Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Batterij degradatie

This site may earn commission on affiliate links.
Weet je wat er overigens opvallend is aan die grafieken? Sinds december 2020 rij ik op 20" wielen ipv de af-fabriek 22", en zie ik een lichte verbetering van het verbruik op snelwegen. Toch zie je in deze grafieken niet een magische sprong van de range.

Accu degradatie gemeten door TeslaFi en TeslaMate is dus eigenlijk een vergelijking van wat de BMS claimt wat het maximale rijbereik is, maar eigenlijk geen test over het echte maximale rijbereik. En blijkbaar is die waarde niet afhankelijk van het effectieve verbruik?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Weet je wat er overigens opvallend is aan die grafieken? Sinds december 2020 rij ik op 20" wielen ipv de af-fabriek 22", en zie ik een lichte verbetering van het verbruik op snelwegen. Toch zie je in deze grafieken niet een magische sprong van de range.

Accu degradatie gemeten door TeslaFi en TeslaMate is dus eigenlijk een vergelijking van wat de BMS claimt wat het maximale rijbereik is, maar eigenlijk geen test over het echte maximale rijbereik. En blijkbaar is die waarde niet afhankelijk van het effectieve verbruik?
Batterijcapaciteit staat los van het verbruik. Is in kWh of in %. Hoever je zelf met die capaciteit raakt, is wel in functie van je verbruik. Echter de range die Tesla aangeeft is dan weer ifv een standaardverbruik. Niet jouw verbruik.
 
Weet je wat er overigens opvallend is aan die grafieken? Sinds december 2020 rij ik op 20" wielen ipv de af-fabriek 22", en zie ik een lichte verbetering van het verbruik op snelwegen. Toch zie je in deze grafieken niet een magische sprong van de range.

Accu degradatie gemeten door TeslaFi en TeslaMate is dus eigenlijk een vergelijking van wat de BMS claimt wat het maximale rijbereik is, maar eigenlijk geen test over het echte maximale rijbereik. En blijkbaar is die waarde niet afhankelijk van het effectieve verbruik?

Klopt, de waardes zijn met een fixed verbruik die uit de Tesla API komen. Daarom kun je dus ook een redelijk goede inschatting maken van de capacitieit van het pack als je de rekenfactor weet.

Sterker, je kunt de waardes berekenen door deze b.v. met ScanMyTesla uit te lezen.

Die degradatie is niet echt gokken. Dat is gewoon de exacte degradatie op basis van de capaciteit die het BMS rapporteerd.
 
Klopt, de waardes zijn met een fixed verbruik die uit de Tesla API komen. Daarom kun je dus ook een redelijk goede inschatting maken van de capacitieit van het pack als je de rekenfactor weet.

Sterker, je kunt de waardes berekenen door deze b.v. met ScanMyTesla uit te lezen.

Die degradatie is niet echt gokken. Dat is gewoon de exacte degradatie op basis van de capaciteit die het BMS rapporteerd.
Maar die ScanMyTesla nominal full pack kan best variëren.

momenteel zit ik op 89,8 kWh nominal full pack
Maar op 6 September net na de terug reis van mijn vakantie dus een aantal keer Suc. zat ik op 87,5 kWh. Dus na de vakantie in 750 km heb ik -2,3 kWh deg. :cool:
 
Maar die ScanMyTesla nominal full pack kan best variëren.

momenteel zit ik op 89,8 kWh nominal full pack

Ja, want dat is de schatting van het BMS hoeveel capaciteit er is bij 100%. Dat fluctueert maar bij mij zijn dat maar kleine verschillen en er zit echt wel een neerwaardse trend in per kwartaal. Verschil wat jij noemt heb ik nooit gezien. Dat zou dan bij jou overeen moeten komen met ik denk 10-12 kilometer?

Het blijft een schatting van het BMS.....
 
1632475254052.png


Ik zie ook een duidelijke neergaande trend, maar ook zeker uitschieters naar boven en naar beneden.
De hoge piek was bij een 1% SOC, dus een klein afrondfoutje en dan terugrekenen naar 100% SOC kan natuurlijk grote gevolgen hebben.
Vervolgens na laden en een paar korte ritjes over een aantal dagen had ik plotseling een aantal lage waardes.
De lage waardes na tussen 84000 en 85000 en na 88000 km waren tijdens en na een klus in duitsland dus regelmatig Suc bezoek.
Ook de lage waardes na 90000 is gevolg van een aantal Suc bezoeken.

Het lijkt erop dat er herstel optreed na langdurig ingeplugged zijn zonder te laden.
Er zit ook wat verschil in waardes direkt na een rit of laden en na een poosje rust.

Ik zie ook in ScanMyTesla dat er 2 packs zijn die meestal een iets lagere waarde hebben.
 
Dus inderdaad is de gegokte degradatie op basis van wat je Tesla opgeeft als range met standaardverbruik.
Aangezien altijd door dezelfde waarde gedeeld wordt en de degradatie in % berekend wordt maakt het niet uit of je in kWh of in km rekent.
Die degradatie is niet echt gokken. Dat is gewoon de exacte degradatie op basis van de capaciteit die het BMS rapporteerd.
Niet gokken, wel schatten. De spanning van een batterij daalt als de SoC daalt. Het BMS bepaalt de SoC op basis van die spanning. Er is een curve die voor elk gemeten voltage de capaciteit aangeeft. Omdat die curve voor elke wagen anders is en ook wijzigt in de tijd en afhankelijk is van externe omstandigheden (batterijtemperatuur, luchttemperatuur, rijgedrag, batterijleeftijd…), gaat het BMS op basis van het verleden de gebruikte curve telkens aanpassen aan de realiteit (machine learning). Een ‘calibratie’ helpt om extra historiek te geven aan het BMS waardoor de berekening plots een stuk anders (beter) kan zijn. Als je calibreert en dus van 100% naar 0% rijdt dus, kan het BMS tegenover elke (geschatte) SoC een voltage zetten. Als je nooit onder de 20% gaat, kan het BMS niet weten welk voltage overeen komt met 10% en gaat het inderdaad in de richting van ‘gokken’. BMS moet dan algoritmes en peer comparison gebruiken. Die curve blijft zelfs na calibratie een benadering. De spanning kan exact gemeten worden, maar de SoC is altijd een schatting. 1 van de twee waarden van de curve (de SoC) blijft steeds een schatting.
 
Binnen 2 weken heb ik een eerste onderhoud in SC Zaventem.
Ik heb geen tijd, geduld en ook geen geld voor Teslafi, Teslamate, ABRP, Scan my Tesla en benodigde kabels en BT adapters, etc.
Ik wil gewoon weten wat de resterende netto capaciteit in kWh van mijn batterij is na 2 jaar en 26.000km. Niet meer en niet minder.
Misschien ietwat naïef bel ik vandaag naar SC (slordige 25 minuten wachtrij) met de vraag of ze mij dit kunnen vertellen binnen 2 weken.
Het antwoord is NEEN. Het enigste wat ze bereid zijn om te vertellen is OK of niet OK.
Vraag ik te veel?
 
Ja. Tesla is helder in zijn garantievoorwaarden. Als men jou nu 15% degradatie meld (even uit de lucht gegrepen) is de kans groot dat er een discussie ontstaat. Om dat te voorkomen zal men alleen ingrijpen op het moment dat de garantiegrens bereikt is.
 
Binnen 2 weken heb ik een eerste onderhoud in SC Zaventem.
Ik heb geen tijd, geduld en ook geen geld voor Teslafi, Teslamate, ABRP, Scan my Tesla en benodigde kabels en BT adapters, etc.
Ik wil gewoon weten wat de resterende netto capaciteit in kWh van mijn batterij is na 2 jaar en 26.000km. Niet meer en niet minder.
Misschien ietwat naïef bel ik vandaag naar SC (slordige 25 minuten wachtrij) met de vraag of ze mij dit kunnen vertellen binnen 2 weken.
Het antwoord is NEEN. Het enigste wat ze bereid zijn om te vertellen is OK of niet OK.
Vraag ik te veel?

Je kunt zonder hulpmiddelen toch ook (redelijk) nauwkeurig bepalen hoeveel je accu achteruit is gegaan?
Opladen naar 100% en aflezen hoeveel km er op scherm wordt weergegeven.
Ik verwacht dat je nieuw rond de 500 km zat bij de LR -> stel er staat 475 km dan weet je dat je ongeveer 5% kwijt bent.
Heel veel nauwkeuriger gaat je ook niet verder helpen. Je zult in ieder geval ver van grenzen garantie afzitten (anders had je het al lang gemerkt....)

Ik probeer de accu netjes te behandelen en laat het verder maar los.
Lekker genieten van de auto en na 250.000-300.000 km zien we wel weer verder :cool:
 
Ik zit nu enkele maanden van het einde van de 8 jarige garantie ( Model S60 uit 12-2013) , hoe kan ik weten wat de staat is van mijn batterijen ? Zal het SC laten weten dat het nipt is , of gaan ze wachten na verloop garantie om dan volle prijs te vragen ?
Of kan ik dit zelf uit meten ?
 
