Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wie wil er nog naar Noorwegen reizen ?

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er inmiddels alweer mensen terug uit Noorwegen? Hoe waren jullie ervaringen?

Eind mei, begin juni een roadtrip gemaakt door Noorwegen. Op De complete route heb ik de route, dagelijkse reisverslagen met foto's en informatie over laden en gemiddeld verbruik uitvoerig beschreven. Voor degenen die daar interesse in hebben.

Samenvatting: 3500 km gereden, met de boot van Kiel naar Oslo en terug (erg relaxed), geweldig weer gehad (mazzel), gemiddeld verbruik circa 170 Wh/km, drie keer moeten laden via Gronn Kontakt (rekening van 60 euro inmiddels gehad), voor het overige Tesla superchargers, nauwelijks Tesla's bij de superchargers, rekening tolwegen moet nog komen, op veerboten zijn FEV's (e-Bil) gratis, maar sommige zijn daar vreemd genoeg niet van op de hoogte, Noorwegen is grofweg anderhalf keer zo duur als Nederland, maar wat een machtig mooi land als je van natuur houdt. Volgend jaar weer!
 
Eind mei, begin juni een roadtrip gemaakt door Noorwegen. Op De complete route heb ik de route, dagelijkse reisverslagen met foto's en informatie over laden en gemiddeld verbruik uitvoerig beschreven. Voor degenen die daar interesse in hebben.

Mooi verslag! Wij gaan 1 augustus die kant op. Dat gratis overvaren voor de auto is toch niet van toepassing op commerciele ferries?

3x Via Gronn geladen bij chademo laders?
 
Eind mei, begin juni een roadtrip gemaakt door Noorwegen. Op De complete route heb ik de route, dagelijkse reisverslagen met foto's en informatie over laden en gemiddeld verbruik uitvoerig beschreven. Voor degenen die daar interesse in hebben.

Samenvatting: 3500 km gereden, met de boot van Kiel naar Oslo en terug (erg relaxed), geweldig weer gehad (mazzel), gemiddeld verbruik circa 170 Wh/km, drie keer moeten laden via Gronn Kontakt (rekening van 60 euro inmiddels gehad), voor het overige Tesla superchargers, nauwelijks Tesla's bij de superchargers, rekening tolwegen moet nog komen, op veerboten zijn FEV's (e-Bil) gratis, maar sommige zijn daar vreemd genoeg niet van op de hoogte, Noorwegen is grofweg anderhalf keer zo duur als Nederland, maar wat een machtig mooi land als je van natuur houdt. Volgend jaar weer!

Gaaf verslag en de route lijkt aardig op die van ons begin augustus. Het (live) verslag gaat in de loop van deze week van start op www.ingeborgenerwinopvakantie.nl, waar overigens ook het verslag van onze eerste reis met een Model S naar Spanje staat.
 
Mooi verslag! Wij gaan 1 augustus die kant op. Dat gratis overvaren voor de auto is toch niet van toepassing op commerciele ferries?
Gratis ferries (alleen de auto) betreft de interne veerboten van Fjord1. We hebben daar een keer of 8 gebruik van gemaakt.

3x Via Gronn geladen bij chademo laders?
Ja, bij Gronn Kontakt geladen via CHAdeMO met een RFID brikke. Snelheid lag op zo'n 220 km per uur. Prima!

Veel plezier met jullie trip door Noorwegen! Het is er fantastisch en de mensen zijn wat relaxter dan hier. Dat merk je in het verkeer al. Iedereen houdt netjes afstand. Na twee dagen kwam ik de eerste bumperklever tegen: een Nederlander!! :D
In de bergen rijden met een Tesla is trouwens een genot. Normaal ben je in de afdaling (10% omlaag) continue aan het remmen. Met de Tesla heb ik alleen voor scherpe haarspeldbochten hoeven te remmen, voor het overig gewoon stroompedaal loslaten. En de power is fenomenaal, je hebt er af en toe geen erg in dat je flink aan het klimmen bent. De Model S (normale S85 uit 2013) is zo sterk, hij laat het je nauwelijks merken. Je ziet het aan de verbruiksmeters. ;) Een genot!
 
  • Like
Reactions: Steven
Gaaf verslag en de route lijkt aardig op die van ons begin augustus. Het (live) verslag gaat in de loop van deze week van start op www.ingeborgenerwinopvakantie.nl, waar overigens ook het verslag van onze eerste reis met een Model S naar Spanje staat.

Het zal in augustus wel wat drukker zijn dan toen wij gingen. Ben benieuwd naar de drukte bij de Superchargers, maar ik vermoed dat het prima te doen is. Supercharger in Nes is prettig, 12 stallen, mooie omgeving en je kunt er een lekker hapje eten in een authentiek sfeervol restaurant. Ik ga het volgen op je site. Veel plezier en mocht je nog iets willen weten, schroom niet. :)
 
  • Like
Reactions: ErwinL
correctie: bij DEZE lader was er geen issue, omdat er een Noorse TESLA lader tussenhing. Je kan er ook laden als je de Noorse versie van de UMC koopt. Ik had TESLA gevraagd om deze in Oslo te kunnen lenen, maar dat doen ze niet (meer).
Voor alle andere laadmomenten in de hotels had ik een oplossing mee en nodig van forumlid S-19910. Zie deze post Wie wil er nog naar Noorwegen reizen ?

Hallo,

Eerste keer dat ik op dit forum kom dus suggesties welkom als ik het niet helemaal goed doe ;-)

Wij hebben ook onze vakantie naar Noorwegen geboekt.
We verblijven tweemaal een aantal dagen redelijk ver verwijderd van een SC oplossing. Dit was geen probleem aangezien beide locaties ons hebben verzekerd dat een gewoon stopcontact voor handen is op de parkeerplaats. Nu lees ik hier dat de gewone UMC adapter niet werkt in Noorwegen én dat men bij Tesla niet meer aan uitlenen doet.... Ik heb een tussenstukje dat de polen "omdraait" als ze niet volgens de Tesla manier zijn aangesloten (heeft mijn elektricien voor mij in mekaar geknutseld) maar ben dus niet zeker dat hiermee al de problemen van de baan zullen zijn (ben technisch niet echt de strafste).
Kan iemand mij zeggen of ik ergens een UMC adapter kan op de kop tikken die Noorwegen "proof" is?
 
Voor het omdraaien van de "polen" is ooit het Hollandse verlengsnoer bedacht :D..

Mbt zekerheid tot laden: een Noors UMC zou te koop (nu uitlenen niet meer lijkt te gebeuren)moeten zijn bij Tesla, maar voor zover ik weer ontloopt de prijs die van een lader als juicebooster of die van @fivari van dit forum die nog meer kan niet veel.... misschien een goed idee om hem te contacteren voor een oplossing (evt. eenmalig te lenen en bij tevredenheid...?)

Fivari mobiele lader

Anders wellicht een idee om voor de eerste keer een oproep te plaatsen in dit draadje?:

Stekkerclub

Succes!
 
Off topic (maar in welk draadje zet ik dit dan?)

Wat een megabangelijk formidastische wagen de model S is kan je perfect ervaren wanneer je om 6:00h 's ochtends, helemaal in je eentje, de Geirangerpas kan rijden.
(Blijkt wel dat de ~20km voor de wagen 60km in verbruik betekenen) ;)

I love this car :D:D:D

(model S is niet "autorijden 2.0" maar eerder 3.0 naar mijn mening) ;)
 
Heb je een rare bankconstructie?:rolleyes:
Dus via Luxemburg, Cyprus, Panama en dan overmaken naar Noorwegen?:D

Zo niet, dan is het wellicht een idee om daar iets over te sturen naar Vigdis (Vz vd Tesla Club in Noorwegen)? Zij hebben best wel een sterke positie als consumenten organisatie daar, en wellicht vinden ze dit vanuit principieel oogpunt geen goede zaak mbt stimulering EVs, en kunnen ze daar Fortum op aanspreken?