Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

APK

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen december heb ik mijn X voor het actie-tarief van € 19,95 APK laten keuren door Mercedes-dealer Wensink. De keuring, waarop ik kon wachten, verliep grondig en zonder een enkele vraag aan mij. Uiteraard zonder problemen, precies zoals ik dat had verwacht.

Wat ik toen absoluut nog niet wist, is dat ik een maand later (januari 2021 dus) mijn Tesla bij deze dealer inruilde voor een nieuwe Mercedes EQC 400 AMG !!!
 
  • Funny
  • Helpful
Reactions: shthpnz and Gaston
Afgelopen december heb ik mijn X voor het actie-tarief van € 19,95 APK laten keuren door Mercedes-dealer Wensink. De keuring, waarop ik kon wachten, verliep grondig en zonder een enkele vraag aan mij. Uiteraard zonder problemen, precies zoals ik dat had verwacht.

Wat ik toen absoluut nog niet wist, is dat ik een maand later (januari 2021 dus) mijn Tesla bij deze dealer inruilde voor een nieuwe Mercedes EQC 400 AMG !!!
Niet iedereen neemt het juiste besluit :D.

Geintje. Mooie auto. Bevalt ie?
 
Afgelopen december heb ik mijn X voor het actie-tarief van € 19,95 APK laten keuren door Mercedes-dealer Wensink. De keuring, waarop ik kon wachten, verliep grondig en zonder een enkele vraag aan mij. Uiteraard zonder problemen, precies zoals ik dat had verwacht.

Wat ik toen absoluut nog niet wist, is dat ik een maand later (januari 2021 dus) mijn Tesla bij deze dealer inruilde voor een nieuwe Mercedes EQC 400 AMG !!!
Mercedes Wensink in Deventer ken ik toevallig. Nette firma inderdaad.
Had er niet aan gedacht om mijn Tesla daar naar toe te brengen, maar is misschien wel een goed idee.
Iemand nog goede tips voor omgeving Enschede of Hengelo? Is voor mij een stuk dichterbij dan Deventer.
 
Afgelopen december heb ik mijn X voor het actie-tarief van € 19,95 APK laten keuren door Mercedes-dealer Wensink. De keuring, waarop ik kon wachten, verliep grondig en zonder een enkele vraag aan mij. Uiteraard zonder problemen, precies zoals ik dat had verwacht.

Wat ik toen absoluut nog niet wist, is dat ik een maand later (januari 2021 dus) mijn Tesla bij deze dealer inruilde voor een nieuwe Mercedes EQC 400 AMG !!!
Bij welke vestiging van Wensink was je eigenlijk, @Vegan_white? Ik zie dat ze in heel veel plaatsen zitten.
 
Iemand een tip voor APK keuring in Utrecht (voor een MX)?
Liefst lokaal bedrijf. Of zou anders een landelijk bedrijf als Kwikfit voldoende ervaring hebben?

Heb het in het verleden (Model S) meerdere malen door KwikFit laten doen.
Nog een voordeel: bij de recente kraak van data van APK-registraties, zijn de gegevens van door KwikFit verrichte APK's niet gelekt, omdat zij een eigen registratie hebben.
Maar: tip die ik van @Gtech heb geleerd: vertel ze wel dat ze voorzichtig moeten omgaan met de fuseekogelhoesjes en dat als ze het volgend jaar toch kapot blijken te zijn, dat je dan een gesprek met ze zal hebben.
Als ze daar achteloos doorheen porren om te kijken of er speling zit in de fuseekogels, sta je het jaar daarop mogelijk bij Tesla om de draagarmen te vervangen, omdat de fuseekogels een jaar lang niet meer door de (kapotte) hoesjes beschermd werden.
 
Vanwege de mindere ervaring van andere bij Kwikfit, gewoon bij RDW zelf laten keuren. Neemt niet weg, dat ook zij dit verkeerd zouden kunnen doen. Het enige voordeel is, is dat zij geen nevenbelang hebben.

Ik denk niet dat dat veel verschil zal maken, Maurice.
Ik heb bij KwikFit nooit gemerkt dat ze mij probeerden iets aan te smeren.
En fuseekogelhoesjes kapot maken: dat is gewoon dom en lomp iets uitvoeren wat onderdeel is van de APK.
Draagarmen van een Tesla zullen niet bij hen uitgewisseld worden.
Het gaat simpelweg om vakmanschap en ze moeten snappen dat je een klant bent die er wat meer verstand van heeft dan de gemiddelde klant.
En dat je ze dus ter verantwoording zal roepen als blijkt dat ze de boel kapot gemaakt hebben, net als bij bijv. zichtbare lakschade.
 
Ik denk niet dat dat veel verschil zal maken, Maurice.
Ik heb bij KwikFit nooit gemerkt dat ze mij probeerden iets aan te smeren.
En fuseekogelhoesjes kapot maken: dat is gewoon dom en lomp iets uitvoeren wat onderdeel is van de APK.
Draagarmen van een Tesla zullen niet bij hen uitgewisseld worden.
Het gaat simpelweg om vakmanschap en ze moeten snappen dat je een klant bent die er wat meer verstand van heeft dan de gemiddelde klant.
En dat je ze dus ter verantwoording zal roepen als blijkt dat ze de boel kapot gemaakt hebben, net als bij bijv. zichtbare lakschade.
Het zou geen verschil mogen maken, maar zo heb ik een vriend (BMW rijder) die zelf veel sleutelt aan auto's en uit eigen ervaring toch een ander verhaal verteld. Je moet het zo zien:
Een goede APK keuring is eigenlijk niet mogelijk voor 35 euro. De garage gaat er dan vanuit dat je iets moet laten vervangen/ verbeteren, want eenmaal in de garage is dat ook gauw voor je gedaan. Sommige gaan hiermee eigenlijk een stap te ver en gaan aansturen op vroegtijdige vervanging.

Heel veel jaren gelden zelf mee gemaakt met een Seat en een Seat dealer. Auto mankeerde niks en reed heel zuinig. Vervolgens een APK keuring en 1100 euro lichter. Onder andere iets in de motor wat vervangen moest worden. Na herstel, zei hij Ik had het kunnen weten want de auto zou veel meer benzine gebruiken. Toen wist ik dat ik genept werd want de auto verbruikte evenveel als altijd omdat ik een Excel bij hield (doe ik nu nog steeds). Toen ik hem daarmee confronteerde kleurde zijn gezicht en liep hij snel weg. Ze hebben mij daar nooit meer gezien.

ps. De meeste mensen weten niet eens wat een fussee-kogel is. Als je auto ruim 80.000km heeft gereden en de garage zegt dat het vervangen moet worden, nemen de meeste gelijk aan dat het ook zo is. (grappige is dat Kwikfit in het filmpje hieronder 1 van de "discutabelen" is)
 
Last edited:
Het zou geen verschil mogen maken, maar zo heb ik een vriend (BMW rijder) die zelf veel sleutelt aan auto's en uit eigen ervaring toch een ander verhaal verteld. Je moet het zo zien:
Een goede APK keuring is eigenlijk niet mogelijk voor 35 euro. De garage gaat er dan vanuit dat je iets moet laten vervangen/ verbeteren, want eenmaal in de garage is dat ook gauw voor je gedaan. Sommige gaan hiermee eigenlijk een stap te ver en gaan aansturen op vroegtijdige vervanging.

[/URL]

Mee eens, bij ons werk is er een garage (geen kwikfit overigens) die deed eerst voor 19,95 (!) euro apk keuren, ondertussen is dat nu 29 euro.

Als je zelf verstand hebt van keuringen kan je die gok best nemen maar eigenlijk weet je al dat er ergens een addertje onder het gras zit. Mijn collega en ik vonden het wel een leuke test dus wij hadden een auto nagekeken en naar hun toe gebracht, halverwege de dag het verwachtte belletje:

'hallo, uw auto is gekeurd maar er moeten een paar roestige remleidingen vervangen worden in verband met veiligheid'

wij: prima, we komen hem op halen dan gaan we het repareren. Eenmaal daar aan gekomen vroegen we of ze de leidingen even wilden laten zien zodat we wisten welke we moesten vervangen. Afijn, auto de brug op en nadat die werknemer een kwartier aan het zoeken was naar roest kregen we een vaag verhaal dat degene die de auto gekeurd was al naar huis was en dat hij het zo snel niet kon vinden dus dat hij hem maar gewoon af ging melden.

Oftewel wij hadden een auto laten keuren voor 19.95 en een mooie bevestiging van onze vermoedens.

Later nog een keer een auto gebracht naar hetzelfde bedrijf voor een apk en deze keer zou er een rem vast staan en er moest een nieuwe remklauw op en remblokken. Krik meegenomen en terplekke de auto opgekrikt en natuurlijk stond de rem niet vast, toen waren we er wel klaar mee.


Nog even over de kwikfit, nu moet ik wel zeggen er zit veel verschil in de vestigingen hoor, het is erg afhankelijk van vestigingsmanager/personeel.
 
Later nog een keer een auto gebracht naar hetzelfde bedrijf voor een apk en deze keer zou er een rem vast staan en er moest een nieuwe remklauw op en remblokken. Krik meegenomen en terplekke de auto opgekrikt en natuurlijk stond de rem niet vast, toen waren we er wel klaar mee.

Ook meegemaakt. Telefoontje halverwege de dag met bijna Euro 500,-- aan kosten. Ophalen van de auto zonder reparatie was alleen mogelijk via een auto-ambulance omdat de auto al als "af gekeurd" was geregistreerd bij de RDW. Ik gaf aan dat ik liever even langs kwam voor een toelichting. Aan de balie met een wachtende (=meeluisterende) klant werd het al snel een erg ongemakkelijk gesprek. Allerlei smoesjes etc. Sleutel aangenomen en aangegeven dat ik nooit meer terug zou komen. Sindsdien bij kleine dorpsgarage met (eerlijke) service. Dan betaal ik liever ruim 50,-- dan de 25,-- voor een APK ;)
 
Ook meegemaakt. Telefoontje halverwege de dag met bijna Euro 500,-- aan kosten. Ophalen van de auto zonder reparatie was alleen mogelijk via een auto-ambulance omdat de auto al als "af gekeurd" was geregistreerd bij de RDW. Ik gaf aan dat ik liever even langs kwam voor een toelichting. Aan de balie met een wachtende (=meeluisterende) klant werd het al snel een erg ongemakkelijk gesprek. Allerlei smoesjes etc. Sleutel aangenomen en aangegeven dat ik nooit meer terug zou komen. Sindsdien bij kleine dorpsgarage met (eerlijke) service. Dan betaal ik liever ruim 50,-- dan de 25,-- voor een APK ;)

Was hij ook daadwerkelijk afgemeld als afgekeurd? Dan had je ze kunnen pakken door een herkeuring aan te vragen en dan gaan ze goed nat! In onze gevallen hadden ze dat niet gedaan helaas.