Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie wil er nog naar Noorwegen reizen ?

This site may earn commission on affiliate links.
voor alle duidelijkheid: MIJN bank rekent mij dit aan om 17€ te betalen aan Fortum.
En aangezien MIJN bank ook aan MIJN geld kan, is dit dus ook reeds betaald.
mimimimi:confused:

Aangezien mijn Chademo adaptor het niet doet heb ik ondertussen al een aantal uren aan type2 geladen.
Fortum en Gron Kontakt. Hopelijk factureren ze alles in één keer en heb ik twee transacties voor de hele vakantie. (en rekent 'mijn' bank geen exorbitante transactiekost aan)

(en dan niet te vergeten de tijd die ik aan telefoon heb gehangen omdat het laden niet lukte met de Chademo)

Een road-trip door Noorwegen op basis van de Tesla voorgestelde trajecten is een fluitje van een cent, wil je de nationale toeristische wegen aan elkaar koppelen dan komt er wel wat planning aan te pas. (en is het aangeraden een werkende Chademo adaptor bij te hebben)
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
@fivari heb ik ook een Chademo nodig als ik naar Noorwegen ga, of is de Fivari voldoende?
Mij lijken ze complementair.
De ChaDemo-adapter is om bij snelladers te kunnen laden aan een hoger vermogen. Daar zou je, zoals Phil_Be het schrijft ook type 2 aan 22 kW kunnen laden (ik meen me te herinneren dat je een duo-charger hebt). De Fivari is dan weer eerder de oplossing om op bestemming aan het gewone, geneuterd stopcontact te kunnen bijladen aan lager vermogen of eventueel aan een industriële stekker, mocht die beschikbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Mij lijken ze complementair.
De ChaDemo-adapter is om bij snelladers te kunnen laden aan een hoger vermogen. Daar zou je, zoals Phil_Be het schrijft ook type 2 aan 22 kW kunnen laden (ik meen me te herinneren dat je een duo-charger hebt). De Fivari is dan weer eerder de oplossing om op bestemming aan het gewone, geneuterd stopcontact te kunnen bijladen aan lager vermogen of eventueel aan een industriële stekker, mocht die beschikbaar zijn.
dank je Filip. Om helemaal zeker te zijn mag ik @Phil_BE zijn Chademo lenen.
 
Afgelopen donderdag terug gekomen uit Noorwegen. Wat me tegen viel was het opladen in Oslo, veel trage oplaadpunten waar je de auto niet in 1 nacht kan volladen. Daarnaast was het vinden van en oplaadpunt ook lastig. Veel punten zijn gewoon bezet door ev's die niet opladen. Ook zijn er palen waar je alleen met een schuko in kan, echter moet je hier een apart sleuteltje voor hebben. De rfid tags die ik heb deden het niet (fortum & grunnkontakt). Mocht je dus een Noorse UMC hebben dan heb je alsnog een apart sleuteltje nodig.

Verder verliep de reis goed, 5.500 km gereden totaal, en als het goed is alles gratis geladen. Hadden bij aurand geslapen en daar was alleen een superchargers. Een oplaadpunt bij je overnachtingsplekken is wel erg prettig. Scheelt je wachten bij de supercharger op genoeg lading. Verder 1x gebruik gemaakt van de destination charger bij Vestlia, bevie prima. Waren hier en dagje naar de spa geweest en savonds daar gegeten. De destination charger zit in de parkeergarage van het resort.

Mocht je nog willen overnachten in Gothenburg, dan raad ik je Radisonn blue aan net buiten het centrum (LIndholmen). Op loop afstand staat er een chademo lader en type 2 22 kw lader. Deze zijn gedurede de zomer gratis. Bij het hotel zelf is ook een oplaadpunt, (Rode adapater 10amp). Echer is deze plek toen wij er waren altijd bezet geweest door een ice. Geloof niet dat het hotel daar iets mee doet verder.

