You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Maandag heen en weer naar Domburg. Via A12 en A58, Steeds 120 tot 130. Op 28.5kwh/100 uitgekomen over de 200km. Zeer tevreden dat we voor deze EV gingen. Hij haalt niet de actieradius van de MX, ons verbruik valt beter mee dan verwacht, na alle doemberichten. De afwerkingskwaliteit is beter. Voor ons compenseert dat ruim het 'gemis'. Er is wat wikken en wegen aan vooraf gegaan, maar 't is dan ook de enige wagen voor ons beiden.
Er staat wel 285Voor die snelheid en die frontale oppervlakte valt 258 Wh/km inderdaad goed mee.
De realiteit van die flippers is dat de meeste mensen dat na wat gewenning altijd op de strafste regen zetten...'Flipperen' is niet nodig, in 'handmatig' dient de regen wel aan het begin van elke rit geactiveerd te worden. Het zou misschien iets handiger zijn dat ie de laatste instelling onthoudt. Mag voor mijn part eens in een toekomstige update zitten, maar is geen must.
Op Electrek was nog een extra schermpje te zien van Audi:Dat is vrij eenvoudig te verklaren.
Wat je moet weten is dat 100% in een e-tron eigenlijk 80% betekent. Je hebt dus 20% 'headroom'. Of op een batterij van 95kWh wordt de batterij maar tot 76kWh geladen.
Daarentegen zit je bij de Model S en X met een zogenaamd 100kWh-pack aan ietsje meer dan 100kWh van effectieve capaciteit, en is 100% 94kWh. Je zit dus maar aan een 6kWh aan 'headroom'.
Als je beide laadcurves op mekaar plakt en de kWh-as gelijk trekt, zie je direct waarom een Audi e-tron zo goed lijkt te kunnen laden:
View attachment 407668
Ik heb dus de laadcurve van de e-tron en de laadcurve van de BTX6 (=100D accu) volgens A Better Routeplanner, gematcht op een rode as die je effectieve State of Charge (SoC) of "echte batterij %" mag noemen. Zoals je ziet heeft de e-tron zeker een voordeel aan 150kWh laders, maar valt dat voordeel weg net waar dat bij de Model S en X ook inzakt. Bij 84% echte SoC is het gedaan met laden, terwijl je de Model S en X nog zou kunnen door laden tot 94% SoC, als je al zou willen.
Conclusie is dat je aan een 150kWh lader een tijdsvoordeel hebt tot 65% SoC, en je dan terug valt op Tesla waarden.
285Wh/km en met wat moeite 80000Wh in de batterij (=100% volgens Audi) geeft 280km aan range. Zelf te rijden
De meeste mensen zullen toch met een reserve van pakweg 10% willen aankomen bij een volgende snellader op een trip,. Ik ga zelf overigens meestal lager zitten (3 tot 5) maar heb dan de zekerheid dat de SuC eigenlijk altijd werkt. Maar goed, met die 10% reserve wordt de netto range dus circa 250km. En nu was het goed weer. Bij kou/regen/wind gaat het verbruik zo met 15% omhoog.. dan hou je dus 210 km over bij deze snelheid. En binnen die 210 km moet je dan wel je volgende laadpunt vinden.
Dat je tussen een X en een e-tron twijfelt neem ik aan, maar de S is een totaal andere wagen (zuiniger, stiller, maar geen SUV).
Gefeliciteerd met de overstap naar EV! Leveren ze de Etrons echt niet meer dit jaar? Wow.Na lang wikken en wegen (en verschillende test ritten met beide wagens) vorig weekend besloten om ook een e tron te bestellen en geen Tesla model S of X.
Eigenlijk komt het erop neer dat je moet kiezen tussen een wagen met veel betere range & betere software vs een wagen met veel betere/meer "luxueuze" afwerking.
De range van de e tron is voor mijn dagdagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik kan zowel op het werk als thuis opladen dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het enige nadeel is wanneer we met de wagen op reis willen. Dat is de laatste jaren niet het geval geweest maar de komende misschien wel. Ik reken erop dat wanneer ik mijn wagen zal ontvangen (begin januari 2020) onder andere het Ionity netwerk een heel stuk verder zal staan. Perfect zal het zeker nog niet zijn, maar die beperkte dagen per jaar wil ik dan wel op voorhand plannen en hier en daar een extra stop inbouwen.
Gefeliciteerd met de overstap naar EV! Leveren ze de Etrons echt niet meer dit jaar? Wow.
Maar je hebt een "luxueuze" afwerking dus dat scheelt in je frustratie van zelf moeten rijden en trage software en weinig laadpalen.Na lang wikken en wegen (en verschillende test ritten met beide wagens) vorig weekend besloten om ook een e tron te bestellen en geen Tesla model S of X.
Eigenlijk komt het erop neer dat je moet kiezen tussen een wagen met veel betere range & betere software vs een wagen met veel betere/meer "luxueuze" afwerking.
De range van de e tron is voor mijn dagdagelijks gebruik meer dan voldoende. Ik kan zowel op het werk als thuis opladen dus daar maak ik mij geen zorgen over. Het enige nadeel is wanneer we met de wagen op reis willen. Dat is de laatste jaren niet het geval geweest maar de komende misschien wel. Ik reken erop dat wanneer ik mijn wagen zal ontvangen (begin januari 2020) onder andere het Ionity netwerk een heel stuk verder zal staan. Perfect zal het zeker nog niet zijn, maar die beperkte dagen per jaar wil ik dan wel op voorhand plannen en hier en daar een extra stop inbouwen.