Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla Family members: vroeger bij mijn auto's wisselde ik mijn banden op velg winter-zomer altijd zelf en legde de andere set in de garage. kruissleutel, goede krik en klaar in 45 minuten. Wat is jullie ervaring, is dat te doen met de Tesla 3 en S. of zitten de wiel moeren zo asociaal vast dat dat niet te doen is? Ik meen daar iets over gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden..... gericht zoeken is toch wel moeilijk op dit forum, of dat ligt aan mij :)
Misschien info in dit draadje Zelf wielen verwisselen (Met Güde ESS 350)
 
Tesla Family members: vroeger bij mijn auto's wisselde ik mijn banden op velg winter-zomer altijd zelf en legde de andere set in de garage. kruissleutel, goede krik en klaar in 45 minuten. Wat is jullie ervaring, is dat te doen met de Tesla 3 en S. of zitten de wiel moeren zo asociaal vast dat dat niet te doen is? Ik meen daar iets over gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden..... gericht zoeken is toch wel moeilijk op dit forum, of dat ligt aan mij :)
Natuurlijk is dat te doen. Een Tesla is ook gewoon een auto, waarmee niet is gezegd dat het een gewone auto is. :)
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Jopie and Bas.
Waarom lijken deze resultaten niet op de gegevens op de bandenlabels ?
Omdat dit praktijktests zijn. Ik kan op veel vlakken deze gegevens niet verifiëren. Maar ik heb conti sportcontact en wintercontact. Beide héél veel stiller dan Michelin pilot sport. Ik heb wel foam in mijn winterbanden aangebracht. Dit om het “contactgeluid” te minimaliseren. Op het afrolgeluid heeft het geen invloed.
 
Ik heb vandaag bij de bandenboer (Hardeman banden in Sliedrecht, klein bedrijfje maar wat mij betreft aanrader!) de Vredestein Wintrac Pro 235/45R18 besteld voor €168 per band incl montage op de bestaande ‘aero’ velg. Ben benieuwd hoe ze bevallen, kwamen vorig jaar als beste uit de test bij auto bild, en zijn vriendelijker geprijsd tov de andere topmerken.
 
Ik heb vandaag bij de bandenboer (Hardeman banden in Sliedrecht, klein bedrijfje maar wat mij betreft aanrader!) de Vredestein Wintrac Pro 235/45R18 besteld voor €168 per band incl montage op de bestaande ‘aero’ velg. Ben benieuwd hoe ze bevallen, kwamen vorig jaar als beste uit de test bij auto bild, en zijn vriendelijker geprijsd tov de andere topmerken.

wanneer krijg je ze?
Ben wel benieuwd naar je ervaringen mbt geluid tov zomerbanden.
 
wat kosten nieuwe originele aero velgen via het SC? Zie hier het antwoord. Voor degene die niet via internet wil kopen omdat hij /zij een een BTW factuur nodig heeft .... . Ik zit hier aan te denken voor de winterset (zzper, dus btw terugvragen en als kosten opvoeren €1120 wordt dan: circa €500 voor de velgen) en dan zelf banden te kopen en die laten monteren. Ben wat huiverig voor de aftermarket velgen, ivm garantie gezeur en juiste maten. Of heeft iemand een grandioos idee voor mooiere velgen?
 

Attachments

  • Aeros.JPG
    Aeros.JPG
    70 KB · Views: 68
  • Informative
Reactions: Furb
Ik heb vandaag bij de bandenboer (Hardeman banden in Sliedrecht, klein bedrijfje maar wat mij betreft aanrader!) de Vredestein Wintrac Pro 235/45R18 besteld voor €168 per band incl montage op de bestaande ‘aero’ velg. Ben benieuwd hoe ze bevallen, kwamen vorig jaar als beste uit de test bij auto bild, en zijn vriendelijker geprijsd tov de andere topmerken.

Heb de Quatrac pro besteld (245/40/19), de all-season band van vredestein, geschikt voor de sneeuw, voor de LR RWD (voor de 20" velgen weet ik nog steeds niet wat ik ga doen). Wel iets breder, maar blijven de velgen denk ik langer mooi...... hoop ik dan maar.
De quatrac 5 (voorganger van de pro) is er wel in 235/40/19 en 235/45/18.
En ook benieuwd naar het geluid.......
 
wat kosten nieuwe originele aero velgen via het SC? Zie hier het antwoord. Voor degene die niet via internet wil kopen omdat hij /zij een een BTW factuur nodig heeft .... . Ik zit hier aan te denken voor de winterset (zzper, dus btw terugvragen en als kosten opvoeren €1120 wordt dan: circa €500 voor de velgen) en dan zelf banden te kopen en die laten monteren. Ben wat huiverig voor de aftermarket velgen, ivm garantie gezeur en juiste maten. Of heeft iemand een grandioos idee voor mooiere velgen?

