Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Op de website van Autoweek en vandaag ook op de radio over De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) en het 22% bijtellingstarief boven de 50.000 euro:

Volgend jaar wordt de bijtellingskorting voor volledig elektrische auto's een stuk verder aan banden gelegd. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is het daar niet mee eens en spreekt van discriminatie op leeftijd en prijs.
VZR tegen nieuwe bijtellingsregels | Autonieuws - AutoWeek.nl
 
Last edited:
"Bovendien kent de 4 procent bijtelling straks een maximum van zestig maanden, net als voorheen het geval was bij de 14- en 20-procentcategorieën""

Deze begrijp ik niet helemaal......is dat nu niet het geval dan? De bijtelling was toch altijd voor maximaal 5 jaar, waarna de regeling opnieuw bekeken zou worden met de dan geldende regels?
 
Op zich is dit geen slechte maatregel. Je kan je de vraag stellen of het de taak is van de overheid om veel te dure elektrische wagens fiscaal te blijven stimuleren. Dan kan je beter de basis versterken en zorgen dat je particulieren de switch laat maken naar elektrisch rijden. Daar zit de grootste winst volgens mij. Dan creëer je ook een groter aanzuigeffect. Nu leeft het idee nog te veel dat elektrisch rijden enkel iets is voor zakelijke rijders, terwijl webstilaan een omslagpunt naderen, zeker met de lancering van de M3. Ik vind 50 k een mooie grens.
 
Last edited:
De vraag is of je als overheid een lease-auto zo zwaar moet belasten.

Wat de effecten zijn als je dit niet doet kan je in België zien. Een auto is daar een stuk goedkoper. De voordelen zijn duidelijk : een jonger en dus milieuvriendelijker en veiliger wagenpark. Bovendien minder geld uit de zakken van de burger. Maar er zijn ook duidelijke nadelen : meer druk op de rij-infrastructuur, en een groter deel van het budget gaat naar mobiliteit waarbij in een minder gestuurde markt mensen misschien voor andere zaken hadden gekozen. Bovendien trek je de arbeidsmarkt scheef doordat je hogere belastingen op arbeid moet heffen om het voordeel daarna te gunnen aan een beperkt aantal werknemers.

Al bij al zou ik liever zien dat het systeem van bedrijfswagens die je ook (na gebruik van belasting) prive mag gebruiken volledig wordt afgeschaft. Beter zou een systeem zijn waarbij het bedrijf de werknemer de werkelijke kostprijs aanrekent van iedere prive kilometer gereden in een bedrijfswagen. Dan is er geen voordeel alle aard meer, geen basis om een belasting op aan te rekenen en kan iedereen individueel de kostprijs afwegen van de nood tot mobiliteit versus de plaats waar je woont. Maar goed, dat idee is zo revolutionair dat er geen praktische manier is om daar politiek te geraken.
 
  • Disagree
Reactions: CJA Hulskamp
Op zich is dit geen slechte maatregel. Je kan je de vraag stellen of het de taak is van de overheid om veel te dure elektrische wagens fiscaal te blijven stimuleren.

In het algemeen ben ik dat met je eens: subsidie op luxe is niet nodig. Daarentegen ben ik van mening dat je niet zozeer de individuele leaserijder subsidieert, maar in het algemeen de ontwikkeling en verkoop van ev's en bijbehorende infrastructuur. Om dit mainstream te maken is een kritische massa nodig, met een variatie in het voertuigaanbod en aan in de beschikbare laadinfrastructuur. Om dit te bewerkstelligen is dus tevens een kritische massa aan gebruikers nodig (de kip en het ei; zie de moeite die pionier FastNed lijkt te hebben de capaciteit te benutten). Het doet er - naar mijn overtuiging - niet toe wie de individuele gebruikers zijn, het is uitsluitend het volume dat relevant is. En al is er voor de consument enige keuze, het aanbod aan ev's is thans nog zeer beperkt. Zeker in het middensegment (D) waar de meeste leaserijders vertoeven.

Wat mij betreft komt de verhoging van de bijtelling een aantal jaren te vroeg.
 
Om dit mainstream te maken is een kritische massa nodig, met een variatie in het voertuigaanbod en aan in de beschikbare laadinfrastructuur.

Begin 2019 is de model 3 beschikbaar onder de 50 000 EUR. Samen met de Nissan Leaf zal die auto het volume in het duurdere segment zodanig overstijgen dat het voor de uitbouw van de infrastructuur geen mallemoer meer uitmaakt. Integendeel, de S/X leven in een erg gesloten bubbel van superchargers (en deels destination chargers). Veel bijdragen doen die niet aan de bredere uitrol. En de variatie van het voertuigaanbod zelf wordt slechts in zeer geringe mate door de Nederlandse markt bepaald. Tenslotte zal een ruimer aanbod in het duurdere segment (Audi en Jaguar minstens) deels de daling van de S/X compenseren. Neen, het argument dat dit duurdere segment moet blijven gesubsidieerd worden omdat anders de leegte gaapt in de Nederlandse EV markt is gewoon nergens op gestoeld.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Het niet-subsidiëren van het duurdere segment slaat nergens op, als het kabinet tegelijkertijd wel de EV op de kaart wilt zetten zoals het beweert te willen. EV's stimuleren is ALLE EV's stimuleren. Duur, goedkoop, klein, groot, groen, blauw, pimpelpaars. Het gaat erom dat EV's de ICE's vervangen. PUNT.
Er is geen enkele rationale voor het stoppen van welke subsidie dan ook voordat EV's een flink percentage uitmaken van het wagenpark. Dat is nog in geen velden of wegen het geval.
 
Het niet-subsidiëren van het duurdere segment slaat nergens op, als het kabinet tegelijkertijd wel de EV op de kaart wilt zetten zoals het beweert te willen. EV's stimuleren is ALLE EV's stimuleren. Duur, goedkoop, klein, groot, groen, blauw, pimpelpaars. Het gaat erom dat EV's de ICE's vervangen. PUNT.
Er is geen enkele rationale voor het stoppen van welke subsidie dan ook voordat EV's een flink percentage uitmaken van het wagenpark. Dat is nog in geen velden of wegen het geval.
Doorgaans kan ik een lekker potje janken wel waarderen, maar dit gaat me toch te ver.
Natuurlijk was het groot feest, zolang het duurde met de 0% en daarna 4% bijtelling. Maar het feest is nog niet voorbij. Er is nog steeds BPM en MRB vrijstelling en 82% korting op de bijtelling over de eerste € 50K catalogusprijs.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: HWS and Defiant
Op zich is dit geen slechte maatregel. Je kan je de vraag stellen of het de taak is van de overheid om veel te dure elektrische wagens fiscaal te blijven stimuleren. Dan kan je beter de basis versterken en zorgen dat je particulieren de switch laat maken naar elektrisch rijden. Daar zit de grootste winst volgens mij. Dan creëer je ook een groter aanzuigeffect. Nu leeft het idee nog te veel dat elektrisch rijden enkel iets is voor zakelijke rijders, terwijl webstilaan een omslagpunt naderen, zeker met de lancering van de M3. Ik vind 50 k een mooie grens.

Duurdere auto's worden gekocht door mensen met hogere inkomens - die betalen doorgaans meer belasting. Dat mogen ze dan dus wel, maar ze mogen dan niet profiteren van fiscale maatregelen om EV's te stimuleren?
Overigens is die 50K grens gewoon een door de autobranche ingegeven "Tesla-tax" om de verkoop van Tesla's terug te dringen gegeven dat ze zelf nog geen alternatief hebben en ze zich realiseren te veel verkopen te missen. Vergelijkbaar met de lobby die er voor heeft gezorgd dat auto's op waterstof als enige vanaf 2019 nog maar 4% bijtelling kennen.
 
Helemaal geen moeite met het wat terugbrengen van de bijtellingskorting. Een lease-auto is onderdeel van je inkomen en de bijtelling is daar het gevolg van. Ik kan me daar prima in vinden...al begrijp ik gerust wel dat niemand veel belasting wil betalen.

Een cap zetten bij € 50000 is natuurlijk arbitrair, maar ik snap het sentiment prima. De belasting derving per auto wordt wel erg hoog met een 4% over de gehele aankoop. Ja, het treft Tesla harder gezien hun S en X. Maar dat zal net zo gelden voor de overige merken...mochten die binnen een aantal jaar met dergelijke modellen komen...nu alleen nog de iPace.

Uiteindelijk heb je met de EV naast de vrijstelling van BPM en MRB een "korting" van € 9000 (bruto) op een EV van >= € 50000.

Enige punt van de regeling waar ik het absoluut niet mee eens ben, is de uitzondering van waterstof auto's.

Die 22% als tarief inkomstenbelasting vind ik redelijk gezien de % die bij de schijven horen in 2019.

Het is jammer dat in het verleden al zoveel belastingvoordeel naar niet EVs is gegaan bij het zakelijk rijden. Dat heeft (onder andere door politici en media) het draagvlak bij particulieren verslechterd ten aanzien van het stimuleren van EVs.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB