Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Een mini waterstof motor erin leggen om vervolgens nooit te gebruiken. Hebben ze op Aliexpress niet zo kit ;)
Precies dat was mijn idee, toen ik dit plaatste, augustus 2016
Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II
image-png.190025
 
  • Funny
Reactions: Defiant
Helemaal geen moeite met het wat terugbrengen van de bijtellingskorting. Een lease-auto is onderdeel van je inkomen en de bijtelling is daar het gevolg van. Ik kan me daar prima in vinden...al begrijp ik gerust wel dat niemand veel belasting wil betalen.

Een cap zetten bij € 50000 is natuurlijk arbitrair, maar ik snap het sentiment prima. De belasting derving per auto wordt wel erg hoog met een 4% over de gehele aankoop.

Dankzij de 4% ben ik van een eigen prive (tweedehands en niet dure) wagen naar een eigen zakelijke wagen overgestapt, en daarmee gewonnen voor de EV.
Ik zou en zal nooit een zakelijke auto van 100K kopen bij de oude 25 of 22 procent tarieven.
Niks belastingderving dus in miin geval: ik betaal belasting over 4000 bijtelling waar ik dat anders niet gedaan zou hebben!
Daarom al zijn die berekeningen (‘het heeft 6 miljard gekost’) in de pers zo onzinnig..
 
Helemaal geen moeite met het wat terugbrengen van de bijtellingskorting. Een lease-auto is onderdeel van je inkomen en de bijtelling is daar het gevolg van. Ik kan me daar prima in vinden...al begrijp ik gerust wel dat niemand veel belasting wil betalen.

[...]

Die 22% als tarief inkomstenbelasting vind ik redelijk gezien de % die bij de schijven horen in 2019.

Met je eens als het gaat om leaseauto's die een werkgever betaalt voor zijn werknemers en waar de werknemer verder geen cent aan kwijt is (afgezien van een eventuele eigen bijdrage). Voor DGA's en zelfstandigen is het een ander verhaal. Zij krijgen geen auto van hun baas, maar hoesten die zelf op via hun eigen bedrijf. En moeten vervolgens jaarlijks 22% van de cataloguswaarde bij het inkomen optellen, plus 2,7% BTW-bijtelling. Fair is anders. De overheid zou wel eens onderscheid mogen maken tussen de 'leasebakken' en zakelijke auto's van DGA's en zelfstandigen.
 
Ik heb mijn Model-S in December 2013 gekregen, en dacht nog 5 jaar goed te zitten met 4% omdat de 5 jaar verstrijkt in de laaste maand van het 4% regime.

Nu vertelde mijn boekhouder mij gisteren dat ik mij vergis, en dat de aanpassing ingaat met het regime van de eerstvolgense maand de NA afloop van de eerste 5 jaar.

Daarmee zou iedereen die zijn Model-S in December 2013 kreeg (en dat er met 508 veel !) dus toch in het 4% / 22% regime vallen.

Klopt dit ?
 
Ik heb mijn Model-S in December 2013 gekregen, en dacht nog 5 jaa5 goed te zitten met 4% omdat de 5 jaar verstijkt in de laaste maand van het 4% regime.

Nu vertelde mijn boekhouder mij gisteren dat ik mij vergis, en dat de aanpassing ingaat met het regime van de eerstvolgense maand de NA afloop van de eerste 5 jaar.

Daarmee zou iedereen die zijn Model-S in December 2013 kreeg (en dat er met 508 veel !) dus toch in het 4% / 22% regime vallen.

Klopt dit ?
Ja... Het is zelfs nog erger: de basisbijtelling in 2013 was 25%. Dat percentage wordt gehanteerd voor het toepassen van een korting van 18%. Daardoor wordt de bijtelling voor 2013 auto's 7% over de eerste € 50k en 25% over de cataloguswaarde daarboven.
 
Ik heb mijn Model-S in December 2013 gekregen, en dacht nog 5 jaar goed te zitten met 4% omdat de 5 jaar verstrijkt in de laaste maand van het 4% regime.

Nu vertelde mijn boekhouder mij gisteren dat ik mij vergis, en dat de aanpassing ingaat met het regime van de eerstvolgense maand de NA afloop van de eerste 5 jaar.

Daarmee zou iedereen die zijn Model-S in December 2013 kreeg (en dat er met 508 veel !) dus toch in het 4% / 22% regime vallen.

Klopt dit ?
Koop maar snel een nieuwe.
 
Met een Tesla zit je natuurlijk al heel snel boven de € 50.000 - zelfs voor een Model 3 met wat extra's. Boven de € 50.000 betaal je dan jaarlijks 22% over de cataloguswaarde, gebaseerd op de nieuwprijs met BTW. Ik heb even uitgerekend wat dat in mijn geval kost en dat is meer dan € 1500 per maand.

€ 1.500,00 per maand? Dat lijkt me wat veel...
 
Loont dat wel? Je krijgt dan 4% minder bijtelling over 5300eu lagere catalogusprijs. Dat is een netto voordeel van 530eu over 60mnd (bij 52% belastingdruk). De EAP later aanzetten kosten 1000eu extra...
1.000 euro, dat betekent KIA van toepassing, 36% versnelde afschrijving, daarna investering in vijf jaar afschrijven. Waarschijnlijk houd je er toch wel een paar tientjes op over ;-)
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: HansB
"Bovendien kent de 4 procent bijtelling straks een maximum van zestig maanden, net als voorheen het geval was bij de 14- en 20-procentcategorieën""

Deze begrijp ik niet helemaal......is dat nu niet het geval dan? De bijtelling was toch altijd voor maximaal 5 jaar, waarna de regeling opnieuw bekeken zou worden met de dan geldende regels?

Nee, niet helemaal waar. Auto's die voor 1 juli 2012 op kenteken zijn gezet kenden geen begrenzing op de duur van de bijtellingskorting. Mijn Ampera van 21 juni 2012 is op dit moment nog steeds bijtellingsvrij. Helaas heeft onze betrouwbare overheid in al haar wijsheid nu toch besloten deze onbeperkte vrijstelling per 31-12-2018 te beperken. Het was mooi voor zolang het duurde...
 
Nee, niet helemaal waar. Auto's die voor 1 juli 2012 op kenteken zijn gezet kenden geen begrenzing op de duur van de bijtellingskorting. Mijn Ampera van 21 juni 2012 is op dit moment nog steeds bijtellingsvrij. Helaas heeft onze betrouwbare overheid in al haar wijsheid nu toch besloten deze onbeperkte vrijstelling per 31-12-2018 te beperken. Het was mooi voor zolang het duurde...
Het gevolg is dat praktisch alle ampera's van 4 jaar of ouder nu hun leven slijten in Spanje. Die van ons gaat volgende maand daar ook naar toe!
 
Was t niet zo dat waterstofauto's nog op 0% bijtelling staan? En je hoeft met je Hesla toch geen dure waterstof te tanken? Kan ik niet gewoon gratis blijven laden bij de SuC's dan?
Alleen waterstof houdt 4% bijtelling over het totale bedrag vanaf 2019. Dus ik zou een Hesla enkel voltanken voor de vakantiereis en verder enkel de SuC's bezoeken. In mijn geval zouden dat maximaal 6x waterstof tanken per jaar zijn. Het is alleen om de 22% boven de 50.000 euro op legale wijze te voorkomen.
 
  • Informative
Reactions: HWS