Je kan de aeroset die je hebt gebruiken voor de winter en dan een mooie 19” of 20” set nemen. Garantie is echt niet iets om je druk om te maken, maatvoering ook niet. Zat keuzes.

Dit was mijn keuze: 20x9 velgen, iets lagere ET waardoor de auto beter staat en dat voor minder geld dan origineel 18”:

5A0A43AA-2C33-4B06-8436-7F6B1FC57876.jpeg
 
Heb de Quatrac pro besteld (245/40/19), de all-season band van vredestein, geschikt voor de sneeuw, voor de LR RWD (voor de 20" velgen weet ik nog steeds niet wat ik ga doen). Wel iets breder, maar blijven de velgen denk ik langer mooi...... hoop ik dan maar.
De quatrac 5 (voorganger van de pro) is er wel in 235/40/19 en 235/45/18.
En ook benieuwd naar het geluid.......

Michelin PS 4S in 245/35/20 wellicht?
 
Velgen? ET, Naaf waarde? ik heb wat hulp nodig: ik zoek een winterbandenset. mijn aero's ga ik gebruiken voor de winter, dus daar komen de winterbanden op. en ik koop nieuwe velgen voor de zomerbanden. De aerovelgen hebben ET waarde 40. Kan ik dan zomaar een ET waarde van 30 of 35 nemen? en hoe zit het met de naaf gat ?
 
Velgen? ET, Naaf waarde? ik heb wat hulp nodig: ik zoek een winterbandenset. mijn aero's ga ik gebruiken voor de winter, dus daar komen de winterbanden op. en ik koop nieuwe velgen voor de zomerbanden. De aerovelgen hebben ET waarde 40. Kan ik dan zomaar een ET waarde van 30 of 35 nemen? en hoe zit het met de naaf gat ?
STEEKMAAT
De steekmaat moet overeenkomen met de bevestigingspunten op de auto, heeft jouw auto 4 bevestigingspunten? Dan heb jij een 4-gaats velg nodig. De ruimte tussen de bevestigingspunten is ook niet bij elke auto hetzelfde. De afstand wordt altijd in mm (millimeters) berekend. Is de afstand 100mm dan betekend dit dat jij voor jouw auto een velg met steek 4x100 nodig heeft. In onderstaande illustratie is nog eens duidelijk gemaakt wat er met de steekmaat bedoeld wordt. Het komt ook wel voor dat een autofabrikant veelal de zelfde steek gebruikt voor zijn modellen, maar ook hier kan het nog weleens per model verschillen.
BMW gebruikt veelal steek 5x120, Mercedes 5x112, Volkswagen 5x112 of 5x100, Audi 5x112, Volvo 5x108, Opel 5x110 of 5x105, Mazda 5x114, Porsche 5x130

VELGDIAMETER
De velgdiameter wordt altijd in inches aangegeven. De diameter van een velg meet je op door een denkbeeldige lijn te trekken in het midden van de velg en de lengte op de meten. Deze diameter wordt in inches uitgedrukt zoals 16" oftewel 16 Inch. Een inch is omgerekend 2.54cm (centimeter)

ET-WAARDE
De ET-waarde bepaald hoe ver de velg naar binnen of naar buiten steekt. Eigenlijk dus de diepteligging. De ET-waarde wordt berekend d.m.v de afstand vanaf het midden van de velg (lengtedoorsnede) tot aan het bevestigingspunt. Hoe lager de ET-waarde hoe breder het wiel zal staan. Officieel mag de ET-waarde niet meer dan 5mm afwijken van het origineel. Zo heeft dus elk model zijn eigen ET-waarde, een BMW 3-serie van 2015 heeft bijvoorbeeld et 35 nodig, een Volkswagen Golf van 2015 et 45 en een Audi A5 van 2015 weer et 25, laat je hier dus altijd goed over informeren.