Ik zit nu enkele maanden van het einde van de 8 jarige garantie ( Model S60 uit 12-2013) , hoe kan ik weten wat de staat is van mijn batterijen ? Zal het SC laten weten dat het nipt is , of gaan ze wachten na verloop garantie om dan volle prijs te vragen ?
Of kan ik dit zelf uit meten ?
Een batterij test door Tesla laten uitvoeren is zinloos.
Zolang er geen foutmeldingen in het display getoond worden, is bij Tesla de batterij altijd 'OK' en 'voldoet aan de specificaties'.
Alleen via Scan My Tesla, kun je zelf inzicht krijgen in de conditie van de batterij, maar deze gegevens zullen door Tesla nooit erkend worden als reden om de batterij onder garantie te vervangen.
 
Binnen 2 weken heb ik een eerste onderhoud in SC Zaventem.
Ik heb geen tijd, geduld en ook geen geld voor Teslafi, Teslamate, ABRP, Scan my Tesla en benodigde kabels en BT adapters, etc.
Ik wil gewoon weten wat de resterende netto capaciteit in kWh van mijn batterij is na 2 jaar en 26.000km. Niet meer en niet minder.
Misschien ietwat naïef bel ik vandaag naar SC (slordige 25 minuten wachtrij) met de vraag of ze mij dit kunnen vertellen binnen 2 weken.
Het antwoord is NEEN. Het enigste wat ze bereid zijn om te vertellen is OK of niet OK.
Vraag ik te veel?
Dat Tesla de vraag niet beantwoord is vervelend.

Maar als je tijd hebt om naar Tesla te rijden en daar 25 minuten te wachten, dan had je in veel minder tijd ABRP of Teslamate geïnstalleerd. Helemaal begrijpen doe ik het dan ook niet?
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Binnen 2 weken heb ik een eerste onderhoud in SC Zaventem.
Ik heb geen tijd, geduld en ook geen geld voor Teslafi, Teslamate, ABRP, Scan my Tesla en benodigde kabels en BT adapters, etc.
Ik wil gewoon weten wat de resterende netto capaciteit in kWh van mijn batterij is na 2 jaar en 26.000km. Niet meer en niet minder.
Misschien ietwat naïef bel ik vandaag naar SC (slordige 25 minuten wachtrij) met de vraag of ze mij dit kunnen vertellen binnen 2 weken.
Het antwoord is NEEN. Het enigste wat ze bereid zijn om te vertellen is OK of niet OK.
Vraag ik te veel?
Ben het nu toch te weten gekomen.
In mijn geval +-8%. Rest is BMS calibratie. Heb vandaag ook een CAC reset laten uitvoeren om dat proces ietwat te versnellen, tip uit TMC UK.
Verder in de toekomst zal ik laden van +-20% naar +-90% om deze optimaal te houden, dus niet meer tussen 50% en 80%.
We zullen zien.
 
Ben het nu toch te weten gekomen.
In mijn geval +-8%. Rest is BMS calibratie. Heb vandaag ook een CAC reset laten uitvoeren om dat proces ietwat te versnellen, tip uit TMC UK.
Verder in de toekomst zal ik laden van +-20% naar +-90% om deze optimaal te houden, dus niet meer tussen 50% en 80%.
We zullen zien.
Klinkt interessant, kun je aanvullen met:
- linkje naar tip TMC UK
- uitleg CAC reset
- door wie en hoe is de +-8% vastgesteld
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Klinkt interessant, kun je aanvullen met:
- linkje naar tip TMC UK
- uitleg CAC reset
Post #2 en #4:
 
Was 40% batterij kwijt na een ritje en 28 kwh. Dus even snel rekenen is 70 kwh beschikbaar bij een 100%. Zou nieuw een 77,5 kwh bruikbaar zijn. Dus 70/77,5 x 100 is nog 90,9 procent over sinds november 2014.

  • 85/P85/85D/P85D – ~81.5 kWh total capacity, ~77.5 kWh usable
 
S85, sept 2014, weinig km : 50000, altijd ‘lief geweest’ voor batterij.
Deze week geladen van 7% naar 90%, volgens de auto 61kWh geladen (volgens de laadpaal 65,3). Dus 83% batterij is 61kWh , dan is 100% ongeveer 73,5kWh. Is dat dan 73,5 van de 77,5 of van 81,5. Ofwel 95% ofwel 90% rest.
 

Attachments

  • 9B7EBFE5-B798-4632-B209-82EA47D1CA9D.jpeg
    9B7EBFE5-B798-4632-B209-82EA47D1CA9D.jpeg
    603.3 KB · Views: 51
  • 022893D9-590C-4677-B642-1F68E8C3D1F3.jpeg
    022893D9-590C-4677-B642-1F68E8C3D1F3.jpeg
    453 KB · Views: 46