FooFenix
Member
Ik gebruik al 5 jaar een zelf ontworpen registratie tool die alle info van mijn auto vanuit de Tesla servers registreert in een database. Nu ben ik vorige week naar Oostenrijk gereden en heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de laadcycli gegevens te vergelijken met die van vorig jaar, van voor chargegate dus. (metingen bij SuCs waar ik alleen was)
Positief is dat mijn auto bij elke SuC begon met 127 kW en dat toch wel enkele minuten vooraleer te dalen. Vorig jaar was het start vermogen telkens beperkt tot 118 kW. De upgrade van Tesla van 120kW naar 130kW werkt dus ook op oude Tesla's. Het vermogen daalt echter sneller dan vorig jaar. Echter al bij al valt het nog wel mee. Ik bespaar jullie alle cijfers, samenvatting is:
2018: 32 minuten laden voor 211 km extra range, gestart met 115kW op 50 km range
2019: 39 minuten laden voor 200 km extra range, gestart met 127kW op 45 km range
Gemiddeld zie ik ongeveer 10 minuten langer laden bij een laadbeurt, dus 40 minuten langer onderweg voor de rit naar Oostenrijk. Dus +30% laadtijd.
Tijdens ritten in Belgie merk ik echter niets van die 130kW laadvermogen, integendeel. Laden begint bij 120kW voor 2 seconden, en daalt dan direct naar 90kW en dan nog sneller naar benden.
Nov 2019: 54 minuten laden voor 239 km range, gestart op 92kW met 29 km range = +80% laadtijd tov 2018.
Vergelijk ik dit met de laadbeurten naar Oostenrijk valt het toch op dat de laadsnelheid lager is en de laadtijd veel langer, ondanks de gelijkaardige situatie. Er moet dus nog een andere parameter zijn die het laadvermogen beperkt aan SuCs. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat tijdens een lange rit de batterij warm is (eerste laadbeurt na 275 km bij de rit naar Oostenrijk). In Belgie heb ik de gewoonte naar mijn bestemming te rijden, dan 's avonds terug en pas dan te superchargen, met een koude batterij dus. Ik ga nu volgende week eens proberen te superchargen bij aankomst op mijn bestemming.
Dank je @RudiDL .
Kan het zijn dat deze verschillen in SuC laadsnelheden een bewuste doelstelling zijn van Tesla?
Ik bedoel, sneller SuC'en wanneer echt op reis (dus buiten je eigen land of evt regio) en trager wanneer je ("in theorie"...) ook andere laadmogelijkheden zou hebben?