Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

automatische ontwaseming

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen maandag was het weer eens raak. (Ruim 50km /45min op automatisch ontwasemen gestaan) dus heb direct na de rit een afspraak ingeschoten met de timestamps en de melding dat ze de data moeten analiseren waarom hij nou op automatisch ontwasemen blijft staan. Afspraak staat voor as dinsdag maar helaas nog niks terug gehoord dus hoop dat die data nog beschikbaar is. Mocht ik wat wijzer worden laat ik het hier natuurlijk even weten.
Heeft er nou iemand al eens vochtvreters in de auto geprobeerd?
 
Bij mij staat de AC altijd aan in m'n S en heb hem eigenlijk altijd gericht op de voorruit en handmatig op een lage snelheid draaien tegen de herrie.
In mijn Model X (2017) precies zo, de AC/ventilatie maakt in het interieur veel herrie in de automatische stand

Mag ik de suggestie doen om 'n eerste generatie model 3 te kopen.
Heb paar jaar geleden m'n S ingeruild voor 'n model 3 en ineens nooit meer last van aircogeluidjes...
Banden en windgeruis overstemmen alles ;)
 
Er schijnt een sensor in het interieur te zitten. Volgens mij kwam @Firehuntah daar mee.

Yep dat klopt, zitten meerdere sensoren. Luchtvochtigheidssensor is er een van.

Afgelopen maandag was het weer eens raak. (Ruim 50km /45min op automatisch ontwasemen gestaan) dus heb direct na de rit een afspraak ingeschoten met de timestamps en de melding dat ze de data moeten analiseren waarom hij nou op automatisch ontwasemen blijft staan. Afspraak staat voor as dinsdag maar helaas nog niks terug gehoord dus hoop dat die data nog beschikbaar is. Mocht ik wat wijzer worden laat ik het hier natuurlijk even weten.

Ik heb de mijne al paar maanden niet meer op auto staan, veel te irritant met die constante ontwaseming. Jammer dat het er nog steeds is, na toch al paar nieuwe firmware updates.

Enige wat ik weet is dat het volgens Tesla verholpen gaat worden in een toekomstige update. Maar wanneer.. geen idee.

Heeft er nou iemand al eens vochtvreters in de auto geprobeerd?

Dat gaat niet helpen, zelfs als het totaal niet vochtig is gaat die automatische ontwaseming nog steeds aan. Eerder nooit problemen mee gehad, is niet alsof het klimaat ineens zoveel veranderd is. 😉
 
Ik sprak laatst nog een Ranger maar hij hoorde de klacht wel vaker bij M3 rijders (goh) maar had uiteraard niet direct een oplossing. Ik vroeg hem wat de requirements zijn van de auto om hem op automatisch ontwasemen te zetten maar daar had hij geen antwoord op en hij dacht dat die gegevens wel ergens stonden maar hij wist niet waar... Ze schijnen ook een interne database te hebben met veel voorkomende problemen maar daar kon hij ook niks vinden al vond ik dat hij al wel vrij snel klaar was met zoeken.

Rest van de week niet met de auto gereden tot gisteravond. Het regende toen best hard en wat denk je, met wegrijden stond 2 minuten de auto ontwaseming aan en daarna sprong hij er gelijk weer netjes vanaf. Het is echt totally random. Met temperaturen onder de 10 graden gaat het het meest fout heb ik het idee.

Zal best een bug zijn maar hoe meer mensen het melden met timestamps des te groter de kans dat ze er wat aan (kunnen) doen
 
Heeft er nou iemand al eens vochtvreters in de auto geprobeerd?
Airco = vochtvreter. Geen andere vochtvreters nodig. Zeker als je op circuleren zet. Dat merk je aan het plasje afgevoerd water dat je vaak onder de wagen vindt. Als dat niet voldoende is, is er iets mis.
Bij het automatisch ontwasemen gaat het wellicht mis. Waarschijnlijk door de detectie. Misschien hangt de sensor op een plaats die kouder blijft en is die zelf het slachtoffer van bewaseming. Of toch van lucht die vochtiger blijft dan de rest van het interieur.
 
Het probleem lijkt hier opgelost. Of dat door die nieuwe aircocompressor of nieuwe software of een combinatie daarvan komt? Ik weet het niet. Maar ik heb er sindsdien geen last meer van. Vanmiddag ging de automatische stand aan. Maar na een minuutje stopte ‘ie weer. Dus dat lijkt me prima.
Update. Het leek destijds opgelost. Maar in de afgelopen maanden is de auto alsnog regelmatig lange tijd en ten onrechte op 'automatische ontwaseming' gegaan. Als 'oplossing' heb ik de boel maar een op 'handmatig' ingesteld. Er zijn me de afgelopen maanden twee dingen opgevallen:

1. Het lijkt alsof die automatische ontwaseming alleen aan gaat bij een bepaalde lage buitentemperatuur. Ik ging op wintersport, het was een graad of tien buiten. Alles stond op automatisch. Na een aantal uren rijden daalde de buitentemperatuur onder de vijf graden. En hoppaa... de automatische ontwaseming ging ineens aan. Terwijl we al uren reden en er geen druppeltje vocht was.

2. Sinds dit probleem, vind ik de verwarming een stuk minder goed. Voorheen stond 'ie altijd op automatisch en 20 graden. En nooit had ik de behoefte iets te veranderen. Maar de laatste tijd is de temperatuur erg wisselend. In het begin wordt het veel te warm in de auto. Hij staat op 20 graden, maar het wordt veel warmer in de auto. En op een gegeven moment wordt het te koud in de auto. De lucht wordt dan volle bak gekoeld.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: MikerG_MC and Gtech
1. Het lijkt alsof die automatische ontwaseming alleen aan gaat bij een bepaalde lage buitentemperatuur. Ik ging op wintersport, het was een graad of tien buiten. Alles stond op automatisch. Na een aantal uren rijden daalde de buitentemperatuur onder de vijf graden. En hoppaa... de automatische ontwaseming ging ineens aan. Terwijl we al uren reden en er geen druppeltje vocht was.

Precies dit dus, het is bij mij ook altijd bij lage temperaturen en de luchtvochtigheid lijkt er weinig tot niks mee te maken te hebben, of het nou hondenweer is of stralend mooi weer maakt weinig verschil. Vandaag om te testen 54km en 55minuten op automatisch ontwasemen gestaan en toen buiten de temperatuur omhoog ging sprong hij er weer vanaf en kwam er weer warme lucht beneden aan.

Ik sprak laatst nog een Ranger maar hij hoorde de klacht wel vaker bij M3 rijders (goh) maar had uiteraard niet direct een oplossing. Ik vroeg hem wat de requirements zijn van de auto om hem op automatisch ontwasemen te zetten maar daar had hij geen antwoord op en hij dacht dat die gegevens wel ergens stonden maar hij wist niet waar... Ze schijnen ook een interne database te hebben met veel voorkomende problemen maar daar kon hij ook niks vinden al vond ik dat hij al wel vrij snel klaar was met zoeken.

Rest van de week niet met de auto gereden tot gisteravond. Het regende toen best hard en wat denk je, met wegrijden stond 2 minuten de auto ontwaseming aan en daarna sprong hij er gelijk weer netjes vanaf. Het is echt totally random. Met temperaturen onder de 10 graden gaat het het meest fout heb ik het idee.

Zal best een bug zijn maar hoe meer mensen het melden met timestamps des te groter de kans dat ze er wat aan (kunnen) doen

Vandaag reactie terug, ze hebben (uiteindelijk) de logs beoordeeld en de humidity sensor gaat vervangen worden.
Blijf het toch apart vinden dat er zoveel mensen last van hebben daarom zou je eerder een software bug verwachten, erg jammer dat we zelf niet (makkelijk) toegang hebben tot deze parameters.
 

Attachments

  • 1680541215537.png
    1680541215537.png
    294.6 KB · Views: 86
  • 1634022430838.png
    1634022430838.png
    1.2 MB · Views: 55
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Maarten
De humidity sensor is een tijdje terug vervangen en probleem lijkt verholpen te zijn. Het is 1x 5 graden geweest maar vooralsnog blijft de normale auto stand actief.

Sensor was nog geen 2 tientjes, zelf vervangen is goed te doen voor mocht je auto uit de garantie zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat dit 'de oplossing' is voor iedereen maar wellicht wel een gokje waard.

SERVICE KIT - HVAC SENSOR (1462944-00-A)
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: job-lek and Maarten
Welke SW versie zitten jullie op? Ik was vandaag juist blij dat die automatische ontwaseming niet meer aanwezig lijkt te zijn, terwijl ik het eerder dit jaar toch erg vaak heb gehad. Ik zie het tenminste niet meer in kleine lettertjes erbij staan en de verwarming werkt ook gewoon goed.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De humidity sensor is een tijdje terug vervangen en probleem lijkt verholpen te zijn. Het is 1x 5 graden geweest maar vooralsnog blijft de normale auto stand actief.

Sensor was nog geen 2 tientjes, zelf vervangen is goed te doen voor mocht je auto uit de garantie zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat dit 'de oplossing' is voor iedereen maar wellicht wel een gokje waard.

SERVICE KIT - HVAC SENSOR (1462944-00-A)
Ja jammer maar dit was dus niet de fix... ik zie dat dit in april was en toen begon het al weer wat warmer te worden dus dat zal de reden geweest zijn.

Als het buiten 6 a 7 graden is of kouder springt hij gewoon weer op automatisch ontwaseming om er vervolgens pas na een half uur vanaf te gaan.

2019 M3 2023.32.7

IMG-20231116-WA0009.jpg


Wordt vervolgd...
 
Ja jammer maar dit was dus niet de fix... ik zie dat dit in april was en toen begon het al weer wat warmer te worden dus dat zal de reden geweest zijn.

Als het buiten 6 a 7 graden is of kouder springt hij gewoon weer op automatisch ontwaseming om er vervolgens pas na een half uur vanaf te gaan.

2019 M3 2023.32.7

View attachment 991271

Wordt vervolgd...
Dat is met dit weer bij iedereen zo denk ik.
 
  • Like
Reactions: MaartenD
Gewoon op manueel zetten, enkel in de zomer werkt Auto stand naar behoren.
Nu is het de ontwaseming en anders zijn het de koude luchtstromen als hij op Auto staat.
Is al 5 jaar zo bij mij en geen verbetering.
Manueel, standje 2 en je hebt een mooie stabiele temperatuur.
 
Hier is het ook weer raak. :(
Buiten was het 6 graden.
De automatische ontwaseming bleef de hele rit (36 minuten) aan. Vijf minuten zou prima zijn geweest.
Vooral de lucht richting de achterbank was bloedheet.
Verbruik van 245 Wh/km.

IMG_3713.jpg
 
Last edited: