Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Deze week via de LM door Profile gemonteerd gekregen: Wintrac Pro 235/45 R 18 98V. Maakt subjectief zeker niet meer lawaai dan de Michelin Pilots die er als zomerbanden onder zaten.

Profile leverde hem af op 3,4 bar. Dat vond ik wat gortig en hobbelig. Op 3,1 bar (bij 10 graden) rijd hij veel comfortabeler.
 
Maar hoe zit het dan met de garantie? Ik heb andere velgen en daardoor vervalt de garantie op alles wat met stuur en ophanging te maken heeft. Vbtje: stuur stond bij aflevering niet recht. Een week na levering, en na de nieuwe velgen, een afspraak gemaakt. 40€ moeten betalen om de auto enkel op de brug te rijden en er terug af. "Mijnheer dit zijn geen originele Tesla velgen hierdoor vervalt de garantie op het aandrijfgeheel". Stuur nog steeds niet recht. Het gaat me niet om de 40€ maar wat als er echt iets stuk gaat.... .
Een jaar geleden al iets over gelezen hier op TMC (was het niet Wim S die hier iets over geschreven had?). Truuk : wissel je velgen naar de stock velgen als je voor service naar een SEC gaat. Voor mij ook de reden om voor de winterbanden set van Tesla te gaan. Niet overdreven duurder geprijst en geen issues bij service beurten.
 
Een jaar geleden al iets over gelezen hier op TMC (was het niet Wim S die hier iets over geschreven had?). Truuk : wissel je velgen naar de stock velgen als je voor service naar een SEC gaat. Voor mij ook de reden om voor de winterbanden set van Tesla te gaan. Niet overdreven duurder geprijst en geen issues bij service beurten.

Ik had voor mijn winterset dezelfde 19" maat als mijn zomervelgen. Maar zeker geen Tesla setje.
Wel een set die zowel voor het vermogen als het gewicht geschikt is. Het setje kost overigens nog niet de helft van wat Tesla vraagt.

Wanneer je echter komt klagen over weggeluiden dan krijg je idd te horen dat ze geen werkzaamheden aan je velgen en banden doen.

Mijn S is overigens 4-5 keer bij het SeC geweest terwijl hij op de winterset stond en ik heb nooit opmerkingen gehad.
 
Een jaar geleden al iets over gelezen hier op TMC (was het niet Wim S die hier iets over geschreven had?). Truuk : wissel je velgen naar de stock velgen als je voor service naar een SEC gaat. Voor mij ook de reden om voor de winterbanden set van Tesla te gaan. Niet overdreven duurder geprijst en geen issues bij service beurten.
Service beurt ? Ben al jaren niet geweest ;)
 
Een jaar geleden al iets over gelezen hier op TMC (was het niet Wim S die hier iets over geschreven had?). Truuk : wissel je velgen naar de stock velgen als je voor service naar een SEC gaat. Voor mij ook de reden om voor de winterbanden set van Tesla te gaan. Niet overdreven duurder geprijst en geen issues bij service beurten.

Dat proberen ze bij mij maar één keer, dat gezeik. Ik ga toch verdorie niet mijzelf de wet door Tesla laten voorschrijven?
 
  • Like
Reactions: Ger356
Deze week via de LM door Profile gemonteerd gekregen: Wintrac Pro 235/45 R 18 98V. Maakt subjectief zeker niet meer lawaai dan de Michelin Pilots die er als zomerbanden onder zaten.

Profile leverde hem af op 3,4 bar. Dat vond ik wat gortig en hobbelig. Op 3,1 bar (bij 10 graden) rijd hij veel comfortabeler.
Winterbanden zijn tegenwoordig stiller dan zomerbanden. En de Pilots maken veel lawaai. De AutoWeek winterbandentest is weer uit. Conti staat bovenaan. Pirelli bungelt ergens onderaan. De beste winterbanden van 2019
 
Last edited:
  • Like
Reactions: roderickvd
746D6F60-0687-4A14-887A-3D0ECDC5A0C9.jpeg
 

NB. Geluid buiten de auto gemeten voor zover ik weet ( ik zit meestal binnen... ) en niet alle merken zijn beschikbaar voor alle velgmaten, max. mogelijke snelheid, belasting zoals bv wel de Nokian WR A4 235/45 R18 98V XL ( tot maximaal 240 km/h, max. belasting 750 kg ). Ik meen me te herinneren bij het uitzoeken dat er dan al snel een aantal winterbanden afvallen.
 
Bij winterbanden zou ik mij geen zorgen maken over snelheidsindex als die redelijk is. Voor de LR is 240 km/u sowieso voldoende, voor de Performance is het ook prima. Gewoon de limiet dan instellen op 240 km/u.

Voor de RS6 (350 km/u) kon ik ook nooit winterbanden vinden die ook maar in de buurt kwamen van een geschikte snelheidsindex. Maar ja, in de winter ga je dat soort snelheden ook niet rijden.
 
Tesla Family members: vroeger bij mijn auto's wisselde ik mijn banden op velg winter-zomer altijd zelf en legde de andere set in de garage. kruissleutel, goede krik en klaar in 45 minuten. Wat is jullie ervaring, is dat te doen met de Tesla 3 en S. of zitten de wiel moeren zo asociaal vast dat dat niet te doen is? Ik meen daar iets over gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden..... gericht zoeken is toch wel moeilijk op dit forum, of dat ligt aan mij :)
 
Tesla Family members: vroeger bij mijn auto's wisselde ik mijn banden op velg winter-zomer altijd zelf en legde de andere set in de garage. kruissleutel, goede krik en klaar in 45 minuten. Wat is jullie ervaring, is dat te doen met de Tesla 3 en S. of zitten de wiel moeren zo asociaal vast dat dat niet te doen is? Ik meen daar iets over gelezen te hebben, maar kan het niet meer vinden..... gericht zoeken is toch wel moeilijk op dit forum, of dat ligt aan mij :)

Prima te doen. Slagmoersleutel is aan te bevelen als je het vaker gaat doen. En een goede momentsleutel die 175 Nm aankan.