dan natuurlijk door (het is dus niet dat je de accu koopt). Laadtechniek blijft hetzelfde. Maar wel interessante optie om voor relatief weinig geld een 40 kWh EV te hebben.
 
Sinds de vervanging van batterij, motor en lader heb ik geen problemen meer gehad met laden. Tot vorige maandag: toen weigerde de allego snellaadpaalb (43 kW) te laden. Verderop ging het aan een 22 kW laadpaal dan weer wel. In een land als Belgie is de Zoe naast de Tesla de enige EV waarmee je een langere tocht kan maken. Laden gaat aan bijna alle laadpalen erg snel.
De Zoe is absoluut niet tevreden met een slechte aarding. Meestal is het dat wat problemen geeft
 
Vooral wel grappig dat er een soort simpelere variant op autopilot in zit. Ik vind het, puur afgaande op de review van Bjorn, geen verkeerde auto. Natuurlijk niet te vergelijken met een Tesla, maar voor die klasse best leuk. En het ontwerp spreekt me wat meer aan dan bijv. de Nissan Leaf, alhoewel het ook niet echt een spectaculair uiterlijk heeft natuurlijk.
 
Ik heb ook al 3 dagen met de Ioniq mogen rijden, verbaasd over het verbruik (<160 Wh / km bij 5 graden C EN stevig doorrijden op snelweg) EN de volwassen wegligging... ... al meerdere mensen deze auto aangeraden, vooral bij diegenen die ook na rekenen een Tesla te duur vinden, waarbij er inmiddels al een paar een Ioniq hebben besteld.
Als mijn budget (nog ;-)) kleiner zou zijn dan zou ik hier zelf ook voor gaan (wel liefst met grotere batterij)....
 
  • Like
Reactions: dicktump
Als mijn budget (nog ;-)) kleiner zou zijn dan zou ik hier zelf ook voor gaan (wel liefst met grotere batterij)....
Er wordt gefluisterd dat die inderdaad op komst zou zijn. Veel auto voor een zeer concurrentiële prijs.
Het lage verbruik is voor een stukje te danken aan de andere batterijchemie. LiPo's staan bekend om hun nog hogere energiedichtheid (nog meer Wh per kg) en om hun extreem lage interne weerstand, ook bij lagere temperaturen. Dat verklaart ook waarom die batterij aan 70 kW kan opladen tot 80% SOC: dat is bijna 2,5C en zou overeenkomen met een laadvermogen van 225 kW voor een MS 90.
LiPo's staan ook bekend voor hun ontvlambaarheid: temperatuur laag houden is de boodschap. Zoek maar eens op Youtube op "lipo battery blowing up". In de uiterst gecontroleerde situatie van een autobatterij zal het probleem zich niet echt stellen.
LiPo's worden heel veel gebruikt in de Remote Controlled (RC) toestellen en drones waar gewicht uiteraard een belangrijke factor is.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Er wordt gefluisterd dat die inderdaad op komst zou zijn. Veel auto voor een zeer concurrentiële prijs.
Het lage verbruik is voor een stukje te danken aan de andere batterijchemie. LiPo's staan bekend om hun nog hogere energiedichtheid (nog meer Wh per kg) en om hun extreem lage interne weerstand, ook bij lagere temperaturen. Dat verklaart ook waarom die batterij aan 70 kW kan opladen tot 80% SOC: dat is bijna 2,5C en zou overeenkomen met een laadvermogen van 225 kW voor een MS 90.
LiPo's staan ook bekend voor hun ontvlambaarheid: temperatuur laag houden is de boodschap. Zoek maar eens op Youtube op "lipo battery blowing up". In de uiterst gecontroleerde situatie van een autobatterij zal het probleem zich niet echt stellen.
LiPo's worden heel veel gebruikt in de Remote Controlled (RC) toestellen en drones waar gewicht uiteraard een belangrijke factor is.
Wat zou de levensduur en het aantal laadcycli zijn van LiPo's?
 