Mocht je willen superchargen bij Bremen komend vanaf Hamburg, de afrit is dicht en de omleiding is 17 km. Hou hier even rekening mee met het opladen. Wij kwamen nu aan met precies 0 kilometer en een angstige vriendin die mij niet wou gelopen dat je met nog kon rondrijden.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Afgelopen donderdag terug gekomen uit Noorwegen. Wat me tegen viel was het opladen in Oslo, veel trage oplaadpunten waar je de auto niet in 1 nacht kan volladen. Daarnaast was het vinden van en oplaadpunt ook lastig. Veel punten zijn gewoon bezet door ev's die niet opladen. Ook zijn er palen waar je alleen met een schuko in kan, echter moet je hier een apart sleuteltje voor hebben. De rfid tags die ik heb deden het niet (fortum & grunnkontakt). Mocht je dus een Noorse UMC hebben dan heb je alsnog een apart sleuteltje nodig.

Verder verliep de reis goed, 5.500 km gereden totaal, en als het goed is alles gratis geladen. Hadden bij aurand geslapen en daar was alleen een superchargers. Een oplaadpunt bij je overnachtingsplekken is wel erg prettig. Scheelt je wachten bij de supercharger op genoeg lading. Verder 1x gebruik gemaakt van de destination charger bij Vestlia, bevie prima. Waren hier en dagje naar de spa geweest en savonds daar gegeten. De destination charger zit in de parkeergarage van het resort.

Mocht je nog willen overnachten in Gothenburg, dan raad ik je Radisonn blue aan net buiten het centrum (LIndholmen). Op loop afstand staat er een chademo lader en type 2 22 kw lader. Deze zijn gedurede de zomer gratis .

Ha Berg, welkom terug! Wat was je route ongeveer? Ik lees bij iedereen dat ze wel eens ergens buiten de superchargers om moeten laden. Wij gaan over een maand naar Noorwegen maar heb eigenlijk het plan om het volledig op de Sucs te doen met hier en daar een destination charger. Denk jij, met jouw huidige ervaring dat dat haalbaar is (voor zover dat te zeggen is). Onze meeste stops liggen altijd wel ergens in de buurt van een Suc. Onze route is overigens te vinden op Electric roadtrip through Norway with the kids
 
@woeliew01 Wij zijn alleen in Aurland geweest na Oslo, verder alleen dagtrips gemaakt. Wat opviel bij de Suc is dat het in Denemarken overal druk was, vaak bijna alle stalls bezet. En dat het in Duitsland rustiger was. Verder waren alle stalls bezet in Uddevalla. Ik zou kijken of je misschien op de ferry kan opladen, bij sommige ferrys kan dit. dan kan je misschien uddevalla overslaan. Denk dat je route prima haalbaar is met suc. al ligt het aan je dagtrips en of je op kan laden bij je overnachtingen. Maar aan de andere kant kunnen de kids wel lekker spelen als je oplaad.

@Tons90d Was bekent, alleen niet gevonden (ook niet naar gezocht) We overnachten ook iets buiten het centrum en de oplaadpunten waren nu al vrij ver lopen.
 
  • Like
Reactions: woeliew01
Verse destination charger in Herangtunet. Heerlijk vier daagjes hier opladen (ook de auto). Perfecte locatie voor jotunheimen. Aanrader voor allen hier. Volgend jaar maar weer. Als dit de standaard wordt voor destination charging. Doe er dan nog maar een paar in noorwegen!
 

Attachments

  • image.png
    image.png
    2.7 MB · Views: 96
Ik ben toch wat teleurgesteld over de laadinfrastructuur in Noorwegen, ik dacht dat ze veel verder stonden. In veel parkings vond je, als je geluk had, enkel wat Schuco stopcontacten. Ik heb zelfs wanhopige een E-Golf eigenaar gezien die probeerde te laden aan een Suc.
Als ze vanaf 2025 enkel nog elektrische auto's willen verkopen, dan hebben ze nog veel werk aan de winkel.
 
Op de parking van het Norsk Fjordsenter staat een hele rits oplaadpalen. Van alles wat, als ik het me goed herinner, volgens mij niet alleen 22kW, maar ook Chademo. Volgens mij niet gratis, overigens, maar dat weet ik niet 100% zeker. Ik meen me te herinneren dat de Chademo een 'xx NOK / tijdseenheid' prijsstickertje had en de 22kW palen een 'xx NOK / kWh'. Maar nogmaals... da's allemaal niet meer helemaal helder in m'n herinnering.