Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie ervaart een lagere laadsnelheid/range met de 85kWh na update?

This site may earn commission on affiliate links.
Gaat vooruit... Na 50km rijden zo laag. s’Morgens superchargen als je thuis niet kunt laden gaat dus twee uur duren...
AEDA14AD-4333-4CAA-BD0E-43B8D00C9269.jpeg
 
Mijn S85 staat nu te laden aan een 22kW (32A) paal en laad op 19/32A, ofwel 13kW.

Dit terwijl de accu zo’n 70% vol is. Al staat de auto nu al wel 24u stil, dus de accu is koud.

Maar dit is wel nieuw gedrag, dat zelfs met AC laden de auto al knijpt.

Ik heb ook al gezien dat de auto niet eens tot 90% met de volle 22kW/32A meer wil laden.
 
Mijn S85 staat nu te laden aan een 22kW (32A) paal en laad op 19/32A, ofwel 13kW.

Dit terwijl de accu zo’n 70% vol is. Al staat de auto nu al wel 24u stil, dus de accu is koud.

Maar dit is wel nieuw gedrag, dat zelfs met AC laden de auto al knijpt.

Ik heb ook al gezien dat de auto niet eens tot 90% met de volle 22kW/32A meer wil laden.
Terecht dat hier een draadje is om gezamenlijk Tesla hierop aan te spreken. Je zou thuis een keer niet kunnen laden en naar een SuC moeten. Ik wil met deze wetenschap geen 85 meer rijden. Nu de vraag wanneer ik mijn P100D niet meer met de volle functionaliteit kan gebruiken. Ik vindt dit ook vreemd want met regen heb je wel 50kW beschikbaar.
 
Ik vindt dit ook vreemd want met regen heb je wel 50kW beschikbaar.
Regen duurt maar even en de grens ligt daardoor veel hoger. Elders schreef iemand al dat wanneer hij de berg afrijdt hij de eerste 100den meters wel maximale regen heeft maar kort daarna al niet meer. Komt omdat je dan al eerder aan het laden bent dan aan het regenereren.
 
Terecht dat hier een draadje is om gezamenlijk Tesla hierop aan te spreken. Je zou thuis een keer niet kunnen laden en naar een SuC moeten. Ik wil met deze wetenschap geen 85 meer rijden. Nu de vraag wanneer ik mijn P100D niet meer met de volle functionaliteit kan gebruiken. Ik vindt dit ook vreemd want met regen heb je wel 50kW beschikbaar.
Het lijkt vooral een temperatuur ding te zijn. De accu zal rond de 6c zijn geweest en laad dan dus super langzaam.

Met de canbus zie je ook een Max Charge Speed en die stond op iets van 4kW vorige week met een koude accu die 80% vol was
 
@one-ten volgens mij klopt er echt niet iets met jouw auto, zoals velen voor mij al geopperd hebben, mijn typische woon-werk is 10 km, als ik als een varken rij met de X zit ik dan rond de 400 wh/km, zonder regeneratie, ja de eerste 500 meter is het rond de 600, dan wordt het eerste sluipverbruik even meegnomen dit middelt danuit na 10 km.
heb laatst wel gezien de ronge mode stond toen uit, dat de vermogensmeter in stilstand stond een mm of 2 omhoog in het instrument cluster (in Park) accu was koud, zette range mode aan en de vermogensmeter zakte meteen nagenoeg naar nul. Kennelijk is er dus bij jouw auto ook iets mis met de aansturing van de battery heater.
 
Wat er vandaag anders is dan vroeger is dat de accu verwarming niet meer gebruikt wordt voor de een of andere reden en dat volle regen pas komt boven 20 graden. Bij stevig doorrijden kan dat tot 50km of meer rijden zijn... en dan heb je nog niet volle suc kracht.
 
Gisteren voor het eerst in lange tijd een SuC aangedaan, een volledig bezet Zwolle(al was mijn buurman bijna klaar). Zeker niet zoals vroeger, maar viel niet tegen: startend rond 70Kw, doorschieten naar max 110Kw, langzaam terug zakken naar 100Kw, en dan snel taperen naar 70Kw. Warme batterij en SoC van 5%.
Het gaat mij er vooral om dat ik met vakantie zsm van bijna leeg naar 250km lading kan komen in een minuutje of 20.
 
Ik heb gisteren een rit van 220km gemaakt met mijn S85 en wilde eens kijken wat de CAN bus waardes aan zouden geven.

Ik heb tot 100% geladen in Vlissingen en merkte dat deze bij 98% stopte met laden, toen zag ik het volgende:

IMG_5390.PNG


IMG_5391.PNG


Bij 4.15V stopte mijn auto dus met laden. Dit zou 4.18V moeten zijn meen ik, maar de auto besloot dus eerder al te stoppen.

