Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Welke winterband voor de M3?

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan de aeroset die je hebt gebruiken voor de winter en dan een mooie 19” of 20” set nemen. Garantie is echt niet iets om je druk om te maken, maatvoering ook niet. Zat keuzes.

Dit was mijn keuze: 20x9 velgen, iets lagere ET waardoor de auto beter staat en dat voor minder geld dan origineel 18”:

View attachment 473148
dat ziet er mooi uit. welke velg is dit? kan het merk net niet lezen
 
Ik pak de dunlop wintersport 5 of conti winter contact 850p op de huidige aerovelg. Ik denk ze thuis te laten monteren voor de mobiele montage. Wwat zijn de ervaringen daarmee? Scheelt hoop gezeul met banden maar is dat net zo goed als bijv bij de eurmaster? Bijvoorbeeld staat zon bus wel waterpas? dat lijkt me toch wel uitmaken bij balanceren?
 
Ik pak de dunlop wintersport 5 of conti winter contact 850p op de huidige aerovelg. Ik denk ze thuis te laten monteren voor de mobiele montage. Wwat zijn de ervaringen daarmee? Scheelt hoop gezeul met banden maar is dat net zo goed als bijv bij de eurmaster? Bijvoorbeeld staat zon bus wel waterpas? dat lijkt me toch wel uitmaken bij balanceren?
goede ervaring mee met andere auto.
ik stelde dezelfde vraag over balanceren. Hierbij wordt de velg op een as gemonteerd en rondgedraaid. Het apparaat meet de afwijking/trilling in de as en laat zien waar eventueel lood geplaatst moet worden. ik vroeg nog of het uitmaakte of hij in de bus liep, want dan schokt/beweegt de bus ook, maar volgens de monteur compenseert het apparaat daarvoor.
Technisch weet ik niet hoe het werkt, maar velgen en banden waren daarna wel keurig uitgelijnd, erg tevreden over
 
Gisteren Tesla gebeld om te vragen wat ze zelf leveren aan winterbanden. Ik werd vriendelijk door verwezen naar de dichtstbijzijnde Euromaster. Meteen Euromaster gebeld waarna ik te horen kreeg dat ze inderdaad een complete set in de aanbieding hebben voor de M3 met zwarte of antraciet grijze velgen. Vanmiddag langsgereden om te kijken hoe de set eruit ziet:
C9103F1D-BFF4-49E1-855B-354FB0D79882.jpeg


De set kost €1575 incl sensoren en montage op de auto. Het zijn Wintrac Pro banden van Vredestein. De velgen lijken wat op de Aero velgen van Tesla zelf vind ik.

Er werd verder verteld dat Tesla voorschrijft dat bij elke banden wissel de auto uitgelijnd (€75) moet worden en dat deze velgen volgens Tesla specificaties zijn gemaakt, voor wat het waard is :rolleyes:.

Eind november een afspraak gemaakt om de wielen te laten monteren. Ohja dit was bij de Euromaster in Alkmaar.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Naaf dient minimaal 64,1 te zijn. Groter is geen probleem, daar heb je centreerringen voor.

Steek dient 5x114,3 te zijn.

ET waarde hangt mede af van de breedte van de velg. Zou je bv kiezen voor 20 inch 9J breed dan kun je tot ET 25 gaan. Maar dat raad ik niet aan. ET 35 is prima. Performance wielen hebben overigens ook ET 35 (maar wel 8,5J breed).

hhhmmmm waar haal je die et35 vandaan, ik dacht dat die ook et40 is voor de performance ? (wat ik kan vinden is ET40)
 
Gisteren Tesla gebeld om te vragen wat ze zelf leveren aan winterbanden. Ik werd vriendelijk door verwezen naar de dichtstbijzijnde Euromaster. Meteen Euromaster gebeld waarna ik te horen kreeg dat ze inderdaad een complete set in de aanbieding hebben voor de M3 met zwarte of antraciet grijze velgen. Vanmiddag langsgereden om te kijken hoe de set eruit ziet:
View attachment 473413

De set kost €1575 incl sensoren en montage op de auto. Het zijn Wintrac Pro banden van Vredestein. De velgen lijken wat op de Aero velgen van Tesla zelf vind ik.

Er werd verder verteld dat Tesla voorschrijft dat bij elke banden wissel de auto uitgelijnd (€75) moet worden en dat deze velgen volgens Tesla specificaties zijn gemaakt, voor wat het waard is :rolleyes:.

Eind november een afspraak gemaakt om de wielen te laten monteren. Ohja dit was bij de Euromaster in Alkmaar.

Ik ben geen fan van Vredestein eerlijk gezegd. Kunnen ze niet een andere band leveren?

Uitlijnen na een wielenwissel is werkelijk onzin. Roept Tesla dat ook, of is het een ondernemer die nog wat extra wil verdienen? Of beide...?

Een bedrijf die zoiets tegen mij beweert draai ik direct de rug toe. Dan toon je gebrekkige productkennis (net als een bandenboer die mij vertelde dat je echt al winterbanden moet monteren, ook al is het 14 graden buiten, want vroeg in de ochtend kan het onder de 7 graden zijn en dan zijn winterbanden veel beter (nou, nee). Ik loop dan hoofdschuddend weg).
 
Ik had het eerder al eens gelezen, maar vond nu deze info:

The Tesla Model 3 Wheel and Tire Guide

ok, dank je..... klopt eigenlijk ook wel (als ik er over nadenk), de rotor van de M3P is smaller, dus velg ligt al dieper, omdat te compenseren is het dus ET35. Daarnaast heeft de M3P heeft een lip bij de naaf waardoor een OEM 18 of 19" niet past, dus daar moet je wel naar aftermarket.
 
