Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Audi eTron

This site may earn commission on affiliate links.
Plan je vakantiebestemming eens in. Heb ik ook gedaan tijdens een proefrit...
Audi biedt voor zijn klanten een ICE aan om op vakantie te gaan.

zojuist geprobeerd. Kost me inderdaad wat moeite om erachter te komen waar ik inFrankrijk zou kunnen laden met een niet-Tesla.
de site van IZIVIA is niet echt duidelijk maar ik heb een laadmap gevonden met snelladers langs de franse autoroutes:
Interactive map - IZIVIA Groupe EDF
 
Er vanuit gaande dat er in de Audi recente cellen zijn gebruikt is 4C laden niet ongebruikelijk, dus 4x90kWh zou dus 360kW laden opleveren. Probleem is alleen de warmteafgifte, de inwendige weerstand wekt een verliesvermogen op dat kwadratisch is aan de laadstroom dus 2x harder laden is 4x meer warmte afvoeren. Niet alle packs zijn daarop ingericht.
Overigens heb ik thuis al cellen die 10C mogen laden, die zijn in andere takken van sport al gemeengoed aan het worden.
 
  • Informative
Reactions: sixela
zojuist geprobeerd. Kost me inderdaad wat moeite om erachter te komen waar ik inFrankrijk zou kunnen laden met een niet-Tesla.
de site van IZIVIA is niet echt duidelijk maar ik heb een laadmap gevonden met snelladers langs de franse autoroutes:
Interactive map - IZIVIA Groupe EDF

Jammer alleen dat als ik van huis naar Parijs rij, ik niet direct kan zien wat de laadvermogens zijn of wat de prijs is. Er zitten CCS laders bij van 150kW maar ook van 43kW, sta je dan met 2% SOC...

EDIT Lol, twee zielen... ;)
 
Audi Navi
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-05-10 om 10.50.57.png
    Schermafbeelding 2019-05-10 om 10.50.57.png
    2.5 MB · Views: 81
Vrouwlief werkt ook mee, zij heeft dus evenveel te zeggen ivm keuze ;-).
Ook de testritten met de Tesla's heeft ze meegedaan, de fwd van de X waren voor haar te veel 'm'as tu vu'. MS te kaal en geen trekhaak.

Bij de eerste E-trons zit er een 11kw AC-lader in, pas eind dit jaar zou de 22kw versie geïntroduceerd worden.

De e-tron navi geeft max 50kw 'snelladers' op de weg naar de bestemming. Een virtuele trip naar bvb het noorden van Duitsland van 700km vraagt meer dan 4u laden. Met A Better Route Planner 1u41'. 3x bij Ionity en 1 laadsessie bij een 50kw lader die 48 minuten duurt. (thv Bremen zit er nog een 'gat' van snelladers)
Net vannacht is er een kaartupdate geweest, dus misschien is het opgelost en wordt er nu wel rekening gehouden in de nav met snelladers boven 100kw. We zien wel. Het reizen begint van zodra je in de wagen stapt.
 
De e-tron navi geeft max 50kw 'snelladers' op de weg naar de bestemming. Een virtuele trip naar bvb het noorden van Duitsland van 700km vraagt meer dan 4u laden. Met A Better Route Planner 1u41'. 3x bij Ionity en 1 laadsessie bij een 50kw lader die 48 minuten duurt. (thv Bremen zit er nog een 'gat' van snelladers)
Net vannacht is er een kaartupdate geweest, dus misschien is het opgelost en wordt er nu wel rekening gehouden in de nav met snelladers boven 100kw. We zien wel. Het reizen begint van zodra je in de wagen stapt.

Hoe ziet je trip in je Navi of ABPR eruit als je hem naar zuid Frankrijk plant?
 
Net vannacht is er een kaartupdate geweest, dus misschien is het opgelost en wordt er nu wel rekening gehouden in de nav met snelladers boven 100kw. We zien wel. Het reizen begint van zodra je in de wagen stapt.

In dat laatste zit het verschil. Het voordeel van het Supercharger netwerk wordt nogal eens onderschat. Gewoon die tesla instappen en je destination intikken... Rome, Schotland, Madrid... geen enkel punt... auto stuurt je langs de nodige SuCs naar je bestemming. Daarbij... vrijwel altijd voldoende laders per locatie, inzicht in drukte onderweg, accu wordt onderweg al op juiste niveau gebracht om sneller te kunnen laden, geen pasjes nodig...Gewoon - je kunt er op vertrouwen.

Met elke andere EV begint het reizen juist voordat je de auto instapt.. met het nodige uitzoekwerk. Het kan allemaal prima ( we deden dat ook zo eind 2013, begin 2014), maar je moet dat wel willen en accepteren . Zodra Ionity goed is uitgerold , betrouwbaar werkt, in de navigaties zichtbaar is is ook dit opgelost. Tot die tijd blijft voor de niet-Telsa EV-rijder jammer genoeg behelpen.
 
Ik ziet net op de site van Fastned dat de laadcurve van de etron wel wat hoger ligt dan die van een Tesla:
Laden met een Audi e-tron
Van 10-80% met 150kW. Dat is dan wel weer een voordeel. Als het verbruik echt op de 300wh/km ligt dan laadt hij in km's alsnog langzamer dan een Tesla.

De laadcurve is inderdaad indrukwekkend. Alleen, wat heb je daar aan?
Als de auto vervolgens 20% minder effectief is qua verbruik dan voegt 20% sneller laden per saldo niets toe. Uiteindelijk gaat het bij snelladen-op -een trip er om hoeveel km's af te leggen afstand je in een zelfde tijdseenheid kunt laden. De Model 3 (samen met het SuC netwerk) is vooralsnog onverslaanbaar - nog los van de 250kW upgrade.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Het gaat hard, zeker Ionity. Ze zijn nu ook al bij Lyon langs de péage bezig. Ook Fastned is aan het uitbreiden. Ik denk zelf dat als Ionity het tempo volhoudt wat ze nu hebben dat in 2020 je al een fatsoenlijke dekking hebt met misschien uitzonderingen voor Spanje en Italië en Oost-Europa. Fastned is in Duitsland en Zwitserland bezig. Dus... misschien is komende zomer het op een aantal punten nog behelpen en volgend jaar misschien al niet meer. Mijn avontuur met mijn Ioniq naar de Franse Alpen van september 2017 is dadelijk in 2019 al niet meer na te doen omdat je gewoon dan al her en der van Ionity laders gebruik kan maken. Denk dat het netwerk het eerste voordeel is dat Tesla kwijt raakt; het zal veel langer duren voordat de accutechniek e.d. van de concurrenten op hetzelfde niveau is. Laders plaatsen is natuurlijk ook eenvoudiger dan accutechniek up to date brengen inclusief goede massaproductie.

@Mtbtailor Veel plezier van de Audi, maar dat gaat vast lukken.
 
De laadcurve is inderdaad indrukwekkend.

En ook niet, als je ziet dat een Model 3 op een v3 Supercharger in het begin effectief aan bijna 250kW kan laden, terzijl er hier ook op een 175kW lader een harde stop lijkt net onder 150kW.

Het ziet eruit alsof "100%" inderdaad verder is van de echte batterijcapaciteit, en dat er nooit meer dan aan 150kW wordt geladen. Dan ziet de curve er inderdaad vlakker uit...

Afijn, zo slecht is het niet -- de constructeur maakt duidelijk andere keuzes. Maar een groot voordeel is het nu ook niet.

Het grote nadeel van de e-tron is dat de minder goede efficiëntie de actieradius vermindert. Natuurlijk, de gigantische frontale oppervlakte helpt ook niet, los van het technisch vernuft. En als je net zó een SUV wilt heb je dat ook bij Tesla: een Model X verbruikt ook meer dan een Model S of Model 3. Alleen kun je daar voor een nog grotere batterij opteren.
 
Als je tot 80% SOC kan laden aan 150 kW en dan verder tot 100% SOC om daar nog altijd 50 kW laadvermogen te hebben,dan is volladen op een lange trip een reële optie. Dat wil je niet doen met een andere EV die dikwijls al bij 50% de laadsnelheid afbouwt en boven de 80% helemaal niet snel meer laadt. Het reële bereik na een tussenlaadbeurt is op die manier even groot voor een etron als voor een MS en mogelijks groter dan bij een MX. M3 is op dit moment de beste elektrische reisauto maar heeft dan weer andere beperkingen.
Frankrijk is op dit moment nog een drama maar Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk en uiteraard Scandinavië zijn nu al perfect aan 150 kW te bereizen. Elke week komen er ionity-lokaties bij: ionitychargers.com
 
Last edited: