Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik was net deze aan het bekijken, omdat ik met de model Y naar italie wil (1150km) maar ik ging er wel vanuit dat ik 430km zou halen waardoor ik 2x max moet laden! Hij haalt 182Wh/km. 327km met nog 14% op de batterij dus hij gaat ongeveer 350 a 360km halen. Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?
Ik haal de WLTP in de zomer als ik op de rechterbaan met de truckers meerijdt, 80-85 km/h

check het zelf op A Better Routeplanner
 
Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?
Om WLTP afstanden te halen moet je WLTP rijgedrag rijden.

1643091541296.png


WLTP, door de helft van de tijd aan trage snelheid te rijden en vaak af te remmen, geeft EV's een voordeel omdat door afremmen er veel energie gerecupereerd kan worden.

Ga je daarentegen met je EV 1150km snelweg rijden, ga je van al die voordelen minder kunnen genieten, en gaat je verbruik dus hoger uitvallen.
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Ik was net deze aan het bekijken, omdat ik met de model Y naar italie wil (1150km) maar ik ging er wel vanuit dat ik 430km zou halen waardoor ik 2x max moet laden! Hij haalt 182Wh/km. 327km met nog 14% op de batterij dus hij gaat ongeveer 350 a 360km halen. Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar in realiteit ga je nooit de volledige batterij gebruiken op zo'n lange trip. Laden om de 200 à 300km om telkens gebruik te kunnen maken van het supersnelle laden, en hop naar de volgende supercharger. Met mijn model S kwam ik telkens aan met max 10km range, heel vaak zelfs 0%. Dan je volgende laadplaats bepalen en die afstand x1,4 doen (bv: 220km x 1,4 = 308km range nodig). Van zodra je die range hebt bijgeladen, terug vertrekken. Anders verlies je teveel tijd met het laatste stuk van de batterij vol te laden, wat een stuk langzamer gaat...
 
Ik was net deze aan het bekijken, omdat ik met de model Y naar italie wil (1150km) maar ik ging er wel vanuit dat ik 430km zou halen waardoor ik 2x max moet laden! Hij haalt 182Wh/km. 327km met nog 14% op de batterij dus hij gaat ongeveer 350 a 360km halen. Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?
Je veronderstelling komt inderdaad niet overeen met de realiteit. Overigens is slechts twee keer laden tot vol meestal niet de optimale/snelste strategie. In A Better Routeplanner kan je je auto ingeven en je trip simuleren. Met een lange laadstop 's middags om te eten en twee korte breaks voor sanitaire pauze kom je waarschijnlijk al ver.
 
Ik was net deze aan het bekijken, omdat ik met de model Y naar italie wil (1150km) maar ik ging er wel vanuit dat ik 430km zou halen waardoor ik 2x max moet laden! Hij haalt 182Wh/km. 327km met nog 14% op de batterij dus hij gaat ongeveer 350 a 360km halen. Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?
Overigens ‘verkoopt’ niemand je de WLTP range. Mijn benzine auto’s uit het verleden halen ook nooit de opgeven WLTP range en/of gemiddeld verbruik.

WLTP is gewoon een indicatie, voor realistische range kan je beter op EV database kijken of je route via A Better Route Planner uitstippelen!
 
Update voor de geïnteresseerde:

Ben gisteren opnieuw gaan testen bij het nieuwe "ultrasnel" laadpunt in de buurt, dit keer met een volledig opgewarmde batterij.

* Bij SoC van 41% was de laadsnelheid 94kW. Dat ging daarna vrij snel naar omlaag tot grofweg 60kW.
* Uiteindelijk heb ik op 32 minuten net geen 35kWh geladen.


IMG_4C69E09265D5-1.jpeg



IMG_1122.jpeg
 
Paar gemiddelde waarden van mij.
SOC KW
15-40 130
50 95
60 80
70 65
80 43
90 24

Van 80 en 90 heb ik maar 1 datapunt omdat ik bij een SUC niet vaak zo lang sta en dan moet ik ook nog in de auto zitten. :D
Maar er zit een flinke spreiding in. Bij 15-40 SOC liggen de waardes tussen 105 en 145 kW
Bij 60% SOC tussen 65 en 90 kW.

Accu moet warm genoeg zijn en de buiten temperatuur ook weer niet te warm.
Met dit weer 150 km rijden met 100 km/uur is niet genoeg dan gaat de accu nog voorverwarmen en dan staat die van mij lekker in de garage met 16-18 graden volgens scan my tesla accu temp.
 
Ik heb het filmpje niet bekeken, maar in realiteit ga je nooit de volledige batterij gebruiken op zo'n lange trip.

Dat ligt er maar aan hoe je rijdt.

Als ik weet dat ik een lange stop ga maken bij de volgende SuC dan rij ik gerust "door" zodat ik met een hele lage SoC bij de SuC aan kom.