Ik ben geen fan van Vredestein eerlijk gezegd. Kunnen ze niet een andere band leveren?

Uitlijnen na een wielenwissel is werkelijk onzin. Roept Tesla dat ook, of is het een ondernemer die nog wat extra wil verdienen? Of beide...?

Een bedrijf die zoiets tegen mij beweert draai ik direct de rug toe. Dan toon je gebrekkige productkennis (net als een bandenboer die mij vertelde dat je echt al winterbanden moet monteren, ook al is het 14 graden buiten, want vroeg in de ochtend kan het onder de 7 graden zijn en dan zijn winterbanden veel beter (nou, nee). Ik loop dan hoofdschuddend weg).

Dit type band krijgt wel beoordeling zeer goed in de Autoweek winterbanden test. Verder niet gevraagd naar andere mogelijkheden.

Wat betreft de uitlijning, op de website van Tesla kon ik alleen terugvinden dat men elke 16 tot 20k km dient te controleren of de uitlijning nog ok is. Ik laat het nu gewoon uitvoeren mede omdat mijn stuur ook een klein beetje scheef staat bij het recht uit rijden. De keren daarna zal ik de wielen gewoon zelf wisselen, dan kan je aan het slijtage patroon ook vrij goed zien of uitlijning weer nodig is.
 
Dit type band krijgt wel beoordeling zeer goed in de Autoweek winterbanden test. Verder niet gevraagd naar andere mogelijkheden.

Wat betreft de uitlijning, op de website van Tesla kon ik alleen terugvinden dat men elke 16 tot 20k km dient te controleren of de uitlijning nog ok is. Ik laat het nu gewoon uitvoeren mede omdat mijn stuur ook een klein beetje scheef staat bij het recht uit rijden. De keren daarna zal ik de wielen gewoon zelf wisselen, dan kan je aan het slijtage patroon ook vrij goed zien of uitlijning weer nodig is.

Als je het aan het slijtagepatroon ziet ben je veel te laat.

Bij een Tesla is het heel goed af te zien aan het verbruik. Als de uitlijning niet goed is, dan werkt dat flink door in het verbruik. Daarnaast de standaard zaken als trekken, stuur scheef, wringen, enz.
 
Ik ben geen fan van Vredestein eerlijk gezegd. Kunnen ze niet een andere band leveren?

Uitlijnen na een wielenwissel is werkelijk onzin. Roept Tesla dat ook, of is het een ondernemer die nog wat extra wil verdienen? Of beide...?

Een bedrijf die zoiets tegen mij beweert draai ik direct de rug toe. Dan toon je gebrekkige productkennis (net als een bandenboer die mij vertelde dat je echt al winterbanden moet monteren, ook al is het 14 graden buiten, want vroeg in de ochtend kan het onder de 7 graden zijn en dan zijn winterbanden veel beter (nou, nee). Ik loop dan hoofdschuddend weg).
onzin niet maar de model S is berucht om het Cuppen . De 3 niet en dat klopte bij mij na 31.000 km. Voorwielen heel iets scheef aan de buitenkant door t bochtenwerk. Overigens na 31.000 km 3 mm over voor en 5 mm achter, dus maximaal 60.00 op de achterbanden haalbaar en maximaal 40.000 voor cq bij 25000 km rouleren en bij maximaal 50.000 alles tegelijk vervangen (NB dit geldt alleen voor mijn banden, mijn rijstijl en die is vrij rustig)
 
Als je het aan het slijtagepatroon ziet ben je veel te laat.

Bij een Tesla is het heel goed af te zien aan het verbruik. Als de uitlijning niet goed is, dan werkt dat flink door in het verbruik. Daarnaast de standaard zaken als trekken, stuur scheef, wringen, enz.
Is het ook te doen met touwtjes zoals we vroegah met simpeler auto's wel deden of is dat lastig door camber etc? Zijn de precieze spoorbreedtes voor en achter bekend?
 
Ik pak de dunlop wintersport 5 of conti winter contact 850p op de huidige aerovelg. Ik denk ze thuis te laten monteren voor de mobiele montage. Wwat zijn de ervaringen daarmee? Scheelt hoop gezeul met banden maar is dat net zo goed als bijv bij de eurmaster? Bijvoorbeeld staat zon bus wel waterpas? dat lijkt me toch wel uitmaken bij balanceren?
Als je twijfel hebt tussen de Conti en de Dunlop zou ik zeker voor de Conti gaan. Komen aanmerkelijk beter uit tests. Zijn ook lekker stil en vertonen bij mij een net slijtagepatroon met beperkte cupping.
 
Uitlijnen na een wielenwissel is werkelijk onzin. Roept Tesla dat ook, of is het een ondernemer die nog wat extra wil verdienen? Of beide...?

Nee, een vertegenwoordiger van Tesla vertelde me doodleuk na mijn vraag of ze bij montage van hun winterwielen ook balanceren en uitlijnen: "De set is al uitgelijnd en gebalanceerd" ;) dus pick your poison.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Ik heb recent mijn Model 3 18" over laten zetten op Michelin Crossclimate+, voelen wat zachter aan dan de Pilot sport 4s. Door het typische V loopvlak van de band klinken ze anders, bij ruw wegdek lijken ze iets meer geluid te produceren (of minder te dempen ivm ontbreken van de foam in de band) iemand anders had het idee dat ze zelfs stiller waren.

Wellicht al eerder hier langsgekomen maar er circuleert een goede lijst van de compatible banden op Reddit: Comparison of best Model 3 compatible tires (18", 19", 20"), sourced from Tirerack.com ratings : teslamotors
(Deze lijst suggereert zelfs dat ze vergelijkbaar zijn met een gemiddelde winterband in winterse omstandigheden)