Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor de reacties!
Bij mij lijkt er geen enkel snelheidsbord gelezen te worden die geplaatst is bij werkzaamheden. Vandaar mijn vermoeden dat het systeem alleen de max snelheden uit het kaartmateriaal haalt. Op zich niet een heel groot drama, al ben ik van diverse andere auto's gewend dat de actuele borden wel gelezen worden. De camera's zijn aan boord, dus je zou zeggen dat Tesla dat ook gewoon moet doen (met de standaard AP).
Het zomaar automtisch verlagen of verhogen van de snelheid vind ik dan wel vervelend. Als ik de auto zijn gang laat gaan, dan zou hij laatst 120 zijn gaan rijden waar je maar 80 mag...

Iemand nog een antwoord op de vraag mbt de tijden voor laadstops die niet in de uiteindelijke aankomsttijd opgenomen lijken te zijn?
Laadstops worden nooit meegerekend, net als tankstops in Waze/TomTom/Garmin.
 
Weet niet waar ik hem anders moet stellen, dus hier. In maart loopt mijn lease af en overweeg een MS tweedehands te kopen. de S75 heb ik nu, daarvan vind ik de range net te klein. De S85 wordt geknepen op de SuC, de S100 is nog wel aan de prijs. Blijft over de S90.

Nu wil ik sowieso hardware 2.0 of hoger. Die is in oktober 2016 ingevoerd. De S90 is niet meer geproduceerd na juni ‘2017. Dus er zijn in NL wss maar weinig S90 modellen met HW2.0. klopt die logica?
 
De camera's zijn aan boord, dus je zou zeggen dat Tesla dat ook gewoon moet doen (met de standaard AP).

Nope, zet in je signature even je auto specificaties. Model, type, hardware versie en welke features aangekocht zijn.

Indien je autopilot hardware 2.x hebt dan heb je waarschijnlijk geen snelheidslimiet herkenning. Dit is namelijk enkel AP1 en AP3 zo ver ik weet.
 
Ok, dat bevestigd mijn vermoeden.
Wel jammer dat Tesla dat niet doet: ze geven vooraf de laadstops aan inclusief een indicatie van de laadtijd per stop, dus waarom dit niet direct meenemen in de eindtijd? Zou handig geweest zijn wat mij berteft.
omdat als jij onhandig laadt dat nogal afwijkt van handig laden. Plus wanneer neem jij een lunch en laad je tegelijkertijd (onhandig boven 60%, maar tijd nuttig besteed). Te veel variabelen.
mijn tip: hou 'm met rijden boven de 10% en met laden onder de 60% dan duurt je reis het kortst, En in duitsland: Kom je volgens de planning boven de 10% aan: gas erop want je kunt sneller een kilometer laden dan een kilometer rijden.
 
Weet niet waar ik hem anders moet stellen, dus hier. In maart loopt mijn lease af en overweeg een MS tweedehands te kopen. de S75 heb ik nu, daarvan vind ik de range net te klein. De S85 wordt geknepen op de SuC, de S100 is nog wel aan de prijs. Blijft over de S90.

Nu wil ik sowieso hardware 2.0 of hoger. Die is in oktober 2016 ingevoerd. De S90 is niet meer geproduceerd na juni ‘2017. Dus er zijn in NL wss maar weinig S90 modellen met HW2.0. klopt die logica?
Dat er weinig zijn zou kunnen, ik heb me niet echt verdiept is de S maar X90 met AP2 zag ik ook niet zo vaak en zeker niet goed geprijsd. Maar zeker als je hem privé wil kopen komen er wel mogelijkheden langs. De X van mij was ook een marge auto en hij bleek moeilijk te verkopen te zijn. Er waren wel geïnteresseerde kopers totdat ze er achter kwamen dat het een marge auto was.
Ik had op autoscout en mobile.de een zoekopdracht gemaakt en had me zakelijk ingeschreven bij veilingsites onder andere BCA. Daar schrok ik van de prijzen die er geboden werden.
Ik dacht een beetje hetzelfde als jij een 100 zeker te duur en met veel mazzel misschien een 90. Totdat mijn X plotseling in mijn zoekopdracht naar voren kwam. Hij bleek al lang te koop te hebben gestaan en er was een stevige prijsverlaging toegepast waardoor hij in mijn range viel. En het was een 100. Ik was de tweede beller na de prijsverlaging maar de andere zei af.
 
Dat er weinig zijn zou kunnen, ik heb me niet echt verdiept is de S maar X90 met AP2 zag ik ook niet zo vaak en zeker niet goed geprijsd. Maar zeker als je hem privé wil kopen komen er wel mogelijkheden langs. De X van mij was ook een marge auto en hij bleek moeilijk te verkopen te zijn. Er waren wel geïnteresseerde kopers totdat ze er achter kwamen dat het een marge auto was.
Ik had op autoscout en mobile.de een zoekopdracht gemaakt en had me zakelijk ingeschreven bij veilingsites onder andere BCA. Daar schrok ik van de prijzen die er geboden werden.
Ik dacht een beetje hetzelfde als jij een 100 zeker te duur en met veel mazzel misschien een 90. Totdat mijn X plotseling in mijn zoekopdracht naar voren kwam. Hij bleek al lang te koop te hebben gestaan en er was een stevige prijsverlaging toegepast waardoor hij in mijn range viel. En het was een 100. Ik was de tweede beller na de prijsverlaging maar de andere zei af.
Dankje! Ik ga hem tegen het einde van het jaar uitzetten. Dan weet ik ook wat de Y precies gaat kosten en welke specs de Berlijn versie krijgt. Dan vergelijk ik ze nog een keer.
 
Als je echt prettig wilt plannen kun je ook A Better Routeplanner gebruiken inclusief instelbare "stop overhead" .

Zelf ben ik van het laden van tegen de 0% naar de 70% met mijn S100D. In die tijd kan ik mooi even rustig het toilet opzoeken, snacken en nog even de oogjes kort sluiten en 's nachts laad ik gerust naar de 95% met een goede powernap.
Zo zie je: Optimale snelheid is wat anders dan relaxed naar je adres en het leuke is Je mag per rit weer kiezen: te veel variabelen en daarom plant Tesla geen laadtijd, @Fransosowitz
NB 10% heb ik ooit uit de laadcurve afgeleid, die is bij 1% even niet zo best, maar kan zijn dat dat met v3 superchargers niet meer klopt.
[EDIT] beetje research zet de sweet spot op 5% (en niet 10%)
 
Last edited:
Volgens mij is de Tesla model 3 niet uitgerust met DAP+
Je bedoelt waarschijnlijk DAB (met of zonder +)? (zoals @Fransosowitz ook bedoelde volgens mij), pagina 151 van de handleiding:

Als de Model 3 is uitgerust met het optionele Sound-pakket, kunt u DAB-radio selecteren in de bron
Radio van Media Player. Selecteer een DAB-radiozender door in de lijst met de in uw gebied beschikbare zenders te bladeren, of tik op de knop Volgende of Vorige.
 
Op de route naar Frankrijk werd door zowel Tesla als ABRP de eerste laadstop gepland bij Lille. Terwijl de aankomst charge daar op 56% procent uitkwam. En ondanks dat de Lille op dat moment behoorlijk druk was werd hier aan vast gehouden.

ABRP stelde op enig moment voor dat de Ionity lader bij de Q8 iets voor Lille sneller zou zijn; maar gezien het tegen lunchtijd was leek ons een Novotel prettiger dan een Q8.

Maar ergens had ik verwacht een voorstel te krijgen om verder door te rijden en pas later te chargen. Om nu tijdens het rijden te gaan zoeken naar een volgende laadstop is niet echt ideaal. Hoe doen jullie dat tijdens de rit. Vindt de interface van zowel Tesla als ABRP niet geheel intuïtief om dat tijdens het rijden te doen.
 
Last edited:
Maar ergens had ik verwacht een voorstel te krijgen om verder door te rijden en pas later te chargen. Om nu tijdens het rijden te gaan zoeken naar een volgende laadstop is niet echt ideaal.

"Vroeger" kon je dat forceren door de extra tijd voor een SUC in te vullen op b.v. 45 minuten. Dan ging ABRP plannen met het minste aantal laadstops.

Tegenwoorden kun je kiezen of je sneller wil reizen of minder wilt stoppen als ook per stop aangeven hoelang je er wilt verblijven ivm. lunch/diner.
 
Ik heb gemakkelijk instappen/uitstappen aan staan op mijn profiel. Heel vaak rijd ik niet met een passagier die achter mij zit maar ik heb nu al meermaals dat ik de auto in "Park" druk, de stoel naar achteren verschuift en mijn passagier klem komt te zitten. Tegenwoordig laat ik de auto maar in Drive staan tot de passagier is uitgestapt, maar dit moet toch handiger kunnen? Is er geen optie dat de auto zelf snapt dat dit niet handig is omdat er iemand op de stoel achter je zit?
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Maar ergens had ik verwacht een voorstel te krijgen om verder door te rijden en pas later te chargen. Om nu tijdens het rijden te gaan zoeken naar een volgende laadstop is niet echt ideaal. Hoe doen jullie dat tijdens de rit.
Bij de knoppen om sateliet of verkeersinfo te tonen heb je ook een knop voor het tonen van de SuCs. Als die op de kaart staan kan je er op drukken en kiezen om er naar te navigeren. Dan zie je de SoC bij aankomst en kan je besllissen.
Ik kies zo goed als altijd een SuC verder dan die die de navigatie aangeeft. Tesla wil steeds nog minstens 25% over houden.
 
  • Like
Reactions: OttoR
de auto in "Park" druk, de stoel naar achteren verschuift en mijn passagier klem komt te zitten. Tegenwoordig laat ik de auto maar in Drive staan tot de passagier is uitgestapt, maar dit moet toch handiger kunnen?

Gaat je stoel naar achter bij het uitstappen? Normaliter gaat de stoel naar voren, omhoog en kantelt een beetje.

Misschien je Easy Entry profiel aanpassen met andere stoel instellingen zodat hij niet naar achteren gaat? Of vind je dat juist prettig?
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Gaat je stoel naar achter bij het uitstappen? Normaliter gaat de stoel naar voren, omhoog en kantelt een beetje.

Misschien je Easy Entry profiel aanpassen met andere stoel instellingen zodat hij niet naar achteren gaat? Of vind je dat juist prettig?

Hmm interessant punt, in/uitstappen leek makkelijker door juist de stoel achteruit te zetten, maar ik ga eens met de Easy Entry settings spelen. Geen seconde over nagedacht :)
 
  • Like
Reactions: ramonneke
omdat als jij onhandig laadt dat nogal afwijkt van handig laden. Plus wanneer neem jij een lunch en laad je tegelijkertijd (onhandig boven 60%, maar tijd nuttig besteed). Te veel variabelen.
Uiteraard, maar persoonlijk vind ik dat geen valide argumenten. Want als ik bijvoorbeeld langzamer ga rijden zal de auto ook automatisch de aankomsttijd verlaten. Ga ik langer laden dan het voorstel welke de auto vooraf doet, dat zou hij de aankomsttijd dan toch ook kunnen verlaten? Ik zou het logisch vinden als de voorgestelde laadtijden direct meegenomen worden in de aankomsttijd van de eindbestemming. En dat de auto dit bijwerkt indien de laadtijden afwijken van hetgene hij vooraf had bedacht.

De tip mbt laden 10-60% kan ik wel wat mee, want ik heb al gemerkt dat de auto soms onnodig lang wil laden. De andere tip om ABRP te gebruiken is zeker ook zinvol. Ondanks dat Tesla gelukkig automatische laadstops inpland, kan dit nog wel wat verbeterd worden. De extra opties in ABRP lijken me handig.