Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke elektrische auto als 2e auto te kiezen?

This site may earn commission on affiliate links.
De reden dat ik naar een EV als tweede auto kijk is omdat vrouwlief een eigen wagen voor woon-werkverkeer wil (44 km per dag max. in de stad in uiterste gevallen en gemiddeld op weekbasis 15km/dag), en ik de potentie als opslag voor mijn PV-zomeropbrengst daarvan zie. Zij wil echter een occasion Golf-e aanschaffen, terwijl ik meer voel voor een occasion Zoe. Misschien zelfs occasion lease daarvan i.v.m. onduidelijkheid over de betrouwbaarheid van accu's (en daarmee de auto) op langere termijn, en dus ook de restwaarde. De strijd met vrouwlief wat betreft het type moet dus gewonnen worden, en ik wil een geïnformeerde keuze maken wat betreft koop vs. lease.

Overigens zag ik dat de ANWB wel goede hulp biedt bij de keuze voor een tweedehands EV, en ook occasion EV lease aanbod heeft.
Het zal wel extreem progressief zijn van mij, maar als mijn vrouw liever in een golf rijdt, dan zou ik haar lekker in een golf laten rijden.
 
  • Like
Reactions: Robster
Het zal wel extreem progressief zijn van mij, maar als mijn vrouw liever in een golf rijdt, dan zou ik haar lekker in een golf laten rijden.
De uitkomst zal ook zijn dat ze in een Golf gaat rijden, dat snap je. Ik spartel enkel tegen om er hopelijk voor te zorgen dat de meerkosten daarvan voor haar rekening zijn, en niet als -gedeelde- huishoudelijke uitgaaf gaan worden beschouwd. Ze vergeet namelijk dat die andere auto waarmee we op vakantie gaan en waar zij haar verre ritten mee gaat maken, volledig door mij opgehoest wordt. En voor de goede orde: zij houdt netto meer over dan ik om belasting technische redenen. Medelijden hoef je niet met haar te hebben.
 
Last edited:
Idem hier: de realistische range van onze Zoe50 R135 is bijna gelijk aan die van de e-tron. Met die laatste wordt wel sneller gereden, meer snelwegkm maar toch.
Even uit interesse, wat is de range van een Zoe50 R135? Wij hebben een Zoe42 R110 die zit momenteel op 270km (uit het hoofd, gemiddeld verbruik rond de 14kWh/100km, afhankelijk van de hoeve snelweg ritten)
 
Even uit interesse, wat is de range van een Zoe50 R135? Wij hebben een Zoe42 R110 die zit momenteel op 270km (uit het hoofd, gemiddeld verbruik rond de 14kWh/100km, afhankelijk van de hoeve snelweg ritten)
Als ik instap nadat mijn vrouw er mee reed 390km. Max 90-100km/u, woon werk naar Brussel in de spits neemt ze de rechterrijstrook voor ‘t gemak.
Als ik er mee reed in de vorige rit 290 (120km/u op de autoweg).
Elke EV heeft zo zijn omslagpunt waar het verbruik de hoogte in schiet (er is maar 1 versnelling). Bij de Zoe lijkt dit op 90 km/u te liggen bij de MY op 110. Dit laatste verklaart ook het verschil tussen de gemelde verbruiken hier tussen de Belgen en de Nederlanders. In NL heb je de 100km/u beperking.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Zoals Phil zegt: range is sterk afhankelijk van het gereden traject. Ik vind de bijna 300 km op de snelweg echt wel goed. Door een luidruchtige, maar efficiënte warmtepomp valt ook de range in de winter goed mee. Regeneratie tot 45 kW en het beperkte gewicht doen de rest.
Hierbij een screenshot met de actuele range na een kalme rit op secundaire wegen. Bevestigt opnieuw het verhaal van Phil.
We zitten zelf op een gemiddelde verbruik van net geen 17 kWh/100km. De jeugd gebruikt de auto veel en dat is cruise control op de snelweg op de net niet flitsbare snelheid van 124 km/u reëel. Dat was met de eerste Zoe, een Q210 met een bruikbare capaciteit van 22 kWh wel anders: dan was het moeite doen om er te geraken zonder laden (winterbereik van 120 km op de snelweg).
 

Attachments

  • 1692255910504.png
    1692255910504.png
    567.6 KB · Views: 55
  • Like
Reactions: NielsA and Faiz71
Ik hoop ook echt dat Renault het trucje van de Zoe ook met de Renault 5 in 2.0 versie kan herhalen. Een goede efficiënte auto neerzetten met goede range. Ik hoef er niet mee naar Oostenrijk te scheuren, daar hebben we de Y wel voor. Maar we moeten er wel makkelijk in de winter het land mee door kunnen zonder gedoe.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Voor verre bestemmingen is de Zoe niet geschikt. Ten eerste is er een beperkt comfort: lawaaierig bij hoge snelheid en weinig comfortabele vering. Dat begint na enkele uren wel merkbaar te worden. Maar de auto heeft 1 groot nadeel: de DC-laadsnelheid. Dit is niet eens 50 kW. Dat maakt de auto nagenoeg onbruikbaar voor een lange reis.
Daar staat tegenover 22 kW AC-laden.
 
