Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

APK

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag APK keuring van een bijna 4 jaar oude Tesla MS90D met meer dan 155.000 km op de teller.

In eerste instantie voor Kwikfit gekozen, maar het telefoontje met Kwikfit voelde niet goed. Allereerst een afspraak om 8:00. Ik kon de auto afleveren en ’s-Middags ophalen. Toen ik aangaf dat ik erbij wil blijven moest de afspraak naar 9:00 want anders zou deze zeker in controle van RDW komen. Mijn gevoel werd bevestigd tijdens een BBQ waarbij enkele personen mindere ervaringen deelde. Toen maar voor RDW gekozen.

Bij het keuringsstation haalde de keurmeester mij op en ik reed de auto over de onderzoekskuil. Eerst de normale zaken als ODO meter, Chassisnummer (bijrijderskant onder de plastic dorpel) ed. Toen alle lampen getest en ook kwamen de mistlampen aan de beurt. De knoppen van de mistlampen zijn uitgeschakeld. Hoe activeer je die? Achteraf logisch, zet de auto in drive en je kan de mistlampen aanzetten. Daarna kwam de vraag: Waar zijn de krikpunten? De krikpunten aangewezen, maar ze konden niet de standaard krik gebruiken. Toen werd de handkrik maar van stal gehaald. Nog wat controles zoals banden, schijfremmen, speling op de stuumechanisme. De keurmeester gaf aan dat de fusee kogels het grootste probleem zijn bij Tesla’s ze hadden tijdelijk een Tesla in de onderhoudsdienst en de fusee kogel was naar 60.000km al versleten. Daarop vroeg ik: Hoe het rijgedrag van de berijders was. Misschien niet de juiste vraag. :p Afijn met 2 keurmeesters en ikzelf als Tesla-kenner bijna bij de eindstreep. Alleen de remproef moest nog gedaan worden. Hij gaf aan dat ik met de voorwielen tot aan op de rollerband moest rijden. Aangegeven dat de D van 90D staat voor Dual-motor m.a.w. ik heb een 4 wiel aangedreven auto, waarbij ik niet kan aangeven dat de achterwielen niet gebruikt mogen worden. Toen moesten de heren even in overleg. Zo’n 5 minuten later moest ik de sleutel afstaan en gingen de heren een eindje rijden met een meetapparaat in de auto. Ik mocht helaas niet mee. Hopelijk geen bekeuring....o_O

Concluderend. Een aparte ervaring waarbij duidelijk is, dat Tesla’s ook bij de RDW nog niet common knowledge is. Wel heeft de MS90D de keuring glansrijk doorstaan. Zelfs de fusee kogels zijn uitstekend.:D
 
Vandaag APK keuring van een bijna 4 jaar oude Tesla MS90D met meer dan 155.000 km op de teller.

. :p Afijn met 2 keurmeesters en ikzelf als Tesla-kenner bijna bij de eindstreep. Alleen de remproef moest nog gedaan worden. Hij gaf aan dat ik met de voorwielen tot aan op de rollerband moest rijden. Aangegeven dat de D van 90D staat voor Dual-motor m.a.w. ik heb een 4 wiel aangedreven auto, waarbij ik niet kan aangeven dat de achterwielen niet gebruikt mogen worden. Toen moesten de heren even in overleg. Zo’n 5 minuten later moest ik de sleutel afstaan en gingen de heren een eindje rijden met een meetapparaat in de auto. Ik mocht helaas niet mee. Hopelijk geen bekeuring....o_O

Concluderend. Een aparte ervaring waarbij duidelijk is, dat Tesla’s ook bij de RDW nog niet common knowledge is. Wel heeft de MS90D de keuring glansrijk doorstaan. Zelfs de fusee kogels zijn uitstekend.:D

Hoeveel kostte je dit uiteindelijk als ze er met zoveel mankracht aan hebben gewerkt :)
 
De afgelopen weken staan er geregeld mannen van de RDW (duidelijk herkenbaar, logo's op kleding) met dezelfde Hyundai Kona (volgens OVI eerste toelating 22-08-2019) aan onze snellader te laden en met laptops te hannesen. Zouden ze bezig zijn met aanpassingen in de APK voor bijvoorbeeld EV? Ik kan mij voorstellen dat de interne lader (bij AC) maar zeker de DC aansluiting een essentieel onderdeel is dat goed moet functioneren op een EV.... of het is gewoon een controleur die zelf in een EV rijd... zitten hier wel een paar autobedrijven.
 
What a joke.

Vandaag de APK laten doen hier in het dorp bij de garage waar ik al lang kom. Nou, dit was de eerste Tesla die ze op de brug hadden. Alle monteurs kwamen kijken en "hielpen" mee. Tow mode, ik heb het maar even allemaal zelf gedaan. Al snel bleek de brug echter niet goed, want ze konden hem niet op 4 punten opkrikken, dus hij moest op een andere brug met twee armen aan elke kant.
En ik maar driedubbelchecken of ze de batterij niet raakten met de jack pads.

Maar er viel weinig te zien. Geen speling, op geen enkel onderdeel.

Dus de keuring zelf was snel klaar en toch ben ik meer een uur geweest..... zoeken naar het chassisnummer nam het tweede half uur in beslag. Ze konden het gewoon niet vinden. Nog even gediscussieerd of ze het risico van een steekproef zouden nemen want het chassisnummer in het display, onder de ruit en op de B-zuil waren niet de ingeslagen nummers die ze zochten en hebben uiteindelijk toch maar de RDW gebeld, die na 10 minuten terug belde dat toch echt de kap van de bekleding van de dorpel aan passagierszijde er van af moest en wat stond daar................ het chassisnummer.
upload_1821.jpg
 
3de keer naar keuring en voor 1ste keer afgekeurd :(
Koplamp regulator is kapot want garage kon die ook niet verzetten...
Nadien eventjes naar tesland gebeld en ze zullen zien of een oplossing kan gezocht worden desnoods volledige koplamp vervangen door oudere examplaar die ze hebben liggen. (ipv van tesla zelf...want ik ken hun oplossing al...)
a6c4badd-9e53-4d68-8d97-ed5dcce713b3.jpg
 
Kent iemand een goed APK keuringsstation in de regio Twente?
Dus met uitgebreide ervaring met Tesla's en de Model X in het bijzonder?

Mijn Model X moet binnen 1 maand voor het eerst naar de APK. Chassisnummer weet ik te vinden, maar ik wil gepruts met opkrikken vermijden, dus daarom zoek ik een APK keuringsstation met ervaring met Tesla's.
Dank voor een goede tip!
 
Kent iemand een goed APK keuringsstation in de regio Twente?
Dus met uitgebreide ervaring met Tesla's en de Model X in het bijzonder?

Mijn Model X moet binnen 1 maand voor het eerst naar de APK. Chassisnummer weet ik te vinden, maar ik wil gepruts met opkrikken vermijden, dus daarom zoek ik een APK keuringsstation met ervaring met Tesla's.
Dank voor een goede tip!

Ja APK dat is altijd een leuk gebeuren met een Tesla. Ik kan je niet adviseren over een bedrijf maar ga ervan uit dat het meerendeel niet weet hoe een tesla werkt. Mijn lokale garagist waar ik met mijn andere auto kom heeft een oprij brug. Daar is enkel gekeken naar de remmen op een rembrug en of de verlichting werkt enz. Hij is vaak wel goed op de hoogte van de regels omtrent elektrische auto's er zijn nogal wat vrijstellingen. Ik weet dat Maarten hier een keer een wat mindere ervaring had met het checken van een garagist op spelingen op de draagarmen. Ik zeg hoe minder er geprield wordt des te beter. Dit klinkt misschien wat bedenkelijk maar vaak ontbreekt gedegen kennis.
 
Toen @Gtech draagarmen van mijn Tesla heeft vervangen, bleken de fuseekogelhoesjes beschadigd.
Ik wist niet eens van het bestaan van die dingen af.
Waarschijnlijk heeft men bij de APK even snel gecontroleerd of er daar geen speling aanwezig was.
Op zich prima, maar door dat onvoorzichtig te doen, worden deze hoesjes beschadigd.
Met als gevolg dat er vocht bij kan komen en men het eerstvolgende jaar kan constateren dat het daar niet goed meer zit.
Ik heb het goed in mijn oren geknoopt om zijn advies op te volgen en bij de eerstvolgende APK een opmerking te maken dat ik in de gaten hou dat ze die niet beschadigen. Dat begrijpen ze volgens @Gtech drommels goed.
 
  • Helpful
Reactions: Gaston