Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt.
Ik twijfel sterk tussen de LR of de Standard range +.
We doen maar een 15 000-20 000km/j. Meestal kortere afstanden. 1/*maand wel naar zee en terug (+-270km autostrade)
Een familielid woont op 1000km van hier in Frankrijk en daar gaan we toch ook 2*/j naar toe.

Zakt de range fel in de winter ?

De andere optie is een Kia EV6. Daar wacht ik nog op range testen van. Koffer is handiger daar.
Range zakt wel in de winter, maar ik heb dat niet als probleem ondervonden (en ook niet met de SR+ naar de wintersport). Wij hebben zowel een SR+ als een LR, en voor nederland maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Bij uitzondering dat je een keer onderweg moet bij laden met de SR+.
Om een idee te krijgen van werkelijke range/verbruik zou je eens op ev-database moeten kijken. Daar vind je realistische waardes ipv de door de fabrikant opgegeven waardes.
Bagage ruimte in de M3 is best groot, maar de opening is inderdaad wel wat kleiner.
Als je van plan bent regelmatig met een aanhanger/fietsendrager te gaan rijden zou ik wel voor een auto kiezen die en zuinig is en een wat grotere range heeft. Ik denk dat je met de Tesla iets meer range hebt en de auto rijd verrukkelijk, maar uiteindelijk is het een persoonlijke keuze en voorkeur.

 
Ik twijfel sterk tussen de LR of de Standard range +
Vergelijk de rit van 1000 km eens op abetterrouteplanner.com voor beide wagens.
Ik vermoed dat het maar 1 stop zal schelen.
Bekijk daarna het prijsverschil. LR vd SR. Met dat prijsverschil kan je wellicht heel leuke dingen doen om die extra stop te compenseren.

Besef dat een grotere range enkel een groot verschil maakt in het traject tot de eerste lader. Daarna moet je laden wat je verbruikt, en dat is voor beide wagens hetzelfde. Enig verschil is nog dat de LR wat langer op groot vermogen zal laden en de tijd om af te rijden en aan te koppelen voor een eventuele extra stop.

Besef met een LR ook dat je extra schaarse grondstoffen gekocht hebt die je dan 361 dagen per jaar niet nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik heb de SR+ en doe exact 15k km per jaar.
In de winter is het inderdaad wat minder maar ook niet dramatisch en ik heb nog een 2019 versie.
Ik ga misschien twee a drie keer per jaar op citytrip en dat verliep steeds vlekkeloos. De laadstops vielen best mee.
Ik kom zelden thuis met een batterij onder de 50%.
Maar als ik het opnieuw zou doen dan koos ik voor de LR.
De meerprijs zal je er bij herverkoop gewoon terug uithalen als je afgaat op de huidige tweedehandsmarkt.
Je krijgt buiten de range ook nog een betere soundsysteem, achterbankverwarming en waarschijnlijk nog wat opties die ik vergeet.
Ik heb zelf ruim 1000 euro uitgegeven om mijn geluidssyteem op een aanvaardbaar niveau te brengen en 300 euro voor achterbankverwarming.
Foglights heb ik achteraf ingebouwd, heb ik zelf gedaan omdat ik best handig ben in zo'n zaken maar als je dit moet laten doen.
Ik heb afgelopen zomer in twijfel gestaan om hem in te ruilen voor een LR of P maar besloten om te wachten op de nieuwe generatie batterijen.
Al twijfel ik nu wel om de I4 van BMW aan te schaffen.
Maar als je het geld kan missen neem dan de LR.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bedankt.
Ik twijfel sterk tussen de LR of de Standard range +.
We doen maar een 15 000-20 000km/j. Meestal kortere afstanden. 1/*maand wel naar zee en terug (+-270km autostrade)
Een familielid woont op 1000km van hier in Frankrijk en daar gaan we toch ook 2*/j naar toe.

Zakt de range fel in de winter ?

De andere optie is een Kia EV6. Daar wacht ik nog op range testen van. Koffer is handiger daar.
De range zakt idd flink zodra het kouder dan 12 graden wordt. Dat betekent vaker en langer laden. Dat je die afstanden kunt halen staat buiten kijf. Het is een afweging tussen sneller en extra kosten. Ik heb ook getwijfeld en ben voor de LR gegaan. Van Toscane naar Arese (Milaan) zonder te hoeven laden en vervolgens in één ruk naar Egerkingen. En dat zo'n 6 keer per jaar. Maar het blijft zuur geld.
 
Besef dat een grotere range enkel een groot verschil maakt in het traject tot de eerste lader. Daarna moet je laden wat je verbruikt, en dat is voor beide wagens hetzelfde. Enig verschil is nog dat de LR wat langer op groot vermogen zal laden en de tijd om af te rijden en aan te koppelen voor een eventuele extra stop.
Interessante gedachte. Heel herkenbaar voor eenieder die net als ik (en jij waarschijnlijk) alleen op vakantie buiten de deur hoeft te laden. Maar voor iemand die regelmatig (wekelijks) langere ritten moet maken of die thuis geen eigen laadmogelijkheid heeft, kan die extra range net het verschil maken. Het blijft allemaal persoonlijk, maar ik raad iedereen die voor de keuze staat aan om eens bij te houden hoe vaak ze langere ritten maken. Vaak is dat minder dan je denkt.
 
  • Like
Reactions: ERvee and Phil V
Klopt ik kan steeds thuis laden.
We wonen in België maar mijn vader in Frankrijk. Daar is de M3 stuk goedkoper. De sr+ kan je mits de Franse steun onder 40k krijgen.
Ik moet wel eens kijken wat de voorwaarden zijn. Invoeren naar België zal niet zo moeilijk zijn. Lukte bij mij saab900 ook.
We zullen eerst de testrit afwachten donderdag.

Range testen van Björn ken ik. Ik wacht met spanning op die van de Ev6.
 
Klopt ik kan steeds thuis laden.
We wonen in België maar mijn vader in Frankrijk. Daar is de M3 stuk goedkoper. De sr+ kan je mits de Franse steun onder 40k krijgen.
Ik moet wel eens kijken wat de voorwaarden zijn. Invoeren naar België zal niet zo moeilijk zijn. Lukte bij mij saab900 ook.
We zullen eerst de testrit afwachten donderdag.

Range testen van Björn ken ik. Ik wacht met spanning op die van de Ev6.
Vergeet ook niet dat de SR+ een beperkte laadsnelheid heeft. Aan een V3 SuC heb je dan niet veel. Maar als je er maar sporadisch gebruik van maakt, soit.
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Krisja and Robina
Ik ga niet direkt advies geven over de SR+ of de LR. Maar de Tesla superchargers zijn voor mij nog steeds een belangrijk punt. Veel van mijn ritten zijn langer dan de range van mijn x 100D.
Als ik zou moeten kiezen tussen range en laadsnelheid zou laadsnelheid belangrijker zijn. Of ik 3 uur of 4 uur kan rijden maakt me niet zoveel uit maar als ik alleen ben wil ik wel graag weer snel rijden.

Ja ik rij een X met minder laadsnelheid dan de 3, maar ik vind de 3 niet mooi en de X mag meer trekken.
 
Bedankt.
Ik twijfel sterk tussen de LR of de Standard range +.
We doen maar een 15 000-20 000km/j. Meestal kortere afstanden. 1/*maand wel naar zee en terug (+-270km autostrade)
Een familielid woont op 1000km van hier in Frankrijk en daar gaan we toch ook 2*/j naar toe.

Zakt de range fel in de winter ?

De andere optie is een Kia EV6. Daar wacht ik nog op range testen van. Koffer is handiger daar.
Zelf heb ik een SR+. Met de LFP batterij kan je altijd naar 100% laden, dus als je vanuit huis veel kortere ritten doet is dat ideaal. Qua lange afstanden zou ik altijd voor Tesla boven een ander merk kiezen. Het gigantische, makkelijke en goedkope supercharge netwerk gaat je een hoop stress ontnemen op langere reizen. De auto doet namelijk alles zelf voor je en het werkt gewoon altijd.

De LR M3 heeft wel als voordeel dat hij betere speakers heeft en de achterbank ook verwarmd kan worden. Dus als je een audiofiel bent of regelmatig mensen op de achterbank hebt kan dat nog een overweging zijn.
 
Ik ga niet direkt advies geven over de SR+ of de LR. Maar de Tesla superchargers zijn voor mij nog steeds een belangrijk punt. Veel van mijn ritten zijn langer dan de range van mijn x 100D.
Als ik zou moeten kiezen tussen range en laadsnelheid zou laadsnelheid belangrijker zijn. Of ik 3 uur of 4 uur kan rijden maakt me niet zoveel uit maar als ik alleen ben wil ik wel graag weer snel rijden.

Ja ik rij een X met minder laadsnelheid dan de 3, maar ik vind de 3 niet mooi en de X mag meer trekken.
De X reden we vorig jaar uit nieuwsgierigheid.Dat was heel fijn maar past jammer genoeg niet in budget.

Het laadnetwerk van T is zeker een plus in de overweging voor de M3.
 
De X reden we vorig jaar uit nieuwsgierigheid.Dat was heel fijn maar past jammer genoeg niet in budget.

Het laadnetwerk van T is zeker een plus in de overweging voor de M3.
Niet alleen de beschikbaarheid van het laadnetwerk, maar ook de kosten van het snelladen zijn in het voordeel van Tesla. Aan de andere kant als je niet vaak aan de snellader hangt, maakt het prijsverschil weer wat minder uit.
 
Het is ook de gebruiksvriendelijkheid.
Bij testritten Kia en Hyundai voerde ik op gps het adres in Frankrijk in. Die geeft gewoon de route en zegt dat je er niet geraakt op de acculading. Ik vermoed dat ik dan zelf zal moeten zien waar ik best ga laden. Er zal iets meer tijd steken in uitstippelen route.

Tesla was vlak naast Kia. Dus even in M3 kunnen zitten maar niet gereden.
Hetzelfde gedaan op de navigatie. Die geeft al mooi aan waar je moet stoppen en laden.

Misschien dat het in de Kia ook kan maar ik zag het niet direct.
Prijzen aan de laadpalen zal terplaatste te zien zijn bij niet Tesla palen.

Nu op zich is dit maar max 5-6 maal per jaar. Het zal met andere merken iets meer voorbereiding vragen via Abrp of dergelijke.
 
Vergeet ook niet dat de SR+ een beperkte laadsnelheid heeft.
Ik vind dat "traag" laden het nog meevallen...

2f574103-8afd-4565-8047-5826a58ff599.jpg
 
  • Like
Reactions: Enzo63 and Mars2020
Het is ook de gebruiksvriendelijkheid.
Bij testritten Kia en Hyundai voerde ik op gps het adres in Frankrijk in. Die geeft gewoon de route en zegt dat je er niet geraakt op de acculading. Ik vermoed dat ik dan zelf zal moeten zien waar ik best ga laden. Er zal iets meer tijd steken in uitstippelen route.

Tesla was vlak naast Kia. Dus even in M3 kunnen zitten maar niet gereden.
Hetzelfde gedaan op de navigatie. Die geeft al mooi aan waar je moet stoppen en laden.

Nu op zich is dit maar max 5-6 maal per jaar. Het zal met andere merken iets meer voorbereiding vragen via Abrp of dergelijke.
Maar na 1 keer weet je het.
 
Zelf heb ik een SR+. Met de LFP batterij kan je altijd naar 100% laden, dus als je vanuit huis veel kortere ritten doet is dat ideaal. Qua lange afstanden zou ik altijd voor Tesla boven een ander merk kiezen. Het gigantische, makkelijke en goedkope supercharge netwerk gaat je een hoop stress ontnemen op langere reizen. De auto doet namelijk alles zelf voor je en het werkt gewoon altijd.

De LR M3 heeft wel als voordeel dat hij betere speakers heeft en de achterbank ook verwarmd kan worden. Dus als je een audiofiel bent of regelmatig mensen op de achterbank hebt kan dat nog een overweging zijn.
En verwarmd stuur en mistlichten
 
Vandaar dat je onderweg ook zelden de accu helemaal vol gaat laden. Je laad wat je nodig hebt tot de volgende stop plus een marge die je zelf aangenaam vind.
Klopt. Wat me wel opviel is dat er erg conservatief gerekend wordt. Voorbeeld: klaar bij Egerkingen, berekend werd SuC Karlsruhe, al snel Herzbolheim en uiteindelijk werd het Bruchsal. Daar plek zat terwijl Karlsruhe de hele tijd praktisch volbezet was.