Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Contact gehad met Profile ivm monteren winderbanden, dit kreeg ik oa terug als reactie:

Alphabet heeft voorkeurs merken qua banden en daar valt michelin niet onder, tevens wordt voor de model 3 Goodyear of Dunlop banden voorgeschreven.

Enig idee waarom Goodyear of Dunlop wordt voorgeschreven, volgens mij heb ik deze banden nergens langs zien komen hier?
 
Bedoel je niet dat het verschil met winterbanden in herfstige omstandigheden kleiner is geworden?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van forumleden die (ver) de winter in gaan met zomerbanden. Misschien een draadje "positieve ervaringen met de zomerbanden (ver) de winter in"... (even los van de discussie zomer -winterbanden)
Nee, ik bedoel echt dat het verschil groter is geworden. Zomerbanden deden het altijd al beter dan winterbanden in onze natte herfst. Meer grip. Beter remmen. Maar het verschil was niet heel groot dus gingen de winterbanden er wel gewoon in november op.

De zomerbanden van nu zijn zo veel beter geworden dat ik het voordeel van meer grip met sneeuw niet meer op vind wegen tegen de nadelen van de winterband. Dus ik rij diep de winter in op m’n zomerbanden. En als het dan echt een weekje wit wordt, rij ik langs de garage voor de wissel om ze daarna weet snel terug te wisselen.
 
Nee, ik bedoel echt dat het verschil groter is geworden. Zomerbanden deden het altijd al beter dan winterbanden in onze natte herfst. Meer grip. Beter remmen. Maar het verschil was niet heel groot dus gingen de winterbanden er wel gewoon in november op.

De zomerbanden van nu zijn zo veel beter geworden dat ik het voordeel van meer grip met sneeuw niet meer op vind wegen tegen de nadelen van de winterband. Dus ik rij diep de winter in op m’n zomerbanden. En als het dan echt een weekje wit wordt, rij ik langs de garage voor de wissel om ze daarna weet snel terug te wisselen.

Ik denk ook dat je op zomerbanden heel lang in 't voordeel bent in ons klimaat.
Tenzij temperaturen regelmatig tegen het vriespunt liggen of we ineens die sneeuwval krijgen.
Probleem is dan wel dat je er meestal te laat bij bent tenzij je een heel flexibele garage hebt (of zelf wisselt).
Ik ben zelf ook een late wisselaar, vaak pas ergens begin december en begin maart gaan ze er weer af.
 
Of winterbanden hier in Belgenland al dan niet nuttig zijn, laat ik in het midden. Feit is dat je ze nodig hebt als je op wintersport gaat. Dus moet er een setje op de M3P. De originele 20" heb ik zwart laten lakken zodat er geen al te groot verschil is met de zomerbanden. Maar ik kreeg daarstraks volgend bericht van de bandenzaak op mijn vraag om een offerte te maken:

Deze bestaan enkel in pirelli winter sz3 xl tesla met de tesla homologatie prijs per stuk 341+21 %btw
Mvg

Verstuurd vanaf mijn iPhone"

Vind het wel raar dat TESLA enkel deze band zou homologeren. Nog iemand hier ervaring mee?
 
Of winterbanden hier in Belgenland al dan niet nuttig zijn, laat ik in het midden. Feit is dat je ze nodig hebt als je op wintersport gaat. Dus moet er een setje op de M3P. De originele 20" heb ik zwart laten lakken zodat er geen al te groot verschil is met de zomerbanden. Maar ik kreeg daarstraks volgend bericht van de bandenzaak op mijn vraag om een offerte te maken:

Deze bestaan enkel in pirelli winter sz3 xl tesla met de tesla homologatie prijs per stuk 341+21 %btw
Mvg

Verstuurd vanaf mijn iPhone"

Vind het wel raar dat TESLA enkel deze band zou homologeren. Nog iemand hier ervaring mee?

Tesla vraagt daar geld voor. Alleen Pirelli wil daar kennelijk voor betalen. Maar je hoeft geen Tesla gehomologeerde band te nemen, dus /care.
 
Tesla vraagt daar geld voor. Alleen Pirelli wil daar kennelijk voor betalen. Maar je hoeft geen Tesla gehomologeerde band te nemen, dus /care.

Maar hoe zit het dan met de garantie? Ik heb andere velgen en daardoor vervalt de garantie op alles wat met stuur en ophanging te maken heeft. Vbtje: stuur stond bij aflevering niet recht. Een week na levering, en na de nieuwe velgen, een afspraak gemaakt. 40€ moeten betalen om de auto enkel op de brug te rijden en er terug af. "Mijnheer dit zijn geen originele Tesla velgen hierdoor vervalt de garantie op het aandrijfgeheel". Stuur nog steeds niet recht. Het gaat me niet om de 40€ maar wat als er echt iets stuk gaat.... .
 
Maar hoe zit het dan met de garantie? Ik heb andere velgen en daardoor vervalt de garantie op alles wat met stuur en ophanging te maken heeft. Vbtje: stuur stond bij aflevering niet recht. Een week na levering, en na de nieuwe velgen, een afspraak gemaakt. 40€ moeten betalen om de auto enkel op de brug te rijden en er terug af. "Mijnheer dit zijn geen originele Tesla velgen hierdoor vervalt de garantie op het aandrijfgeheel". Stuur nog steeds niet recht. Het gaat me niet om de 40€ maar wat als er echt iets stuk gaat.... .

Wat een onzin dat ze onder garantie uit kunnen komen daardoor. Als je daarmee naar de rechter gaat maakt hij daar korte metten mee.

Als het een kromme velg is en je rijdt daarmee door, of de velg is afwijkend van maatvoering, dan kan in incidentele gevallen best een bepaald geval niet onder de garantie vallen. Maar uitlijning bijvoorbeeld totaal niet. Van een andere velg monteren gaat de uitlijning immers niet veranderen.
 
Toch....
upload_2019-10-29_19-18-45.png
 
Ja maar daar staat iets anders dan dat de garantie vervalt. Nog altijd een beetje raar, maar wellicht heeft dat met risico op schade / aansprakelijkheid te maken?

Belachelijk of niet maar de uitleg van SeC was dat als je iets verandert of vervangt door niet TESLA onderdelen de garantie van het equipment vervalt waartoe het onderdeel behoort. In dit geval behoren velgen tot stuur en ophanging. Zelfs na een deftige discussie bleven ze bij hun standpunt. Daarom mijn bezorgdheid over de winterbanden.
 
Belachelijk of niet maar de uitleg van SeC was dat als je iets verandert of vervangt door niet TESLA onderdelen de garantie van het equipment vervalt waartoe het onderdeel behoort. In dit geval behoren velgen tot stuur en ophanging. Zelfs na een deftige discussie bleven ze bij hun standpunt. Daarom mijn bezorgdheid over de winterbanden.

Dat klopt dus gewoon niet. Alleen indien de schade daaraan toe te rekenen is. Nou, dat kan ik mij bij een probleem bij een wiellager voorstellen als je bv een velg met volstrekt andere maatvoering gebruikt, maar banden? Dat is echt kul.

De Teslacodering heeft ook met name te maken met geluidsproductie en rolweerstand.
 
Ik heb het uiteindelijk zelf gedaan. De lijm gebruik je als hechtprimer. Het zelfklevende materiaal plak je daar op. Deze lijm is ok. Met een sterke autoshampoo / velgenreiniger krijg je de banden goed schoon. Goed naspoelen zodat resten shampoo niet achterblijven. Doe een proefstukje. Dan weet je of het goed hecht.
Ik ga dit weekend aan de gang en heb nog 1 vraagje: heb je de contactlijm helemaal laten drogen, of heb je de foam aangebracht terwijl de lijm nog “nat”was?