levensduur van de RC-lipo's is idd beduidend minder goed dan van andere types: ze worden gezien als erg performant met enorme piekvermogens, maar niet zo duurzaam. RC-toepassingen laten toe om VOL en LEEG te laden en dat is, opnieuw, niet mogelijk bij een EV-toepassing.
Ik heb zelf ook wat ervaring met elektrische scooters en daar geeft men voor LiPo typisch 1000 cycli en voor LiFePO4 typisch 1600 cycli als verwachte levensduur.
 
levensduur van de RC-lipo's is idd beduidend minder goed dan van andere types: ze worden gezien als erg performant met enorme piekvermogens, maar niet zo duurzaam. RC-toepassingen laten toe om VOL en LEEG te laden en dat is, opnieuw, niet mogelijk bij een EV-toepassing.
Ik heb zelf ook wat ervaring met elektrische scooters en daar geeft men voor LiPo typisch 1000 cycli en voor LiFePO4 typisch 1600 cycli als verwachte levensduur.
Als je er van uitgaat dan een Ioniq 300 km op een volle lading kan afleggen, dan heb je het over totaal 300.000 km. Dat lijkt redelijk goed, maar is duidelijk niet vergelijkbaar met een Li-ion accu. Ik schat in dat de accu in onze Model S het wel 1.000.000 km uithoudt.
 
Als je er van uitgaat dan een Ioniq 300 km op een volle lading kan afleggen, dan heb je het over totaal 300.000 km. Dat lijkt redelijk goed, maar is duidelijk niet vergelijkbaar met een Li-ion accu. Ik schat in dat de accu in onze Model S het wel 1.000.000 km uithoudt.
Bevatten LiPo's niet altijd een Pouch-cellen? Deze lijken me toch lastiger te managen dan de 18650 of 2070. Ik geef ze niet mee dan 200.000km. Maar als de daarna goedkoop zijn om te ruilen is dat geen probleem. Over twee jaar weten we meer.
 
Mijn ouders zijn aan het kijken naar een Renault Zoë 40kwh (particulier) nu heb ik zelf even snel een TCO gemaakt voor 5 jaar bij 15.000km per jaar en kom dan op 35 cent per km inclusief afschrijving.
Wat vooral gissen blijft is:
- onderhoudskosten
- Banden
- restwaarde na 5 jaar, dus afschrijving
- energie verbruik (ben nu uitgegaan van 140wh/km)

Kan iemand mijn helpen aan deze kosten en/of heeft iemand een TCO berekening?
 
Mijn ouders zijn aan het kijken naar een Renault Zoë 40kwh (particulier) nu heb ik zelf even snel een TCO gemaakt voor 5 jaar bij 15.000km per jaar en kom dan op 35 cent per km inclusief afschrijving.
Wat vooral gissen blijft is:
- onderhoudskosten
- Banden
- restwaarde na 5 jaar, dus afschrijving
- energie verbruik (ben nu uitgegaan van 140wh/km)

Kan iemand mijn helpen aan deze kosten en/of heeft iemand een TCO berekening?
Ik heb de 22 kWh-versie sinds 31/12/2013 met ondertussen 50.000km op de teller.
onderhoudskosten: 1ste jaar 45€, 2de jaar 45€, derde jaar 75€
Banden: dit is een "normale bandenmaat" (185/65R15 of 50€ per band) ik rijd nog steeds met het eerste set en heb geen winterbanden. Voorbandjes zijn stilaan aan vervanging toe. Dus reken 1 set voor 60.000km.
restwaarde: groot vraagteken. Ik denk niet dat ik mijn Zoe binnen 2jaar nog voor een redelijke prijs verkocht zal krijgen. Restwaarde na 5 jaar van 25% lijkt me redelijke aanname. Met de batterijhuur is de degradatie van de batterij geen punt.
Verbruik: ik zit aan 180 Wh/km, verliezen bij het laden inbegrepen. Ik ga uit van 85% als gemiddelde efficientie.