Daarna heb ik 220km gereden naar Venlo toe om uiteindelijk het volgende te zien:

IMG_5394.PNG


IMG_5395.PNG


Wat ik hier apart vond/vind is het verschil van 19 tot 21mV tussen de cellen in.

Zeker de grote dip die er in zit in het screenshot wat eerder te zien is.

Wel zag ik dat ik met 21% SoC op dit moment volgens het BMS met 89kW zou moeten kunnen laden. (Zie Max Charge).

Omdat het al 22:30 was had ik geen zin meer om nog naar de SuperCharger in Horst te rijden om het ook echt te gaan testen.

IMG_5393.PNG


De aankomende tijd ga ik wat vaker rijden met mijn S85 en toch ook maar eens langs de SuperCharger als deze een lange rit heeft gemaakt en dan kijken wat er uit komt.

Mocht je zelf ook de CAN bus willen uitlezen, zie deze blogpost met wat je nodig hebt: Exploring the CAN bus of my Tesla Model S – Widodh
 
Ik heb gisteren een rit van 220km gemaakt met mijn S85 en wilde eens kijken wat de CAN bus waardes aan zouden geven.

Ik heb tot 100% geladen in Vlissingen en merkte dat deze bij 98% stopte met laden, toen zag ik het volgende:

View attachment 521173

View attachment 521174

Bij 4.15V stopte mijn auto dus met laden. Dit zou 4.18V moeten zijn meen ik, maar de auto besloot dus eerder al te stoppen.

Daarna heb ik 220km gereden naar Venlo toe om uiteindelijk het volgende te zien:

View attachment 521175

View attachment 521176

Wat ik hier apart vond/vind is het verschil van 19 tot 21mV tussen de cellen in.

Zeker de grote dip die er in zit in het screenshot wat eerder te zien is.

Wel zag ik dat ik met 21% SoC op dit moment volgens het BMS met 89kW zou moeten kunnen laden. (Zie Max Charge).

Omdat het al 22:30 was had ik geen zin meer om nog naar de SuperCharger in Horst te rijden om het ook echt te gaan testen.

View attachment 521177

De aankomende tijd ga ik wat vaker rijden met mijn S85 en toch ook maar eens langs de SuperCharger als deze een lange rit heeft gemaakt en dan kijken wat er uit komt.

Mocht je zelf ook de CAN bus willen uitlezen, zie deze blogpost met wat je nodig hebt: Exploring the CAN bus of my Tesla Model S – Widodh
AC Charge total: 0 kWh?
 
Ik heb tot 100% geladen in Vlissingen en merkte dat deze bij 98% stopte met laden, toen zag ik het volgende:


Met niet helemaal tot 100% willen laden zo ik toch een keer het advies willen volgen wat Tesla daarbij geeft. Auto tot 0% leegrijden dan opladen tot 100% (ook al wil dat dan niet) en hem dan meer dan vijf uur aan de lader laten staan zodat de cellen kunnen balanceren en de BMS zich op dat punt op 100% kan resetten.
Dan is het topbalance gedeeltje weer helemaal netjes, en wil hij vanaf dan weer tot 100% laden. Als je cellen inmiddels toch een verschillende inwendige weerstand hebben zal er bij ontladen natuurlijk toch weer een onbalans gaan ontstaan, en klopt je nul percentage minder nauwkeurig, want een Tesla doet geen bottombalancing. Maar bij die nul heb je altijd nog de brickprotection waarmee hij zijn onbalans kan maskeren.

zoals Roel ook al schrijft lijken er wat cellen bij te zitten die wat minder capaciteit hebben dan de rest. Als die bij het laden wat kunnen dissiperen tot de rest aan de bovenkant gelijk is kun je daarna ontladen tot de slechtste cel als eerste zijn v-min zal bereiken. Bij vlot rijden zal zo'n cel eerder in voltage dalen dan mij een lagere belasting. Andersom ook, het mooiste balanceert hij bij een zo laag mogelijke laadspanning. Hij kan maar een beetje energie verstoken per cel, als er sneller dan dat geladen wordt zal de cel die balanceert het niet snel genoeg kunnen verwerken en komt hij aan zijn v-max en zal het laden stoppen.
Ik weet niet of de BMS het laden dan vanzelf weer start als de v-max cel weer een beetje inzakt, of dat je dan de procedure meerdere keren opnieuw moet starten. De granny charger lijkt me wel een leuke oplossing voor een balanceeractie.
Ik heb het bij die van mij die ook tot 98% ging of zo, gewoon met de wall charger gedaan en dat ging goed, maar weet niet meer of het meteen na één keer was opgelost.
 
Last edited: