Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn 90D van 02/2017 Is denk ik zo'n beetje de laatst geleverde van dit batterij type. De 100D volgde snel. Ik kom sinds een paar maanden niet meer boven de 94kw met laden. Bij ongeveer 230km zakt hij terug naar 70 en dan gaat het steeds sneller omlaag..... laden duurt standaard nu bijna een uur voor dat ik op de 300km zit.
80k op de teller.

Toch maar een afspraak gepland bij SeC Amsterdam, wil toch weten waarom de laadsnelheid wordt geknepen.
 
C52D5378-0376-4BD5-997A-52BE878F34A3.png
ACA2B44C-9E02-4B37-BF5B-4FD71F4314A9.png
0C9A3B1A-EFE7-4BEF-9DA5-EC7C21475916.png
Vandaag een test gedaan en kom tot de conclusie dat dit wel een heel groot verschil is met vroeger.
 
Mijn 90D van 02/2017 Is denk ik zo'n beetje de laatst geleverde van dit batterij type. De 100D volgde snel. Ik kom sinds een paar maanden niet meer boven de 94kw met laden. Bij ongeveer 230km zakt hij terug naar 70 en dan gaat het steeds sneller omlaag..... laden duurt standaard nu bijna een uur voor dat ik op de 300km zit.
80k op de teller.

Toch maar een afspraak gepland bij SeC Amsterdam, wil toch weten waarom de laadsnelheid wordt geknepen.
Dit is vanwege de beperking na een x aantal km superchargen denk ik. Heeft uncle Björn een filmpje over. Is het softwarematig knijpen om levensduur te verlengen. Had hij al na een jaar geloof ik. Supercharge jij veel?
 
Dit is vanwege de beperking na een x aantal km superchargen denk ik. Heeft uncle Björn een filmpje over. Is het softwarematig knijpen om levensduur te verlengen. Had hij al na een jaar geloof ik. Supercharge jij veel?

Ik heb met de auto pas 25k gereden sinds deze in mijn bezit is, het laden doe ik hierbij zowel bij kantoor (3 fasen) en bij de SuC evenveel. Ik dacht dat Superchargen pas werd geknepen als je meer dan een bepaalde hoeveelheid Kilowatts aan de SuC had gehangen....
Heb het idee dat deze beperking meer een preventieve beperking in de software is dan dat ik de SuC laadsessies heb overschreden.
 
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.
 
  • Like
Reactions: FairFrank and xveys
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.

Dank hiervoor Rudi. Hier Signature P85 2013 met 180k kms. Heb ook de indruk dat mijn range geknepen is (~5%, aangezien mijn Typical net boven de 360 kms hangt vs ~375 kms voor en tijdens de zomer) maar kan nog niet zeggen of het blijft verslechteren zoals je bij vele anderen leest. Snelheid SuCs was in ieder geval tot medio augustus geen probleem (roadtrip BE - PT - BE, meestal >115 kw bij aanvang) maar heb sindsdien weinig aan de SuC gehangen en niet echt opgelet. Probeer komende weekends bij te houden en zal hier updaten.

Ook voor mij is het onaanvaardbaar indien (laden tijdens) roadtrips ineens >20% langer duurt. Maar dit kan ik nog niet bevestigen/aantonen.

Geknepen range voelt voor mij erger, zeker omdat ik de indruk heb - durf nog niet te bevestigen - dat ik tegelijk de 'gele lijnen' / vermogensbeperking vaker zie en bij hogere SoC. Uitdaging is dat dit niet zwart-wit is: vanaf wanneer worden zulke specs onaanvaardbaar?

@RudiDL , ik wil me hoogstwaarschijnlijk aansluiten bij je actie maar vind redelijkheidshalve dat ik mijn 'degradatie' beter moet concretiseren. Vrees wel dat het zal moeten, obv wat ik intussen gelezen heb. Ben sowieso alvast erg benieuwd wat jij denkt als 'limiet' te kunnen stellen voor deze beperkingen. 5% 'aanvechten' is niet erg geloofwaardig. 20% wel denk ik. En 10%...?
 
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.

Heren dit zijn interessante berichten. als je in het topic gaat lezen wat hier generiek over gaat:

Sudden Loss Of Range With 2019.16.x Software

dan wordt men in Amerika niet serieus genomen. Het feit dat een medewerker het hier al durft te melden is bijzonder!
 
Tegelijk wou ik ook vragen of iemand een gratis / goedkoop oplossing kan adviseren om de feitelijke en huidige capaciteit van mijn batterij te zien. Op de engelstalig post dat net weer gelinkt is vind je allerlei screenshots met concrete 'readings' hoeveel kWh je batterij momenteel kan opladen/leveren en wat de niet-bruikbare 'reserve' is - nu aanzienlijk vergroot door Tesla.

Kan dit gewoon met (gratis) apps? Welke?
 
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.

Dat zou in NL dan naar het Nederlandse adres moeten maar die mail krijg je toch nooit een antwoord op??
 
Ik ben met mijn S85 gaan testen en 0-100 lijkt nu zo rond de 6,5s te duren en niet meer die 5,5 die het was.

De auto voelt langzamer aan, minder snappy. Kan ook zijn dat ik onze S100D gewend ben.

Ik merk wel dat de auto niet meer tot 90% met 22kW laad, hij begint al redelijk snel af te bouwen. Dit was nooit het geval.

SuperChargen nog steeds niet gedaan.
 
  • Helpful
Reactions: Dikkie Dik
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.
Was er ergens een verbintenis van Tesla (in contract, op web-site, via e-mail, weet ik veel) om een zekere minimale laadsnelheid te garanderen, ook na vier jaar? Indien niet, geloof ik niet erg in de slaagkansen van een procedure.
 
Was er ergens een verbintenis van Tesla (in contract, op web-site, via e-mail, weet ik veel) om een zekere minimale laadsnelheid te garanderen, ook na vier jaar? Indien niet, geloof ik niet erg in de slaagkansen van een procedure.
Dat vraag ik mij af. Want dan moet alles van de auto tot in detail beschreven staan in een contract. Maar dan ook echt alles.

In dit geval is de functionaliteit van de auto aangepast door Tesla zonder enige vorm van communicatie of waarschuwing.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
even een input van mijn kant:

Ik heb gisteren mijn batterij tot 8% gereden en daarna in de nacht helemaal opgeladen. De kilowatt meter van de laadpaal geeft aan dat ik 74,9 kwh heb geladen. De meter stond op 98% en een typical range van 378 km. S85 2015 90k km. Het lijkt er bij mij op dat er nog geen Cap op de batterij capaciteit zit.
 
Last edited:
...
In dit geval is de functionaliteit van de auto aangepast door Tesla zonder enige vorm van communicatie of waarschuwing.

Zo is het. De auto is in 2013 aan mij verkocht met o.a. de belofte dat ook langeafstandsreizen mogelijk zouden worden dankzij het SuC-netwerk dat ze aan het uitrollen zijn: na 40 minuten laden weer 80% vol. Dat kun je nu volledig vergeten.

Mijn 2013 P85 laadt thuis standaard probleemloos met 16,6kW AC (3x24A) en dat houdt ze vol tot 90% SoC. Met af en toe een SuC of FastNed DC. En een jaarlijkse EU-trip. Dat laatste is niet meer realistisch. Laden komt sinds deze zomer niet meer boven de 70kW uit (ODE 160.000km). De degradatie is wel binnen de verwachting en acceptabel; het eerste jaar was ietsje meer en nu gestaag een paar km/jaar.
Het is begrijpelijk dat voortschrijdend inzicht (over brand, dendrieten of wat dan ook) tot correctief ingrijpen kan leiden. Communiceer dat dan. En kom met een compensatieaanbod voor een batterij.

Ik hoop van ganser harte dat het probleem tot de 85kWh batterij beperkt blijft. Want als steeds na 5 - 6 jaar de laadsnelheid instort, hebben de lease- en occasionmarkt een probleem.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Phil_BE
Dank. De getroffen batterij(eigenaren) verdienen een compensatoir batterijaanbod.

Overigens sluit mijn koopovereenkomst class action uit. Van die regel moet dus eerst gehakt worden gemaakt.
Voor zover het publiekelijk kan ... Keep us posted, alstublieft.

Dat soort uitsluitingen zijn leuk voor de VS, maar in Europa niet geldig. Ze kunnen het er wel inzetten maar dat betekent niet dat je er aan moet voldoen. ;) De wet gaat voor een overeenkomst.
 
Ik heb de SeC in Aartselaar hierover vorige week aangesproken. Volgens de medewerker daar gaat het hier om een nieuw 'feature' waardoor er minder brandgevaar is bij het laden. Dat is wel zo, echter dat gaat ten koste van de laadsnelheid en maakt reizen met mijn P85D 2015 veel minder aangenaam. Ik heb vandaag formeel een klacht ingediend bij Tesla. Dat kan alleen via e-mail, in Aartselaar naar [email protected]. Ik raad dan ook iedereen met een 85kWh batterij (op die batterij is het probleem het grootst) aan om ook een klacht in te dienen.
Ik heb Tesla gevraagd om mijn batterij binnen garantie te vervangen binnen de 2 weken. Indien ik geen oplossing krijg van hun ben ik van plan dit door te geen aan mijn raadsman om gerechtelijke stappen te ondernemen. Dit kan echter ook in 'class action' vorm in België. Iedereen die mee wil werken hieraan, stuur me maar een PM.
Maar, probeer natuurlijk eerst met een klacht te sturen. Gerechtelijke stappen zouden een laatste middel moeten zijn. Samen staan we echter veel sterker.

@RudiDL , heb je al iets van Tesla gehoord? Zoals ik je ook in PM zei, wil ik graag aansluiten bij 'class action' mocht dag nodig blijken. Uit de engelstalige forum is het evident dat er vele gevallen zijn en dat ze het serieus nemen. Hun class action (onder US regelgeving) gaat Tesla dwingen tot (re)actie denk ik. En in principe horen dan alle voertuigen wereldwijd tot dezelfde 'class' maar dat gaat Tesla niet willen volgen.

Wie hier heeft al klacht ingediend bij Tesla of is dat van plan?
 
@RudiDL , heb je al iets van Tesla gehoord? Zoals ik je ook in PM zei, wil ik graag aansluiten bij 'class action' mocht dag nodig blijken. Uit de engelstalige forum is het evident dat er vele gevallen zijn en dat ze het serieus nemen. Hun class action (onder US regelgeving) gaat Tesla dwingen tot (re)actie denk ik. En in principe horen dan alle voertuigen wereldwijd tot dezelfde 'class' maar dat gaat Tesla niet willen volgen.

Wie hier heeft al klacht ingediend bij Tesla of is dat van plan?

Ik wil wel een klacht gaan indienen.