You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hangt af van welke deel van Europa.
Frankrijk en zuidere landen: good luck. Niet dat er geen zijn, maar nogal vrij schaars en alleen 4 met onzekerheid of ze het doen.
Een collega van mij heeft een Etron met een bereik van nog geen 300 km op 90%. Die durft nergens naar toe te gaan, is een paar keer met klamme handjes thuisgekomen en ook meegemaakt dat hij aan zee ergens wilde laden en bij aankomst de paal bezet was. En kapotte laadpalen. En ik kan hem geen ongelijk geven. Wat dat betreft blijft een SuC toch een pré. Mits geen StauOp Ionity kun je al heel behoorlijk door Europa cruisen. Zou voor mij geen dealbreaker meer zijn.
Met een Tesla door Frankrijk rijden is uiteraard relax: hele SuC netwerk en ook keuze om bij Ionity te laden. En mocht deze eender welke probleem hebben, is er een SuC in de buurt.Ben afgelopen zomer met model 3 en vouwwagen naar en door zuid frankrijk gereden. Meerdere IONITY laadpunten gebruikt. Relatief rustig, werkten goed. Geen klagen eerlijk gezegd.
Hij rijdt hem alleen zakelijk. Zijn vrouw heeft ook zo'n Audi. Alleen op diesel.Ja, heb laatst gekeken. Ionity is nog niet genoeg aanwezig om enkel bij hen te laden
Probeer Naar biarritz bijvoordeeld.
Je zal tragere laders moeten gebruiken en
Met even Tesla door Frankrijk rijden is uiteraard relax: hele SuC netwerk en ook keuze om bij Ionity te laden. En mocht deze eender welke probleem hebben, is er een SuC in de buurt.
Begrijp mij niet verkeerd: e-tron is een prima EV. Ik aanmoedigde vrienden om die te testen en ervoor te gaan. Nu laat is ook ze denken aan dit aspect van de EV ecosysteem.
Ik ben ervan overtuigd dat zonder deftige SuC netwerk het een probleem om naar zuid Europa (Frankrijk en zuider) te reizen blijft nog steeds vandaag.
En naar mijn mening doet Ionity niet zijn best om dit snel op te lossen. Dit alhoewel hun eigenaars (VW, Audi,...) meermaals meer geld hebben dan Tesla. En ook subsidies van Europa.
Verhaal van @Limbo2121 is herkenbaar van wat ik hoor van vriend met e-tron.
It is what it is.
Hopelijk voor het EV adoptie komt er snel verandering want deze vriend is al aan het denken om zijn e-tron te verkopen en schrok eigenlijk niet zeer toen hij zag hoeveel er nu als tweedehands zijn in aanbieding.
Ionity probeert die laadpalen dan ook niet op een godverlaten oord, achter een hotel 5 km van een afrit, neer te planten, maar op autostradeparkings. Lijkt me logisch dat zoiets net wat langer duurt om dat voor mekaar te krijgen.@Namervio : idd het auto zelf is zeker een uitstekend Audi. En de laadcurve zou er een topper van moeten maken, zeker om op reis te gaan.
Misschien niet helemaal on topic, maar heb deze site gevonden, dat zoals supercher.info de evolutie van Ionity weergeeft : IonityTracker
Hieruit is duidelijk dat ionity na 2 jaren bijna 300 stations heeft gebouwd in Europa ... terwijl een piep kleine bouwer op 2 jaar tijden 400 had gebouwd wereldwijd (N-A,EUR & Asia)
Dit is een kwestie van persoonlijk smaak.Ionity probeert die laadpalen dan ook niet op een godverlaten oord, achter een hotel 5 km van een afrit, neer te planten, maar op autostradeparkings. Lijkt me logisch dat zoiets net wat langer duurt om dat voor mekaar te krijgen.
En de financiering van Ionity is gebaseerd op de verkopen van de aangesloten merken, die nu pas echt van start gaat.
En jouw en mijn belastingsgeld.En de financiering van Ionity is gebaseerd op de verkopen van de aangesloten merken
Voordeel van de Tesla is dat je én bij Ionity én bij de SuperChargers kunt laden voor langere trips.
Nadeel van de E-tron is dat je niet bij de SuperChargers kunt laden maar bent aangewezen op Ionity. En vaker moet laden. En moet aansluiten achter alle andere EVs die niet kunnen SuperChargen.
Begrijp me niet verkeerd, de E-tron heeft denk ik zeker sterke kanten maar als reisauto lijdt hij echt onder de infrastructuur.
Het argument SUC verliest meer en meer aan kracht.
Nu al, en dat zal tegen de zomer nog verbeteren, zijn de vakantiebestemmingen in Europa perfect te berijden, gebruikmakend van Ionity en andere HPC. Er zijn op dit moment in Europa buiten het SUC-netwerk 1279 locaties met CCS laadpalen met een laadvermogen van 150kW of meer.
Ter vergelijking: er zijn momenteel in Europa 560 locaties SUCs met CCS.
Het SUC-netwerk is op dit moment duidelijk beter gespreid en het gemiddelde aantal laadpalen per locatie ligt ook hoger.
Het zal hoe dan ook een belangrijke reden blijven waarom mensen voor Tesla kiezen. Een goed onderhouden laadnetwerk waarvan je weet dat het werkt. Ook de route mapping niet onderschatten. Bij Tesla gebeurt dit door de wagen zelf maar bij veel merken is die feature nog niet aanwezig en moet je zelf maar zien uit te dokteren waar en hoeveel ja gaat laden. Dat is voor mij ook luxe
Rij eens naar Italië. Dan staat je zo stil vrees ik als je niet op een SuC kunt rekenen.Het argument SUC verliest meer en meer aan kracht.
Nu al, en dat zal tegen de zomer nog verbeteren, zijn de vakantiebestemmingen in Europa perfect te berijden, gebruikmakend van Ionity en andere HPC. Er zijn op dit moment in Europa buiten het SUC-netwerk 1279 locaties met CCS laadpalen met een laadvermogen van 150kW of meer.
Ter vergelijking: er zijn momenteel in Europa 560 locaties SUCs met CCS.
Het SUC-netwerk is op dit moment duidelijk beter gespreid en het gemiddelde aantal laadpalen per locatie ligt ook hoger.
Ja. Helaas moeten wij over de CiSa. Maar dus toch meer mogelijk dan ik dacht!!Door de welgekende omstandigheden is onze reis naar Italië niet kunnen doorgaan, maar zojuist virtueel op ABR even met de e-tron naar Rome gereden.
Lijkt me prima te doen, duurt 30' langer dan met de MX long range plus, even snel als de MS Standard Range:
View attachment 608991