Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie sleutelt er hier zelf aan z'n Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.

cousin_IT

Face provided by boredhumans.com
Oct 27, 2020
651
651
Netherlands
Met de gemiddelde wachttijden bij Tesla leek het me geen verkeerd idee om wat eenvoudig onderhoud zelf op te pakken. Zo'n luchtfilter lukt vast nog wel maar zoiets triviaals als het smeren van de rails van het panoramadak vereist toch weer toolbox access, nieuwe schroeven en wat nog meer. Inmiddels heb ik een krakende speaker linksvoor, iets dat rammelt in de crossbar bij het dak en een knipperlicht dat is beschadigd in de wasstraat. Wie heeft er hier al de stoute schoenen aangetrokken en gaat zelf aan de slag? En wat zijn jullie ervaringen?
 
  • Like
Reactions: dschelte
Ik denk dat er hier weinig zijn want de meeste Tesla's zijn lease. Ik denk dat OneTen wel behoorlijk wat aan zijn Tesla heeft gedaan.
Ik heb nog geen ervaring met een Tesla maar doe alles bij mijn Laro's zelf. Bij veel mechanische onderdelen ook bij de moderne Land Rovers, is het gewoon een kwestie van losschroeven vervangen en vastschroeven. Bij sommige elektronische onderdelen is het wat lastiger want die moeten gepaard worden in de software.
 
Als je een lease hebt, dan zal je waarschijnlijk geen aanpassingen verrichten. Zelf rij ik geen lease en doe een paar dingen zelf, zoals:
- Wielen verwisselen (Winter .zomer)
- Blackvue dashcam installatie en netjes weggewerkt
- Ruitenwissers
- Ruitenwisservloeistofpomp
- rammeltjes oplossen

Maar wat geavanceerde zaken als parkeerrem laat ik doen.
 
Zelf heb ik hier afgelopen jaar de wielen verwisseld en alle remmen op gangbaarheid gecontroleerd door de remblokken en de klauwen los te halen. Daarnaast de ruitenwissers en het filter. Ook heb ik de 12 volt accu vervangen.
Daarnaast blijkt wel dat je toch wel een beetje een expert moet zijn van het merk om moeilijkere zaken goed te doen. Bij voorbeeld draagarmen vervangen zou in principe elke garage moeten kunnen. Echter hoe men dan omgaat met de bevestigings materialen is van belang en ook het opnieuw uitlijnen van de auto. Hier dient namelijk ook de steering angle sensor afgesteld te worden en dit kan enkel Tesla of tesla gecertificeerde bedrijven.
 
Mits je de kennis hebt kan je best veel zelf repareren. Heel veel mechanische onderdelen kan je vrijwel probleemloos vervangen. Anders met een repair manual kom je ook al snel een heel eind. Elektrische componenten ook, is iets gecompliceerder maar ook daar zijn manieren voor.

12V accu vervangen kan maar wel goed opletten dat het partnr 1 op 1 hetzelfde is anders moet er een andere laadcurve ingesteld worden.

Remklauwen van de parkeerrem kan je prima vervangen zonder computer zelfs als ze compleet geblokkeerd staan.

Draagarmen is een klusje wat je ook prima zelf kan doen mits je netjes werkt, alles op moment zet in de normale rijhoogte.

TSM zegt dat het stuur op 0.0 graden moet staan met uitlijnen (dit is feitelijk het stuur kaarsrecht zetten) en vervolgens het stuur blokkeren zodat hij tijdens het uitlijnen recht blijft staan maar ik kan niks vinden over het afstellen/calibreren van de angle sensor tijdens het uitlijnen.

swa.png
 
Mits je de kennis hebt kan je best veel zelf repareren. Heel veel mechanische onderdelen kan je vrijwel probleemloos vervangen. Anders met een repair manual kom je ook al snel een heel eind. Elektrische componenten ook, is iets gecompliceerder maar ook daar zijn manieren voor.

12V accu vervangen kan maar wel goed opletten dat het partnr 1 op 1 hetzelfde is anders moet er een andere laadcurve ingesteld worden.

Remklauwen van de parkeerrem kan je prima vervangen zonder computer zelfs als ze compleet geblokkeerd staan.

Draagarmen is een klusje wat je ook prima zelf kan doen mits je netjes werkt, alles op moment zet in de normale rijhoogte.

TSM zegt dat het stuur op 0.0 graden moet staan met uitlijnen (dit is feitelijk het stuur kaarsrecht zetten) en vervolgens het stuur blokkeren zodat hij tijdens het uitlijnen recht blijft staan maar ik kan niks vinden over het afstellen/calibreren van de angle sensor tijdens het uitlijnen.

View attachment 614409
Wellicht dat het op 0.0 graden zetten van het stuurwiel opgevat kan worden als calibratie van de stuursensor? :rolleyes:
Maar lijkt me niet dat je hier een gecertificeerd bedrijf voor moet inschaken.
 
Ik probeer tegenwoordig ook zoveel mogelijk zelf te doen na al wat minder goede ervaringen bij 'deskundige' bedrijven. Gelukkig ook wel wat goede ervaringen gehad maarja.. vind het ook gewoon leuk om zelf wat te kunnen doen. :D
Bandenwissels heb ik sowieso al altijd zelf gedaan bij al mijn auto's. Bepaalde kleine onderhoudsdingetjes ook. Maar nu met mijn Tesla heb ik toch al wat meer zelf gedaan, voornamelijk modificaties. Heb bijvoorbeeld zelf al verlengde draadeinden gemonteerd voor spoorverbreders te kunnen gebruiken, nu ook weer bezig met de verlagingsveren eronderuit te halen en wat anders terug in de plaats te zetten. :p Kan het ook makkelijk laten doen allemaal maar vind het gewoon leuk, je leert steeds meer over je auto zo, kunt lekker rustig de tijd ervoor nemen om er zeker van te zijn dat alles goed is en het kost ook nog eens niks extra, mits je het nodige gereedschap al hebt. ;) Moet natuurlijk wel weten wat je allemaal aan het doen bent, niet alles kun je zomaar zelf zonder een beetje technische kennis te hebben.
 
Vorige week zelf de DIY audio upgrade gedaan in mijn M3 SR+. Je haalt de interieurpanelen makkelijk weg en veel onderdelen zijn goed toegankelijk. De beschikbaarheid van onderdelen door derden komt inmiddels goed op gang en ook gebruikte onderdelen zijn verkrijgbaar.

Als je service door Tesla laat doen kom je er achter dat je een premium auto hebt. Premium prijzen voor onderdelen en arbeidsloon.

Het eerste dat je zelf kan doen is je afvragen welke klus(jes) en reparaties je zelf kan met beschikbare tools en vaardigheden. Als je het niet zelf kan dan voor je een service afspraak bij Tesla Service Center bevestigt zoek een onafhankelijke Tesla garage in de buurt. Hier rondom Amsterdam geen probleem met alle Tesla taxis die nooit meer naar Tesla willen.
 
Had bij een autosloop een knipperlicht (rechter zijkant) besteld maar de lipjes waarmee die op z’n plaats worden gehouden waren afgebroken tijdens demontage. Dikke pech. Vanochtend Tesla gemaild, knipperlicht is op enkele euro’s na even duur maar dan nieuw en wordt vandaag al verzonden. Ook maar meteen een nieuw interieurfilter erbij besteld. Meevaller dus.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Vorige week zelf de DIY audio upgrade gedaan in mijn M3 SR+. Je haalt de interieurpanelen makkelijk weg en veel onderdelen zijn goed toegankelijk. De beschikbaarheid van onderdelen door derden komt inmiddels goed op gang en ook gebruikte onderdelen zijn verkrijgbaar.

Als je service door Tesla laat doen kom je er achter dat je een premium auto hebt. Premium prijzen voor onderdelen en arbeidsloon.

Het eerste dat je zelf kan doen is je afvragen welke klus(jes) en reparaties je zelf kan met beschikbare tools en vaardigheden. Als je het niet zelf kan dan voor je een service afspraak bij Tesla Service Center bevestigt zoek een onafhankelijke Tesla garage in de buurt. Hier rondom Amsterdam geen probleem met alle Tesla taxis die nooit meer naar Tesla willen.
Welk type heb jij besteld en geïnstalleerd?
 
Had bij een autosloop een knipperlicht (rechter zijkant) besteld maar de lipjes waarmee die op z’n plaats worden gehouden waren afgebroken tijdens demontage. Dikke pech. Vanochtend Tesla gemaild, knipperlicht is op enkele euro’s na even duur maar dan nieuw en wordt vandaag al verzonden. Ook maar meteen een nieuw interieurfilter erbij besteld. Meevaller dus.

Verstuurt Tesla gewoon onderdelen dan? Dacht dat ik ze altijd op moest gaan halen bij een SeC. :rolleyes: Waar mail je dan heen dat je zo snel reactie krijgt?
 
Verstuurt Tesla gewoon onderdelen dan? Dacht dat ik ze altijd op moest gaan halen bij een SeC. :rolleyes: Waar mail je dan heen dat je zo snel reactie krijgt?


Goedemorgen,

Bedankt voor het gebruik maken van de Tesla App.

U geeft aan: Is beschadigd in de wasstraat. Kan ik een nieuw knipperlicht bestellen? Graag offerte voor onderdeel. Ook graag offerte voor een interieur filter. Montage kan ik zelf. Onderdelen kan ik komen afhalen in Tilburg of Eindhoven.

Voor het bestellen van onderdelen graag een mail sturen naar [email protected] of [email protected].

De door u ingeplande afspraak zullen wij annuleren.

Met vriendelijke groet,
Ilse | Tesla Mobile Service​

dit SMSje kreeg ik nadat ik bovenstaand bericht had verstuurd via de Tesla app. Ik had de onderdelen snel gevonden op epc.tesla.com maar daar stond dat het knipperlicht niet geleverd werd als onderdeel. Gemaild en het was geen enkel probleem. Komt vandaag al binnen, kan ik eindelijk weer naar de wassstraat.