Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Maandag heen en weer naar Domburg. Via A12 en A58, Steeds 120 tot 130. Op 28.5kwh/100 uitgekomen over de 200km. Zeer tevreden dat we voor deze EV gingen. Hij haalt niet de actieradius van de MX, ons verbruik valt beter mee dan verwacht, na alle doemberichten. De afwerkingskwaliteit is beter. Voor ons compenseert dat ruim het 'gemis'. Er is wat wikken en wegen aan vooraf gegaan, maar 't is dan ook de enige wagen voor ons beiden.

Mooi zo! Een vraagje: hoe ga je in de praktijk om met het ‘flipperen voor de regen’, als je begrijpt wat ik bedoel? Stel je de sterkte per remactie steeds in, of laat je het?
 
'Flipperen' is niet nodig, in 'handmatig' dient de regen wel aan het begin van elke rit geactiveerd te worden. Het zou misschien iets handiger zijn dat ie de laatste instelling onthoudt. Mag voor mijn part eens in een toekomstige update zitten, maar is geen must.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
'Flipperen' is niet nodig, in 'handmatig' dient de regen wel aan het begin van elke rit geactiveerd te worden. Het zou misschien iets handiger zijn dat ie de laatste instelling onthoudt. Mag voor mijn part eens in een toekomstige update zitten, maar is geen must.
De realiteit van die flippers is dat de meeste mensen dat na wat gewenning altijd op de strafste regen zetten...
 
Dat is vrij eenvoudig te verklaren.

Wat je moet weten is dat 100% in een e-tron eigenlijk 80% betekent. Je hebt dus 20% 'headroom'. Of op een batterij van 95kWh wordt de batterij maar tot 76kWh geladen.

Daarentegen zit je bij de Model S en X met een zogenaamd 100kWh-pack aan ietsje meer dan 100kWh van effectieve capaciteit, en is 100% 94kWh. Je zit dus maar aan een 6kWh aan 'headroom'.

Als je beide laadcurves op mekaar plakt en de kWh-as gelijk trekt, zie je direct waarom een Audi e-tron zo goed lijkt te kunnen laden:

View attachment 407668

Ik heb dus de laadcurve van de e-tron en de laadcurve van de BTX6 (=100D accu) volgens A Better Routeplanner, gematcht op een rode as die je effectieve State of Charge (SoC) of "echte batterij %" mag noemen. Zoals je ziet heeft de e-tron zeker een voordeel aan 150kWh laders, maar valt dat voordeel weg net waar dat bij de Model S en X ook inzakt. Bij 84% echte SoC is het gedaan met laden, terwijl je de Model S en X nog zou kunnen door laden tot 94% SoC, als je al zou willen.

Conclusie is dat je aan een 150kWh lader een tijdsvoordeel hebt tot 65% SoC, en je dan terug valt op Tesla waarden.
Op Electrek was nog een extra schermpje te zien van Audi:

Tesla-audi-charge-rate-comparison.jpg


Audi goes after Tesla Supercharger V3: ‘sustained power beats top power’

Als je dan weet dat de percentages 'nep' zijn en je ermee rekening houdt dat de Audi aan realistische SoC op het einde gelijk loopt met Tesla, dan weet je direct dat V3 superchargers echt wel een bommetje zijn tegenover de e-tron op 150kW.
 
Ik weet uit andere toepassingen dat je accu's kunt laden zoals Audi dat doet.
Technisch is dat geen probleem. Zelf vollebak laden tot 100% is geen probleem.
Wat wel het probleem is, is dat de accu's dan een kort leven hebben.

De Tesla accu's gaan nu ca. 800.000km mee laden, op de Audi manier zie je o.a. ook bij telefoons en laptops.
Hoe dat dat werkt op de lang duur weten we allemaal.
Nu heeft de Audi accu wel koeling want de warmte is het grootste probleem. De koeling van Audi moet wel extreem goed zijn om het langdurig heel te houden. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Audi er op gokt dat de uitrol van 150kW laders nog even op zich laat wachten.
 
Zelfs als je 80k km per jaar rijdt houden de Tesla accu's het 10 jaar vol. Audi wil graag over 10 jaar nog bestaan. Dat er over 3 of 4 jaar een boel accu's kapot gaat hebben ze bij Audi liever dan dat ze de EV transitie hebben gemist en iedereen is weggelopen naar andere merken.. dat zal uiteindelijk duurder zijn.
 
285Wh/km en met wat moeite 80000Wh in de batterij (=100% volgens Audi) geeft 280km aan range. Zelf te rijden ;)

De meeste mensen zullen toch met een reserve van pakweg 10% willen aankomen bij een volgende snellader op een trip,. Ik ga zelf overigens meestal lager zitten (3 tot 5) maar heb dan de zekerheid dat de SuC eigenlijk altijd werkt. Maar goed, met die 10% reserve wordt de netto range dus circa 250km. En nu was het goed weer. Bij kou/regen/wind gaat het verbruik zo met 15% omhoog.. dan hou je dus 210 km over bij deze snelheid. En binnen die 210 km moet je dan wel je volgende laadpunt vinden.
 
De meeste mensen zullen toch met een reserve van pakweg 10% willen aankomen bij een volgende snellader op een trip,. Ik ga zelf overigens meestal lager zitten (3 tot 5) maar heb dan de zekerheid dat de SuC eigenlijk altijd werkt. Maar goed, met die 10% reserve wordt de netto range dus circa 250km. En nu was het goed weer. Bij kou/regen/wind gaat het verbruik zo met 15% omhoog.. dan hou je dus 210 km over bij deze snelheid. En binnen die 210 km moet je dan wel je volgende laadpunt vinden.

Laatst in Duitsland was de bedoeling om met 9% aan te komen bij de suc, maar de afslag bleek op het laatste moment afgesloten. Moesten een flink stuk omrijden en NAVI gaf aan aankomst met 0%, (X vol met 6 man en vol met bagage) geen andere suc in de buurt. Oef, das was ff billenknijpen, wel gelukt uiteindelijk (als een slak gereden op de autobahn en zonder airco :confused:) maar de suc was ook nog vol en bleek dat 2 stalen kapot waren ook nog eens. Voortaan hou ik dus iets meer marge. Lesje geleerd....
 
  • Like
Reactions: Adm
Na lang wikken en wegen (en verschillende test ritten met beide wagens) vorig weekend besloten om ook een e tron te bestellen en geen Tesla model S of X.

Eigenlijk komt het erop neer dat je moet kiezen tussen een wagen met veel betere range & betere software vs een wagen met veel betere/meer "luxueuze" afwerking.

De range van de e tron is voor mijn dagdagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik kan zowel op het werk als thuis opladen dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het enige nadeel is wanneer we met de wagen op reis willen. Dat is de laatste jaren niet het geval geweest maar de komende misschien wel. Ik reken erop dat wanneer ik mijn wagen zal ontvangen (begin januari 2020) onder andere het Ionity netwerk een heel stuk verder zal staan. Perfect zal het zeker nog niet zijn, maar die beperkte dagen per jaar wil ik dan wel op voorhand plannen en hier en daar een extra stop inbouwen.
 
Na lang wikken en wegen (en verschillende test ritten met beide wagens) vorig weekend besloten om ook een e tron te bestellen en geen Tesla model S of X.

Eigenlijk komt het erop neer dat je moet kiezen tussen een wagen met veel betere range & betere software vs een wagen met veel betere/meer "luxueuze" afwerking.

De range van de e tron is voor mijn dagdagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik kan zowel op het werk als thuis opladen dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het enige nadeel is wanneer we met de wagen op reis willen. Dat is de laatste jaren niet het geval geweest maar de komende misschien wel. Ik reken erop dat wanneer ik mijn wagen zal ontvangen (begin januari 2020) onder andere het Ionity netwerk een heel stuk verder zal staan. Perfect zal het zeker nog niet zijn, maar die beperkte dagen per jaar wil ik dan wel op voorhand plannen en hier en daar een extra stop inbouwen.
Gefeliciteerd met de overstap naar EV! Leveren ze de Etrons echt niet meer dit jaar? Wow.
 
Na lang wikken en wegen (en verschillende test ritten met beide wagens) vorig weekend besloten om ook een e tron te bestellen en geen Tesla model S of X.

Eigenlijk komt het erop neer dat je moet kiezen tussen een wagen met veel betere range & betere software vs een wagen met veel betere/meer "luxueuze" afwerking.

De range van de e tron is voor mijn dagdagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik kan zowel op het werk als thuis opladen dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het enige nadeel is wanneer we met de wagen op reis willen. Dat is de laatste jaren niet het geval geweest maar de komende misschien wel. Ik reken erop dat wanneer ik mijn wagen zal ontvangen (begin januari 2020) onder andere het Ionity netwerk een heel stuk verder zal staan. Perfect zal het zeker nog niet zijn, maar die beperkte dagen per jaar wil ik dan wel op voorhand plannen en hier en daar een extra stop inbouwen.
Maar je hebt een "luxueuze" afwerking dus dat scheelt in je frustratie van zelf moeten rijden en trage software en weinig laadpalen.
 
  • Funny
Reactions: Bas.