Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

€5000 subsidie in Vlaanderen vanaf januari

This site may earn commission on affiliate links.
Dit betreft enkel particuliere aankopers. Ik denk niet dat er veel Tesla's particulier zijn aangekocht. Eens de aankoopprijs boven de 40.000€ stijgt, zakt het aandeel van de particulier trouwens snel weg, hier in België. Voor bedrijfswagens of zakelijke wagens geldt een andere,nog voordeligere regeling.
Dit betreft ook enkel full electric vehicles en waterstofauto's, dus geen PHEV's.
Dit moet gezien worden in de context van nog altijd aan de gang zijnde oversubsidie aan bezitters van zonnepanelen waarvoor alle Vlamingen sinds kort flink bijbetaln. Men wil absoluut vermijden dat er opnieuw gemeenschapsgeld gaat naar "rijke" mensen.
Ik kan mij wel in de regeling vinden. Met deze maatregel zullen heel wat 2de wagens in een gezin elektrisch worden. Die wagens worden dan in het begin waarschijnlijk typisch gebruikt voor de taxidienst voor de kinderen of de boodschappen met veel korte ritten in de centra van de steden.
Die elektrische "2de wagen" zal spoedig waarschijnlijk meer kilometers afleggen dan de ICE van het gezin.


Dit heeft niks te maken met arm/rijk maar met het stimuleren om groen te rijden.
Met de volgende alinea heb ik het ook moeilijk
"Dit moet gezien worden in de context van nog altijd aan de gang zijnde oversubsidie aan bezitters van zonnepanelen waarvoor alle Vlamingen sinds kort flink bijbetaln"
Wij hebben die zonnepanelen niet voor niks hé, die hebben 25000 euro gekost, terugverdien tijd 20 jaar. Sinds kort betalen we daar nog een boete op van 80 euro per maand omdat ze op ons dak liggen.
Plus nog eens de 100 euro die iedereen moet betalen.
 
Dit heeft niks te maken met arm/rijk maar met het stimuleren om groen te rijden.
Met de volgende alinea heb ik het ook moeilijk
"Dit moet gezien worden in de context van nog altijd aan de gang zijnde oversubsidie aan bezitters van zonnepanelen waarvoor alle Vlamingen sinds kort flink bijbetaln"
Wij hebben die zonnepanelen niet voor niks hé, die hebben 25000 euro gekost, terugverdien tijd 20 jaar. Sinds kort betalen we daar nog een boete op van 80 euro per maand omdat ze op ons dak liggen.
Plus nog eens de 100 euro die iedereen moet betalen.

Idd. Hier idem. Het ergst vind ik dat alle niet-zonnepaneel-bezitters ons vanalles in de schoenen schuiven. En dat terwijl het heel simpel is: de regering deed ons een voorstel, wij zijn erop in gegaan. Als ze ambetant willen lopen, dat ze dan in de wetstraat gaan zagen.
Precies of wij hebben ervoor gekozen dat de minister maar half haar rekenwerk ivm de subsidies heeft gedaan.
 
+1 en vergeet niet dat er heel wat bedrijven zijn die honderden panelen gelegd hebben en dagelijks geld innen voor hun certificaten. Die blijven voor deze regelingen (prosumententaks en turteltaks) buiten schot omdat ze er zogezegd al op belast worden via de vennootschapsbelasting. Maar die enkele panelen die particulieren op hun dak hebben liggen verdwijnen in het niets met de massa's van deze bedrijven.

Let wel: ik wil niet wil zeggen dat wij niet een stukje moeten terugbetalen van het voordeel dat we krijgen, maar dan zou iedereen (ook bedrijven) ook onder die regeling moeten vallen.



Idd. Hier idem. Het ergst vind ik dat alle niet-zonnepaneel-bezitters ons vanalles in de schoenen schuiven. En dat terwijl het heel simpel is: de regering deed ons een voorstel, wij zijn erop in gegaan. Als ze ambetant willen lopen, dat ze dan in de wetstraat gaan zagen.
Precies of wij hebben ervoor gekozen dat de minister maar half haar rekenwerk ivm de subsidies heeft gedaan.
 
Idd. Hier idem. Het ergst vind ik dat alle niet-zonnepaneel-bezitters ons vanalles in de schoenen schuiven. En dat terwijl het heel simpel is: de regering deed ons een voorstel, wij zijn erop in gegaan. Als ze ambetant willen lopen, dat ze dan in de wetstraat gaan zagen.
Precies of wij hebben ervoor gekozen dat de minister maar half haar rekenwerk ivm de subsidies heeft gedaan.
Ik beschuldig de zonnepanelen-bezitters niet: ik heb zelf een mooie installatie die mijn volledig verbruik en het laden van mijn EV afdekt.

De oversubsidie is minstens de perceptie en zelfs meer dan dat. Zelf ontvang ik 35€c per kWh geproduceerd, ook op wat ik zelf verbruik (normale gemiddelde kostprijs 20€c). Dat is dus 55€c/kWh, gedurende 20 jaar. Bovendien kreeg ik 40% van mijn investering terug via de personenbelasting. Mijn netto-investering van 15.000€ levert mij op 20 jaar 45.000€ op en dan reken ik mijn uitgespaard verbruik van 24.000€ nog niet mee. Dus opbrengst 69.000€ (nu reken ik ze toch mee) op 20 jaar voor een investering van 15.000€ Het mag wat minder mogen zijn. Sinds enkele maanden is er het prosumententarief dat de totale opbrengst een beetje drukt: 400€ per jaar of nog 5.600€.
Men had de subsidie ook naar een redelijk niveau kunnen terugbrengen in plaats van iedereen ongevraagd mee te laten betalen. Maar inderdaad: de grote installaties bij enkele bedrijven leveren dan mee in, hetgeen voor de regering allicht moeilijk ligt.

Dat men nu de subsidie niet procentueel maakt, maar eerder wat hoger voor de bescheiden wagens en wat minder voor de dure, heeft zeker met het verhaal van de zonnepanelen te maken, dat is al wat ik wilde zeggen.
 
ik voel mij in elk geval weer eens goed gechareld .
Ik kén de reële kostprijs van stroom al veel langer (stroomvoorziening is eigenlijk mijn natuurlijke habitat);
en toen ik jaren geleden hoorde in de auto hoorde welke subsidies men ging geven, dan ben ik letterlijk aan de kant gaan staan, en heb de cijfertjes en de nulletjes toch eens opgeschreven; om zeker te zijn dat ik geen rekenfout had gemaakt !

WAARZIN !!!! COMPLETE WAARZIN !!!!
100x de reële kost, dat waren de oorspronkelijk certificaten. Men moest de verantwoordelijken gewoon meteen hun C4 gegeven hebben (of erger) wegens wanbeleid.
Mijn reactie was dan ook : dit is er ver over, dit kan géén enkele overheid blijven volhouden en men zal er moeten op terug komen.
Maar mij hebben ze niet liggen, hier trap ik niet in.

Het is dus inderdaad niet vol te houden; alleen mag iedereen voor het wanbeleid betalen; en wordt de fout NIET rechtgezet, men blijft netjes uitbetalen.
Er worden misschien géén nieuwe gaten geslagen, maar door de bestaande gaten blijft het gewoon stromen (pun intended).
én je wil niet weten hoeveel fraude hier mee gebeurd. Er is véél geld mee gemoeid, en bijgevolg zijn er fraudeurs die hun deel meepikken.

Ik heb héél bewust géén panelen gelegd - enkel en alleen omwille van de waanzinnige subsidies !!
En nu mag ik dubbel betalen.


Voilà, dat is er weer af.
 
ik voel mij in elk geval weer eens goed gechareld .
Ik kén de reële kostprijs van stroom al veel langer (stroomvoorziening is eigenlijk mijn natuurlijke habitat);
en toen ik jaren geleden hoorde in de auto hoorde welke subsidies men ging geven, dan ben ik letterlijk aan de kant gaan staan, en heb de cijfertjes en de nulletjes toch eens opgeschreven; om zeker te zijn dat ik geen rekenfout had gemaakt !

WAARZIN !!!! COMPLETE WAARZIN !!!!
100x de reële kost, dat waren de oorspronkelijk certificaten. Men moest de verantwoordelijken gewoon meteen hun C4 gegeven hebben (of erger) wegens wanbeleid.
Mijn reactie was dan ook : dit is er ver over, dit kan géén enkele overheid blijven volhouden en men zal er moeten op terug komen.
Maar mij hebben ze niet liggen, hier trap ik niet in.

Het is dus inderdaad niet vol te houden; alleen mag iedereen voor het wanbeleid betalen; en wordt de fout NIET rechtgezet, men blijft netjes uitbetalen.
Er worden misschien géén nieuwe gaten geslagen, maar door de bestaande gaten blijft het gewoon stromen (pun intended).
én je wil niet weten hoeveel fraude hier mee gebeurd. Er is véél geld mee gemoeid, en bijgevolg zijn er fraudeurs die hun deel meepikken.

Ik heb héél bewust géén panelen gelegd - enkel en alleen omwille van de waanzinnige subsidies !!
En nu mag ik dubbel betalen.
Voilà, dat is er weer af.
Als ik het goed begrijp voel je je nogal in't zak gezet?
Het Vlaams woordenboek zak, in ’t ~ zetten