M.a.w, als ik zie dat ik met 12% aan kom als ik 110km/u rij dan rij ik liever 130km/u zodat ik met een paar procent aan kom.

Datzelfde doe ik ook in de regen. Ik ga altijd uit van droog weer en zodra het gaat regenen ga ik gewoon wat langzamer rijden zodat ik nog steeds met dezelfde SoC aan kom.
 
Toch een heel stuk minder dan WLTP en/of de haalbare range die ze je proberen te verkopen? Of moet je 100km/u constant rijden om dat te halen?
WLTP is een verplichte norm die alle fabrikanten verplicht moeten hanteren. Ze mogen daar niet van afwijken.
Dus dat proberen ze niet te verkopen, ze moeten verplicht dat vermelden en worden gestraft als ze wat anders melden.

Dat wordt geacht algemene kennis te zijn en is niet iets wat de schuld is van fabrikanten.
 
op een rit van 1050km. Hij stelt bv voor om de eerste keer 16 minuten te laden.
maar als je daar bv wat eet en drinkt en hij hangt er 35 minuten aan, kan je mogelijk die na Mannheim al skippen.

1u30u stoppen in totaal is perfect doenbaar en komt ongeveer overeen met wat je normaal ook zou stoppen.


1643109796134.png



1643109824716.png
 
  • Like
Reactions: Nielsjah95
Update voor de geïnteresseerde:

Ben gisteren opnieuw gaan testen bij het nieuwe "ultrasnel" laadpunt in de buurt, dit keer met een volledig opgewarmde batterij.

* Bij SoC van 41% was de laadsnelheid 94kW. Dat ging daarna vrij snel naar omlaag tot grofweg 60kW.
* Uiteindelijk heb ik op 32 minuten net geen 35kWh geladen.


View attachment 759882


View attachment 759879
Paar gemiddelde waarden van mij.
SOC KW
15-40 130
50 95
60 80
70 65
80 43
90 24

Van 80 en 90 heb ik maar 1 datapunt omdat ik bij een SUC niet vaak zo lang sta en dan moet ik ook nog in de auto zitten. :D
Maar er zit een flinke spreiding in. Bij 15-40 SOC liggen de waardes tussen 105 en 145 kW
Bij 60% SOC tussen 65 en 90 kW.

Accu moet warm genoeg zijn en de buiten temperatuur ook weer niet te warm.
Met dit weer 150 km rijden met 100 km/uur is niet genoeg dan gaat de accu nog voorverwarmen en dan staat die van mij lekker in de garage met 16-18 graden volgens scan my tesla accu temp.

Daar moet mijn MS90 al niet veel meer voor onder doen.
 
Dat ligt er maar aan hoe je rijdt.

Als ik weet dat ik een lange stop ga maken bij de volgende SuC dan rij ik gerust "door" zodat ik met een hele lage SoC bij de SuC aan kom.

M.a.w, als ik zie dat ik met 12% aan kom als ik 110km/u rij dan rij ik liever 130km/u zodat ik met een paar procent aan kom.

Datzelfde doe ik ook in de regen. Ik ga altijd uit van droog weer en zodra het gaat regenen ga ik gewoon wat langzamer rijden zodat ik nog steeds met dezelfde SoC aan kom.

Ik bedoel daarmee: je zult hem nooit tot 100% opladen. Enkel het nodige om de volgende stop te bereiken. . Ik mik echt altijd om met 0 km range aan te komen. Doseren bij teveel regen/hoogteverschillen, extra gas geven als je range over hebt. Met de model S soms wel 15km door moeten rijden met 0 km aangegeven range, dat lukt allemaal...
 
  • Like
Reactions: ramonneke
op een rit van 1050km. Hij stelt bv voor om de eerste keer 16 minuten te laden.
maar als je daar bv wat eet en drinkt en hij hangt er 35 minuten aan, kan je mogelijk die na Mannheim al skippen.

1u30u stoppen in totaal is perfect doenbaar en komt ongeveer overeen met wat je normaal ook zou stoppen.


View attachment 759902


View attachment 759903
En zorg dat je V3 laders gebruikt en niet de V2. Zit er onderweg nog een paar die alleen V2 hebben.
 
Wat is het verschil? Of waar zit het verschil in?
Bij V2 kan je met maximaal 150 kW laden. Bij V3 met 250. Maar, nog veel belangrijker is dat je bij een V2 de snelheid moet delen als er iemand naast je staat bij dezelfde supercharge paal. Vandaar dat deze genummerd zijn als 1A 1B 2A 2B etc. Kies er bij een V2 dus altijd voor om ruimte tussen jou en een ander te laten.

Als laatste zijn de V3 en V2 van elkaar visueel te onderscheiden via de Tesla app / Navigatie. Maar ook doordat de V3 alleen CCS compatible is. Daar zul je dus maar 1 kabel/aansluiting zien hangen en bij een V2 zie je nog de oude laadkabel van Tesla naast de CCS adapter hangen.