Voor verre bestemmingen is de Zoe niet geschikt. Ten eerste is er een beperkt comfort: lawaaierig bij hoge snelheid en weinig comfortabele vering. Dat begint na enkele uren wel merkbaar te worden. Maar de auto heeft 1 groot nadeel: de DC-laadsnelheid. Dit is niet eens 50 kW. Dat maakt de auto nagenoeg onbruikbaar voor een lange reis.
Daar staat tegenover 22 kW AC-laden.
Ja eens, dus alles wat met 1 lading bereikbaar is, is ok (qua comfort en qua niet hoeven wachten op laden). En in Nederland meer dan 300 km rijden, moet je toch wel je best voor doen met een tweede auto.
 
Voor wat onze Zoe betreft. Mijn vrouw rijdt daar 99% van de keren in. Op de lange ritten naar Friesland is het meestal slipstreamen achter een vrachtwagen als er veel wind staat of anders tussen de 90 en 100km/u. Afgelopen week moest ze een dag op en neer Dokkum, de laders waren of ge-ICED of hybride-klever, de enige die het deed was een 3.6kWh lader die een soort knipperlichtrelatie met de auto erop nahield (dat schiet niet op als je om 10.00 uur met 17% range aankomt, als je om 16.00 weer richting Amersfoort wilt). Ik kreeg steeds meldingen dat het laden was gestopt, en als ik in de renault app keek zag ik ook dat ie niet laadde en dan ineens weer wel. Resultaat, voor de terugweg nog genoeg om naar Van der Valk Zwolle noord te komen, eten, paar koppen thee extra nemen, genoeg om naar huis te komen. Nu zijn dit wel extremen, en het is nog relatief goed weer. In de winter zou ze dit niet hebben gedaan met de Zoe, maar zou ze met de MX heen en weer zijn gegaan. Dan merk je dat 42kWh net iets te krap is.
Maar goed.. Er wordt nu gekeken naar een Megane-e . Stuk meer range, en snellaad opties (waaronder SuC).

Kan ik wat kleiner gaan rijden :) Die Renault 5-e lijkt me wel wat (als ik zonder teveel moeite een golfset in de kofferbak kwijt kan)… Als ze hem in de kleur blauw kunnen leveren als de R5 Turbo van vroegâh, count me in! :)
 
  • Like
Reactions: Robster
De uitkomst zal ook zijn dat ze in een Golf gaat rijden, dat snap je. Ik spartel enkel tegen om er hopelijk voor te zorgen dat de meerkosten daarvan voor haar rekening zijn, en niet als -gedeelde- huishoudelijke uitgaaf gaan worden beschouwd. Ze vergeet namelijk dat die andere auto waarmee we op vakantie gaan en waar zij haar verre ritten mee gaat maken, volledig door mij opgehoest wordt. En voor de goede orde: zij houdt netto meer over dan ik om belasting technische redenen. Medelijden hoef je niet met haar te hebben.
Het zal dan wel heel ouderwets van mij zijn, maar als jullie die afspraken zo hebben en jij betaalt jouw auto volledig uit eigen zak, dan is dat toch een gesprek van max 2 minuten?
 
  • Like
Reactions: NielsA
Het is geen kwestie van wel/niet bang zijn, meer van een hoop (en meestal lang) gezeur. Vindt meestal plaats in het weekend. Beetje zonde van de tijd.
bij ons, als er weer een andere kleur zwarte tas die beter bij de nieuwe zwarte schoenen passen, vind ik het prima (we zitten al redelijk op Imelda Marcos niveau). Ik hoor haar ook niet (niet tegen mij, wel tegen vriendinnen en onze moeders) als er weer eens een nieuwe gitaar (of versterker, of pedaaltjes) binnen komen. :cool:
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Het is geen kwestie van wel/niet bang zijn, meer van een hoop (en meestal lang) gezeur. Vindt meestal plaats in het weekend. Beetje zonde van de tijd.
bij ons, als er weer een andere kleur zwarte tas die beter bij de nieuwe zwarte schoenen passen, vind ik het prima (we zitten al redelijk op Imelda Marcos niveau). Ik hoor haar ook niet (niet tegen mij, wel tegen vriendinnen en onze moeders) als er weer eens een nieuwe gitaar (of versterker, of pedaaltjes) binnen komen. :cool:
Voor mij klinkt het vooral als je mening niet geven om maar te voorkomen dat het ongezellig wordt (en al is angst dan misschien een straffe woordkeuze daarvoor, een betere heb ik zo 123 niet). Dat is op korte termijn een geweldige strategie en op lange termijn van wat ik om mij heen zie een recept voor een relatie waarbij je elkaar tolereert.
 
Voor mij klinkt het vooral als je mening niet geven om maar te voorkomen dat het ongezellig wordt (en al is angst dan misschien een straffe woordkeuze daarvoor, een betere heb ik zo 123 niet). Dat is op korte termijn een geweldige strategie en op lange termijn van wat ik om mij heen zie een recept voor een relatie waarbij je elkaar tolereert.
Hahaha interessante aanname. Maar nee, precies wat jij in het laatste deel zegt, acceptatie. Werkt prima :cool: