Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Privacy settings
Gesponsord door Audi...
Ik heb in de commentaren bij het artikel net een verontrustend gegeven gelezen over elektrische auto’s, zie het commentaar van “Jo”:

Jo Van opstal
Een elektrisch auto is heeft meer co2 dan een benzine wagen! Het materiaal van de remmen geeft meer uitstoot af dan rijden met een benzine wagen omdat er bij het remmen stroom wordt gerecupereerd en dit zeer vervuilend is!!!
 
Ze hadden zich de moeite kunnen besparen, er schijnen een paar zotten te zijn die in een classic model S vanuit België naar de Noordkaap gereden zijn en van daar uit naar Gibraltar en terug naar huis.
:)
20180609_222326.jpg
20180610_114107.jpg
20180617_105904.jpg
20180617_122125.jpg


voor de liefhebbers, hier staat het volledige verslag;)
Elon Bear goes North to South
 
Last edited:
Even voor de gein gekeken: Tot aan Nordkjosbotn is het geen probleem, daarna heb je nog een paar snelladers, maar dat zijn Tesla superchargers. Wel zijn er genoeg laadpalen, zelfs vlak bij de Noordkaap. Bij Tesla ben je na Sorkjosen aangewezen op normale laders en ook dat is te ver om de Noordkaap te halen en weer terug (totaal 800km); maar met de Audi ben je heen en terug zo'n 1100km aangewezen op normale palen. Tempo van een Noorse Toyota rijder, zou Björn Nyland zeggen, en je gaat er wel komen. Chargemap zou ik wel installeren op de telefoon, dan vind je tenminste die laadpalen. Hotel in Alta (236km voor de Noordkaap) heeft twee 22kW chargers.

Het brengt me op een idee om het met mijn e-Niro te doen. Ben waarschijnlijk sneller dan de Audi omdat ik kortere laadtijden heb bij de 50kW laders en meer bereik uit een volle accu.

Maar vanuit mijn huis 3600km... en dan weer terug... da's een hele vakantie bijna alleen maar rijden...
 
Last edited:
Even voor de gein gekeken: Tot aan Nordkjosbotn is het geen probleem, daarna heb je nog een paar snelladers, maar dat zijn Tesla superchargers. Wel zijn er genoeg laadpalen, zelfs vlak bij de Noordkaap. Bij Tesla ben je na Sorkjosen aangewezen op normale laders en ook dat is te ver om de Noordkaap te halen en weer terug (totaal 800km); maar met de Audi ben je heen en terug zo'n 1100km aangewezen op normale palen. Tempo van een Noorse Toyota rijder, zou Björn Nyland zeggen, en je gaat er wel komen. Chargemap zou ik wel installeren op de telefoon, dan vind je tenminste die laadpalen. Hotel in Alta (236km voor de Noordkaap) heeft twee 22kW chargers.

Het brengt me op een idee om het met mijn e-Niro te doen. Ben waarschijnlijk sneller dan de Audi omdat ik kortere laadtijden heb bij de 50kW laders en meer bereik uit een volle accu.

Maar vanuit mijn huis 3600km... en dan weer terug... da's een hele vakantie bijna alleen maar rijden...
Die Audi gaat ook niet naar de noordkaap, maar slechts tot de poolcirkel
 
Jo Van opstal
Een elektrisch auto is heeft meer co2 dan een benzine wagen! Het materiaal van de remmen geeft meer uitstoot af dan rijden met een benzine wagen omdat er bij het remmen stroom wordt gerecupereerd en dit zeer vervuilend is!!!

Klok, klepel, fake news. Je vraagt je af of het grappig bedoeld is, of dat Jo echt het IQ van een varken heeft.
 
Dubbele post, ook al gedaan in draadje wat de andere merken doen, maar niet iedereen heeft alles in zijn to watch list staan:

Als die laadcurve klopt onderaan de pagina, dan ben ik benieuwd naar wat Tesla gaar doen met de V3. Tot zowat 70% op 150kW en daarna tot 80 op 135kW.
Een e-tron laadt altijd op hoge snelheid, aldus Audi
Dat is vrij eenvoudig te verklaren.

Wat je moet weten is dat 100% in een e-tron eigenlijk 80% betekent. Je hebt dus 20% 'headroom'. Of op een batterij van 95kWh wordt de batterij maar tot 76kWh geladen.

Daarentegen zit je bij de Model S en X met een zogenaamd 100kWh-pack aan ietsje meer dan 100kWh van effectieve capaciteit, en is 100% 94kWh. Je zit dus maar aan een 6kWh aan 'headroom'.

Als je beide laadcurves op mekaar plakt en de kWh-as gelijk trekt, zie je direct waarom een Audi e-tron zo goed lijkt te kunnen laden:

audi e-tron vs 100d.png


Ik heb dus de laadcurve van de e-tron en de laadcurve van de BTX6 (=100D accu) volgens A Better Routeplanner, gematcht op een rode as die je effectieve State of Charge (SoC) of "echte batterij %" mag noemen. Zoals je ziet heeft de e-tron zeker een voordeel aan 150kWh laders, maar valt dat voordeel weg net waar dat bij de Model S en X ook inzakt. Bij 84% echte SoC is het gedaan met laden, terwijl je de Model S en X nog zou kunnen door laden tot 94% SoC, als je al zou willen.

Conclusie is dat je aan een 150kWh lader een tijdsvoordeel hebt tot 65% SoC, en je dan terug valt op Tesla waarden.
 
Last edited:
Maandag heen en weer naar Domburg. Via A12 en A58, Steeds 120 tot 130. Op 28.5kwh/100 uitgekomen over de 200km. Zeer tevreden dat we voor deze EV gingen. Hij haalt niet de actieradius van de MX, ons verbruik valt beter mee dan verwacht, na alle doemberichten. De afwerkingskwaliteit is beter. Voor ons compenseert dat ruim het 'gemis'. Er is wat wikken en wegen aan vooraf gegaan, maar 't is dan ook de enige wagen voor ons beiden.