NAAFGAT
Het naafgat is de ronde opening in het midden van de velg. Hiermee wordt de velg gecentreerd op de naaf van de auto, dit hoeft niet altijd meteen passend te zijn. Als het naafgat van de velg te groot is voor de naaf, dan kan dit worden opgelost met centreerringen. Deze ringen vullen de de ruimte op tussen de naaf (as van de auto) en het naafgat (uitsparing in de velg) Deze ringen zorgen ervoor dat de velg goed centreert op de naaf wat er weer voor zorgt dat de auto niet trilt tijdens het rijden.

J-MAAT
De J-maat duidt de breedte van de velg aan. Officieel wordt de letter J voor de vorm gebruikt maar hier kun je in praktijk ook de breedte uit halen. 1 J staat voor 1 inch. De letter J kun je dus veranderen in inch, 1 inch = 2.54cm (centimeter)
 
wat kosten nieuwe originele aero velgen via het SC? Zie hier het antwoord. Voor degene die niet via internet wil kopen omdat hij /zij een een BTW factuur nodig heeft .... . Ik zit hier aan te denken voor de winterset (zzper, dus btw terugvragen en als kosten opvoeren €1120 wordt dan: circa €500 voor de velgen) en dan zelf banden te kopen en die laten monteren. Ben wat huiverig voor de aftermarket velgen, ivm garantie gezeur en juiste maten. Of heeft iemand een grandioos idee voor mooiere velgen?
Om precies dezelfde reden als jij wil ik ze ook via het SC kopen. Hoe heb je deze prijsopgave gekregen? Heb je ze gemaild, of ben je er naartoe gegaan, of nog iets anders? Ik zou m'n huidige Aero's willen hergebruiken voor winterbanden en dan de originele 19" sportvelgen willen bestellen.
 
Deze week via de LM door Profile gemonteerd gekregen: Wintrac Pro 235/45 R 18 98V. Maakt subjectief zeker niet meer lawaai dan de Michelin Pilots die er als zomerbanden onder zaten.

Profile leverde hem af op 3,4 bar. Dat vond ik wat gortig en hobbelig. Op 3,1 bar (bij 10 graden) rijd hij veel comfortabeler.

Kennelijk zijn ze bij Profile op 3,4 bar geïnstrueerd. Afgelopen week ook via de LM bij Profile winterbanden gemonteerd. Dunlop Winter 3D 235/40/19. Op 3,4 bar inderdaad vreselijk stuiterig, terug gezet naar 2,9 bar conform de sticker in de deurstijl. Stuk beter, qua geluid hoor ik weinig verschil met de zomerbanden. Ben er alleen nog niet helemaal weg van, op nat wegdek slaat de tractiecontrole regelmatig aan bij rechtdoor fors gas geven (SR+). Dit hadden de Hankook's niet op nat wegdek.
 
Velgen? ET, Naaf waarde? ik heb wat hulp nodig: ik zoek een winterbandenset. mijn aero's ga ik gebruiken voor de winter, dus daar komen de winterbanden op. en ik koop nieuwe velgen voor de zomerbanden. De aerovelgen hebben ET waarde 40. Kan ik dan zomaar een ET waarde van 30 of 35 nemen? en hoe zit het met de naaf gat ?

Naaf dient minimaal 64,1 te zijn. Groter is geen probleem, daar heb je centreerringen voor.

Steek dient 5x114,3 te zijn.

ET waarde hangt mede af van de breedte van de velg. Zou je bv kiezen voor 20 inch 9J breed dan kun je tot ET 25 gaan. Maar dat raad ik niet aan. ET 35 is prima. Performance wielen hebben overigens ook ET 35 (maar wel 8,5J breed).

Bij 9J velgen is 235 banden niet optimaal. Minimaal 245 banden dan. Breder zou ik sowieso dan weer niet gaan.

Kies je voor 8,5J, dan zou ik overwegen om naar ET 30 te gaan. Alleen: die zul je niet makkelijk vinden. Overigens heb je ook tussenmaten, je kan dus ook ET 32 aantreffen bv.

Het gaat er natuurlijk ook om wat je wil. Bredere banden is minder range bv. Als het gewoon om een zomerset gaat en je wil naar 19 of 20 inch, met originele maat banden, dan kies je het beste voor 8,5J dus en ET 40-30 is altijd prima dan.

Naar mijn gevoel staan de wielen teveel naar binnen standaard (maar dat is ook aerodynamica vermoed ik), dus vandaar dat ik gekozen heb voor een lagere ET, waarmee de wielen weer wat verder naar buiten komen.